Toon posts:

Vastloper bij "Checking NVRam.."

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een ECS k7s5a Pro en nu heb ik zojuist waarschijnlijk een verkeerde bios update er op gezet (er zijn 3 verschillende k7s5a versies)
Tijdens het updaten werd door amiflash gemeld dat alles ok was, maar nu krijg ik bij het opstarten direct een vastloper bij de "Checking NVRam" melding.
Bios resetten met behulp van de jumpers helpt niet en ook het totaal verwijderen van de bios batterij heeft geen nut, de melding blijft.
Ik kan dus ook niet in de bios zelf komen, of er de default bios weer opzetten met een diskette ;(

Iemand enig idee of dit moederbord nog te redden is?

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Je kan het proberen bij iemand anders die een CMOS chipreader/writer heeft. vaak is het ook mogelijk om naar een computerwinkel te gaan en te vragen of deze je BIOS chip overflashen. Hierbij wordt de chip enkel opnieuw geprogrammeerd zonder dat deze eerst een boot procedure hoeft te beginnen. Probeer het eens zou ik zeggen.

telefoontoestel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke bios heb je nodig?
Ik heb hier nog een dooie ECS tegen de muur hangen, als je daar de bios van kunt gebruiken dan kan ik die wel naar je opsturen :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 19 september 2004 @ 22:36:
Welke bios heb je nodig?
Ik heb hier nog een dooie ECS tegen de muur hangen, als je daar de bios van kunt gebruiken dan kan ik die wel naar je opsturen :)
Ik neem aan dat ik dan moet solderen e.d.?
Ik heb niet eens een soldeerbout :o

Verwijderd

Ik heb ook soms last van die melding.
Loopt m'n PC in windows vast,reset ik hem en krijg dan die melding met opstarten.
Als ik m'n aan/uit knop 5 sec indruk en hem zo uitzet en hem dan weer aandruk start ie gewoon weer op en heeft ie nergens last meer van.
Ik heb dit gemiddeld zo'n 1 á 2 keer per week en heb geen idee waar dit door veroorzaakt wordt.
Wel heb ik laatst m'n bios geflashed dmv MSI Live Update.

Verwijderd

daar heb ik ook last van wat msmal zegt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 22:44:
[...]

Ik neem aan dat ik dan moet solderen e.d.?
Ik heb niet eens een soldeerbout :o
Bioschipjes van de ECS planken zijn voor zover ik weet niet gesoldeerd, dus die kun je zo vervangen als je wilt.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Wat je ook nog kunt proberen is een hot-flash, hier heb je iemand anders voor nodig met hetzelfde mobo, deze start je dan op vanaf bootflop, je haalt dan de bios chip eruit, je zet je eigen erin en flasht de bios, klaaar.

p.s.

ik ben niet verantwoordelijk voor evt. schade :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 23:13:
daar heb ik ook last van wat msmal zegt
Wat voor bord heb jij?
Ik heb een MSI KT6 delta LSR met het laatste BIOS.
Het is eigenlijk begonnen na het het vervangen van m'n IDE harde schijf voor een Hitachi 160 GB SATA harde schijf.
Voor die tijd nooit geen last.
Vraag me af of het aan die harddisk ligt of aan de SATA-controller op m'n mobo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:59:
Ik heb hier een ECS k7s5a Pro en nu heb ik zojuist waarschijnlijk een verkeerde bios update er op gezet (er zijn 3 verschillende k7s5a versies)
PMG FAQ » Moederborden » Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:59:
maar nu krijg ik bij het opstarten direct een vastloper bij de "Checking NVRam" melding.
Bios resetten met behulp van de jumpers helpt niet en ook het totaal verwijderen van de bios batterij heeft geen nut, de melding blijft.
Ik kan dus ook niet in de bios zelf komen, of er de default bios weer opzetten met een diskette ;(
Uit PMG Beleid » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Moederbord:
Conflicten
Hangen op Checking NVRAM, zelfs na een BIOS reset en/of een verse BIOS flash: doublecheck de IDE configuratie (jumpers/kabels), ontkoppel eventueel alle IDE apparaten, schakel eventueel de CPU Internal en External cache uit in de BIOS. Mocht niks soelaas bieden, dan is de CPU en/of het mobo brak.
De FAQ lijkt me vrij duidelijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 20-09-2004 20:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 22:59:
Ik heb ook soms last van die melding.
Loopt m'n PC in windows vast,reset ik hem en krijg dan die melding met opstarten.
Als ik m'n aan/uit knop 5 sec indruk en hem zo uitzet en hem dan weer aandruk start ie gewoon weer op en heeft ie nergens last meer van.
Ik heb dit gemiddeld zo'n 1 á 2 keer per week en heb geen idee waar dit door veroorzaakt wordt.
Wel heb ik laatst m'n bios geflashed dmv MSI Live Update.
Het probleem lijkt inmiddels opgelost.
Heb een website gevonden met de meest optimale settings van m'n BIOS.
Bleek toch dat verschillende dingen in het BIOS niet goed stonden.
Sinds 5 dagen nog geen vastloper gehad.
Pagina: 1