Onderdelen van gelijke kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 18:26
Ik zou graag van jullie willen horen of de onderdelen hieronder wel gelijk van kwaliteit zijn. Dat niet iets overdone is.

Als eerste heb ik deze boxen uitgekozen:

2x jbl northridge e90 @ 520, 260 per stuk

Dan de Reciever ik heb deze speciaal gekozen om later nog uit te breiden naar meerdere speakers(6.1) maar daar heb ik nu het geld nog niet voor. en aangezien de bovenstaande speakers tot 225 watt kunnen is een reciever net 170 watt per kanaal geen overbodige luxe.

Yamaha RX-V1400RDS @ 690

En dan heb ik deze dvd speler in m'n hoofd omdat hij goede reviews krijgt op kieskeurig en hij bijna alle formaten afspeelt:

jvc xv-n55 @ 141

Graag zou ik ook nog van jullie willen weten waar ik goed op moet letten.

Ik vraag me ook af wat nou eigenlijk beter is Coax of Optisch, en welke kabels ik het beste kan gebruiken om m'n speakers mee aan te sluiten zodat de kwaliteit behouden blijft.

Ik weet dat ik niet hoef te groeten maar vin het wel beleefd ;)

Alvast bedankt >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Mastasidaz op 21-09-2004 08:57 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Persoonlijk vind ik je receiver gruwelijk duur, en je speakers gruwelijk goedkoop... Ik vrees dat je de invloed van het totale vermogen op de hoeveelheid decibels nogal overschat. Wist je dat 170W slechts dubbel zo luid ervaren wordt als 17W ? En 170W is slechts 3dB harder dan 85W ...

• Mastasidaz
Maar recievers gaan niet echt veel hoger dan 170 watt en die speakers kunnen 225 aan hoe vindt je dan ooit een passende reciever?

[ Voor 59% gewijzigd door Mastasidaz op 20-09-2004 17:10 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
hij bedoelt dat je ook een versterker kan nemen met wat minder vermogen.
en dan wat extra geld in je speakers steken...

het vermogen van je speakers en je versterker hoeven niet gelijk te zijn om de maximale kwaliteit te halen, sterker nog het heeft eigenlijk geen enkel verband.

[ Voor 42% gewijzigd door hilbren op 20-09-2004 17:10 ]

• Mastasidaz
Maar stel dan dat je er een reciever aan doet met 100 watt per kanaal dan veroorzaakt hij toch sneller clipping?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Misschien is dit handig, in relatie tot watts en andere dingen (indirect dan :P ) :
http://www.trials-shack.co.uk/posting.html

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 20-09-2004 17:29 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Die vermogens moet je niet zo op letten. Een fatsoenlijke speaker en een fatsoenlijke versterker gaan goed samen. Verdiep je een beetje in de audiowereld en je komt daar wel achter. Die leuke stickers op receivers van 5x130W en op een ander model wel 5x150W is leuk vergelijkingsmateriaal voor mensen die er geen tot weinig verstand van hebben, maar verder is het echt totaal niet relevant.
Dat geldt in veel gevallen ook voor speakers, de opgegeven vermogens moet je niet al te letterlijk nemen. Natuurlijk als bij de ene 20W staat opgegeven en de ander 350W kun je wel uitgaan van een verschil, maar dan heb je vaak ook wel met een heel ander soort speaker te maken, in praktijk komt dat niet zo vaak voor (en dan nog zijn er nog andere eigenschappen die een rol kunnen spelen voordat het vermogen een probleem wordt).

Persoonlijk zou ik vooral niet besparen op de speakers. Sleep een bak cd's mee naar een hele berg winkels, neem er ruim de tijd voor. Niet in 1 dag beslissen, doe er desnoods een maand over of langer, een geluidsset bepaald het geluid waar je de komende jaren waarschijnlijk dagelijks naar zult luisteren. Dat is nogal wat.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 00:14
Ik vind de knopjes van de huidige Yamaha reciever/amp lijn bijzonder vervevelend. Ze zijn allemaal behoorlijk slap, priegelig en plastic. In tegenstelling tot de reviews op kieskeurig.nl viel me dat behoorlijk tegen. (zo erg dat ik besloten heb er niet zo een te kopen en dan maar op de lange termijn sparen voor iets echt goeds)

Tja en het is vast advies, alleen luisteren biedt echt uitsluitsel.
En Watt's zeggen bijna niks, een 170 watt amp zou eerder kunnen gaan clippen dan een 150 watt, ware het niet dat je de volume knop eigenlijk nooit ver genoeg opendraaid om dat te krijgen.

• hilbren
tenzij je elektrostaten neemt (want dan schiet een 80 Watt pioneer versterker wel in de stressmode)

met een 25 Watt versterker kun je de buren al wakker maken om even een indicatie te geven. De hoge vermogens zijn vrijwel alleen nodig om hele stijle flanken van een signaal goed te kunnen weergeven. verder is het ook wel grappig om eens naar het vermogen van de voeding te kijken. ik heb zelf een pioneer en die heeft een 220 Watt voeding terwijl die 5 x 80 Watt aan muziek vermogen kan leveren, je kan je wel voorstellen wat er gebeurt als dat ook echt een keer voorkomt...

maargoed, verzamel je cd collectie of schrijf desnoods je favoriete mp3's op een cd en bel even naar een audiozaak voor een afspraak. Ga wel eerst even kijken welke merken ze hebben staan, op die manier kun je afhankelijk van je budget even een lijst maken van speakers waar je naar wilt luisteren (dan kunnen ze die vast klaar zetten)

Verwijderd

Vind dat de mensen hier altijd een beetje overdrijven met hoeveel een goede speaker moet kosten. Als je deze mensen moet geloven kost een redelijke speaker 1000 euro en klinkt alles daaronder bagger. Ik vind dit erg overdreven en denk dat, als je naar het totaalplaatje kijkt een redelijke set hebt staan. Ik ken de JBL Northridge E90 niet, maar een speaker van rond de 300 euro p/stuk kan goed klinken. De verhouding tussen speakers en versterker moet natuurlijk wel realistisch blijven, maar als je in deze prijsklasse nog een centerspeaker en achterspeakers koopt dan is deze imho redelijk in balans. In totaal ben je dan ongeveer 1300 euro kwijt voor speakers en 690 voor een versterker. Je kunt nu wel nog duurdere speakers kopen, maar dan moeten eigenlijk de rest van de speakers hier bij aansluiten. Op deze manier gaat de verhouding een beetje mank, aangezien merkbaar betere speakers ook merkbaar duurder zijn ;). Bovendien is het dan zonde om hier weer een goedkopere versterker op aan te sluiten.
Wat betreft de aansluitingen: gebruik voor de speakers in ieder geval speakerdraad van minimaal 2,5mm2 en het liefst iets meer. Wat betreft de dvd speler zou ik optisch of digitale coax gebruiken. Qua kwaliteit maakt het niet veel uit, dus neem gewoon het goedkoopste. Ook zou ik voor muziek toch nog een losse cd speler nemen aangezien dvd spelers van deze prijsklasse bijna zonder uitzondering allemaal brak klinken vergeleken met een gewone cd speler.

• Mastasidaz
maar kan je een dvd speler en cd speler dan wel tegelijkertijd aansluiten op de versterker en dan switchen?

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 18:13:
Vind dat de mensen hier altijd een beetje overdrijven met hoeveel een goede speaker moet kosten. Als je deze mensen moet geloven kost een redelijke speaker 1000 euro en klinkt alles daaronder bagger. Ik vind dit erg overdreven en denk dat, als je naar het totaalplaatje kijkt een redelijke set hebt staan. Ik ken de JBL Northridge E90 niet, maar een speaker van rond de 300 euro p/stuk kan goed klinken. De verhouding tussen speakers en versterker moet natuurlijk wel realistisch blijven, maar als je in deze prijsklasse nog een centerspeaker en achterspeakers koopt dan is deze imho redelijk in balans. In totaal ben je dan ongeveer 1300 euro kwijt voor speakers en 690 voor een versterker. Je kunt nu wel nog duurdere speakers kopen, maar dan moeten eigenlijk de rest van de speakers hier bij aansluiten. Op deze manier gaat de verhouding een beetje mank, aangezien merkbaar betere speakers ook merkbaar duurder zijn ;). Bovendien is het dan zonde om hier weer een goedkopere versterker op aan te sluiten.
Wat betreft de aansluitingen: gebruik voor de speakers in ieder geval speakerdraad van minimaal 2,5mm2 en het liefst iets meer. Wat betreft de dvd speler zou ik optisch of digitale coax gebruiken. Qua kwaliteit maakt het niet veel uit, dus neem gewoon het goedkoopste. Ook zou ik voor muziek toch nog een losse cd speler nemen aangezien dvd spelers van deze prijsklasse bijna zonder uitzondering allemaal brak klinken vergeleken met een gewone cd speler.
Je kan inderdaad altijd wel wat beters/duurders krijgen. De (meeste) "mensen" die hier advies geven hebben al veel ervaring opgedaan met hifi en hun standaard ligt mischien hoger dan die van een "gewone" consument. Dat wil echter niet zeggen dat je die oordeel in wind moet slaan.

Helaas (of mischien juist heel goed) is de audio ervaring voor iedereen heel personlijk en heel erg subjectief. Als ik mezelf als voorbeeld neem: vroeger vond ik mijn twee Trust boxjes een heel mooi geluid geven. Daarna kwam een Creative setje en ik was verwonderd hoezo ik ooit die Trust boxjes goed kon vinden. Nu heb ik een zelfgebouwd stereo opstelling met een Yamaha versterker en krijg rillingen als ik aan de Creative set denk.

Wat ik hiermee probeer te zeggen: de hoeveelheid geld is volkommen onbelangrijk met betrekking tot je muziek/audio ervaring. Zoals gezegd kan een Trust setje "heaven" zijn en kan een duizenden euro duur set van b.v. Mission niet goed genoeg zijn.

Enige mogelijkheid tot een goed aankoop is in de winkel naar eigen muziek te gaan luisteren en de combo versterker/speakers het liefst thuis uitproberen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 18:13:
Vind dat de mensen hier altijd een beetje overdrijven met hoeveel een goede speaker moet kosten. Als je deze mensen moet geloven kost een redelijke speaker 1000 euro en klinkt alles daaronder bagger.
Zeg ik ook niet, natuurlijk kan een speaker van 260 EUR prima klinken! Wat ik bedoelde, is dat je met hetzelfde budget wellicht een iets betere klank kan halen door een goedkopere amp en duurdere speakers te halen.

Overigens kost de JBL speaker 260 EUR per stuk (stond niet duidelijk in startpost), dus de verhouding is dan 520 EUR voor de speakers tov. 690 voor de amp. Dat ziet er inderdaad al wat beter uit dan 260 <-> 690 :)

• Mastasidaz
ow, ja dat was nie echt duidelijk van me aangeven het gaat dan om 2 x die speakers @ 260 per stuk :)

Maar kan je nou 2 spelers aansluiten op een versterker zodat ik voor cd's me cd speler kan inschakelen en voor dvd's me dvd speler?

en ik wil ook bijv. graag me PS2 op die set en me tv hoe moet ik dat regelen?

gewoon een scart kabel in me tv douwen en zorgen dat ie het geluid overneemt van me tv?

BTW niemand heeft nog iets gezegd over de dvd speler ik kan er dus vanuit gaan dat die er goed bijpast of raden jullie een duurdere aan?

Ik heb nog wat financiele ruimte maar het moet niet duurder worden dan 1500

[ Voor 63% gewijzigd door Mastasidaz op 20-09-2004 18:40 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 00:14
Prijssegmenten kunnen uiterst verneukeratief zijn. Voorbeeld mijn eigen Mission M33's. Correct verkocht deze speakers voor 139,- euro per stuk. (nu alweer 179,-) waardoor deze speakers daar relatief slecht verkochten. Iedereen dacht een speaker van 139 euro kan niet goed zijn en gingen meteen een prijsklasse omhoog.
De speakers krijgen van de fabrikant een adviesprijs mee van 199 euro.
Dat is ook het ware segment waar ze inzitten vergelijk ze met speakers die ook ongeveer 200 euro kosten.
Let goed op hiermee, ik heb hier m'n slagje uit geslagen (persoonlijke mening) en door veel luisteren een paar speakers gevonden (binnen mijn budget) die bij mijn smaak passen. Daar draait het om.

Niet kopen op wat anderen zeggen, niet er van uitgaan dat als iets goedkoop is het ook slecht is. Het zou zomaar een toevals treffer kunnen zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom ga je niet ff kijken/luisteren in de winkel, dan kun je zelf bepalen of het een goede match is en of je het het geld waard vind. Luister ook naar de combo van een goedkopere versterker en een duurdere speaker!

Verder is een CD-speler en DVD-speler aansluiten geen probleem (zie specs), ook PS-2 zal het gewoon doen (zo ook weer specs). Je hoeft tegenwoordig met al die ingangen echt niet meer om te pluggen ;)
Ik vraag me ook af wat nou eigenlijk beter is Coax of Optisch, en welke kabels ik het beste kan gebruiken om m'n speakers mee aan te sluiten zodat de kwaliteit behouden blijft.
Die vraag moet je NIET stellen! Er zijn namelijk verschillende ideeen over, en je komt er toch nooit uit ;) Zoek maar wat topics na, dan weet je denk ik genoeg :P . Ik kan je in ieder geval melden, dat als je een goede CD-speler hebt, dat je die het beste gewoon analoog kunt aansluiten. DVD-speler als ie goede DAC's heeft ook analloog, anders digitaal (maakt mij niet uit hoe, maar daar zijn de meningen verdeeld over...). In jou geval dus digitaal aangezien de DVD-speler geen decoders aan boord heeft ;) Ik denk echter dat er voor het geld dat de JVC kost wel wat beters te krijgen is (maar ik kan me vergissen :P )

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 20-09-2004 18:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hilbren
deepspace schreef op 20 september 2004 @ 18:52:
[...]

Die vraag moet je NIET stellen! Er zijn namelijk verschillende ideeen over, en je komt er toch nooit uit ;) Zoek maar wat topics na, dan weet je denk ik genoeg :P . Ik kan je in ieder geval melden, dat als je een goede CD-speler hebt, dat je die het beste gewoon analoog kunt aansluiten. DVD-speler als ie goede DAC's heeft ook analloog, anders digitaal (maakt mij niet uit hoe, maar daar zijn de meningen verdeeld over...). In jou geval dus digitaal aangezien de DVD-speler geen decoders aan boord heeft ;) Ik denk echter dat er voor het geld dat de JVC kost wel wat beters te krijgen is (maar ik kan me vergissen :P )
voor dit geld eigenlijk ook weer: gewoon luisteren
de ene keer klinkt het beter, de andere keer iets minder.

En nu het belangrijkste: het blijft een kwestie van smaak.
Natuurlijk is er een verschil tussen spruitjes en een taart, maar je kunt niet zeggen dat iemand pindakaas lekker moet vinden :P

Verwijderd

Kwaliteit en prijs hoeven niks met elkaar te maken te hebben, maar het moet wel een beetje in balans zijn onderling. Een setje speakers van € 50,- p/st. kan prima klinken, maar het is volstrekt zinloos om daar een versterker aan te hangen van € 2000,-. Bovendien hebben we het hier in dit topic over 2 soorten klank, nl. de weergave van hoge en lage tonen aan de ene kant en de weergave van ruimtelijke informatie aan de andere kant. Met name dat laatste kan de prijs enorm opschroeven. Hoor jij dat er niet aan af, dan kun je met veel minder geld een voor jou net zo goed klinkende set samenstellen.
Het vermogen mag je normaal gesproken negeren, tenzij je de set meer voor PA gebruikt dan voor huiselijk 'geweld'. Het vermogen kan echter wel onderscheid maken als je luidsprekers hebt met een laag rendement en een moeilijke impendantiecurve. Overigens is dan het vermogen van de voeding belangrijker dan het vermogen van de eindversterker.
Optisch, coaxiaal of analoog? Heb zelf nog nooit het verschil kunnen horen tussen optisch en coaxiaal. Het verschil zit 'm hoofdzakelijk in het volgende: Een optische kabel heeft een kleinere kans op storing. Deze storing moet door de versterker worden gecorrigeerd d.m.v. foutcorrectie. Heeft de versterker een slechte foutcorrectie, dan heb met een optische kabel je minder kans op fouten in je signaal. Dit verhaal is het beste te vergelijken met de foutcorrectie in CD-spelers. Een beschadigde CD speelt in de ene CD-speler prima, terwijl je in de andere een hoop gekraak krijgt. De optische kabel verkleint de kans op dit soort 'beschadigingen'. Analoog of digitaal is een kwestie van proberen. Als de DAC van je CD-speler beter klinkt dan die van de versterker, dan is analoog de beste optie. Je DVD-speler zou ik sowieso digitaal aansluiten. Dit heeft niks met de kwaliteit te maken, maar meer met de meerkanaals audio op DVD (Dolby Digital en DTS). Deze kanalen zitten apart in het digitale signaal, terwijl deze met eem codering in het analoge signaal zitten. Het decoderen kan weer fouten opleveren en dus een mindere kwaliteit.
Conclusie: Beluister altijd zelf de set. Voor een ander 'mooi' kan voor jou 'afschuwelijk' betekenen. De specs in de boekjes zijn minder belangrijk dan je oren, dus vergeet de specs! Beluister de boel na aankoop met de meegeleverde kabels. Sluit eventueel een extra digitale kabel aan, als deze niet is meegelevert. Bevalt het analoog het beste, dan kun je later altijd nog gaan voor betere kabels.

Dit is mijn antwoord en daar zult u het mee moeten doen! O-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 13:17:
Het verschil zit 'm hoofdzakelijk in het volgende: Een optische kabel heeft een kleinere kans op storing. Deze storing moet door de versterker worden gecorrigeerd d.m.v. foutcorrectie. Heeft de versterker een slechte foutcorrectie, dan heb met een optische kabel je minder kans op fouten in je signaal.
Ik vind het erg om er toch ff op in te gaan, maar het moet even... In de foutcorrectie zit het vermeende (dit woord is belangrijk) verschil zeker niet in! Beide kabels zijn prima in staat om het signaal foutloos over te dragen. Het is nu niet zo dat er zo gigatisch veel data op en neer gaat ;) Het zijn maar enkele 100'en Kilobytes/sec.... Een HD kan meerdere 100 Megabytes per seconde foutloos overdragen, dus maak je over fouten maar geen zorgen. Wat dan wel het verschil zou moeten uitmaakt, mag je zelf uitzoeken :P

Verwijderd

deepspace schreef op 21 september 2004 @ 14:50:
[...]

Ik vind het erg om er toch ff op in te gaan, maar het moet even... In de foutcorrectie zit het vermeende (dit woord is belangrijk) verschil zeker niet in! Beide kabels zijn prima in staat om het signaal foutloos over te dragen. Het is nu niet zo dat er zo gigatisch veel data op en neer gaat ;) Het zijn maar enkele 100'en Kilobytes/sec.... Een HD kan meerdere 100 Megabytes per seconde foutloos overdragen, dus maak je over fouten maar geen zorgen. Wat dan wel het verschil zou moeten uitmaakt, mag je zelf uitzoeken :P
Dat het in de praktijk geen drol uitmaakt, ben ik helemaal met je eens. Heb een jaar of 15 geleden in de hifi-branche gewerkt. Ben meerdere malen in gesprek geweest met mensen van Philips en Sony over dit onderwerp. Het technische aspect van het verhaal heb ik hierboven uitgelegd. Commercieel zit er natuurlijk ook nog een verhaal achter, maar dat zal ik iedereen besparen. Het gaat dus om de kans op fouten tijdens de overdracht. Optisch is de kans veel kleiner omdat zelfs een kabelbreuk nog zorgt voor een goede signaaloverdracht. Een coaxiale kabel heeft geen signaaloverdracht meer bij een breuk. Daarnaast bestaat er bij een coaxiaal signaal kans op corosie in de pluggen, wat bij een optische verbinding uitgesloten is. Let wel: ik heb het over de kans. Dat die kans in de praktijk te verwaarlozen is, spreekt vanzelf.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

offtopic:
Dan had je je misschien nog even verder moeten verdiepen, want nu doe je voorkomen alsof optisch de betere keuze is, terwijl dit toch echt coaxiaal moet zijn. Hier zijn al tig topics over geweest en het is ook wel terug te vinden met google.

Het gaat uiteraard om een puur theoretisch verschil, maar elke zichzelf respecterende audiofiel is vreemdgenoeg vrijwel altijd in staat dit verschil waar te nemen, een soort bovennatuurlijke gave zeg maar :+

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 21-09-2004 15:31 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oscar Mopperkont schreef op 21 september 2004 @ 15:08:
Dan had je je misschien nog even verder moeten verdiepen, want nu doe je voorkomen alsof optisch de betere keuze is, terwijl dit toch echt coaxiaal moet zijn. Hier zijn al tig topics over geweest en het is ook wel terug te vinden met google.

Het gaat uiteraard om een puur theoretisch verschil, maar elke zichzelf respecterende audiofiel is vreemdgenoeg vrijwel altijd in staat dit verschil waar te nemen, een soort bovennatuurlijke gave zeg maar :+
Neeeeeeeeeee, geen discussie :X En verder, al die topics blijven erg subjectief en bekijken slechts een deel van de hele keten. Onweerlegbare argumenten zul je niet vinden. Ga er maar vanuit dat het geen drol uitmaakt (of in ieder geval een heeeeeeeel kleinde drol volgens sommigen) :)

Over fouten... De kansen van beide kabels (als binnen de gestelde specs), is zo klein dat je het verschil ook wel kunt verwaarlozen!)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je hebt een mooie receiver uitgekozen, heb ik ook :). Het mooie eraan is dat er de mogelijkheid bestaat om de hele calibratie automatisch te laten verlopen. Dat wil zeggen: delays, levels, size, bekabeling wordt gechecked (op verwisselde polariteit) en je kan kiezen om ook een automatische EQ te laten doen. Bij dat laatste kan je dan ook kiezen om de andere speakers zo te EQ-en dat ze hetzelfde klinken als je frontspeakers (heeft als voordeel dat je min of meer corrigeert voor fouten in de meetmethode).

Wat betreft de speakerkeuze: je moet echt gaan luisteren. Speakers verschillen onderling dag en nacht en smaken verschillen net zoveel. Dus gewoon een HiFi zaak binnenlopen met een luisterruimte en wat setjes beluisteren (en niet de fout maken om de meest harde of indrukwekkende speaker te kiezen).

Wat betreft optisch en coaxiaal: niet druk over maken. Coaxiaal is goedkoper en net zo goed, alleen optisch biedt het voordeel van een volledig galvanische scheiding (alhoewel dat officieel met coaxiaal ook moet geloof ik). Maar dat laatste is eigenlijk alleen van belang als je een pc op je receiver aansluit, dvd spelers hebben een zwevende aarde.
Pagina: 1