[iBook]Harde schijf van je iBook vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Topicstarter
Ik ga een Hitachi 60 GB 5400 rpm schijf in mijn iBook G3 700 bouwen.
Maar ik heb op internet niks kunenn vinden hoe dit moet.
Zijn er hier Apple Engineers die mij kunne helpen of tips ervoor hebben.
En welke schroevendraaiers etc. ik moet hebben voor dat ik de iBook open ga schroeven.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik meen dat de hdd gewoon onder het toetsenbord zit. Zo niet heb je waarschijnlijk een kleine kruiskop nodig om de case open te schroeven. De HDD zelf zit waarschijnlijk vast met Torx schroefjes.

(Note een aantal waarschijnlijks-- ik heb zelf geen iBook maar zo is 't bij de PowerBooks die ik onder handen heb gehad ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Ik hoop dat ik volgende week voldoende tijd heb op het in te bouwen.
Ik zal gelijk mijn ervaringen posten met foto's erbij.
I'll be back :7

Verwijderd

Als ik jou was zou ik even de Apple Service Manuals opzoeken. Er zijn behoorlijke verschillen tussen de diverse typen iBooks, met de handleiding voor een 12" ga je de 14" lastig open krijgen. En verder weet waar je aan begint... iBooks gaan niet makkelijk open (in tegenstelling tot PowerBooks) en in elkaar zetten is nog lastiger door de vele verschillende soorten schroefjes en de volgorde. Succes!
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~l.makkink/iBook.jpg

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Mja, alle modellen lijken op elkaar en het open krijgen is nog wel het makkelijkste vind ik zelf. Het weer terug in elkaar zetten en zorgen dat je de goede schroefjes overal doet en er geen vergeten is een moeilijkere zaak. ;)

Wat wel heel handig is om te hebben zijn de goede gereedschappen. Dit zijn niet de meeste standaard spullen die iemand thuis heeft. Eigenlijk zou ik het je afraden aangezien het beste wel een kutwerk is, tenzij je echt het doet om ook de iBook van binnen open te maken ed. Bij een AASP rekenen ze hier denk ik 1 uur arbeidsloon voor. Veel succes iig! :)

kleurbleur.nl

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Inzetten kost 95 euro, dat is dus even duur als mijn nieuwe schijf.
Dan neem ik lieverd de risico op zelf te proberen.
Watvoor gereedschappen moet ik heben, wat ik op internet lees zijn allemaal in
Engelse termen, daar kan ik dus wienig uithalen.

Verwijderd

Echt speciale tools heb je niet nodig, gewoon een paar kleine schroevendraaiers, plat, kruis en torx. Dus niet het soort dat je in een gereedschapkist bewaard. :+

• Sage
En ook handig is een niet al te hard plastic plat stokje, zo noem ik het maar, om de top- en bottomcase eraf te halen. Ik zou het niet met een schroevendraaier proberen omdat je dan de behuizing nogal snel beschadigd.

In ieder geval, veel succes! :)

kleurbleur.nl

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

Sage schreef op 20 september 2004 @ 09:02:
En ook handig is een niet al te hard plastic plat stokje, zo noem ik het maar, om de top- en bottomcase eraf te halen. Ik zou het niet met een schroevendraaier proberen omdat je dan de behuizing nogal snel beschadigd.

In ieder geval, veel succes! :)
offtopic:
betrapt ;) , wanneer kom je weer eens in #apple ?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit wil je echt niet zelf doen :D

Het komt er idd uit tezien zoals op het plaatje hierboven wat is gepost.
Krijg hier klanten over de vloer die dan vragen hoe lang dat zal duren, wij geven dan altijd dik 2 uur aan. Service manual's kun je niet aankomen. Dat zit allemaal achter het "Apple authorised dealer" gedeelte. Ik heb ze wel, maar kan ze je niet sturen :)

En idd, kruis schroevendraaier en torx 8 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bbrother op 20-09-2004 09:52 ]

• Sage
Hmm, ja. Het is opzich goed te doen met de handleiding die hierboven is gegeven. En om nou 2 uur arbeidsloon te betalen voor een HD die de helft kost? Ik weet het niet, als je al een beetje ervaring hebt met sleutelen in laptop's en comp's in het algemeen dat is het zeker te doen. Let wel op alle klik deeltjes. Daar houd Apple nogal van. ;)

offtopic:
Oei :D, heb het een beetje druk eigenlijk met van alles. :P

kleurbleur.nl

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

bbrother schreef op 20 september 2004 @ 09:51:
Service manual's kun je niet aankomen. Dat zit allemaal achter het "Apple authorised dealer" gedeelte. Ik heb ze wel, maar kan ze je niet sturen :)
Gheghe, die heeft ie allang.... ;)

Wil niet zeggen dat het legaal is,
maar die Service Manual's slingeren bij bosjes over het internet.... :P

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je dit door een aasp laat doen, kun je dan je garantie behouden? In m'n ibook zit 30 gig en dat is 'niet zo heel veel'.

• Sage
Bij ons hou je gewoon je oude garantie behalve op de HD. Daar zit natuurlijk gewoon de garantie op die de fabrikant er op geeft. Ik weet niet of alle AASP's dit doen. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Sage op 20-09-2004 19:42 ]

kleurbleur.nl

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Eigenlijk vind ik het wel een beetje jammer als ik het zo hoor. Lekker adverteren hoe makkelijk een MAC niet is, maar even een hardiskje vervangen ho maar.

(ik wil eigenlijk ook wel een ibook hebben hoor daar niet van maar het strookt gewoon niet helemaal met het "makkelijke" image dat apple heeft.)

specs

• chem
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

gladiool schreef op 20 september 2004 @ 21:04:
Eigenlijk vind ik het wel een beetje jammer als ik het zo hoor. Lekker adverteren hoe makkelijk een MAC niet is, maar even een hardiskje vervangen ho maar.

(ik wil eigenlijk ook wel een ibook hebben hoor daar niet van maar het strookt gewoon niet helemaal met het "makkelijke" image dat apple heeft.)
Alhoewel off-topic; Apple zegt *nergens* dat een Mac makkelijk is qua dit soort onderhoud. Er wordt altijd verwezen naar een Apple Dealer.

Dit is trouwens met de iMac G5 niet meer zo.

Ik ben wel met je eens: het is wel een hele toer, die een consument eigenlijk niet moet uithalen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Q

Q

Bij de meeste pc laptops zit de hd toch achter een klepje ofzo? Het was erg prettig geweest als dit ook zo was bij de portables van apple.

Maar dat is mijn eerste gedachte. Terwijl ik dit schrijf keer ik mijn ibook om en zie ik hoe het ontwerp lelijk verstoord zou worden. Laten we ook eerlijk wezen: hoe vaak verwissel je nu de hd van je laptop? Als we apple's doelgroep er bij betrekken dan is hun keuze te rechtvaardigen.
.

• maratropa
  • Niet online
Q schreef op 20 september 2004 @ 22:35:
Bij de meeste pc laptops zit de hd toch achter een klepje ofzo? Het was erg prettig geweest als dit ook zo was bij de portables van apple.

Maar dat is mijn eerste gedachte. Terwijl ik dit schrijf keer ik mijn ibook om en zie ik hoe het ontwerp lelijk verstoord zou worden. Laten we ook eerlijk wezen: hoe vaak verwissel je nu de hd van je laptop? Als we apple's doelgroep er bij betrekken dan is hun keuze te rechtvaardigen.
.
yup. Toch denk ik niet dat het onmogelijk is om En er goed uit te blijven zien EN de binnenkant op orde te hebben.

Maarja misschien is het wel helemaal de bedoeling. Het moeilijk houden, zeggen dat het moeilijk is, en dan lekker extra geld innen met inbouwservice ;)

specs

• bbrother
  • Niet online
Een AASP mag reparaties doen en idd, dan blijft je garantie gewoon behouden. Het is immer niet voor niets een Authorised! Provider. ;)

• Q

Q

gladiool schreef op 20 september 2004 @ 22:48:
[...]

yup. Toch denk ik niet dat het onmogelijk is om En er goed uit te blijven zien EN de binnenkant op orde te hebben.
Hmm, ik denk dat dit best kan inderdaad, de nieuwe imac is daar ook een voorbeeld van.
Maarja misschien is het wel helemaal de bedoeling. Het moeilijk houden, zeggen dat het moeilijk is, en dan lekker extra geld innen met inbouwservice ;)
Tja, volgens mij verdient apple daar niets aan, hooguit de aasp, of die moeten wat aan apple afdragen, maar dat geloof ik niet ;)

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 22:27

xdc

heb ook geprobeerd om mijn powerbook de hdd te vervangen voor een andere harddisk,
1ghz G4 powerbook
ik ben tot mijn toetsenbord gekomen , verder lukt het mij al niet meer , had niet de juiste tools , en was bang dingen te beschadigen....

misschien iemand hier met ervaring van hdd inbouwen die zijn ervaring / service inzet tegen een fractie van de kosten van de officiele dealer ?

ze vroegen inderdaad minimaal 1 uur werkloon , tevens ben jeje powerbook 1 week kwijt!
a 80 euro , althans dit was bij de nieuwe mac store in amsterdam.

Verder heb ik toch al geen garantie meer , powerbook is al ruim een jaar oud.

wie o wie stelt zijn diensten beschikbaar ? voor een kratje bier / fris / wijn

slimmehotspot.nl

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
bbrother schreef op 21 september 2004 @ 15:29:
Een AASP mag reparaties doen en idd, dan blijft je garantie gewoon behouden. Het is immer niet voor niets een Authorised! Provider. ;)
Met het inbouwen van een CUSTOM artikel (andere HD, andere DVD) behalve geheugen en airportkaart VERVALT de garantie ook als deze door een ACSE is ingebouwd.

Ikzelf heb er goede ervaring mee (ex- ACSE'er) dus als je tegen dingen oploopt wil ik je wel helpen :)

XDC; heb jij een PB G4 15" Titanium of aluminium?

[ Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 22-09-2004 18:41 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• xdc

xdc

ik heb deze powerbook Afbeeldingslocatie: http://www.chou.nl/photo/macstuff/DSCF0003.JPG

volgens mij is dat een 12 inch aluminium

mail zie profiel of mail naar xdc at xs4all.nl

slimmehotspot.nl

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Werkt dat nou lekker, als je hem zo tegen de kast plakt ;-)

• xdc

xdc

ballebek hoor niks meer van je ? zou je me evt kunnen assisteren ?
iemand anders misschien met ervaring ?

slimmehotspot.nl

• Sage
Ok, het gaat dus om een 12" PB. Dit is een heeeel stuk lastiger dan de iBook. Bovendien kloppen de manuals dus ook niet die hier boven genoemd worden. Ik zou zeggen dat je het laat doen door de AASP of dat je gewoon een externe drive koopt. Een 12" maak je niet even zo makkelijk open namelijk. Met de HD vervangen in de 12" PB ben je toch wel een ochtend kwijt, zoniet langer.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Ik heb de service manuals van beide bekeken en de 12" *books moeten allebei echt ver uit elkaar en dat zou ik dus never zelf doen, er kan zo veel mis gaan... Het zijn niet zomaar een zooi schroefjes... bummer, anders zou ik er bij die van mij ook een 5400 rpm 80 Gb inzetten, maar dat is dus no show!

• xdc

xdc

zou je mij die service manuals misschien eens kunnen mailen en of anders de link hier in dit topic zetten ?
Denk dat er meer mensen geintereseerd in zijn.

Het vervangen is idd vrij moeijlijk in een powerbook van de harddisk.
Wie kan evt assisteren ?

slimmehotspot.nl

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd: die manuals zwerven over internet. Er zwerft er nu eentje naar jou :)

http://pbfixit.com/Guide/53.0.0.html Hier staat hoe je je pb moet voorzien van allerhande upgrades

http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ hier staat uitgelegd hoe het met een iBook zit

http://linuxhandhelds.org/disassembly_laptop.html meeer notebooks

Google is your friend!

Verwijderd

xdc schreef op 30 september 2004 @ 13:58:
zou je mij die service manuals misschien eens kunnen mailen en of anders de link hier in dit topic zetten ?
Denk dat er meer mensen geintereseerd in zijn.

Het vervangen is idd vrij moeijlijk in een powerbook van de harddisk.
Wie kan evt assisteren ?
een aasp 8)
als je powerbook je lief is dan moet je dat gewoon laten doen.. :)

Verwijderd

Hmm, als ik zo naar de screenshots kijk gaat die 12" PowerBook juist een heel stuk makkelijker open dan de iBook. Anyway als je het niet zelf wil/kan doen, toch maar naar een service center gaan. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te springen om jouw laptop onder handen te nemen. Het blijft een risico natuurlijk.

Verwijderd

u vraagt wij draaien ;)

http://www.xlr8yourmac.co...ookG4_12in_HD_upgrade.htm

een gids om je hd in je 12" te vervangen, met foto's enzo.

succes!

• Sage
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:55:
Hmm, als ik zo naar de screenshots kijk gaat die 12" PowerBook juist een heel stuk makkelijker open dan de iBook. Anyway als je het niet zelf wil/kan doen, toch maar naar een service center gaan. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te springen om jouw laptop onder handen te nemen. Het blijft een risico natuurlijk.
Bij de iBook heb je een klik systeem om de plastic delen van elkaar af te krijgen. Bij de PowerBook zijn dit gewoon tig kleine schroefjes. Het is maar net wat je makkelijker vind, maar ik weet zeker dat ik sneller een HD van een iBook vervang dan van een PowerBook. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Dan vind ik *deze* gids + foto's toch stukken beter :)

Ik zou gewoon een paar baakjes nemen en die ff oranje en geel enz. noemen en met het nr van de foto erbij van die site.
Want de powerbook zit in elkaar met allemaal verschillende soorten schroefjes.

Als je er rustig de tijd voor neemt, en voorzichtig met alle connectors omgaat lijkt het me wel te doen.

Je moet in iedergeval voor je zelf even een duidelijk systeem maken hoe je de schroefjes gaat "managen" 8)
Gooi ze in iedergeval niet met z'n alle bij elkaar, alhoewel er op de site ook bij elke schroefje staat wat voor soort het is en hoeveel mm hij lang is, dus er valt nog uit te komen.

Succes :*)

Verwijderd

Sage schreef op 01 oktober 2004 @ 16:03:
[...]

Bij de iBook heb je een klik systeem om de plastic delen van elkaar af te krijgen. Bij de PowerBook zijn dit gewoon tig kleine schroefjes. Het is maar net wat je makkelijker vind, maar ik weet zeker dat ik sneller een HD van een iBook vervang dan van een PowerBook. ;)
Heh, dan mag je die van mij doen, als je wil :7

Het is btw wel stil in het xdc kamp, zou zijn powerbook uit elkaar liggen?

Ik zie dat er ook 60Gb 7200 rpm schijfjes te krijgen zijn... hitachi @ xlr8yourmac.com
Zou dat nou niet ff lekker zijn??

edit:
Hmm, 165 euro in de [url = pricewatch: Hitachi Travelstar 7K60, 60GB (7200rpm, ATA100, 8MB)]pricewatch[/url]...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 02:27 ]

Verwijderd

zou ik toch voor de 80gb 5400rpm gaan, qua warmte en de 20gb extra storage.. :)

Verwijderd

Ik zie dat er ook 60Gb 7200 rpm schijfjes te krijgen zijn...
Ik heb zo'n drive in een PowerBook G4 ingebouwd, de opstarttijd was meteen de helft. Zal wel wat meer stroom verbruiken maar dat heb ik niet getest, het ging om snelheid. Drive kostte toen nog €200,- ex. btw

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 01:59:
Dan vind ik *deze* gids + foto's toch stukken beter :)

blabla..taat wat voor soort het is en hoeveel mm hij lang is, dus er valt nog uit te komen.

Succes :*)
holy mac, wat complex. En je hebt IBM's waar je gewoon de hd er in een behuizinkje aan de zijkant uit kan laten glijden. Valt me beetje tegen van de ontwerpers, het had veel mooier gekund, zonder dat je de powerbook minder strak maakt. Ram en HD moet gewoon easy te vervangen zijn punt. Evil.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 02-10-2004 11:02 ]

specs

Verwijderd

ik vind het niet erg, een powerbook hoeft niet per see makkelijk serviceable te zijn.
En als ik zo die guide bekijk vind ik het nog zeer goed te doen, heb je wel eens het loopwerk van een minidisc speler uitelkaar gehad?, das nog 10x moeilijker :Y)

Ik weet alleen niet hoe het met algemene technische vaardigheden van de TS zit.. :*)

• Sage
RAM kan je zo bij, staan zelfs filmpjes online bij Apple. Dus dat is geen probleem. Ik heb alleen nog niet vaak gehoord dat mensen vaak zelf hun HD upgraden? Gebeurt bijna nooit, vaker word er een externe HD gekocht die bovendien stukken sneller is. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 10:56:
[...]
Ik heb zo'n drive in een PowerBook G4 ingebouwd, de opstarttijd was meteen de helft.
En jij hebt geen hitteproblemen en het draait nog altijd lekker?? Mijn iBook accu gaat een uur of vier mee (als ik het scherm niet te bright zet), dus daar hoef ik het niet voor te laten, maar mijn linker palmrest wordt, zeker 's zomers, toch wel behoorlijk warm..
Is de warmte sowieso niet meer een issue bij iBooks dan bij powerbooks? Ik draai momenteel met de spanning hack in clamshell modus en dat gaat prima (surfen en mailen), de fan slaat nooit aan eigenlijk, stiller wordt het niet.

Ik denk dat ik mijzelf ook zo'n 7200 rpm schijfje ga doen! :)

Verwijderd

Het is niet mijn PowerBook maar deze draait sinds april dit jaar zonder problemen en wordt dagelijks gebruikt. Wat hitte betreft worden die PowerBooks sowieso bloedheet, ook met de standaard drive.

Ik heb net eens naar de specificaties gekeken van de verschillende drives, de 5400 en 7200 modellen verbruiken zo'n 10-20% meer vermogen dan de 4200rpm modellen. Tussen de 7200 en 5400 is nauwelijks enig verschil. Het totale verbruik van de PowerBook stijgt natuurlijk minder dan die 20% dus wat je er aan gebruiksduur op inlevert is ook minder dan 20%. Hoeveel exact zal in de praktijk moeten blijken.

• Sage
Uit tests van BareFeats.com blijkt dat het verschil tussen een 5400RPM en 7200RPM schijf nihil is in een laptop. Wat wel een groot verschil, is het feit dat Apple geen 7200RPM schijfen ondersteund en dat daarmee je garantie vervalt, ook al wordt het door een AASP ingebouwd. De optie is niet voor niks afwezig bij de Apple Store neem ik aan. ;)

kleurbleur.nl

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
ik zit er aan te denken om mn 30gb harddisk te upgraden, in een ibook g3 800 dual usb 14"

maar wat nou mn vraag is: kun je zomaar elke laptop hdd erin doen of zijn er maar een beperkt aantal modellen die je kunt gebruiken? het wordt zowiezo een 5400rpm, 60 of 80gb

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bolleh schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:37:
ik zit er aan te denken om mn 30gb harddisk te upgraden, in een ibook g3 800 dual usb 14"

maar wat nou mn vraag is: kun je zomaar elke laptop hdd erin doen of zijn er maar een beperkt aantal modellen die je kunt gebruiken? het wordt zowiezo een 5400rpm, 60 of 80gb
In principe kun je er ieder model in pleuren. Ik heb een 60GB in m'n powerbook G3 gepropt. Maar ik weet niet of 5400rpm handig is-- die worden een stuk heter dan 4200rpm schijfjes en de iBooks zijn niet zo goed in het afvoeren van hitte als de metalen powerbooks. (Ik heb om die reden ook een 4200rpm in n'n pbg3 gepropt.)

[edit]Overigens heb ik toevallig wel een Toshiba, en zoeen zat er ook al in (zij het 10x zo klein ;)). Maar goed, da's toevallig wat ze bij de MyCom hadden toen ik om een 40GB laptopschijf vroeg (40, ja.. kreeg 60 ;))

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 22-11-2004 20:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bolleh
wordt een 5400rpm zoveel warmer dan een 4200rpm dan? op zich voel ik weinig warmte bij mn linkerhand, eigenlijk alleen als hij aan de oplader zit, maar dat is bij alle ibooks(iemand trouwens een idee hoe dat komt? dat hij met oplader linksonder warmer wordt dan zonder)

en tjah, 40gb hierin stoppen heeft weinig nut, er zit al een 30gb in, dat wordt dus echt een 60/80gb. die verschillen nauwelijks in prijs namelijk. maarja dan moet ie wel passen en werken natuurlijk ;)

en voor de mensen die denken: neem een externe schijf. ik download niet zoooveel en omdat ik morgen een externe dvd brander haal vind ik een externe harde schijf een beetje overbodig. plus het is toch net zo makkelijk om je harde schijf ruimte altijd bij je te hebben, belangrijker imho dan altijd een dvd brander bij je te hebben(itt een cd brander imho) ;)

op hieronder:
die zit daar geloof ik wel ja. mischien dat sage(die weleens ibooks uit mekaar haalt zegtie :P) dat toevallig weet?

[ Voor 8% gewijzigd door bolleh op 22-11-2004 23:02 ]

• Zwerver
  • Niet online
bolleh schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:15:
wordt een 5400rpm zoveel warmer dan een 4200rpm dan? op zich voel ik weinig warmte bij mn linkerhand, eigenlijk alleen als hij aan de oplader zit, maar dat is bij alle ibooks(iemand trouwens een idee hoe dat komt? dat hij met oplader linksonder warmer wordt dan zonder)
Het zou spontaan kunnen dat daar je connectoren van je accu zitten. Ik kan er nu zelf even niet naar kijken want die van mij heb ik niet hier.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Ik heb zelf een 60 Gb, 5400 rpm harde schijf in iBook van Hitachi. De Hitachi is merkbaar sneller en hij wordt ook iets warmer dan de standaard 4200 rpm harde schijf.
Kortom een 5400 rpm harde schijf is echte aan te raden en geeft je een merkbare snelheids boost, de accu gaat bijna net zo lang mee als met de standaard harde schijf.
Dus daar doet goede 5400 rpm schijf er niet voor onder.
Wat betreft de warmte onder je linkerpols. Misschien heeft het te maken dat je iBook op "Powerstand" gaat als je hem op de lichtnet aansluit. Daardoor wordt alles 100% belast, bijv. je cpu, hardeschijf, geen standby etc.

• bolleh
ik heb een probleem :(

ik heb een toshiba 60gb 16mb 5400rpm in me ibook gedaan maar als ik nu osx wil installen dan herkent hij de hdd niet bij select volume :(

iemand een idee wat er fout is gegaan en hoe eventueel op te lossen? anders rest me niets dan hem weer uit elkaar te halen en de oude hdd erin te zetten :'(

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Toen ik onder andere mijn iBooks hdd had vervangen, was er hetzelfde probleem, ik had toen gereboot en de diagnostische CD opgestart, alles was in orde en het installatieprogramma kon een partitie aanmaken.

Probeer anders eens een PRAM-reset . Het zou misschien ook kunnen dat er een pin-inconsistentie tussen de hardeschijven is, maar dat zou ik niet verwachten. Je kunt ook eens kijken of linux hetzelfde probleem heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2004 15:51 ]

• bolleh
diagnostische cd? welke is dat?

ik heb de ibook 2e hands gekocht en heb er geen diag cd bij gekregen, wel 3 cds van panther, die zal ik dan maar eens proberen, ben blij dat ik iig niet de enige ben die dit probleem heeft gehad ;)

zat al flink te balen, hopen dat het nog goed komt iig

<edit>
pram resetten helpt niet, en die diag cd heb ik dus niet, heb wel op internet gevonden dat je die image ervan kunt downloaden maar dan moet je een geldige applecare account hebben, wederom: ik heb een 2e hands ibook :(

dit is wel flink balen zeg :(

[ Voor 32% gewijzigd door bolleh op 24-11-2004 17:03 ]

• bolleh
nuja, het is met een os 9.2.1 cd gelukt(toch handig, een vriend die weer iemand kent met een mac winkel ;)) ik moest em initialiseren, momenteel is hij bezig om osx te installeren :)

maar dat dit niet met de osx installer kan vind ik echt...naja zal er maar nix over zeggen, maar hier mist apple imho toch heel wat waardering, en ik was neit de enige die er vreemd van op keek :(

Verwijderd

maar dat dit niet met de osx installer kan vind ik echt...naja zal er maar nix over zeggen, maar hier mist apple imho toch heel wat waardering, en ik was neit de enige die er vreemd van op keek :(
Kijk volgende keer eens in het Apple menu als je met de OS X Installer bezig bent. Daar vind je DriveSetup en Password reset "verborgen".

• bolleh
naja ik kon het iig niet vinden :( en blijkbaar was ik niet de enige

maarja er staat nu weer osx op, moet nog wat spul opnieuw installen etc, maar ben iig al blij dat het allemaal werkt. 55.9gb in totaal :)

Verwijderd

Oke, sorry voor het uppen van deze topic.

Nu ga ik volgende week dus een iBook halen, ook de G4 1.2 op 12".
En wil inderdaad de harddisk vervangen.
Alleen nu las ik wat over warmte en snelheid, én de accu duur.

Gelijk even paar vraagjes.

Het maakte niks uit wat voor harddisk je plaatst zei iemand.

Hoe zit het nou met warmte vs snelheid?
iemand zei dat 5400 al echt super snel was.

Nu zat ik zelf te denken aan:

"Toshiba MK8026GAX, 80GB (5400rpm, ATA100, 16MB) € 122,- "

Ik weet dat 16MB cache handig is, teminste.. dat heb ik ooit gelezen.

Nu vraag ik me af, 16mb cache.. wordt dat ook echt warmer?
En hoe zit het met de accu duur? is 5400 het echt waard vs die uur die hij (misschien) minder lang mee kan?

Als we dan even harddisk 2 nemen:

laten we de:
"Fujitsu MHT2080AH, 80GB (5400rpm, ATA100, 8MB) € 113,- "
eens nemen, ook 5400rpm, ook ata 100... maar 8mb cache.. misschien dat dat weer minder stroom kost?

En als laatste

"Toshiba MK8025GAS, 80GB (4200rpm, ATA100, 8MB) € 109,- "
4200 maar wel 8mb cache, ik weet niet wat we standaard hebben in onze ibooks, maar deze zou dan weer normaal stroom moeten geven, alleen ook de normalesnelheid?

De duurste is 122, en goedkoopste is 109.. dus om de prijs lig je normaal gesproken niet wakker... toch?

Wil je opslag... "Toshiba MK1031GAS, 100GB (4200rpm, ATA100, 8MB) € 173,60 ". weet alleen niet of deze werkt.

Maar om terug te komen op het feit dat we de harddisk willen change,.
Vraag ik me af hoe het zit, Snelheid VS stroom.
Mijn oude laptop ging maar 2.5 uur mee.. dus als hij 4/5 uur mee kan vind ik ook geen probleem,

Maar wat vinden jullie belangrijk?

Maar als we toch bezig zijn.. dan hebben we ook nog zoiets.
"Hitachi Travelstar 7K60, 60GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 128,xx"

Nu heb ik hierboven een paar harddisks staan.
De een heeft meer cache, en is 5400. maar kost misschien meer stroom?
De ander heeft 20Gb meer opslag.. maar is weer 4200rpm.

En de ander heeft 7200rpm maar 8mb cache en 60gb ipv 80 of 100.

Wat is echt belangrijk als je gewoon snelheid wil, toch niet teveel stroom kosten, en toch beetje opslag ?

Misschien gare uitleg hierboven..
Maarja

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:25:
Oke, sorry voor het uppen van deze topic.
Ja, ga je schamen er is namelijk een veel recenter topic wat wel over de nieuwere iBooks gaat: iBook harde schijf vervangen :)
Nu ga ik volgende week dus een iBook halen, ook de G4 1.2 op 12".
En wil inderdaad de harddisk vervangen.
Alleen nu las ik wat over warmte en snelheid, én de accu duur.

Gelijk even paar vraagjes.

Het maakte niks uit wat voor harddisk je plaatst zei iemand.

Hoe zit het nou met warmte vs snelheid?
iemand zei dat 5400 al echt super snel was.

Wat is echt belangrijk als je gewoon snelheid wil, toch niet teveel stroom kosten, en toch beetje opslag ?

Misschien gare uitleg hierboven..
Maarja
Ik heb dus ook pas een andere harde schijf ingebouwd, wat ik heb ondervonden:
- een kopie van je schijf maken met software is makkelijk als je hem extern aansluit via firewire of USB.
- Zelf harde schijf inbouwen is niet bepaald makkelijk en je verliest je garantie, bedenk dat dus eerst voordat je aan de slag gaat.
- Extra snelheid is fijn bij het opstarten, starten van programma's en laden van foto's video, maar bij andere dingen heb je er niet zoveel aan.
- Batterijtijd loopt nauwelijks terug, ik haal nog makkelijk 5+ uur, de verklaring daarvoor valt te lezen in dit topic: Laptop hardeschjf 4200 rpm of 5400 rpm ? daar staat ook een link naar een uitgebreide review van Tom's hardware die meer duidelijkheid verschaft.
- Waar je wel op moet letten is de geluidsproductie, de standaardschijf is heel erg stil, je hoort het niet eens als hij iets doet, een vervangende, snellere schijf is waarschijnlijk wel luider.

Maar wat moet je kiezen? Kijk wat jij het belangrijkste vind en neem de snelste, de grootste of de stilste.

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 28-01-2005 22:33 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Q

Q

Ik wilde even melden dat ik zonder problemen de 30 gb hd van mijn ibook 12" heb vervangen door een 80 gb 5400 toeren schijf van hitachi.

Tip: gebruik zo'n opbergdoos om je schroefjes in te sorteren (per stap een vakje) of gebruik zo'n plastic ding om ijsblokjes mee te maken.

2e tip: ik hield 3 schroefjes over. Volgens mij geen issue, maar hou dit goed in de gaten ;)

Zo te zien werkt alles verder okee. Mijn ibook is toch al buiten de garantie en heb het niet zo heel zorgvuldig gedaan: de behuizing is wel een beetje beschadigd met het openen. Dat gaat erg makkelijk, dus let daar op.

Ik heb hiervoor de officiele handeiding gebruikt (vragen = warezrequest, zelf maar goed zoeken).

Het is een pittige klus en je moet er wel een paar uur voor uittrekken. Neem de tijd.
Pagina: 1