Toon posts:

[Harddisk] PIO mode :(

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een vervelend probleem wat nu al een tijdje bestaat: mijn nieuwe Hitachi 7K250 160GB 8MB ATA/100 hardeschijf wilt niet in UDMA mode draaien, alleen in PIO mode. Gevolg: supertrage PC, opstarten duurt onwijs lang en USB muis stottert bij het laden van de CPU, omdat er bij schijfactiviteit enorm veel CPU belasting is (interrupt?).

Specs:
AMD Athlon XP 2500+ Barton @ 3200+ @ 200MHz FSB @ standaard voltage @ 46 graden stressed
512MB DDR/400 CL2.5 @ 200MHz 2.5CL
Asrock K7S8XE+ (SiS748 -> SiS ATA/133 controller met 48-bit LBA "Large LBA" ondersteuning)
Hitachi 7K250 160GB 8MB ATA/100
350W PSU met normale voltagelijnen

Mn HDD heb ik aangesloten op IDE1 master. Jumper staat op Master. Nieuwe ATA/133 kabel (80-ribbon). Verder alleen CDRW aangesloten op 2e IDE kanaal, maar ook die ff afgekoppeld maar gaf geen verschil. BIOS herkent schijf prima als 160GB (164GB eigenlijk).

Als Windows opstart duurt dat WinXP scherm met de blauwe vierkantjes erg lang, en eenmaal in Windows zie ik in de device properties staan dat het onder PIO mode 4 draait. SiSoft Sandra is erg langzaam, tussen 3 en 5MB/s voor buffered burst/sequential/random. Access time is laag genoeg (6ms).

SiS IDE drivers geinstalleerd, de controllers in device manager keer verwijderd en opnieuw opgestart, allemaal geen effect. BIOS is up-to-date (niet de allerlaatste maar wel recent). Ik weet het verder ook niet echt meer. De schijf lijkt prima te zijn, alles is nieuw, stroom ligt het niet aan. Windows XP ook vers geinstalleerd en schijf geformat (NTFS quick). Ik heb ook in een ouder systeem geplaatst (met SiS745 controller zonder 48-bits LBA) maar daar zelfde probleem. |:(

Ik weet het dus niet meer, hopelijk weten jullie nog tips. Ik heb een mooi snel systeem nu maar door die kut HDD kan ik er nauwelijks gebruik van maken. MP3 afspelen geeft al problemen (glitches als hij ff van HDD laadt). Dit is echt niet bruikbaar zo.

Help me. :'(

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 09:14

kaas-schaaf

Beunhaas

Misschien een foute kabel?
Als die 80pins beschadigd is (of langer dan 90cm) kan het wel een zo zijn datie een te slecht signaal geeft voor UDMA.

Check ook in je bios of DMA ondersteuning aan staat. Ditzelfde voor windows. (zeker voor 98 maar je gebruikte al xp)

Dus:
-andere kabel?
-alle opties die iets te maken hebben met DMA in je bios een nagaan.

Verwijderd

Topicstarter
In die FAQ lees ik o.a.:
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw.
Nou had ik dat al in andere topics gelezen en dus natuurlijk uitgeprobeerd. Alleen wanneer ik de primary controller probeer te uninstallen verdwijnt hij niet uit de lijst en zegt hij dat ik eerst moet rebooten. Maar ik zie dus geen verschil en er blijft PIO mode staan.

Voor de rest zie ik niet iets interessants voor mijn probleem in het rijtje.

De kabel is nieuw en zonder extra vouwen of beschadigingen. Maar ik heb in totaal 4 kabels geprobeerd. Ik heb dit probleem al langer namelijk. ;)
Ben nu zo'n beetje ten einde raad. Dacht dat het aan het gebrek van 48-bit LBA support lag voor de SiS 745 chipset. Nu dus nieuwe comp gekocht (was ik toch al van plan hoor), maar probleem blijft dus. Heel vreemd. HDD lijkt verder goed, zal nog eens met IBM utility testen.

In Windows zie ik bij de Primary IDE Channel Properties staan:

Device 0:
Device Type (in het grijs: Auto Detection)
Transfet Mode: DMA if available
Current Transfer Mode: PIO Mode

In het BIOS staat UDMA mode op Auto (ook handmatig op UDMA mode 2 zetten geeft geen verschil).

:/

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, tijdens de POST zie ik dus ook gewoon UDMA Mode 5 (= ATA/100) staan, ofwel voorbij flitsen want gaat erg snel. ;)

Maargoed dat lijkt me allemaal prima dus. Windows is met SP2 preinstalled. Windowsupdate gedaan ook. Zowel zonder IDE drivers van SiS als met loopt het dus verkeerd. Ik ga nog wat met safe mode proberen.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03 11:27

Wimmel

Hello

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een maxtor disk van 1 maand oud.

Ik kreeg uit het bios trouwens wel af en toe een S.M.A.R.T. melding.
De utilitie van maxtor gaf na een quick test het advies een full-test te draaien, die met succes ( geen errors ) werd afgesloten. Echter bij het opnieuw draaien van de tool, gaf hij wederom na de quicktest het advies een full-test te draaien enz. enz.

Toch de schijf maar ingeruild voor een nieuwe ( wederom maxtor ) disk, probleem over.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Dus schijf kan gewoon stuk zijn? :(

Lekker is dat, dingen die een beetje kapot zijn. Of werk 100% of ga stuk, maar niet iets er tussenin dat is gruwelijk irritant!

In mn BIOS staat PCI busmaster uit overigens, is dat goed?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

nee, dat moet je aanzetten

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Probeer eens in safe-mode die PIO naar DMA om te zetten.

Het lukte mij ook niet echt om dat te doen als windows gewoon geboot was, maar in safe-made liep het wel goed.

google ook eens naar een proggie "dmacheck", die helpt ook een handje.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Bus Master aanzet wilt hij sowieso niet booten van mn HDD. :p

Voor proggie zal ik eens kijken, bedankt. Maar verder zie ik nergens de mogelijkheid om live op UDMA mode in te stellen.

Verwijderd

Busmastering aan en windows draait niet meer, dat lijkt me toch echt een driverprobleem te zijn, busmastering is volgens mij 1 van die dingen die eigenlijk altijd goed werkt.

Weet je zeker dat je de drivers goed hebt geinstalleerd, eerst een HD die niet op DMA wil, en nu kan BM niet aan,dan denk ik aan de drivers.

Edit:
Als je de PC niet oced werkt het dan wel goed, misschien een pci lock die op dat mb niet aanwezig is waardoor de ide poorten ook niet 100% werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 00:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, Bus Mastering stond standaard al uit he in BIOS. En ik heb ook helemaal geen PCI devices, alleen AGP. Nu weet ik dat een aantal zaken van southbridge wel over de PCI bus gaan, maar ik denk ik zeg het er even bij. :)

Ik dacht alleen wel dat IDE zijn eigen bus had, apart van de PCI bus.

Als ik BM aanzet, krijg ik:
Searching for Boot Record from IDE-0..Not Found

Boot Failure
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device
Press any key when ready
Maar in dat schermpje erboven met die lijntjes zie ik wel mn HDD staan enzo, block mode 16Sec, PIO mode 4, UDMA mode 5, 32bit mode On en LBA mode LBA.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 01:09 ]

Verwijderd

Lees dit eens.
http://www.hitachigst.com/hdd/support/ftool_userguide.pdf
Hoewel ik het vreemd vind dat de bios wel de juiste DMA aangeeft.
Moet dan inderdaad wel een Windows instelling/driver probleem zijn.
Mijn HD stond trouwens op DMA 2 (uit de verpakking). Na het draaien van de tool gebruikte de HD DMA 5.

Verwijderd

Jumper de schijf eens op CS (Cabel Select)?
En dan de zwarte connector er aan natuurlijk ;)

Blauwe op het mobo, andersom maakt wel degelijk verschil.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ohja, tijdens de POST zie ik dus ook gewoon UDMA Mode 5 (= ATA/100) staan, ofwel voorbij flitsen want gaat erg snel.
Dan kan je problemen hebben met die lastige-standby-bug. Ik heb met m'n Toshiba-laptop ook last van, als ik regelmatig standby-gebruikt.

http://support.microsoft.com/?kbid=817472
Het zou met SP2 opgelost zijn, maar we weten uit ervaring dat sommige patches de boel kunnen verknoeien ipv fixen.

Check voor alle zekerheid toch die kabel, als de IDE-kabel niet 100% goed steekt kan je ook problemen hebben. Hetzelfde met brakke kabels (rounded cable zijn zowieso slechter dan een klassieke kabel).

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 19-09-2004 01:23 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
http://www.google.nl/sear...&q=how+too+enable+dma&lr=

tweede link...

Op die pagina kan je DMACHECK.zip downloaden. -> uitpakken natuurlijk.
Reboot in veilige mode en voer dat programma uit. Het werkt bij mij, ik heb ellenlange dagen en nachten zitten kloten om DMA aan te krijgen en ik denk dat ik veel mensen blij hebt gemaakt hiermee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:17:
Jumper de schijf eens op CS (Cabel Select)?
En dan de zwarte connector er aan natuurlijk ;)
Done -> geen verschil
rapture schreef op 19 september 2004 @ 01:20:
an kan je problemen hebben met die lastige-standby-bug. Ik heb met m'n Toshiba-laptop ook last van, als ik regelmatig standby-gebruikt.
Ik gebruik toch helemaal geen standby? Hij is al traag bij het booten van Windows.
[b]Check voor alle zekerheid toch die kabel, als de IDE-kabel niet 100% goed steekt kan je ook problemen hebben. Hetzelfde met brakke kabels (rounded cable zijn zowieso slechter dan een klassieke kabel).
Zal ik doen.

@Eichii: DMACHECK.EXE heb ik al gedraaid. Hij staat nu op DMA channel 0 en DMA channel 1 op Enable, maar dit geeft geen verschil: HDD blijft in PIO mode.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik dacht alleen wel dat IDE zijn eigen bus had, apart van de PCI bus.
Voor zover ik weet draait IDE gewoon over de PCI-bus.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben nu die utility aan het dingussen. Er stond op Hitachi site: Download Windows Version. Ik denk ah, dan hoef ik er geen diskettedrive in te zetten (die dingen zijn evil!), mooi wel dus he. Gadver.

Maar eens kijken of ik een bootable CD kan maken.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 23:25
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 00:14:
Ohja, tijdens de POST zie ik dus ook gewoon UDMA Mode 5 (= ATA/100) staan, ofwel voorbij flitsen want gaat erg snel. ;)
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:08:
Maar in dat schermpje erboven met die lijntjes zie ik wel mn HDD staan enzo, block mode 16Sec, PIO mode 4, UDMA mode 5, 32bit mode On en LBA mode LBA.
Wat is het nou? :P

Verwijderd

Topicstarter
Nouja POST bedoel ik mee dat scherm waar je processor en geheugen geteld wordt, en daarna je IDE schijven en daar zie ik dus UDMA mode 5. Daarna krijg je zo'n nieuw scherm met alle gegevens in die lijntjes. En daarover zie je dan b.v. checking for bootable CD-ROM ofzo,en daarna start je operating system.

In dat 2e scherm zie ik een overzicht van mn hardeschijf. Zowel PIO mode 4 als UDMA mode 5 (ATA/100) staat er dus bij. Denk dat het aan het besturingssysteem is om te kiezen welke hij nou wilt gebruiken ofzo.

Maar bus master staat dus uit, als ikd ie aanzet dan boot mn HDD niet! Waarvoor heb ik Bus Mastering nodig?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb soms dat m'n cd brander spontaan op PIO springt. Dit is te verhelpen door het betreffende IDE kanaal te verwijderen bij apparaaatbeheer en de pc opnieuw op te starten. Misschien helpt dat in jouw geval ook?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al heel vaak gedaan, evenals de SiS driver herinstalleren. :)

Ben nu bezig met die Feature Utility.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd je harde schijf in je bios in plaats van LBA het gewoon op Auto te zetten...

Had bij mij toen der tijd ook geholpen met een HDD die alleen op Pio mode liep.

Verwijderd

Topicstarter
Staat ook op Auto. Uiteindelijk zet hij hem zelf in LBA mode. Dat die je tijdens de POST in het 2e scherm (met die lijntjes).

Ik heb die Feature Utility nu gedraaid. DMA mode stond op UDMA mode 5 (ATA/100). Ik heb hem nu eens op UDMA Mode 2 gezet. Maar het helpt helemaal niets! :'(

Ik ga nu slapen. Jongens, heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik zal eens FreeBSD gaan draaien en kijken hoe deze schijf daarop reageert. Ik ben benieuwd. Misschien ook Hitachi even mailen hierover. Want dit wordt nu wel heel erg vaag.

Bedankt voor jullie hulp nogmaals!

Weltrusten. :>

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik dacht misschien lag het aan SP2, dus even kale XP geinstalled: zelfde probleem.

Dus ik dacht, FreeBSD kan ik ook nog proberen, kijken wat hij zegt precies. Dus dat heb ik gedaan. Bij het booten vanaf de cd (V 5.2.1) krijg ik te zien:

ad0: 157066MB <HDblabla> [319120/16/63] at ata0-master UDMA33
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying (2 retries left) LBA=321672897
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying (2 retries left) LBA=0
ad0: WARNING - READ_DMA interrupt was seen but timeout fired LBA=321672897
ad0: WARNING - READ_DMA interrupt was seen but taskqueue stalled LBA=321672897

Lijkt erop dat er dus flink wat mis is. De vraag is: is die hardeschijf nou stuk of kan het toch met mn BIOS settings of mobo te maken hebben? Lijkt mij de HDD omdat ik dit probleem in twee systemen had, echter beide SiS chipsets. Ik zal eens intel systeem (met intel chipset) proberen. Als die hetzelfde probleem geeft, stuur ik de HDD gewoon terug.

Edit> in ander systeem met Intel chipset precies dezelfde meldingen! Ik stuur hem fijn terug dus. Jezus wat een lekker probleem zeg, en volgens de fitness test van Hitachi was alles prima in orde. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 03:04 ]

Pagina: 1