[Server vs. Router] Wat is slimmer en betrouwbaarder..

Pagina: 1
Acties:

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een machine die m.b.v. Windows Server 2003 mijn internet verbinding (@Home Breedband) deelt. Ik heb hiervoor gekozen omdat destijds de eerste breedband routers nogal eens problemen hadden met de NAT functionaliteit i.c.m. paketten zoals o.a. KaZaA en MSN Messenger.. (en god mag weten wat nog meer...)

Nu heb ik mijn internetverbinding gedeeld met de buurman (gewoon ouderwets over UTP-bekabeling) maar daar komen natuurlijk ook verantwoordelijkheden bij kijken. Mijn buurman wil natuurlijk niet betalen als die Internet verbinding er nogal eens uit ligt enzo. Dat is tot nu toe niet echt vaak voorgekomen en meestal was alles weer binnen 5 minuten 'up-and-running' maar als die computer nou eens de geest geeft?? Laten we eerlijk zijn, een werkstation is niet gebouwd om 24/7 te draaien.

Nu zit ik dus te denken om mijn server te behouden voor mijn hobby activiteiten en Internet te delen via een router, (daar zitten tenslotte veel minder bewegende onderdelen in) maar nu vraag ik me af of de routers tegenwoordig beter zijn in NAT of dat daar nog steeds enige problemen mee te verwachten zijn.

Nu ik naar de topic titel zit te kijken vind ik 'em maar slap, maar kan nu even niets beters verzinnen.

Alle info is welkom.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Etech routertjes zijn prima voor kabel :)

Sommige hebben er wel moeite mee om VPN verbindingen van het internet goed door te lussen naar binnen.

Je hebt alleen wel minder overzicht bij een router,: als je een pc gebruikt met bijv. Winroute kun je meer veiligheidsdingen instellen.

De firewall van de etech router is op zich prima.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Als jij goed serverbeheer doet, heb je daar zo weinig downtime op dat je buurman dat bijna nooit zal merken. Zie het als een uitdaging. Heb je tenminste echt een reden om te balen als je down moet ;)

Zonder gekheid, mijn server die internet deelt gaat in principe nooit down, en ik denk als ik middel over 4 jaar, dat die wel een uptime van 98% haalt. En de downtime die er is geweest, zou de buurman niet hebben gemerkt (als ik al deelde met de buren), omdat dat heel laat in de avond was, of 's nachts ;)

Dus betrouwbaar of niet, het ligt grotendeels aan jezelf. Uitzonderingen zijn hardware problemen, dat waren mijn 2 procent denk ik....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tegenwoordig is er eigenlijk weinig reden om een complete computer te gebruiken voor het delen van het internet. Om die extra kosten (stroomverbruik en 'aanschaf') te verantworoden zul je extra dingen moeten doen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bart©
Janoz schreef op 21 september 2004 @ 16:11:
Tegenwoordig is er eigenlijk weinig reden om een complete computer te gebruiken voor het delen van het internet. Om die extra kosten (stroomverbruik en 'aanschaf') te verantwoorden zul je extra dingen moeten doen.
Ach, iedere hobby kost geld, dus mijn hobby kost naast geld ook stroom.. Tsja sommige mensen kijken 10 DVD's in de week en hebben een dikke breedbeeld TV staan, die vreet weer meet stroom dan mijn 4:3-tje. Ik wil maar zeggen dat ik eigenlijk niets hoef te verantwoorden, ik wil gewoon een betrouwbare oplossing, mocht de harddisk van m'n servertje ermee stoppen dan heb ik niet zomaar een andere liggen..

[ Voor 18% gewijzigd door Bart© op 21-09-2004 16:18 ]

• UltraSub
Ai.. als je niet zomaar een andere hebt liggen, dan heb je wel een probleem ja...
In het geval dat je niet zomaar spareparts voor het graaien hebt (al dan niet wat minder) moet je misschien idd maar een router draaien dan, safety first ;)

Maar het roeleert natuurlijk wel om allerhande applicaties te kunnen draaien op je server, en monitoring bandbreedte en zo... Kan met een router niet.
Ik zou mijn server voor geen goud meer willen inruilen voor een router!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ik bedoel is dat je een meerwaarde moet creeren. Als je die server alleen gebruikt voor firewall, NAT en DHCP, dan is het natuurlijk grote onzin. Gebruik je het daarintegen ook als file/print server en eventueel ftp/web server dan is het al een stuk meer te rechtvaardigen.

Om uptime zou ik het sowieso niet doen.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb zelf al meer dan een jaar twee pc's achter een SMC router hangen, en ik ben er zeer tevreden over. Ik heb nooit geen last met KAzaa of msn. Het enige wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is BITtorrent. Maar dat kan in mijn geval ook wel liggen aan de windows firewall.

• Bart©
Janoz schreef op 21 september 2004 @ 16:24:
Wat ik bedoel is dat je een meerwaarde moet creeren. Als je die server alleen gebruikt voor firewall, NAT en DHCP, dan is het natuurlijk grote onzin. Gebruik je het daarintegen ook als file/print server en eventueel ftp/web server dan is het al een stuk meer te rechtvaardigen.

Om uptime zou ik het sowieso niet doen.
Ueh tsja, wat doet die server nou niet.. Hij draait VPN, Active Directory,DNS, DHCP, IIS, Exchange 2003 (mèt WebAccess), File/Print en dat was het volgens mij wel zo'n beetje..

Maar zoals ik al zei, dat is meer voor mijn hobby.. Mijn buurman en mijn vriendin gebruiken alleen Internet dat er nou toevallig doorheen gaat..

[ Voor 4% gewijzigd door Bart© op 21-09-2004 16:36 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Volgens mij voldoen de meeste modem routers wel. Voor Kazaa heb je echt geen duur spul nodig. Voor eMule/Bittorent daarintegen.(al kan je dat gewoon limiteren)
Daarnaast als je uptime wilt moet je natuurlijk geen windows draaien, minstens linux of liever BSD ;)

[ Voor 27% gewijzigd door SSH op 21-09-2004 16:36 ]

• Bart©
SSH schreef op 21 september 2004 @ 16:35:
Volgens mij voldoen de meeste modem routers wel.
Daarnaast als je uptime wilt moet je natuurlijk geen windows draaien, minstens linux of liever BSD ;)
Ik werk dagelijks nou eenmaal met Microsoft OS-en, is wel handig dat ik daar iets van weet.. De zakelijke markt die ik via mijn baas ken draait geen Linux enzo..

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 20:10

AirX

Tweak Guru

Ik zou voor computer 24/7 gaan. Dan kun je namelijk Linux gebruiken en meerdere services zoals FTP/HTTP/Mail draaien.

Nog één, en wel de belangrijkste: TRAFFIC SHAPING. Dat werkt zo fijn met Linux :D... kan je buurman lekker kazaaen en jij speelt toch CS met een pingetje van 30 :).... echt zo ideaal 8)

• Bart©
AirX schreef op 21 september 2004 @ 16:40:
Ik zou voor computer 24/7 gaan. Dan kun je namelijk Linux gebruiken en meerdere services zoals FTP/HTTP/Mail draaien.

Nog één, en wel de belangrijkste: TRAFFIC SHAPING. Dat werkt zo fijn met Linux :D... kan je buurman lekker kazaaen en jij speelt toch CS met een pingetje van 30 :).... echt zo ideaal 8)
Leuk geprobeerd, maar mij krijg je echt niet aan Linux of iets dat erop lijkt.. Ik heb de luxe dat mijn buren héél weinig doen op Internet, ik kan dus altijd lekker gamen, en als m'n buurman online is spelen we meestal FarCry via LAN, dus die traffic shaping functie is echt niets voor mij.

• AirX
  • Laatst online: 15-05 20:10

AirX

Tweak Guru

Sierra-NL schreef op 21 september 2004 @ 16:42:
[...]

Leuk geprobeerd, maar mij krijg je echt niet aan Linux of iets dat erop lijkt.. Ik heb de luxe dat mijn buren héél weinig doen op Internet, ik kan dus altijd lekker gamen, en als m'n buurman online is spelen we meestal FarCry via LAN, dus die traffic shaping functie is echt niets voor mij.
Linux is echt makkelijk hoor. Gewoon ffe middagje voor gaan zitten. Ik raad je www.clarkconnect.org en dan community aan. Gewoon CD in je server proppen, installen en alles makkelijk te beheren via Inet explorer. Kind kan de was doen :D
Ik heb daarmee nu al een uptime van 60 Dagen :).... en ik zit er heel wat mee om te klooien hoor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 21-09-2004 16:44 ]

• ultimateharry
  • Laatst online: 07:47

ultimateharry

Team Slayer:-)

Het ligt er een beetje aan wat je met je hobby server doet. Er draait behoorlijk wat op, maar ben je vaak bezig met dingen uitproberen, nieuwe services installeren etc.
Dat heb je wel wat "downtime", en is het mogelijk vervelend voor je buurman.
Als dat niet zo is, dan valt die downtime echt heel erg mee, en zou ik er niet apart een router voor aanschaffen.
Of het moet zijn dat jouw buurman een of andere mission critical server draait op die internetverbinding. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ultimateharry op 21-09-2004 16:44 ]

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 01:44
Ik zit hier met een linksys w-lan router en die doet het al sinds 2000 uitstekend er zit ook een zonealarm firewall in en er valt ook het nodige (poorten enz.) aan in te stellen. Ik zou dus voor een router gaan maar als je dan toch een server wilt zou ik toch :) voor een linux distro gaan -> Openna linux distro ;)

Wat zijn trouwens je specs??

[ Voor 6% gewijzigd door b..RAM op 21-09-2004 16:50 . Reden: Specs? ]

• UltraSub
AirX schreef op 21 september 2004 @ 16:40:
Om precies die reden moet ik hier in mijn tijdelijk vakantieappartementencomplex op de een of andere manier mijn debian doosje vóór hun SMC routertje zien te krijgen zonder dat ze het merken...
Ghehehe ;)

• Bart©
Ik denk dat ik het weet.. Ik hou het momenteel nog wel bij hetgeen dat ik heb.. Als er ineens een envelop met geld opduikt kan ik altijd nog een router neerzetten.. Mijn servertje draait momenteel zonder enig probleem al 89 dagen, 06uur en 38mins. Maar ja, voor hetgeen dat ermee gedaan wordt is dat natuurlijk niet veel..

Toch bedankt voor de input...

voor de liefhebbers de specs:

- Systeem: Compaq Professional Workstation AP250.
- 384Mb RDRAM.
- 20GB IDE Harddisk.
- 17" CRT HP monitor.
- Windows Server 2003 Enterprise Ed.
- Exchange 2003 Enterprise Ed.
- WangDAT 4,3Gb SCSI 4mm tape drive.
- Brightstor Arcserve R11.
- @Home Breedband. (4096 kbit down/512kbit up, volgens mij)

[ Voor 37% gewijzigd door Bart© op 22-09-2004 12:57 ]

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Sierra-NL schreef op 21 september 2004 @ 16:37:
[...]

Ik werk dagelijks nou eenmaal met Microsoft OS-en, is wel handig dat ik daar iets van weet.. De zakelijke markt die ik via mijn baas ken draait geen Linux enzo..
Foute baas heb je dan ;)
Je moet ook wel goed personeel aantrekken. Studenten die geen ICT studeren ofzo, hebben genoeg kennis om Linux systemen op te zetten, in hoeverre je daar "kennis" voor nodig hebt. O-)

• Bart©
SSH schreef op 21 september 2004 @ 16:58:
[...]

Foute baas heb je dan ;)
Je moet ook wel goed personeel aantrekken. Studenten die geen ICT studeren ofzo, hebben genoeg kennis om Linux systemen op te zetten, in hoeverre je daar "kennis" voor nodig hebt. O-)
Dat heeft niets met de baas te maken, we leveren totaal ICT oplossingen voor het midden en klein bedrijf (meer midden en middelgroot tegenwoordig) en daar komen we echt zelden een Linux oplossing tegen. Momenteel wint Novell het nog zelfs van Linux...

• CamU
  • Laatst online: 24-03 20:40
Sierra-NL schreef op 21 september 2004 @ 16:51:
Ik denk dat ik het weet.. Ik hou het momenteel nog wel bij hetgeen dat ik heb.. Als er ineens een envelop met geld opduikt kan ik altijd nog een router neerzetten.. ...
Een beetje router kost zoveel geld niet meer hoor, dus daar hoef je het niet voor te laten.
- @Home Breedband. (4096 kbit up/512kbit down, volgens mij)
Was dat maar waar. Ik neem aan dat je 4Mbit down en 0,5 Mbit up bedoelt ;)

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nou, als ik zie wat je er op draait, dan lijkt mij het gebruik van een computer ipv een router meer dan geoorloofd.

En over 'geen linux in het mkb'. Ik denk eerder dat dat ligt aan jullie zelf dan aan jullie klanten. Jullie zijn degenen die met een oplossing aan dienen te komen, niet zij ;). Een leuke linux doos met samba als file en printer server is een ideale goedkope oplossing in een mkb omgeving.

• UltraSub
Ja hoor...
Al eens gehoord van applicaties die klanten draaien en die omgeport zouden moeten worden? Wat denk je hoeveel werk dat is en wat de kosten daarvan zijn?

edit:

Zie nu pas dat je zei, mkb.. Daar is het idd iets makkelijker, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Veel ICT'ers willen wel linux als oplossing aandragen, maar er is geen draagvlak voor, of het heeft andere oorzaken waarom het niet kan/gebeurt. Het begint wel op te komen ja.. klopt, maar voor het een volwaardig geaccepteerd en inzetbaar OS is, duurt nog wel even.

[ Voor 55% gewijzigd door UltraSub op 21-09-2004 20:40 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

offtopic:
Niet om nu weer een linux vs windows draadje te starten, maar ik wilde er nog graag op reageren. Begrijp goed dat het niet een of verhaal is. Linux op de clients is nog steeds wat lastiger. Maar in 97 al verkochten wij linux dozen die via internet inbelden en mail en files en printers regelden. Werknemers zaten nog steeds achter hun win 95, maar het internetten werd gewoon met linux gedaan. Tegenwoordig is dat niet zo heel veel anders. Het is geen kwestie van 'duurt nog wel even'. Het is een kwestie van is allang zo. Daarnaast hoeven ze helemaal niet te weten dat er daadwerkelijk een linux doos draait. Die klanten gaat het er gewoon om dat het werkt.

• UltraSub
Janoz schreef op 21 september 2004 @ 22:47:
offtopic:
Niet om nu weer een linux vs windows draadje te starten, maar ik wilde er nog graag op reageren. Begrijp goed dat het niet een of verhaal is. Linux op de clients is nog steeds wat lastiger. Maar in 97 al verkochten wij linux dozen die via internet inbelden en mail en files en printers regelden. Werknemers zaten nog steeds achter hun win 95, maar het internetten werd gewoon met linux gedaan. Tegenwoordig is dat niet zo heel veel anders. Het is geen kwestie van 'duurt nog wel even'. Het is een kwestie van is allang zo. Daarnaast hoeven ze helemaal niet te weten dat er daadwerkelijk een linux doos draait. Die klanten gaat het er gewoon om dat het werkt.
offtopic:
Hee, ik wil hier zeker geen linux vs windows draadje starten. Ik ben overigens zo pro-linux als de pest.. ;)
Ik begrijp exact wat je bedoeld, ik wilde alleen maar aangeven dat het in heel veel omgevingen dus NIET kan. Je hebt het hier over file, mail, print en internetservers.. Ik praat over applicatieservers. En daar kun jij niet zo maar swappen. En dan denk ik dat jij best begrijpt wat ik bedoel. Als dat niet zo is, werken we in een andere tak in de ICT. ;)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Als je dan toch voor de PC optie gaat neem dan in ieder geval een iets minder zwaar OS. Win2003 lijkt mij een beetje een overkill voor deze taak. Hoe simpeler hoe minder er fout kan gaan.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Bart©
IorGie schreef op 21 september 2004 @ 23:27:
Als je dan toch voor de PC optie gaat neem dan in ieder geval een iets minder zwaar OS. Win2003 lijkt mij een beetje een overkill voor deze taak. Hoe simpeler hoe minder er fout kan gaan.
Ik heb speciaal Win Srvr 2003 erop gezet omdat ik ruzie had met het Routing & Remote Access gedeelte van Windows 2000 Server.. Dat wilde gewoon niet goed functioneren, ik heb toen een tijdje met WinRoute gewerkt, maar dat vond ik niets omdat de functionaliteiten die ik gebruik ook standaard in Windows zaten.

Toen Windows Server 2003 uit kwam heb ik het nogmaals getest en Routing & Remote Access werkte in een keer zonder enig probleem. En aangezien ik die stoere web access van Exchange 2003 wel mooi vind moest ik wel op 2003 blijven..

Oh ja, nog een opmerking naar de linux-topic op pagina 1.. Als je als bedrijf een Exact Software Centre bent en dus nagenoeg bij elke klant Exact Software hebt draaien dan is Linux dus gewoon geen optie.. Klaar!

[ Voor 12% gewijzigd door Bart© op 22-09-2004 12:44 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Sierra-NL schreef op 22 september 2004 @ 12:40:
[...]

Ik heb speciaal Win Srvr 2003 erop gezet omdat ik ruzie had met het Routing & Remote Access gedeelte van Windows 2000 Server.. Dat wilde gewoon niet goed functioneren, ik heb toen een tijdje met WinRoute gewerkt, maar dat vond ik niets omdat de functionaliteiten die ik gebruik ook standaard in Windows zaten.

Toen Windows Server 2003 uit kwam heb ik het nogmaals getest en Routing & Remote Access werkte in een keer zonder enig probleem. En aangezien ik die stoere web access van Exchange 2003 wel mooi vind moest ik wel op 2003 blijven..

Oh ja, nog een opmerking naar de linux-topic op pagina 1.. Als je als bedrijf een Exact Software Centre bent en dus nagenoeg bij elke klant Exact Software hebt draaien dan is Linux dus gewoon geen optie.. Klaar!
en dat niet alleen.. Heb hier ook een Win2k3 servertje draaien + VPN + Exchange + WebMail + IIS + Internet routing (RRAS)..

daarvoor deed ik deze functies met een Win2k server.. sjeesh.. wat was dat een swapbak.. swappen als de tierelier.. en niet te vergeten de bootup time van dik een kwartier. (als ie down ging.. ging wel down binnen 1 seconde als 't moest).

later Win2k3 geïnstalleerd op die bak.. zelfde specs.. zelfde bak dus.. bootup time was van 15 minuten gereduceerd naar 2 minuten.. bak is meer responsive.. sneller en vooral SNELLER.. met de zelfde workload.

dingetjes zoals mappen kopieeren met veel kleine bestandjes gaat al een stuk rapper met Win2k3..

Servert gaat elke dag om 02:00 s'nachts uit.. beestje maakt voor mijn doen te veel geluid om lekker te kunnen slapen. dus die kwartier bootup time van win2k was al niet errug wenselijk

[ Voor 7% gewijzigd door nIghtorius op 22-09-2004 13:04 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

als ik heel de draad doorlees dan kom ik tot eht idee dat je het gewoon zo moet laten en je nergens druk om moet maken. Je had het over de beschikbaarheid van je verbinding terwijl je buurman heel weinig met internet doet. Ikzelf heb adsl en een draytek router. Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad aan MIJN kant. De tijd heeft me geleerd dat wanneer er problemen zijn met internet de problemen worden veroorzaakt door de provider en dat je beter kunt wachten voor je er tijd aan gaat besteden.

Hardwarestoringen, hoe vaak komen die nu voor? Ik weet niet wat voor server je hebt staan en in wat voor staat hij verkeerd, maar zeg nu zelf..hoe groot is de kans dat jou systeem down gaat en je buurman net wil internetten? Het zou zo maar eens kunnen gebeuren, maar hoe groot is nu de kans dat dat zovaak voorkomt dat hij niet meer wil betalen? Volgens mij is die nihil.

Een uptime van 68 dagen tot op heden, dan draait ie toch als een zonnetje? Is dit je hoogste uptime? Gewoon iedere week je systeem even nalopen op events, hdd, mem en dergelijken en dan denk ik dat t ruim voldoet. de taken die hij te verrichten heeft zijn niet zo spannend, zeker niet in een thuisnetwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 13:39 ]

• Bart©
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 13:34:
als ik heel de draad doorlees dan kom ik tot eht idee dat je het gewoon zo moet laten en je nergens druk om moet maken. Je had het over de beschikbaarheid van je verbinding terwijl je buurman heel weinig met internet doet. Ikzelf heb adsl en een draytek router. Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad aan MIJN kant. De tijd heeft me geleerd dat wanneer er problemen zijn met internet de problemen worden veroorzaakt door de provider en dat je beter kunt wachten voor je er tijd aan gaat besteden.

Hardwarestoringen, hoe vaak komen die nu voor? Ik weet niet wat voor server je hebt staan en in wat voor staat hij verkeerd, maar zeg nu zelf..hoe groot is de kans dat jou systeem down gaat en je buurman net wil internetten? Het zou zo maar eens kunnen gebeuren, maar hoe groot is nu de kans dat dat zovaak voorkomt dat hij niet meer wil betalen? Volgens mij is die nihil.

Een uptime van 68 dagen tot op heden, dan draait ie toch als een zonnetje? Is dit je hoogste uptime? Gewoon iedere week je systeem even nalopen op events, hdd, mem en dergelijken en dan denk ik dat t ruim voldoet. de taken die hij te verrichten heeft zijn niet zo spannend, zeker niet in een thuisnetwerk.
Eigenlijk heb je wel gelijk, specs staan een paar posts terug en de update is inmiddels 89 dagen. Ik hou me op mijn werk momenteel bezig met een soort van Remote Monitoring project en hou mijn eigen server dus eigenlijk ook de hele dag in de gaten. Krijg alle technische gegevens real-time binnen.

Toch bedankt.

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

AirX schreef op 21 september 2004 @ 16:43:
Linux is echt makkelijk hoor. Gewoon ffe middagje voor gaan zitten. Ik raad je www.clarkconnect.org en dan community aan. Gewoon CD in je server proppen, installen en alles makkelijk te beheren via Inet explorer. Kind kan de was doen :D
Ik heb daarmee nu al een uptime van 60 Dagen :).... en ik zit er heel wat mee om te klooien hoor ;)
Ik vind dit echt zoo fout om iemand aan te raden die een volwaardige Win2K3 bak heeft draaien :/

Je gaat dan namelijk van "Pro opstelling die goed draait en ik zoveel ogelijk van wil instellen indien nodig" naar "n00bie/beginner opstelling die heel veel dingen achterwege laat ondanks dat het ook wel goed draait" |:(

Zou ik niet willen hoor !!!

Verder zou ik het inderdaad zo laten, al die SOHO routertjes beperken je soms in de dingen die je wil doen en dan is het beter om gewoon alles te laten as is :)

/EDIT :
Geen dank :+

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 22-09-2004 16:16 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bart©
nero355 schreef op 22 september 2004 @ 15:20:
[...]

Ik vind dit echt zoo fout om iemand aan te raden die een volwaardige Win2K3 bak heeft draaien :/
THANK YOU!!!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

Ik zweer bij een server, en wel om het volgende:
- QOS kan er voor zorgen dat je tijdens het uploaden toch nog mooie ping tijden houd bij online gamen. ( zie: de wilde wereld van traffic shaping )
- Als er problemen zijn met je internet verbinding en je moet je provider bellen: het eerste wat ze zeggen: trek je router er tussen uit (dat hoeft dan niet omdat je er geen hebt)
- Routers lopen soms vast (bij ddos attacks en soms ook gewoon na een x aantal dagen/uren)
- Als je niet thuis bent (school of werk) en je wilt even je email thuis lezen, start je ff RDC op
- Webserver / FTP server kunnen erg handig zijn als je even een paar bestanden over moet zetten die te groot zijn voor email

Ik moet er wel bij zeggen: Als je niet weet hoe je een server in moet stellen (beveiligen) begin er dan niet aan. Als je onder windows 2000 RAS al niet aan de praat krijgt, dan is misschien een routertje een betere oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimbolino op 22-09-2004 16:21 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jimbolino schreef op 22 september 2004 @ 16:20:
Ik moet er wel bij zeggen: Als je niet weet hoe je een server in moet stellen (beveiligen) begin er dan niet aan. Als je onder windows 2000 RAS al niet aan de praat krijgt, dan is misschien een routertje een betere oplossing.
idd, dat is wel een goeie... Ik had tot zo'n 1,5 jaar ook een PC als router staan. Ik had er Linux (Clarkconnect) op staan en gebruikte hem ook om wat websitespul op te hosten (met php, mysql enzo). Verder nog wat andere tooltjes als een FTP server, SSH etc. MEer voor de fun dan dat ik er echt gebruik van maakte. Allemaal leuk en aardig, maar dat ding staat wel 24/7 met internet verbonden en op een gegeven moment stonden er allemaal vreemde mapjes op die PC :X Er runden ook wat rare processen en na wat onderzoek bleek dat ie gehackt was en fungeerde in een DDOS netwerk... :(
Dit kwam vooral door nalatigheid. Ik keek nooit meer om naar die PC. Internet lag wel wat vaker plat dan gemiddeld, maar ik dacht dat dat gewoon aan @home lag...

Eerste wat bij mij opkwam was natuurlijk 'Wie wil MIJ nou hacken???', maar kennelijk is zo'n simpel PC'tje al interessant genoeg...

Die PC meteen geformatteerd en een simpele (zoveel mogelijk dichtgetimmerde) Freesco floppy gebruikt om te routeren.
Later maar gewoon zo'n hardwarematige router gekocht, omdat ik het sowieso niet zo'n fijn gevoel vind als er een PC aldoor aanstaat. Was al een oud bakje, dus zul je net zien dat ie spontaan ontbrandt ofzo als er niemand thuis is... :X

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:29

Jrz

––––––––––––

Zelf een uptime van > 250 dagen en > 600 dagen op FreeBSD (stroom eruit)
Het is betrouwbaar, maar ik zou voor een routertje gaan.Geen hdd's die crashen, minder stroom verbruik, kleiner en geen herrie.
Betrouwbaarheid van de routertjes is goed...

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Palomar schreef op 22 september 2004 @ 17:02:
Was al een oud bakje, dus zul je net zien dat ie spontaan ontbrandt ofzo als er niemand thuis is... :X
Zal niet zo snel gebeuren als je een beetje kwaliteit voeding+kast aanschaft, en dat doen mensen als ze een server 24/7 willen laten draaien..... hoop ik ..... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bart©
Als je onder windows 2000 RAS al niet aan de praat krijgt, dan is misschien een routertje een betere oplossing.
Het ligt niet zozeer aan mijn kwaliteiten dat RAS niet wilde draaien, meer aan Windows 2000.. Als ik namelijk gewoon instel dat dat ding VPN en een Internet Gateway moet zijn dan moet ie dat naar mijn mening gewoon doen en niet een vage foutmelding in de Event Viewer komen.. Gelukkig was 2003 Server de oplossing want toen ik daar precies hetzelfde instelde om dus VPN èn Internet Gateway aan de gang te krijgen werkte het in één keer zonder foutmeldingen enzo.

Maar ik hou het toch lekker bij server.. Ik ben nu toch al gewend aan het stroomverbruik en herrie is er niet omdat die bak op zolder staat.

• m3gA
  • Laatst online: 09-05 10:47
- Routers lopen soms vast (bij ddos attacks en soms ook gewoon na een x aantal dagen/uren)
mijn router is op 2,5 jaar pas 1x vastgelopen en dat was toen de stroom in de hele wijk uitviel.. moest ik hem even resetten omdat ie niet meer opkwam. een router is meestal stabieler als een server.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Sierra-NL schreef op 21 september 2004 @ 15:59:
Mijn buurman wil natuurlijk niet betalen als die Internet verbinding er nogal eens uit ligt enzo. Dat is tot nu toe niet echt vaak voorgekomen en meestal was alles weer binnen 5 minuten 'up-and-running' maar als die computer nou eens de geest geeft?? Laten we eerlijk zijn, een werkstation is niet gebouwd om 24/7 te draaien.
Oh, apart! Betaald jouw buurman dan meer dan jouw oid? Omdat hij blijkbaar iets van een uptime-garantie wil hebben oid :?

iRacing Profiel

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik heb hier een PIII draaien, al een drie jaar 24/7, zonder problemen. Deze ga ik waarschijnlijk vervangen voor een PC Engines WRAP.
Hier meer info en een IA (niet van mij). Wel duurder dan een routertje, maar meer vrijheid. Tussentijds heb ik een Sitecom router geprobeerd maar deze klapte eruit bij gebruik van edonkey.

Verwijderd

Tja, wat is slimmer, ik denk voor het persoon die een goede uptime wil en geen geziek een dedicated routertje van goede qualiteit prima is.

Iemand die wat meer invloed en power wil zal liever een server gebruiken omdat hier meer functionaliteit in te bouwen is. (nadeel vind ik persoonlijk windows aan internet)

En voor de pro hebben we een dedicated powerfull router / firewall met daar achter de server voor de aanvullende mogenlijkheden.

Tís in dat geval maar net hoe jij je eigen (wensen) inschat wat een keuze voor jou een succes maken.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb geen dedicated routertje omdat die dinge vast liepen met emule enzo.

Dus heb ik nu 2 servers draaien

1e server

P3 650
512 MB
met 180GB aan disken

mail/web/ftp/dhcp/dns/ad/callerid enzo (windows2000)

2e server
P2 466 Celly
256 MB
met 10GB disk
Windows2000 met Winroute
en een 4 poorts netwerkkaart
1 voor lan
1 voor wlan (waar de buurman en m`n pda aanhangen)
1 voor dsl (waar m`n speedtouch 510 aanzit)

Ding is verder 2e dhcp en dns server en natuurljk AD

Dus als de 1e gereboot wordt kan m`n buurman gewoon internetten, en kunne wij allemaal nog wel inloggen, en krijgen nog dhcp en dns enzo, alleen de files missen dan ff.

En de 2e wordt niet op gespeeld, de 1e wel :-)

Ik was van plan om een gateway te kopen, maar de cisco pixen zijn nog te duur om m`n 2e server de deur uit te doen, en die 2e ad server vind ik eigenlijk toch wel heel prettig :-)

En ook de dlink DFE series is nog niet betaalbaar, en ik weet niet of de draytek 2900 m`n wlan en lan wel uit elkaar kan houden en toch kan routeren naar de rest, ik hoop overigens nog steeds een keer op een adsl abbo met 8 ip adresse en dan heb je niks aan een simpel routertje.

Als iemand trouwens nog bandshape programmas heeft voor windows dan hoor ik het graag (bij voorkeur iets wat op protocol/source ip basis werkt)

Verder vind ik die miniITX dingen ook steeds interesanter worden als server, ze zijn namelijk net zo groot als een router en passen goed in de meterkast _/-\o_
helaas heb ik nog steeds een 19" server, maar ja waar wil je anders je disken in kwijt.

[ Voor 29% gewijzigd door raymonvdm op 30-09-2004 21:12 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op 30 september 2004 @ 21:07:
Ik heb geen dedicated routertje omdat die dinge vast liepen met emule enzo.
Ik heb wel een dedicated router / firewall, en die loopt echt niet vast met emule.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 08:16 ]

• Bart©
MrBarBarian schreef op 30 september 2004 @ 09:18:
[...]

Oh, apart! Betaald jouw buurman dan meer dan jouw oid? Omdat hij blijkbaar iets van een uptime-garantie wil hebben oid :?
Nee, dat heet fatsoen.. Als ik iets afspreek met iemand kom ik dat graag na, ik ga niet aan iemand vragen om lekker samen een Inet verbinding te delen en dan iedere dag die verbinding eruit laten klappen omdat ik zonodig moet hobbyen...

• heuveltje
  • Laatst online: 15-05 16:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

heb hier ook zo'n situatie gehad, pc dient als nat dhcp exchange en nog veel meer zut.
ging goed totdat me vader en de buren er ook op zaten, die wouden ook 24/7 inet.
en toen kon ik dus niet meer even me bak 4 uur neerhalen om wat met echange te kutten enz.

nu heb ik het beste van 2 werelden: een router verzorgt nat en dhcp. en de rest word via dmz naar me server geknald waardoor ie nog steeds als webserver ed kan dienen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Waarom doet iedereen toch zo moeilijk?

Gewoon een pentium 166 neerzetten met 128 geheugen.
Harddiskje van 5 gb of whatever.
Windows 2003 Enterprise Edition Installeren. Bandwidth controller installeren, ip adressen instellen en klaar is kees.

Kan je ook nog de data instellen per gebruiker :):) zowel van internet als van het netwerk.

succes!

chris

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 13:30:

Windows 2003 Enterprise Edition Installeren. Bandwidth controller installeren, ip adressen instellen en klaar is kees.

Kan je ook nog de data instellen per gebruiker :):) zowel van internet als van het netwerk.

succes!

chris
2003 Server op een Pentium 166 met 128MB????

dan word linux toch een betere keuze dacht ik zo..

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 06-10-2004 13:42 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

@Jimbolino
*Routers hebben ook QOS
*Je server werkt dan toch ook als router, dus geen verschil
*Servers lopen ook vast en worden gehacked.
*Het ging hier om een gateway, niet om een mail/FTP/Fileserver. Beiden combineren is overigens niet als veilig ervaren.

Maar om nog een keer ontopic te reageren:
*Koop een router / ethernetmodemrouter
*Hang je server achter je router zodat je naar hartelust kan klooien. Op een gateway zelf moet je niet teveel doen.

Verwijderd

nIghtorius schreef op 06 oktober 2004 @ 13:41:
[...]

2003 Server op een Pentium 166 met 128MB????

dan word linux toch een betere keuze dacht ik zo..
Uiterraard kan dat :) heb het namelijk zelf geprobeerd het minimale is 166 :) het duurt wel even met opstarten, maar goed het werkt :D

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik had het hier ook :)

3 servers :)

Server 1: Fileserver / Mailserver / Active Directory @ W2K3
Server 2: Webserver / DHCP @ linux
Server 3: Router / VPN server @ Clarkconnect (uitgeklede RedHat versie voor router doeleinden)

Op een zekere zomerse dag kregen wij de stroom rekening binnen ;)

Toen heb ik maar een Vigor 2900 series besteld, en die werkt echt perfect!!! Nooi problemen en een mooie vervanging voor die software-router :)

• Bart©
Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 13:30:

succes!

chris
M'n buurman logt niet in op m'n domein, dus kan op gebruikersniveau niet veel regelen, maar dat is ook helemaal niet de issue hier....

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 14:10:
[...]

Uiterraard kan dat :) heb het namelijk zelf geprobeerd het minimale is 166 :) het duurt wel even met opstarten, maar goed het werkt :D
offtopic:
iets verteld mij dat dit een behoorlijk understatement is :P

• heuveltje
  • Laatst online: 15-05 16:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

och met een half uur zal ie er wel zijn :)
maar dat boeit helemaal niet want als ie eenmaal loopt. blijft ie ook gewoon lopen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 14:10:
[...]

Win2k server op een P133 met 48MB ram :Y)

Opstarten duurde 5 mins, maar daarna was ie prima stabiel :P
Pagina: 1