Mijn maxtor HD heeft me net de stuipen op het lijf gejaagd.
Enkele maanden geleden ging m'n eerste HD naar de haaien. Zie volgend topic
Maxtor 80 gig dode motor?
Gelukkig had ik nog garantie dus heb ik een nieuwe gekregen. Enkel data kwijt geen financiele schade.
Daarstraks krijg ik een fatale windows error (volledig blauw scherm met een uitleg van een zwaar conflict). Mijn gedacht: een programma dat het zwaar laat afweten of windows die het verknoeit... Dus reset ik de computer.
Nog geen 5 min later in windows krijg ik weer hetzelfde. Maar nu lette ik beter op dit is wat er gebeurde:
1. een klik van de HD + de HD maakt het geluid alsof plots de stroom uitvalt zo van pzzziiiieeuuuuwwwww...... (zacht)
2. windows schokt even en bevriest
3. zelfde bleu screen...
Nu start ik op en krijg ik dezelfde error als bij de vorige HD dat er geen system disc gevonden is. De HD maakte ook geen spin up geluid bij het opstarten. Dus ik was behoorlijk geschrokken.
Nu laat ik de pc een uurtje uitstaan koortsachtig te denken wat ik ga doen (de garantie is nl. op 9/09/2004 afgelopen).
Ik probeer de computer nog eens op te starten en wonder boven wonder doet ie het weer !!!
Dus snel van alles een backup genomen.
Nu is mijn vraag: Wat doe ik best??? Er spookt vanalles door m'n hoofd: is dit toeval, mss is het de voeding, mss is het het moederbord, hoelang houd deze HD het nog uit, moet ik me welm zorgen maken???
PS: ik heb wel de IDE kabel vervangen ipv een rounded heb ik een gewone platte genomen... (maar of het daaraan ligt???)
Alvast bedankt
edit: Zijn er eventueel tooltjes die ik kan gebruiken om m'n hd eens uitgebreid te testen???
edit: ondertussen loopt de computer alweer een goed half uur temperaturen zijn:
HD: 35°
CPU: 32°
Northbridge: 38°
edit2:
Dit is trouwens m'n systeem
Asus A7V8X-X
MSI FX5200
2* 256MB PC3200
Athlon XP 2000+ (normaal tegen 1904Mhz nu tegen stock voor de veiligheid)
80 gig maxtor ATA 133 (model: 6y080L0)
10 Mbit nic
Asus TV FM card
Liteon DVD
Liteon 24x10x40x cd writer
Dragon Chieftec Medium 300W
Zou eventueel de voeding te zwak kunnen zijn????
Edit3:
M'n voltlijnen blijken ook in orde te zijn:
3.3V @ 3.30V
5V @ 5.01V
12V @ 12.36V
De 5 en 12 lijn heb ik nagemeten met m'n multimeter en ze lijken te kloppen
Enkele maanden geleden ging m'n eerste HD naar de haaien. Zie volgend topic
Maxtor 80 gig dode motor?
Gelukkig had ik nog garantie dus heb ik een nieuwe gekregen. Enkel data kwijt geen financiele schade.
Daarstraks krijg ik een fatale windows error (volledig blauw scherm met een uitleg van een zwaar conflict). Mijn gedacht: een programma dat het zwaar laat afweten of windows die het verknoeit... Dus reset ik de computer.
Nog geen 5 min later in windows krijg ik weer hetzelfde. Maar nu lette ik beter op dit is wat er gebeurde:
1. een klik van de HD + de HD maakt het geluid alsof plots de stroom uitvalt zo van pzzziiiieeuuuuwwwww...... (zacht)
2. windows schokt even en bevriest
3. zelfde bleu screen...
Nu start ik op en krijg ik dezelfde error als bij de vorige HD dat er geen system disc gevonden is. De HD maakte ook geen spin up geluid bij het opstarten. Dus ik was behoorlijk geschrokken.
Nu laat ik de pc een uurtje uitstaan koortsachtig te denken wat ik ga doen (de garantie is nl. op 9/09/2004 afgelopen).
Ik probeer de computer nog eens op te starten en wonder boven wonder doet ie het weer !!!
Dus snel van alles een backup genomen.
Nu is mijn vraag: Wat doe ik best??? Er spookt vanalles door m'n hoofd: is dit toeval, mss is het de voeding, mss is het het moederbord, hoelang houd deze HD het nog uit, moet ik me welm zorgen maken???
PS: ik heb wel de IDE kabel vervangen ipv een rounded heb ik een gewone platte genomen... (maar of het daaraan ligt???)
Alvast bedankt
edit: Zijn er eventueel tooltjes die ik kan gebruiken om m'n hd eens uitgebreid te testen???
edit: ondertussen loopt de computer alweer een goed half uur temperaturen zijn:
HD: 35°
CPU: 32°
Northbridge: 38°
edit2:
Dit is trouwens m'n systeem
Asus A7V8X-X
MSI FX5200
2* 256MB PC3200
Athlon XP 2000+ (normaal tegen 1904Mhz nu tegen stock voor de veiligheid)
80 gig maxtor ATA 133 (model: 6y080L0)
10 Mbit nic
Asus TV FM card
Liteon DVD
Liteon 24x10x40x cd writer
Dragon Chieftec Medium 300W
Zou eventueel de voeding te zwak kunnen zijn????
Edit3:
M'n voltlijnen blijken ook in orde te zijn:
3.3V @ 3.30V
5V @ 5.01V
12V @ 12.36V
De 5 en 12 lijn heb ik nagemeten met m'n multimeter en ze lijken te kloppen
[ Voor 23% gewijzigd door deleenheir op 19-09-2004 00:52 ]
"If it works, don't fix it"