Tja, iBook gevallen, beetje verbogen...

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn iBook (G3 2USB) is nu helaas gevallen: opengeklapt, van een hoogte van ongeveer 1m, vermoedelijk op de displaybehuizing. Hij doet het nog goed, (met nog steeds mijn zuurverdiende 0 dode/of overdreven levende pixels).

Het enige manco is dat het stuk waar iBook geschreven staat los is gekomen/ is verbogen. Er zit nu een afstand van enkele millimeters tussen behuizing en display, wat natuurlijk een lekker nest vormt voor stof en grover vuil/beesten;). Verder is het natuurlijk ook niet erg mooi.

Ik heb niet kunnen ontdekken hoe die constructie in elkaar zit, ook de mij beschikbare manuals geven daarover geen uitsluitsel. De gedetailleerdste beschrijving van de displayconstructie vind ik als ik zoek naar pagina's waarin word beschreven hoe je de doorzichtig-kunststoffen kast van verf ontdoet, om hem van mooie schilderijen enzo te voorzien, maar de voorkant van de constructie komt er daarbij meestal nogal bekaaid vanaf.

Dus als iemand tips heeft hoe ik het kan repareren (evt met T6? schroefvendraaier en plaksel) zijn die welkom, verder zijn toetsen ook welkom natuurlijk.

Verwijderd

Kan je foto's maken van je beschadiging? misschien krijg ik dan een creative ideetje ;) :P

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
TS: Post eens een foto van het onheil, mischien dat we je dan wat beter begrijpen?

[ Voor 56% gewijzigd door Zwerver op 01-10-2004 18:52 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Helaas maakt de hardeschijf van mijn iBook nu rare ratelende en af en toe piepende geluiden, de snelheid is ook niet om over naar huis te schrijven... :( Ik tracht nu alles snel (nou ja, snel.. :Z) naar een andere schijf te kopieren.

Ik heb helaas geen foto van de verbogen displaybehuizing. Daarom maar even ascii-art :+

normale toestand: display en stuk plastic om scherm *waar iBook op geschreven staat) liggen vrijwel naadloos tegen elkaar aan.
code:
1
2
          iBook

huidige situatie:
code:
1
2
          iBook
-----<=================>------

De figuur onder iBook stelt dus de onderrand van het display voor *de kant dus waar het scharnier aan vast zit). Bij het openklappen wordt de afstand groter, bij het sluiten kleiner.

Samenvatting: er is een afstand gekomen tussen scherm en display-kast

Goede ideeen over het repareren van de behuizing zijn nog teeds zeer welkom, met name zou k graag weten hoe/of er voor gezorgd word dat normaalgesproken de ruimte tussen panel en rand van behuizing klein blijft, ik kan namelijk door de kier kijken (in mijn schets gerepresenteerd door de =jes, en zie daar mogelijk afgebroken plastic 'klemmetjes'. Mogelijk betreft dat de normale toestand.

Nou, ik denk dat ik binnenkort genoodzaakt ben toch een nieuwe hdd te kopen, gelukkig zjin daar genoeg handlijdingen van inbouw voor.

Goed,, suggesties voor een hdd zjin ook welkom, mijn hoeft niet groter te zjin dan 40GB, en liefst zo stil, snel, goedkoop en energiezuinig mogelijk (in die volgorde)

Zojuist inderdaad afscheid moeten nemen van mijn schijf. Hij kwam met een zeer hard geluid duidelijk de laatste vibraties via de iBook en de tafel naar mij doorgevend tot stilstand. Gelukkig ben ik niets belangrijks kwijt. (behalve een concept-presentatie en enkele kopieen voor persoonlijke oefening en gebruik)

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 12-10-2004 01:44 ]

Verwijderd

nog ff over je toetsen, heb je apple er al eens overgebelt?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat met het scherm heb ik ook eens gehad, stelt weinig voor.

Even een inbusje 2 halen en die witte plaat loshalen. FF opnieuw weer goed in de 'haakjes' zetten en 't is weer oke.

Gebeurde bij mij toen ik een dikke envelop op mn keyboard had laten liggen :+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Hmm, Apple bellen was de laatste tijd niet echt een prioriteit, maar in de loop van de komende weken laat ik weten wat ik heb gehoord.

Verder had ik de kap (die met het doorschemerende Apple-logo erin er al afgehaald, maar kan nog niets vinden wat niet op zijn plaats zou zijn. Het lijkt of de kant van de schermbehuizing waar het scharnier zit niet meebeweegt met de kracht die aan de andere kant wordt gezet bij openklappen. Door die spleet zie ik ook geen klemmen of dergelijke, er zit niets anders op dan het ding verder uit elkaar te halen denk ik.

Verder ga ik vanavond nog ff de harddisk eruit slopen. Ik kan goedkoop zo'n seagate schijfje krijgen, dus die wil ik er later dan inzetten.

edit:
Net gezien dat er helaas een structuur is gebroken de scharnierophanging Afbeeldingslocatie: http://www.powerbookmedic.com/xcart1/files/details/t_16570_01.jpg is net naast een van de scharnieren geknakt, achteraf stom dat ik dat niet eerder had beredeneerd, maar bij grondige inspectie viel het knakje dan toch op. Nu even uitvinden wat vervanging kost, de compu voldeed nog aan mijn eisen, en is ook een beetje mijn troeteltje geworden in de loop van de tijd... Herlaas voor mijn vriendin

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 14-10-2004 10:39 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb hier een 'donor' iBook liggen. Het is een dual USB 600 Mhz met groot scherm. Hij doet het niet meer, want bij het loshalen van de batterij is er op het circuit ernaast op het moederbord iets doorgebrand. Heb jij er iets aan? Of anderen?

Een reepje van 128 MB geheugen is al vergeven.
Voor de rest van de onderdelen: roept u maar :9

Verwijderd

benoni schreef op 13 oktober 2004 @ 23:56:
Ik heb hier een 'donor' iBook liggen. Het is een dual USB 600 Mhz met groot scherm. Hij doet het niet meer, want bij het loshalen van de batterij is er op het circuit ernaast op het moederbord iets doorgebrand. Heb jij er iets aan? Of anderen?

zie je mail ik heb intresse!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik weet niet of dit 100% relevant is hier, maar misschien heb je er wat aan, op deze site: http://www.pbfixit.com/Guide/ staat een overzicht hoe je Apple-laptops helemaal moet ontmantelen. Er staat bij elke stap een duidelijke foto (te vergroten door er op te klikken), dus misschien kan je hier wat meer informatie vinden over de constructie.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 18-10-2004 10:45 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
GekkePrutser schreef op 18 oktober 2004 @ 10:44:
Ik weet niet of dit 100% relevant is hier, maar misschien heb je er wat aan, op deze site: http://www.pbfixit.com/Guide/ staat een overzicht hoe je Apple-laptops helemaal moet ontmantelen. Er staat bij elke stap een duidelijke foto (te vergroten door er op te klikken), dus misschien kan je hier wat meer informatie vinden over de constructie.
Ik heb over de constructie die op de site waar je naar verwijst al geneog info (een Apple manual). Helaas staat ook hier niet in hoe je het scherm zelf ontmantelt, wat ik natuurlijk moet doen om dat metalen frame ervan te vervangen... Maar ja, zijn maar wat schriefjes en stickertjes... Maar de link kan zeker nuttig zijn voor anderen.
benoni schreef op 13 oktober 2004 @ 23:56:

Ik heb op zich wel interesse in een linker shift-toets, als die hetzelfde is als van de 12" versie. Jammer natuurlijk dat de schermophanging anders van formaat zal zijn (of niet?).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb het dan uiteindelijk toch kunnen repareren. Dit onderdeel was de boosdoener. (nog een plaatje)

Helemaal goedgekomen is het niet meer, het plastic was al iets teveel verbogen; maar in ieder geval is het scherm weer goed te bewegen. Een ST94811A werkt nu ook in mijn iBook. Misschien toch maar update in het voorjaar als de nieuwe Freescales in de iBook komen.

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 08:31
benoni schreef op woensdag 13 oktober 2004 @ 23:56:

Doet die tft het nog?
Anders heb ik daar wel interesse in. :Y)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Grr, ik heb te vroeg gejuicht, ik denk dat ik de kabeltjes niet helemaal netjes door de scharnieren heb gehaald, dus je raadt het al: backlight uitgevallen. 8)7

Wat zal ik er nu mee doen? :'( Toch maar eens vragen voor reparatie denk ik, en anders een IBM T42(inmiddels toch gewend aan SUSE) of toch weer een iBook in het voorjaar(hopelijk met nieuwe generatie G4). Mocht mijn iBook uitgebeent kunnen worden, zal ik dat hier wel vermelden voor jullie.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 23-11-2004 18:30 ]

Verwijderd

ik zou zo ie zo weer voor een iBook gaan, die dingen zijn echt niet duur meer.

heb je nog veel plezier aan.

Suse is ook niet alles geen grote software merken zoals Adobe die daar software voor maken... (geen flame naar Suse leuk os hoor speel er zelf ook mee)
Pagina: 1