Kabelleiding delen: UTP met elektriciteit

Pagina: 1
Acties:
  • 4.379 views sinds 30-01-2008

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18
Ik ga binnenkort verhuizen en wil daar (uiteraard :P ) een netwerkje aanleggen. Nu zijn er echter plekken waar ik lastig bij kan met kabel. Draadloos is geen optie, want nog te duur en (naar mijn mening) te onbetrouwbaar. Nu lopen er wel overal PCV buizen door de muur met elektriciteitkabels erdoorheen.

De vraag is nu: kan ik daar mijn UTP naast leggen? Ik weet dat UTP storingsgevoelig is, en heb al in meerder GOT topiques gelezen dat je niet over lange afstanden deze kabels naast elkaar kunt leggen. Maar wat is een lange afstand? En zorgt dit er alleen voor dat de boel trager gaat, of werkt het gewoon niet meer? Het gaat in dit geval maar om een paar meter, is dat te doen?

omniscale.nl

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Gewone 220V ernaast leggen is niet zo heel erg, kijk maar eens bij menig tweaker achter de pc's :P
En lang, een keertje 10 meter is niet lang :)

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 09:50
ommenabij de 100 m is de max voor utp.

En als je langs stroombekabeling utp wilt zou ik gewoon voor (het iets duurdere) STP of S-STP gaan.

• posttoast
Speedener schreef op 25 januari 2004 @ 00:20:
ommenabij de 100 m is de max voor utp.

En als je langs stroombekabeling utp wilt zou ik gewoon voor (het iets duurdere) STP of S-STP gaan.
Die 100m limiet ken ik wel ja, ik was alleen niet bekend met de combo stroombekabeling. Hebben we het bij STP alleen over een ander type kabel, of moet er dan meer gebeuren?

omniscale.nl

Verwijderd

Gewoon doen! STP is overkill. Ennem...UTP is idd 100 meter max.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Bij bedrijven zie je dat vanaf de patchkast tot aan de wall-outlet STP gebruikt wordt en veelal ligt de STP in dezelfde goot als de 220.
STP werkt interferentie tegen.

Maar aan de andere kant:
hoevaak ligt een UTP over een 220 kabel? (of wordt ie zelf vaak samegebonden.

Het maakt dus niet uit.

STP lijkt misschien overkill, maar het voorkomt interferentie en andere magneto/hoog frequente storingen. En zo enorm veel duurder is STP nu ook weer niet...

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

stp is iets beter afgeschermd, maar ik zou het gewoon proberen met utp hoor, 9 van de 10 keer gaat het goed.

• Megakabouter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-04-2024
Hoogstwaarschijnlijk zal UTP wel goed genoeg zijn...
Maar officieel gezien mag je geen datakabel door de (pvc) leiding met 220~ laten lopen (NEN 1010).
Zelf als je een goot gebruikt moet je gebruik maken van een schot, die de data en 220~ scheidt.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 22:47
Van storing zul je niet echt veel last hebben met die 50 Hz (plus wat harmonischen en andere troep) die 230 heeft.

Officieel mag je echter geen UTP naast 230 trekken, de reden is veiligheid, niet storing. Denk aan beschadiging van de bedrading in de PVC-buis, als je net ff wat harder aan die trekveer moet trekken om die draad door dat bochtje te krijgen. Oeps, 230 op de UTP... :P

Kans dat 't gebeurt is wel klein natuurlijk, maar ik moest 't toch ff kwijt. :)

• posttoast
JAVA-Doctor schreef op 25 januari 2004 @ 00:46:
Van storing zul je niet echt veel last hebben met die 50 Hz (plus wat harmonischen en andere troep) die 230 heeft.

Officieel mag je echter geen UTP naast 230 trekken, de reden is veiligheid, niet storing. Denk aan beschadiging van de bedrading in de PVC-buis, als je net ff wat harder aan die trekveer moet trekken om die draad door dat bochtje te krijgen. Oeps, 230 op de UTP... :P

Kans dat 't gebeurt is wel klein natuurlijk, maar ik moest 't toch ff kwijt. :)
Okay, dank voor alle adviezen :)

Die PVC buis is op dit moment leeg, dus wanneer ik de 230 en de UTP tegelijk trek is de kans op beschadigingen minimaal. Ik denk dat ik gewoon voor UTP ga dus (tenzij iemand hier nog een geweldige reden heeft dit niet te doen) :)

omniscale.nl

Verwijderd

Vincent Bovelander schreef op 25 januari 2004 @ 11:13:
[...]

Okay, dank voor alle adviezen :)

Die PVC buis is op dit moment leeg, dus wanneer ik de 230 en de UTP tegelijk trek is de kans op beschadigingen minimaal. Ik denk dat ik gewoon voor UTP ga dus (tenzij iemand hier nog een geweldige reden heeft dit niet te doen) :)
Ik raad het je sterk af! Op mijn werk heb ik naar sommige computer een UTP kabel getrokken, meestal FFTP. Wij hebben een houtbewerkingslokaal (logisch op een school) daar lag UTP langs een (heleboel) 380v kabels, er was tussen de 380v kabels en de UTP kabel een hoogteverschil van minimaal 50cm in de kruipruimte.
Op de computer in het houtbewerkingslokaal kreeg ik een ping van 150 a 200ms naar de comaincontroller. Sinds er ook FFTP ligt is de ping gezakt naar 10ms.

Ik heb thuis een 220v kabel + telefoonkabel + netwerk (STP) in een kabelgoot liggen, dit gaat ook goed. Op een andere plaats ligt UTP kabel en daar is het netwerk niet sneller te krijgen dan 10mb. Versleep ik die pc en zet hem direct op de hoofdswitch dan werkt hij echter WEL op 100mb.

• posttoast
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 12:47:
[...]

Ik raad het je sterk af! Op mijn werk heb ik naar sommige computer een UTP kabel getrokken, meestal FFTP. Wij hebben een houtbewerkingslokaal (logisch op een school) daar lag UTP langs een (heleboel) 380v kabels, er was tussen de 380v kabels en de UTP kabel een hoogteverschil van minimaal 50cm in de kruipruimte.
Op de computer in het houtbewerkingslokaal kreeg ik een ping van 150 a 200ms naar de comaincontroller. Sinds er ook FFTP ligt is de ping gezakt naar 10ms.

Ik heb thuis een 220v kabel + telefoonkabel + netwerk (STP) in een kabelgoot liggen, dit gaat ook goed. Op een andere plaats ligt UTP kabel en daar is het netwerk niet sneller te krijgen dan 10mb. Versleep ik die pc en zet hem direct op de hoofdswitch dan werkt hij echter WEL op 100mb.
OK, das weer een heel ander verhaal. Maar wat is FFTP? Een soort super-deluxe STP? En heeft STP ook zin als ik het op dezelfde manier als UTP gebruik, d.w.z. zonder speciale connectors en dat soort meuk? Dan wordt het een nogal duur grapje lijkt me...

omniscale.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uit de PCM Expertgids Netwerken:

UTP == Unshielded Twisted Pair
STP == Shielded Twisted Pair
FTP == Foiled Twisted Pair (dit bedoed KingOfDos met FFTP gok ik)

FTP is minder goed afgeschermd dan STP, bij FTP zit er alleen een laagje folie onder de buitenmantel. Bij STP zijn ook nog de afzonderlijke aderparen afgeschermd tegen storing mbv folie of gevlochten metaal.

Als de prijzen niet al te gek oplopen zou ik als ik jou was voor STP of FTP gaan, voor de zekerheid. Neem trouwens sowieso installatie kabel met massieve kern, en geen patchkabels met gevlochten kern!!

[ Voor 41% gewijzigd door Orion84 op 25-01-2004 13:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• posttoast
Orion84 schreef op 25 januari 2004 @ 13:42:
Uit de PCM Expertgids Netwerken:

UTP == Unshielded Twisted Pair
STP == Shielded Twisted Pair
FTP == Foiled Twisted Pair (dit bedoed KingOfDos met FFTP gok ik)

FTP is minder goed afgeschermd dan STP, bij FTP zit er alleen een laagje folie onder de buitenmantel. Bij STP zijn ook nog de afzonderlijke aderparen afgeschermd tegen storing mbv folie of gevlochten metaal.

Als de prijzen niet al te gek oplopen zou ik als ik jou was voor STP of FTP gaan, voor de zekerheid. Neem trouwens sowieso installatie kabel met massieve kern, en geen patchkabels met gevlochten kern!!
En dan is er ook nog eens een verschil tussen CAT3 en CAT5. Ik neem CAT5, heeft dat met die massieve kern te maken?

omniscale.nl

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-03 17:06
cat3 is voor 10 mbit netwerken, wordt al JAAAREN niet gebruikt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Orion84
  • Laatst online: 20:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

idd, Cat3 is een verouderde standaard die niet geschikt is voor snelheden hoger dan 10mbit. deze moet je dus niet gebruiken.

cat5 of beter cat5e (die is ook geschikt voor 1 gbit) heb je in twee soorten: installatie kabel met massieve kern, en patchkabel met gevlochten kern. De eerste is zoals de naam al zegt bedoeld voor vastliggende bekabeling en is ook beter geschikt voor lange afstanden in combinatie met hoge snelheden. patch kabel is kabel die veel fexibeler is en dus gebruikt wordt voor het laatste stukje van wandcontact naar pc bijv. of voor mobiel gebruik (als ie dus regelmatig los moet, en opgerold).

Ik weet niet precies om wat voor afstanden het gaat bij jou thuis, maar als je het hele huis wilt bestrijken en de bekabeling bllijft toch vast liggen dan zou ik voor installatiekabel gaan omdat dan hoge snelheden zeker geen probleem zijn. patchkabels willen bij langere afstanden nog wel eens signaalverlies geven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• posttoast
Orion84 schreef op 25 januari 2004 @ 15:02:
idd, Cat3 is een verouderde standaard die niet geschikt is voor snelheden hoger dan 10mbit. deze moet je dus niet gebruiken.

cat5 of beter cat5e (die is ook geschikt voor 1 gbit) heb je in twee soorten: installatie kabel met massieve kern, en patchkabel met gevlochten kern. De eerste is zoals de naam al zegt bedoeld voor vastliggende bekabeling en is ook beter geschikt voor lange afstanden in combinatie met hoge snelheden. patch kabel is kabel die veel fexibeler is en dus gebruikt wordt voor het laatste stukje van wandcontact naar pc bijv. of voor mobiel gebruik (als ie dus regelmatig los moet, en opgerold).

Ik weet niet precies om wat voor afstanden het gaat bij jou thuis, maar als je het hele huis wilt bestrijken en de bekabeling bllijft toch vast liggen dan zou ik voor installatiekabel gaan omdat dan hoge snelheden zeker geen probleem zijn. patchkabels willen bij langere afstanden nog wel eens signaalverlies geven.
Ik heb een heel klein huisje, dus dat zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Maar ik zal toch even kijken. Waar koop ik die luxere kabel? Niet bij de computerboer op de hoek neem ik aan...

omniscale.nl

• posttoast
Oke, even een trap omhoog zodat dit topique ook nog waarde heeft voor mensen die dit later nog lezen. :)

Ik ben inmiddels verhuisd en heb een server in de keuken draaien. De (normale) UTP kabel ligt langs de elektriciteit en het werkt prima. Zelfs wanneer ik allerlei elektrische apparatuur aanzet heb ik (intern) naar mijn server nog steeds een ping van <1ms.

omniscale.nl

Verwijderd

Precies :) Het scenario dat KingOfDos schetst is met 380. Daarvan had ik je van tevoren ook wel kunnen vertellen dat het niet zou werken ;)

Verwijderd

gewoon aanleggen dat spul, gewoon met utp. de maximum lengte van 100m is alleen in extreme gevallen, je kan best tot 200m of zelfs 300m leggen. naast een stroomkabel levert ook geen noemenswaardige problemen, omdat dit totaal andere frequenties zijn. ik heb 300m utp op een rol getest en dat werkt zelfs.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 13:37

LauPro

Prof Mierenneuke®

300 meter op een rol werkend lijkt me zéér sterk omdat je dan een grote spoel maakt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 22:47
Ik heb ook ~90 mtr utp liggen waarvan ongeveer 15 mtr naast 380v en 220v kabels (in een metalen kabelgoot). Omdat het in 1x trekken van de kabel erg lastig werd heb ik op de helft de 2 delen aan elkaar gesoldeerd.
De ping/transferrate naar de pc die aan die kabel hangt is net zo laag/hoog als pc's die aan slecht 10 mtr kabel hangen. Ik gebruik gewoon goedkope (realtek) hardware.
Ik weet niet wat er gebeurd als de apparaten aan die 380v kabel inschakelen, misschien dat je dan wel last hebt van een enorm error-burst. Maar goed, die apparaten blijven meestal voor langere tijd aan of uit staan.

Conclusie: Als het prijsverschil tussen stp en utp niet groot is kan je best stp of ftp nemen voor de zekerheid. Het is maar een paar meter, dus zo groot zal het verschil niet zijn. Van de andere kant is het maar een paar meter, dus zal het met utp ook best werken.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
LauPro schreef op 05 februari 2004 @ 09:36:
300 meter op een rol werkend lijkt me zéér sterk omdat je dan een grote spoel maakt.
now maar het werkt dus wel,heb ik hier ook.

Verwijderd

Vincent Bovelander schreef op 25 januari 2004 @ 00:17:
Ik ga binnenkort verhuizen en wil daar (uiteraard :P ) een netwerkje aanleggen. Nu zijn er echter plekken waar ik lastig bij kan met kabel. Draadloos is geen optie, want nog te duur en (naar mijn mening) te onbetrouwbaar. Nu lopen er wel overal PCV buizen door de muur met elektriciteitkabels erdoorheen.

De vraag is nu: kan ik daar mijn UTP naast leggen? Ik weet dat UTP storingsgevoelig is, en heb al in meerder GOT topiques gelezen dat je niet over lange afstanden deze kabels naast elkaar kunt leggen. Maar wat is een lange afstand? En zorgt dit er alleen voor dat de boel trager gaat, of werkt het gewoon niet meer? Het gaat in dit geval maar om een paar meter, is dat te doen?
Je bent veiligheidstechnisch niet correct bezig ik heb als inspecteur E-installaties eens meegemaakt dat iemand een hele huistel. installatie had aangelegd. Deze leidingen liepen ook door de elektra buizen heen met als gevolg dat zijn homevox uitbrandde. Dit kwam door beschadigng tijdens het trekken van de telefoonkabeltjes. Je moet het zelf weten. Dus je bent gewaarschuwd.

Succes 8)7

• pierre-oord
  • Laatst online: 20-03 12:00
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 08:51:
Precies :) Het scenario dat KingOfDos schetst is met 380. Daarvan had ik je van tevoren ook wel kunnen vertellen dat het niet zou werken ;)
Waarom niet dan? 380 volt is krachtstroom... ook gewoon 50Hz toch verder? Waarom zou een paar volt uitmaken voor zo'n netwerkkabel?

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de apparaten een grote inteferentie veroorzaken die eraan hangen, maar toch...

Kingofdos maak je die UTP kabels misschien iets te snel waardoor de connector er slecht zit aangeknipt / gare kabel / breuk-knik ik kabel bij doortrekken :? :X :X

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• posttoast
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 10:15:
[...]

Je bent veiligheidstechnisch niet correct bezig ik heb als inspecteur E-installaties eens meegemaakt dat iemand een hele huistel. installatie had aangelegd. Deze leidingen liepen ook door de elektra buizen heen met als gevolg dat zijn homevox uitbrandde. Dit kwam door beschadigng tijdens het trekken van de telefoonkabeltjes. Je moet het zelf weten. Dus je bent gewaarschuwd.

Succes 8)7
Omdat ik tegelijk de elektriciteit en de UTP getrokken heb (aan 1 trekveer) ben ik er zeker van dat ik niets beschadigd heb. De leidingen waren helemaal nieuw, dus daar zat geen gruis in oid wat de boel kon beschadigen. :)

omniscale.nl

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03
Had voor een kennis een rol van 100 meter installatiekabel meegenomen zodat hij lange kabels kan trekken. Nou kreeg ik een telefoontje dat hij het deel van het netwerk met de installatiekabels niet werkend krijgt. Moeten de stekkers op installatiekabel anders aangesloten worden als bij gewone utp?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

Dat heeft echt niets te maken met dit topic, hem zomaar van februari omhoog kicken vind ik dus niet echt nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.