rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Verwijderd
Ook is het mogelijk dat de tv niet op RGB staat.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 18:19 ]
Dat is het eerste wat ik heb gedaan...had ik er natuurlijk even bij moeten zetten.Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 18:19:
Misschien dat de PS2 in het menu niet ingesteld staat op RGB?
Ook is het mogelijk dat de tv niet op RGB staat.
Het tweede wat ik heb gedaan is met de ps2 naar de winkel gegaan om het daar uit te testen. In de winkel deed hij het gewoon goed.
Het vreemde is dat mijn tv van de DVD speler wel een RGB signaal accepteerd.
Ik heb 3 scarts waarvan er 2 RGB ondersteunen. Op beide "pluggen" komt alleen het composiet signaal door.ShittyOldMan schreef op 20 september 2004 @ 18:48:
Heb je het wel op dezelfde ingang als de dvd speler geprobeerd? Zo niet, dan kan het zijn dat je TV op één ingang RGB ondersteunt en niet op de anderen.
Ik had een (cheapo) RGB kabel van de mediamarkt gekocht. PS2 op RGB gezet (stond ie al trouwens) en SCART geplugd in de ingang van mijn TV die RGB ondersteunt. Daarin zat voorheen mijn DVD speler die netjes RGB gebruikt.
Mijn TV (een Panasonic tx32-pf10) wilde echter met geen mogelijkheid op RGB springen.
Dus ik die kabel opengemaakt nadat ik op internet de pinouts van SCART en de AV-aansluiting van de PS2 had opgezocht. Het leek wel ongeveer in orde, maar er klopte iets niet met de pin waarop het sync signaal leek te zitten.
Helaas heb ik toen met mijn stomme kop, en omdat die kabel toch maar 6 euro was, het signaal van 1 van die sync pinnen losgekoppeld. En toen nog wat los. En toen nog wat. En toen was 'ie wel zo'n beetje onbruikbaar...
Ja: dom. Eerst nadenken, dan doen.
Ik heb nu besloten, omdat ik toch maar 1 RGB ingang op mijn TV heb, om een s-video kabel aan te schaffen en die via zo'n s-video naar scart converter op mijn 3e scart ingang te zetten.
Alleen zijn die s-video kabels voor de ps2 redelijk schaars, tenzij je de veels te dure variant van Sony zelf wilt kopen.
S-video levert ook een bijzonder redelijk beeld. In ieder geval veel scherper dan die composiet rommel.
Vreemd dat jij met 2 kabels hetzelfde had. Die kabels zijn me iets te duur om steeds andere te proberen.
Ik heb overigens gelezen dat er bij een RGB signaal op een bepaalde pin, waarop normaal dus het composiet signaal staat, een hogere spanning moet staan (1 volt, ipv 0,3). Wellicht doet te PS2 dat niet al te netjes. En wellicht houden onze TV's zich te netjes aan de specificatie, waardoor ze niet overspringen. Erg raar. Maar als je nog een oplossing tegenkomt, dan hoor ik graag!
Nou, bij dezeswiv98 schreef op 21 september 2004 @ 13:32:
Maar als je nog een oplossing tegenkomt, dan hoor ik graag!
Behoorlijk wanhopig ben ik vandaag naar een game winkeltje geweest en daar mijn probleem verteld. De jongen achter de toonbank had nog nooit van het probleem gehoord maar had wel een RGB-kabel met RGB/composiet switch (voor DVD kijken op je PS2).
Deze kabel gekocht en het werkt prima! Echt bizar. Een verklaring heb ik er niet voor maar het werkt wel. Misschien ook een handig ideetje voor jou. Hij is van het merk "2002 Dragon" maar volgens mij zijn er meer van dit soort kabels te krijgen. Voor het geld hoef je het niet te laten want ze zijn maar €6,-
Succes!
Dus toch een andere kabel. Idd. niet te geloven. Tsjah, hier in mijn woonplaats hebben ze ook een RGB kabel met zo'n DVD switch. Niet van Dragon geloof ik. En ook 19 euro trouwens.
Ik heb gister de 'gok' genomen om een s-video (en s-video only) kabel te bestellen. Was 9 euro bij futuremax.nl. Kan mijn DVD-speler ook lekker in mijn enige RGB ingang blijven.
Je suggereert trouwens dat DVD kijken dus niet via RGB maar via composiet gaat? Is dat echt zo? Lekkere oplossing, not... Maar 'ons' probleem is er dus wel weg mee...
Raar ding, die PS2. Al zo lang uit en dan na al die jaren besluit ik er toch ook maar eentje te kopen en dan nog hebben ze geen normale kabels overal...
Het verschil tussen RGB en S-VHS is voor playstation toch niet zo groot. Dat verschil zie je pas goed met een "gewone" DVD speler.swiv98 schreef op 22 september 2004 @ 15:46:
Thx, w3sTErGaS.
Dus toch een andere kabel. Idd. niet te geloven. Tsjah, hier in mijn woonplaats hebben ze ook een RGB kabel met zo'n DVD switch. Niet van Dragon geloof ik. En ook 19 euro trouwens.
Ik heb gister de 'gok' genomen om een s-video (en s-video only) kabel te bestellen. Was 9 euro bij futuremax.nl. Kan mijn DVD-speler ook lekker in mijn enige RGB ingang blijven.
Je suggereert trouwens dat DVD kijken dus niet via RGB maar via composiet gaat? Is dat echt zo? Lekkere oplossing, not... Maar 'ons' probleem is er dus wel weg mee...
Raar ding, die PS2. Al zo lang uit en dan na al die jaren besluit ik er toch ook maar eentje te kopen en dan nog hebben ze geen normale kabels overal...
En inderdaad, DVD via de playstation moet via composiet (of s-vhs, maar bijna niemand heeft zo'n kabel) en ziet er dus niet uit. Je kan wel via RGB kijken, als je naar groen beeld kijken geen probleem vind tenminste
Ik heb niet voor niets een aparte DVD speler gekocht
RGB kan idd niet over een composiet kabel.delorean7 schreef op 22 september 2004 @ 16:59:
RGB kan toch niet over composite of ben ik nou niet goed geinformeerd?
Maar voor die €6 zou ik gewoon de proef op de som nemen, geloof me het is iedere euriecent waard!
Verwijderd

De reden dat de andere kabel van de topicstarter het niet deed kwam waarschijnlijk omdat die geen aansturing van pin 8/16 had waardoor de TV in Composiet modus blijft staan op het AV kanaal.
Zie ook:
- http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html
- Verwijderd in "Het Grote PS2 Topic - Part IV"
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 06:45 ]
Mmmm op de verpakking van deze kabel stond toch duidelijk "ps2 RGB Cable"Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 06:37:
De reden dat de andere kabel van de topicstarter het niet deed kwam waarschijnlijk omdat die geen aansturing van pin 8/16 had waardoor de TV in Composiet modus blijft staan op het AV kanaal.
Ik heb er 2 geprobeerd en ze deden het allebei niet. Een productie foutje is natuurlijk altijd mogelijk maar bij 2 kabels....(?)
Of zouden deze kabels ten onrechte worden verkocht asls zijnde RGB? Vaag.
Ik heb wel heel wat gegoogled voor een schema (en gevonden), maar ik vergeet af en toe dat ik mijn antwoorden meestal vind op GoT
Maar, mijn s-video kabel ligt vandaag of morgen op de deurmat. Tzt zal ik nog eens kijken of mijn cheapo-rgb kabel leek op jouw schema. Uiteraard zonder cs/rgb switch. Zo op het oog wel, maar het kan in de details zitten. Zoals bijvoorbeeld die weerstand die ik zeker niet gezien heb. Zet die niet stiekem een hogere spanning op pin 16 of zo?
@w3sTErGaS: volgens mij zijn er hordes mensen die het verschil tussen RGB en composiet niet eens zien! Dus als je die een brakke kabel verkoopt, dan geloven ze het meteen...
Verwijderd
Die 1K Ohm weerstand + de 5V spanning die de PS2 op [pin10 playstation connector] zet zorgt ervoor dat je SCART van Composiet naar RGB modus wordt geschakeld. Geen spanning = Composietswiv98 schreef op 23 september 2004 @ 16:12:
Zoals bijvoorbeeld die weerstand die ik zeker niet gezien heb. Zet die niet stiekem een hogere spanning op pin 16 of zo?
Pin16 @ Scart:
- 1-3 V = RGB /me 1
- 0-0.4 V = Composite * 2
Pin 8 @ Scart:
- 0-2 V = TV * 2
- 5-8 V = WideScreen /me 1
- 9.5-12 V = AV Mode
/me 1 = Schakelaar in WS/RGB stand
* 2 = Schakelaar in TV/composiet stand
Zie ook: http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 22:22 ]