[XP] Windows XP SP2 nekt Samba?

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedendag!

Ik heb een netwerk aangelegd met wat XP bakken, een win98 bak en een Samba servertje. Liep allemaal prima, printer gedeeld via samba, gedeeld adresboek, prima allemaal... Afgezien van het feit dat het telkens erg lang duurt voordat de printer begint te printen. Dwz, via de XP bakken. Met de win98 bak, is de print er al uit voordat ik kan gaan kijken. (vandaar dat ik het hier post).
Maar, nu wil het geval dat sinds de upgrade naar sp2, de printer helemaal niet meer aan te sturen is via WinXP. Hebben meer mensen hier last van danwel een oplossing voor? Weet ook niet of dit naar NOS moet ivm de samba server, maar aangezien die wel werkt via win98 dacht ik dat het probleem bij winxp ligt...

edit: op de xp machines verschijnt bij het afdrukken de melding "in de wachtrij plaatsen" terwijl de win98 machine gelijk gaat printen...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2004 16:37 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Firewall uitgezet op de XP pc's met netwerk :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 10:15

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Dit staat op de site van mijn distro:

"A system running Windows XP Service Pack 2 may cause the Samba/Windows File Server to crash. An update that addressess this issue is available"

http://www.clarkconnect.com

Verwijderd

Dat klopt, en die bug is ook al meteen gefixed.
code:
1
2
3
4
  Severity: Normal
     Title: Samba: Denial of Service vulnerabilities
      Date: September 13, 2004
        ID: 200409-16

Vanaf 3.0.7 is het gefixed.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Firewalls staan uit, en ik heb vandaag de nieuwste versie van samba en cups geïnstalleerd... Probleem is ook niet dat samba crasht, tis meer dat windows zowat vastloopt alstie wat met samba moet gaan doen...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je wel de properties en dergelijke openen van de gesharede printer ? :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Yepz... Dat kan wel... (duurt wel lang trouwens...) Maar zodra ik iets wil afdrukken hangt de computer zowat. En uiteindelijk blijft het bestand dan in de wachtrij staan met de melding dat het in de wachtrij wordt gezet...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, vandaag de hub vervangen door een switch, aangezien bij het versturen van de printopdracht het alert en collision lampje overuren draaiden... En het lijkt nu wel enigszins te werken, zij het baggertraag. En dat terwijl de win98 bak nu vrijwel instant print... Any Suggestions?

edit: kan windows xp soms minder goed omgaan met raw-printing als windows 98? lijkt mij vreemd, maargoed...

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2004 17:36 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Controleer eens welke driverversie je gebruikt?
(ergo: is het een XP driver of een oudere variant)

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 22-09-2004 19:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Gebruik de laatste versie van de driver, zoals HP hem aanbiedt... Vers van de site gerukt ;) Voor XP jah...

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2004 00:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Is er dan niemand die enig idee heeft hoe het op te lossen is? danwel voor eenzelfde probleem staat?

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 20:51

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

MikeyMan schreef op 27 september 2004 @ 13:23:
Is er dan niemand die enig idee heeft hoe het op te lossen is? danwel voor eenzelfde probleem staat?
Nou dit had ik dus ook, samba printer sharing icm cups. Client OS was win2000 SP4 en linux servert is Slackware 10. Nooit kunnen achterhalen wat nu het probleem was. Heb toen maar een HP Jetdirect eraan geslingert die ik nog had liggen, werkt ook voor die 20 afdrukjes per dag....

Ik zeg het werkte allemaal wel maar de print kwam pas na 1,5 minuut na de opdracht gegeven te hebben uit de printer :-S Zelfs bij plain txt!

Dit met een Epson C80

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 27-09-2004 13:37 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
MikeyMan schreef op 21 september 2004 @ 18:46:
Firewalls staan uit, en ik heb vandaag de nieuwste versie van samba en cups geïnstalleerd... Probleem is ook niet dat samba crasht, tis meer dat windows zowat vastloopt alstie wat met samba moet gaan doen...
Zit met hetzelfde probleem (denk ik) op een debian samba server icm xp sp2 bij een maat. Alles lijkt te werken, forward browsing shares gaat ook goed, maar zodra je een file aanklikt, of backward browsing gaat doen, locked explorer.
Niet mee te werken dus. Logfiles van zijn samba, geven precies dezelfde errors als de mijne hier (ook debian samba en xp sp2) met het verschil dat de mijne wél werkt. Samba 3.0.7 overigens. Het lijkt er op dat de ene xp pc wel problemen heeft, en de andere niet....

Klinkt iig of jij hetzelfde probleem hebt :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tsjah, afgezien van het feit dat het in deze situatie bij elke computer bagger werkt... Baal er alleen zo van dat het met win98 wel gewoon erg snel werkt... En vind dat het om die reden ook zou moeten kunnen met xp...

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:57
Zou je eens op een rijtje kunnen zetten welke linux distro je gebruikt.

kernel versie?
samba versie?
cups versie?

netwerkt kaartserver?

spec server?

Ik gebruikt fc2 , samba 3.07 , kernel 2.6.8-1.521 , intel nic.

Latop en werkstation winxp sp2 , ze werken bij prima met samba. :9

Printen doe ik rechtstreeks naar cups via ipp

[ Voor 11% gewijzigd door tazzdevil op 27-09-2004 13:53 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
debian 3.0 woody
samba versie 3.0.7
netwerkkaart 3com 905b
Specs:
PII350 MHZ
128 mb ram
6,4 gb harddisk

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Zou je een log file kunnen posten, en als daar niets speciaals in staat de debug level eerst even verhogen. Uit een recent topic komen nog wat hints:
  • Installeer libcupsys2. Ook als je geen cups gebruikt kan dit de problemen oplossen. Als je wel cups gebruikt zou je deze al moeten hebben.
  • "use sendfile = no" toevoegen aan de smb.conf schijnt ook te helpen, maar deze optie maakt samba langzamer dus zou ik alleen gebruiken als tijdelijke oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door cool_zero op 27-09-2004 16:53 ]

• tazzdevil
Ik kan zo snel ff niet zien welke kernel je draait , probeer eens een kernel upgrade?

wat staat er in het log van windows xp?

heb je ook een locale dns?

P.S.
als je het puur voor printen gebruikt kun je ook gewoon naar cups printen zonder samba.

[ Voor 24% gewijzigd door tazzdevil op 27-09-2004 18:10 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Ik draai Gentoo (2.6 kernel) met Samba en cups. Meerder XP pro (SP2) bakken logging in op het samba domain zonder problemen. Wel even de local security policy aan moeten passen, maar dat moest voor SP2 ook al.

• daank
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 14:19

daank

Internet _H3nk

heb een SME-server bak draaien en een aantal winxp SP2 clients ... tot nu toe geen problemen ondervonden.

Als ik de posts zo een beetje doorlees heb ik het idee dat het specifieke instellingen te maken heeft

• UltraSub
Mijn probleem is opgelost. Upgrade naar kernel 2.6.8, verder niks veranderd.
Samba werkt als een trein nu (althans, daar lijkt het nog op)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ultrasub: Gaat zo'n kernelupdate niet gewoon automatisch met een apt-get upgrade update?

DaanK: Hoe printen jouw xp machines? Met de lokale printdrivers? Ik heb "use client driver=yes" opgenomen in de smb.conf

tazzdevil: Hoe gaat dat direct printen naar cups in zijn werk? Dan kan ik in iedergeval proberen of het aan samba ligt of aan XP...
Hoewel ik het in het eerste geval dan nog vreemd blijf vinden dat het met win98 wel werkt...
Zal de smb.conf en de logfile wel even hier neerzetten als ik weer ter plaatse ben...

• daank
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 14:19

daank

Internet _H3nk

MikeyMan schreef op 28 september 2004 @ 23:38:

DaanK: Hoe printen jouw xp machines? Met de lokale printdrivers? Ik heb "use client driver=yes" opgenomen in de smb.conf
yupz , heb het volgende staan namelijk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
guest ok = no
writable = no
printable = yes
use client driver = yes

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hmmz... Enige verschil is dan dat ik bij alles waar jij No hebt staan, yes heb staan... Hoewel het mij vreemd lijkt dat het daaraan ligt...

• UltraSub
Ultrasub: Gaat zo'n kernelupdate niet gewoon automatisch met een apt-get upgrade update?
Volgens mij kan dat wel, met dist upgrade, weet niet of de kernel wordt meegenomen met een gewone upgrade.
De mijne is custom iig..

• tazzdevil

tazzdevil: Hoe gaat dat direct printen naar cups in zijn werk? Dan kan ik in iedergeval proberen of het aan samba ligt of aan XP...
Hoewel ik het in het eerste geval dan nog vreemd blijf vinden dat het met win98 wel werkt...
Zal de smb.conf en de logfile wel even hier neerzetten als ik weer ter plaatse ben...
moet je cups.conf configureren, daarna kun je het webbased verder configureren.

dit is de poort die ik gebruik om te printen: http://mijnserversip:631/printers/hp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
nog maar ff de smb.conf:

code:
1
2
3