[XP] "Couldn't open drive" op oude compaq

Pagina: 1
Acties:

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 08:23
via search vond ik een oud topic hierover en replyde erin maar die werd gesloten dus open ik hem hier maar weer

de pa van mn vriendin heeft op zolder een oude compaq desktop staan die 'kapot' was.
hij bleek wel aan te gaan en ik zette een xp pro cd erin en alles gaat goed
totdat de pc opnieuw opstart om de setup bestanden uit te voeren.
dan krijg je nl deze mededeling

Couldn't open drive multi(0)drive(0)rdrive(0)partition(1)
NTLDR: kan station multi(0)drive(0)rdrive(0)partition(1) niet openen

in het andere topic werd gezegd dat je sys c: moest uitvoeren om de systeembestanden goed te zetten.maar je moet dan wel de opstartdiskette van de juiste OS moeten gebruiken.

in xp zou je dan dus via repair, fixboot moeten uitvoeren alleen werkt dit niet.
je krijgt nl nog steeds hetzelfde resultaat

weet iemand een oplossing?

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
'n Paar ideetjes:
  • Check je drive met een van de tools van de hdd-fabrikanten (zie FAQ) om te kijken of die nog wel ok is.
  • Verwijder álle partities op de schijf.
  • BIOS update

• dimocash
ik heb verschillende harde schijven geprobeerd, allemaal komen met dezelfdemelding dus het lijkt me niet dat het aan de harde schijf ligt.
ook worden de setup bestanden er wel op gezet .

hmmm bios update
ff na zoeken

• Chrissels
dimocash schreef op 18 september 2004 @ 13:02:
via search vond ik een oud topic hierover en replyde erin maar die werd gesloten dus open ik hem hier maar weer
[...]
  1. Kan je even een link plaatsen naar dat topic?
  2. Stond er altijd al WinXP op de PC? Probeer het eens met Win2000 en kijk of die ook zo'n melding geeft.
  3. Formateer je NTFS, FAT16 of FAT32?

• dimocash
dit was dat topic

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/653663

ik weet niet wat er eerst op stond want hij deed het niet zeiden ze.
dus ik plaatste gelijk mn winxp cd erin
in dat topic stelt de topicstarter dat hij hetzelfde probleem ook had met win98 vandaar dat ik geen ander OS probeerde

ik formateerde hem als fat32
tis maar 400 mhz dus zelfs xp fat is net haalbaar

[ Voor 18% gewijzigd door dimocash op 18-09-2004 13:36 ]

• Chrissels
dimocash schreef op 18 september 2004 @ 13:35:
dit was dat topic

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/653663

ik weet niet wat er eerst op stond want hij deed het niet zeiden ze.
dus ik plaatste gelijk mn winxp cd erin
in dat topic stelt de topicstarter dat hij hetzelfde probleem ook had met win98 vandaar dat ik geen ander OS probeerde

ik formateerde hem als fat32
tis maar 400 mhz dus zelfs xp fat is net haalbaar
Het aantal Mhz'en maakt niet zoveel uit voor je bestandssysteem, ik heb zelf eigenlijk met XP alleen gewerkt met NTFS, en dat bevalt prima.

Nog iets om uit te proberen:
  • Zet de schijf op een andere controller.
  • Stel de schijf handmatig in de BIOS in (indien mogelijk, bij de meeste Compaq's kan dat geloof ik niet.)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het zou eventueel zo kunnen zijn dat het windows installatie programma de disks op een andere volgorde ziet dan de bios bij het booten.

Als je toegang hebt tot de boot.ini, kan je proberen de volgende "code" te wijzigen:
multi(0)drive(0)rdrive(0)partition(1)
in
multi(0)drive(1)rdrive(0)partition(1)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, ik heb hier een nog oudere compaq staan. Die draait perfect 2k adv. serv. met NTFS... echter wel nadat ik in de BIOS was schijfinstellingen moest veranderen.

belangrijke note:
Compaq BIOS kan je pas bij als je een "diagnostic" partition hebt (8MB FAT12 partitie bij mijn Dekspro 2000). Daarin kan je wel een paar instellingen veranderen van de HDD's.

De boot.ini van mijn deskpro:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

Eigenlijk vind ik het vreemd dat het partition(1) is, en niet partition(2) is, want het is in principe de 2e partitie van de hdd waarop windows staat.

• Chrissels
Fludizz schreef op 18 september 2004 @ 15:13:
[...]
Eigenlijk vind ik het vreemd dat het partition(1) is, en niet partition(2) is, want het is in principe de 2e partitie van de hdd waarop windows staat.
0 is de eerste, dus 1 de tweede.
Pagina: 1