Toon posts:

[Marantz sr4400] Ruis

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen heb ik een Marantz sr4400 Reciever in bezit, deze bevalt me op zich prima.

Het probleem is nu alleen dat er vanaf -71 db een lichte ruis te horen is die vanaf
-20 db harder wordt, ook zijn er vanaf dat punt (-20db) "lichte tikjes" te horen terwijl ik het volume verder omhoog draai.

Ik heb op alle ingangen er evenveel last van (digitaal en analoog), ook als ik geen apparaten op m'n reciever heb aangesloten.

Met een hoofdtelefoon is de ruis goed hoorbaar. Bij mijn speakers alleen als ik m'n volume omhoogschroef tot boven de -15 db, wat toch niet te horen is tijdens een film of muziek.

In enkele topics op dit forum viel er te lezen dat in sommige modellen fouten zaten(sr4300, sr4200 enz.), kan dit ook het geval zijn voor de sr4400 (hier heb ik niets over gevonden)? Of moet ik mijn hoofdtelefoon gewoon links laten liggen en is dit standaard bij dit merk.

Zijn er nog andere tweakers in het bezit van deze reciever en zouden deze eventuele ervaringen kunnen laten zien.

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Ik heb hetzelfde met mn SR4300 maar voor zover ik weet heeft het te maken met netvervuiling. Ook het aan en uitzetten van verlichting is te horen. Een netfilter is zelf te maken en kan dit probleem wellicht oplossen. Succes

Orange & Red

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-07 19:50
soms helpt het omwisslen van de stekker, dus de stekker zelf 180 graden draaien.

no comment

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit zou toch eigenlijk niet mogen lijkt me. Ruis moet zelfs op de maximale stand vrijwel onhoorbaar zijn!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 14:27
Als je hem net enkele dagen hebt, dan kan je toch terug gaan naar de winkel en hem omruilen of daar testen of je het ook hoort?

Verwijderd

Veel Marantz budget receivers hebben er last van. Zal wel bezuinigd zijn op de voeding/ lay-out en componenten. Goedkope transistoren en koolweerstanden ruizen gewoon aanzienlijk meer dan metaalfilm weerstanden en betere signaal transistoren. Tevens zal de lay-out en de drang alles zo compact mogelijk op een zo'n klein mogelijk pcb te stoppen ook het een en ander beinvloeden.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 11:51:
Veel Marantz budget receivers hebben er last van. Zal wel bezuinigd zijn op de voeding/ lay-out en componenten. Goedkope transistoren en koolweerstanden ruizen gewoon aanzienlijk meer dan metaalfilm weerstanden en betere signaal transistoren. Tevens zal de lay-out en de drang alles zo compact mogelijk op een zo'n klein mogelijk pcb te stoppen ook het een en ander beinvloeden.
Mijn SR-5200 heeft nergens last van, en voor het bedrag wat deze dingen kosten mag je verwachten dat het niet ruist! Ben je niet tevreden, breng hem dan terug, of kijk eens of je in de winkel een exemplaar kan vinden dat niet ruist.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een SR4300 gehad, en juist vanwege de ruis heb ik wat bijgelegd voor een SR7200, waar ik nog steeds érg blij mee ben :) Dat was ik niet bepaald met de SR4300...

Verwijderd

De S/N ratio van de Marantz is maar 95dB, dit is opzich niet zo slecht maar er zijn ook apparaten waar deze 120dB is, de iets grotere Marantz heeft al 105dB. De ruis kan hierdoor veroorzaakt worden.

* Wanneer heb je last van de ruis?

- pauze
- wissel naar het volgende nummer
- tijdens het spelen

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook ontdekt dat inderdaad het inschakelen van andere apparaten op dezelfde groep hoorbaar is.

Eens kijken of ik ergens een netfilter kan vinden en of het helpt.

Volgens het boekje is de Signal to Noise Ratio: 95 dB

De ruis is hoorbaar als:

1. Er geen apparaten zijn aangesloten.
2. Er apparaten zijn aangesloten en er geen muziek / dvd wordt afgespeeld.
3. In zachte passages in muziek en films.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 13:25 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Heb het hier ook op een SR370, is al flink wat jaren ouder uit het prologic tijdperk, en de ruis is best hinderlijk. Een periode is het zelfs toegenomen, ik denk met de warmte, maar weet het niet zeker. Als ik 'm een tijdje uitzette en weet aan was het eerst weer op normaal niveau en daarna weer terug naar een stuk erger. Nu is het gewoon weer terug naar normaal niveau zoals het altijd was, dus de hinderlijke ruis. Helemaal ruisvrij zoals andere versterkers heb ik 'm denk ik nooit gehad, al weet ik het niet meer van vroeger (had toen ook andere speakers en andere instellingen).
Tevens het tikken van de volumeknop, maar enkel hoorbaar zonder dat er muziek speelt (of een rustig stuk).
Als je nu ook nog eens vergeleken met andere versterkers weinig laag hebt zijn we helemaal compleet :+

Mijn Home Cinema in aanbouw

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/nl_2netfilter_1.html
Want je bent niet voor niks een tweaker 8)

Orange & Red

Verwijderd

Halfgeleiders en weerstanden ruizen ook, dus dan helpt een netfilter niet. En de s/n ratio zegt niet alles over ruis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 15:50:
Halfgeleiders en weerstanden ruizen ook, dus dan helpt een netfilter niet. En de s/n ratio zegt niet alles over ruis.
Dat klopt, er zijn meerdere oorzaken. Vaak is een slechte S/N ratio wel de oorzaak, maar hier lijkt het erop dat de mute-schakeling een probleem veroorzaakt.

@ 00fly747

Wordt de ruis minder zodra je een CD begint af te spelen? Als dit het geval is, dan doet de mute-schakeling het niet goed. De receiver is dan van mening dat hij een signaal ontvangt terwijl dit niet zo is.

En een beetje ruis is altijd waarneembaar, ik moet echter al met het oor aan de luidsprekers gaan hangen :) . Ik had ook apparaten waar dit anders was >:) .
Pagina: 1