Matxor 80gig ATA133 dood aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-03 22:34
Mijn maxtor HD heeft me net de stuipen op het lijf gejaagd.
Enkele maanden geleden ging m'n eerste HD naar de haaien. Zie volgend topic
Maxtor 80 gig dode motor?

Gelukkig had ik nog garantie dus heb ik een nieuwe gekregen. Enkel data kwijt geen financiele schade.

Daarstraks krijg ik een fatale windows error (volledig blauw scherm met een uitleg van een zwaar conflict). Mijn gedacht: een programma dat het zwaar laat afweten of windows die het verknoeit... Dus reset ik de computer.
Nog geen 5 min later in windows krijg ik weer hetzelfde. Maar nu lette ik beter op dit is wat er gebeurde:
1. een klik van de HD + de HD maakt het geluid alsof plots de stroom uitvalt zo van pzzziiiieeuuuuwwwww...... (zacht)
2. windows schokt even en bevriest
3. zelfde bleu screen...

Nu start ik op en krijg ik dezelfde error als bij de vorige HD dat er geen system disc gevonden is. De HD maakte ook geen spin up geluid bij het opstarten. Dus ik was behoorlijk geschrokken.

Nu laat ik de pc een uurtje uitstaan koortsachtig te denken wat ik ga doen (de garantie is nl. op 9/09/2004 afgelopen).

Ik probeer de computer nog eens op te starten en wonder boven wonder doet ie het weer !!!

Dus snel van alles een backup genomen.

Nu is mijn vraag: Wat doe ik best??? Er spookt vanalles door m'n hoofd: is dit toeval, mss is het de voeding, mss is het het moederbord, hoelang houd deze HD het nog uit, moet ik me welm zorgen maken???

PS: ik heb wel de IDE kabel vervangen ipv een rounded heb ik een gewone platte genomen... (maar of het daaraan ligt???)

Alvast bedankt

edit: Zijn er eventueel tooltjes die ik kan gebruiken om m'n hd eens uitgebreid te testen???

edit: ondertussen loopt de computer alweer een goed half uur temperaturen zijn:
HD: 35°
CPU: 32°
Northbridge: 38°

edit2:
Dit is trouwens m'n systeem
Asus A7V8X-X
MSI FX5200
2* 256MB PC3200
Athlon XP 2000+ (normaal tegen 1904Mhz nu tegen stock voor de veiligheid)
80 gig maxtor ATA 133 (model: 6y080L0)
10 Mbit nic
Asus TV FM card
Liteon DVD
Liteon 24x10x40x cd writer
Dragon Chieftec Medium 300W

Zou eventueel de voeding te zwak kunnen zijn????

Edit3:
M'n voltlijnen blijken ook in orde te zijn:
3.3V @ 3.30V
5V @ 5.01V
12V @ 12.36V
De 5 en 12 lijn heb ik nagemeten met m'n multimeter en ze lijken te kloppen

[ Voor 23% gewijzigd door deleenheir op 19-09-2004 00:52 ]

"If it works, don't fix it"

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Ja er zijn tooltjes voor, kijk maar eens in de faq van OM ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• deleenheir
Ik ga dat zeker uitgebreid lezen...
Maar het baart me vooral zorgen dat dit de 2de HD zou zijn in 1 jaar tijd die het in m'n systeem begeefd...

edit:
HD heeft met powermax zowel de basic als de advanced test succesvol doorstaan...

[ Voor 26% gewijzigd door deleenheir op 19-09-2004 01:32 ]

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06-2025

Chris P

What goes around, comes around

Kun je in je BIOS S.M.A.R.T. aanzetten? Dus, is die mogelijkheid er wel?
S.M.A.R.T. staat voor Self-Monitoring Analysis & Reporting Technology. Wat dat inhoudt, spreekt weer voor zich.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris P op 19-09-2004 21:08 ]

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-03 16:09
Je hebt neem ik aan ergens in mei een nieuwe hardeschijf gekregen (had geen zin om je hele topic door te lezen dus dat neem ik dan maar even aan), je kan dan best eisen van de winkel waar je je hardeschijf hebt gekocht dat de hardeschijf die je hebt gekregen nadat je eerste hd kapot ging onder een nieuwe garantie bepaling valt (weer x jaar of een verlengde garantie).
Uiteindelijk komt het erop neer dat je levarancier/winkel een goedwerkend product moet afleveren.

Ik snap dat je vooral wilt weten waarom je zo snel 2 hardeschijven er door heen jaagt, maar je hebt iig recht op (weer) een nieuwe.

Wat overigens de leeftijd van je hd aanzienlijk kan vergroten is zo'n hd-cooler.

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06-2025

Chris P

What goes around, comes around

ik heb ook zo'n 80gig maxtor. die worden niet zo warm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Kijk eens voor de gein naar je molex connector.. ik heb nl. een aantal schijven van maxtor gehad waar de molex niet goed in klemde en af en toe door trillingen in de machine, niet goed contact maakte en waardoor de harddisk dus uitviel.

Heb er bij mij nu 2 schijven in hangen waar een stukje plastic ervoor zorgt dat de molex er goed inzit en blijft..

Pvouput live

• KALN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05-2025
Ik heb toevalligerwijs ongeveer het zelfde probleem.

Vorig weekend op een zondag van het een op andere moment crasht me pc, ik had koptelefoon op dus hoorde niet alles.
Ik reboot. Schijfcontrole etc hij hersteld het eea. En reboot opeens weer.
Hij komt zonder problemen langs bios en WinXP bootscreen bij de switch naar account selecteren zeg maar gaat het mis. Het beeld blijft zwart, hd lampje blijft branden en na 30tal seconden reboot pc automatisch. Op geen manier was dit te omzeilen via veilige modus etc. Hij bleef het gewoon doen.

Ik dacht in eerste instantie aan een virus. Weekend ervoor Norton eraf gehaald want LiveUpdate lidmaatschap was verlopen ik d8 zal ik weer hebben.
Windows partitie geback-upped en opnieuw geinstalled. Gelijk virusscan gedaan maar niks aan de hand.

Na complete reinstall en update dacht ik alles goed en zo leek het ook. Tot gisteren. Toen leek het alsof me hd geen stroom kreeg en weer verder ging. Zoals boven omschreven. Me pc crasht telkens net niet maar hangt wel steeds. Nu had ik powermax geprobeerd en deze kon niets vinden. Ik alle hd's eruit getrokken en gecontroleerd op aansluitingen etc. Alles in orde en tot gisteravond deed hij het ook weer 'zonder' problemen.

Maar zijn dit over het algemeen de eerste verschijnselen of moet ik het richting de voeding zoeken/bekabeling?

Specs:
WinXP SP2
AMD XP 2100+
ASUS A7V333
1024MB RAM
Maxtor 80GB ( DiamondMax Plus D740X , desbetreffende hd, gekoeld door coolermaster unit)
Maxtor 120GB, Samsung 30Gb, Seagate 30GB
Antec lanboy (300W?)

• deleenheir
ik ben dus ook aan het denken dat het mss een tekort aan stroom zou zijn... Betsaan er eventueel programmas die de gehele computer stressen zodat hij de maximale hoeveelheid stroom neemt???

Ik heb eens uitgerekend wat m'n computer maximaal zou trekken en dat was 286W m'n voeding is 300W nu weet ik ook wel dat m'n computer nooit 286W in een keer vraagt maar ik weet ook dat m'n voeding nooit 300W effectief zal kunnen leveren...

@Chris: SMart staat aan pawormac gaf geen fouten

@Oscar er blaast een 80 mm fan rech op de HD (ijdelingse fan in de Chieftec Dragon reeks...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Oscar538 schreef op 20 september 2004 @ 13:43:
Je hebt neem ik aan ergens in mei een nieuwe hardeschijf gekregen (had geen zin om je hele topic door te lezen dus dat neem ik dan maar even aan), je kan dan best eisen van de winkel waar je je hardeschijf hebt gekocht dat de hardeschijf die je hebt gekregen nadat je eerste hd kapot ging onder een nieuwe garantie bepaling valt (weer x jaar of een verlengde garantie).
Uiteindelijk komt het erop neer dat je levarancier/winkel een goedwerkend product moet afleveren.

Ik snap dat je vooral wilt weten waarom je zo snel 2 hardeschijven er door heen jaagt, maar je hebt iig recht op (weer) een nieuwe.

Wat overigens de leeftijd van je hd aanzienlijk kan vergroten is zo'n hd-cooler.
Onzin. Garantie wordt NOOIT verlengd door het verstrekken van een ander nieuw of gebruik exemplaar. De garantietermijn is bijv. 3 jaar en al heb je in die tijd 10 nieuwe gehad, de garantie geldt vanaf de aankoop van de eerste HD voor 3 jaar.

@TS
Ga de PC eens flink stressen door bijv. continu grote hoeveelheden te kopiëren van de ene HD naar de andere, wat downloaden en een flinke game runnen levert aardig wat stress.

Anders even zoeken naar wat benchmarkprogramma's.

ARME AOW’er

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:47
Ik Heb dit Jaar ook 2 120 gigs maxtors moeten opsturen .
De eerste die ik terug kreeg toonde direct al mankementen (tikken).
De controleprogjes die een foutcode moeste geven gaven aan dat ie perfect was.
Na twee maanden ging hij steeds meer tikken en werd supertraag.(nog steeds geen foutcode)
Een groot bestand dat normaal een 10 min duurde moest ik uren op wachten.
Vlug alles gebackupped. een dag daarna deed ie niks meer.( nu pas een foutcode)
RMA nummer , opsturen BlaBla.
Nu zit de derde erin en die draait al een paar maanden als een zalfje.
Alles viel onder de garantie.(behalve de verzendkosten).
Good luck

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-03 21:45

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik heb het ook gehad, bij mij kwam het door de stroomstekkertje.
Pagina: 1