Toon posts:

Wireless netwerk aanleggen in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende: ik moet een WIFI netwerk (i.c.m. een ADSL aansluiting)aanleggen in een studentenhuis (5 man, ik woon er zelf niet). In eerste instantie dacht ik dat het allemaal heel simpel was (ik heb enige netwerkervaring) maar dit valt m.i. nogal tegen.

Oorspronkelijk was mijn idee om gewoon een Planet Basis abbo te nemen met daarbij een Speedtouch 570 + 1 ontvanger voor 60 euro extra. Dit router wou ik dan ergens middenin het huis ophangen voor maximale ontvangst. Ik heb hierbij een paar vragen:

1) Het ISRA punt zit helemaal beneden in de meterkast. Hier moet dus ook het splitter komen. Aangezien het huis nogal groot is (en dikke muren heeft) zou ik het router toch graag in het midden in het huis hangen. Kan ik na het splitter gewoon 10 tot 15 meter telefoonkabel gebruiken om daarmee de 570 te connecten?

2) Een mooiere oplossing lijkt me het moden (dan geen 570 maar gewoon een 510 nemen o.i.d.) bij het ISRA punt en dan met Ethernet naar een wireless router (zonder modem). Is dit een betere oplossing? Voordeel lijkt me ook dat ik een 54 mbit router kan kiezen, de 570 is maar 11 mbit (kunnen de heren ook nog een beetje files overpompen)

3) Bij de 570 krijg je standaard 1 WLAN ontvanger. Maar ik heb er 5 nodig. Als ik op www.kpn.com kijk kan ik deze voor 69 euro bijkopen. Dit lijkt me ietswat duur. Kan ik ook gewoon zoiets nemen:

pricewatch: Asus WL-138g (54Mbps, PCI)

4) Zijn er goede tooltjes om te meten of het signaal vanaf elke computer voldoende sterk is?

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 17:20 ]

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik zou sowiezo niet voor een speedtouch WIFI modem gaan, die dingen hebben een ingebouwde antenne. Ik installeer af en toe voor mijn werk draadloze oplossingen bij klanten (zakelijk/particulier), maar tot nu toe ben ik nog nooit een 570 tegengekomen die geen problemen gaf.

Als je een betrouwbare oplossing wilt zou ik voor linksys of 3com gaan, en het liefst PCI kaarten met een externe antenne met 1 meter draad eraan.

http://www.3com.com/prod/...ab=features&sku=3CRDAG675

Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/images/products/en_US/prd_lg_3crdag675.gif

http://www.3com.com/prod/...=features&sku=3CRWE454A72

Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/images/products/en_US/prd_lg_3crwe454a72.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Lieuwe op 17-09-2004 17:33 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:25

PowerSp00n

There is no spoon

Ik zou sowieso al voor de 2e optie gaan. Een zo kort mogelijk stukje telefoonkabel gebruiken. Die wireless dingen zou ik ook niet echt via KPN kopen nee :).

[ Voor 74% gewijzigd door PowerSp00n op 17-09-2004 17:25 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 11:42

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

offtopic:
ter info: Het is illegaal, als je de voorwaarden van Planet goed leest zul je daar ergens vinden dat een abbo een persoonlijk goed is en dat je de lijn niet met anderen mag delen.

Het maakt mij niet uit, maar op GOT willen ze nog wel eens moeilijk doen over niet geheel legale onderwerpen.

my 2 cents

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

optie 2 met us robotics wireless wil het ook wel goed doen... je hebt dan ook weer 4 utp poorten tot je beschikking...

ik zal je niet vermoeien met de verschillende configs die ik al met usr gemaakt heb, maar het zijn er al een flink aantal... en het bereik is in alle gevallen meer dan voldoende.

je kan dan ook nog je bereik uitbreiden door er een extra ap bij te doen indien nodig...

config :

modem + USR808054 wireless router op bg + USR805450 wireless ap op 1e of 2e verdieping (alleen indien nodig...)

router, mf ap pci & pcmcia nu allemaal vrij goedkoop >>> pricewatch...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 17:38 . Reden: typenummers vergeten... ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Tukk schreef op 17 september 2004 @ 17:27:
offtopic:
ter info: Het is illegaal, als je de voorwaarden van Planet goed leest zul je daar ergens vinden dat een abbo een persoonlijk goed is en dat je de lijn niet met anderen mag delen.

Het maakt mij niet uit, maar op GOT willen ze nog wel eens moeilijk doen over niet geheel legale onderwerpen.

my 2 cents
offtopic:
uh, volgens mij is dit niet helemaal aan de orde. ik neem dat bij jullie thuis iedereen een eigen abbo heeft, 1 voor mama, 1 voor papa, 1 voor zus en 1 voor jou,.. maar bij de meesten gezinnen is het wel te doen gebruikelijk dat ze met elkaar gebruik maken van 1 abbo...

wat is het verschil tussen die situatie en een studentenhuis?? je kan toch moeilijk 5 verschillende abbo's aanvragen?!?>!?!

• Lieuwe
Aego,

Het bedrijf waar ik werk heeft ook een tijdje USR geleverd. Bijna alle routers (WIFI) die we van dit merk hebben verkocht zijn teruggekomen met een defecte voeding (type met geschakelde voeding), heb jij daar nooit last van gehad ?. Ik werd bijna wanhopig van die rotdingen. :/

Verwijderd

Lieuwe schreef op 17 september 2004 @ 17:37:
Aego,

Het bedrijf waar ik werk heeft ook een tijdje USR geleverd. Bijna alle routers (WIFI) die we van dit merk hebben verkocht zijn teruggekomen met een defecte voeding (type met geschakelde voeding), heb jij daar nooit last van gehad ?. Ik werd bijna wanhopig van die rotdingen. :/
nope... sorry... >:) welk type ging het daar dan om ?

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:

my 2 cents
Ik heb de situatie aan Planet voorgelegd en de helpdesk medewerker zei i.i.g. dat het geen enkel probleem was (quote: "immers, daarom leveren we die multi-PC modems toch bij onze abbo's?").

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Lieuwe schreef op 17 september 2004 @ 17:23:
Ik zou sowiezo niet voor een speedtouch WIFI modem gaan, die dingen hebben een ingebouwde antenne. Ik installeer af en toe voor mijn werk draadloze oplossingen bij klanten (zakelijk/particulier), maar tot nu toe ben ik nog nooit een 570 tegengekomen die geen problemen gaf.

Als je een betrouwbare oplossing wilt zou ik voor linksys of 3com gaan, en het liefst PCI kaarten met een externe antenne met 1 meter draad eraan.

http://www.3com.com/prod/...ab=features&sku=3CRDAG675

[afbeelding]

http://www.3com.com/prod/...=features&sku=3CRWE454A72

[afbeelding]
Ik zou iig niet de 3com nemen, ik ben in het bezit van deze wireless accespoint en het bereik ligt niet zo heel goed, mijn ervarigen met de linksys zijn qua bereik vele malen beter.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

qua antennes zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden het bereik te vergroten... probeer het alleen eerst met de standaard-antennes, dat is vaak al voldoende...

Verwijderd

offtopic:

my 2 cents
Het is niet toegestaan om het te delen met je buren enz, binnen huiselijke kring ken ik geen provider die moeilijk doet.

• Lieuwe
Deze type`s:

http://www.usr-emea.com/s...e.asp?loc=emea&prod=8000a

Wel dit model maar dan de 22Mbps die je kon upgraden naar 54Mbps met nieuwe firmware
http://www.usr-emea.com/p...54&page=overview&loc=emea

Later zijn die geschakelde adapters vervangen door normale adapters (trafo`s)

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 11:42

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Opperhoof schreef op 17 september 2004 @ 17:35:
[...]

offtopic:
uh, volgens mij is dit niet helemaal aan de orde. ik neem dat bij jullie thuis iedereen een eigen abbo heeft, 1 voor mama, 1 voor papa, 1 voor zus en 1 voor jou,.. maar bij de meesten gezinnen is het wel te doen gebruikelijk dat ze met elkaar gebruik maken van 1 abbo...

wat is het verschil tussen die situatie en een studentenhuis?? je kan toch moeilijk 5 verschillende abbo's aanvragen?!?>!?!
Familie is in mijn ogen wel wat anders dan een stel studenten waartussen geen
relatie bestaat, of mijn vriendin op mijn account mag Internetten weet ik eigenlijk niet eens...

Algemene voorwaarden planet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Indien Planet Internet merkt dat meerdere personen zich tegelijkertijd 
door middel van dezelfde Gebruikersnaam, e-mailadres en/of hetzelfde 
Wachtwoord vanaf verschillende telefoonaansluitingen toegang tot 
de Dienst hebben verschaft, behoudt Planet Internet zich het recht 
voor, met onmiddellijke ingang, hiertegen maatregelen te treffen, 
waaronder het buiten gebruikstellen van de Aansluiting. Deze 
maatregelen laten de betalingsverplichtingen van de Gebruiker 
onverlet.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-05 11:13
Ik zou ook voor linksys gaan. Daar heb ik goede ervaringen mee. Alleen houd wel rekening met het feit dat je onder de wifi geen bereik hebt. Dus je kunt beter of van beneden naar boven stralen, of van boven naar beneden. Ik zou gewoon eerst met een accespoint proberen en dan later evt. nog eentje bij kopen. Dikke muren is idd. een probleem. Verder kun je als alternatief van PCI kaart met kabel ook gaan voor USB. Zijn ook altijd extern, hebben een (daardoor) goede ontvangst en als iemand is op bezoek is, kan die ook gaan internetten.
Daarnaast is een oplossing van een los adsl modem en los accespoint/router ook beter. Je hebt dan externe antennes (beter bereik) en betere ping(marginaal). Je kunt dan namelijk de modem in de meterkast hangen en vervolgens een netwerkkabeltje naar het accespoint/router leggen.
Tukk schreef op 17 september 2004 @ 17:48:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Indien Planet Internet merkt dat meerdere personen 
zich tegelijkertijd door middel van dezelfde Gebruikersnaam, 
e-mailadres en/of hetzelfde Wachtwoord vanaf 
[B] verschillende telefoonaansluitingen [/B] toegang tot 
de Dienst hebben verschaft, behoudt Planet Internet zich 
het recht voor, met onmiddellijke ingang, hiertegen 
maatregelen te treffen, waaronder het buiten gebruikstellen 
van de Aansluiting. Deze maatregelen laten de 
betalingsverplichtingen van de Gebruiker onverlet.
Dat is hier niet het geval lijkt me. Verder is dit aan de modjes en geeft de hele discussie verder geen antwoord op zijn vraag. En als zelfs de klantenservice zegt dat het mag... })

[ Voor 37% gewijzigd door Hoedje op 17-09-2004 17:59 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Dit leek mij wel een goeie:

http://www.linksys.com/pr...duct.asp?prid=601&scid=35

Is ook het meest populair in de PW:

pricewatch: Linksys WRT54G (4x 100Mbps, 54Mbps)

Ik ga nu even in het studentenhuis kijken of ik makkelijk een ethernetkabel kan trekken e.d..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het i.d.d. doen met een apart modem in de meterkast en een WL router (bijv. de linksys) midden in het huis. Ik heb hier nog 2 vragen over:

1) Moet ik de gewone linksys nemen (70 euro):

http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=601

of die met "speedbooster" (90 euro):

http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=610

2) Over de WL netwerkkaartjes. Is er wat mis met bijvoorbeeld dit Asus netwerkkaartje van 25 euro:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=WL-138g&langs=01

of moet ik toch voor een Linksys kaartje gaan dat al gauw 50 euro per stuk kost?

• Hoedje
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 11:45:
Ik ga het i.d.d. doen met een apart modem in de meterkast en een WL router (bijv. de linksys) midden in het huis. Ik heb hier nog 2 vragen over:

1) Moet ik de gewone linksys nemen (70 euro):

http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=601

of die met "speedbooster" (90 euro):

http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=610

2) Over de WL netwerkkaartjes. Is er wat mis met bijvoorbeeld dit Asus netwerkkaartje van 25 euro:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=WL-138g&langs=01

of moet ik toch voor een Linksys kaartje gaan dat al gauw 50 euro per stuk kost?
1). Als ik het goed begrijp heeft speedbooster alleen zin. Als je alles met speedbooster koopt, dus ook de linksys kaartjes. Maar ik neem aan dat er mensen zijn met ervaring daarmee...

2). Niet doen. Hij heeft namelijk een antenne die te dicht bij de computer zit, en heb je waarschijnlijk dus slecht ontvangst. Je moet zoals eerder al is geopperd echt gaan voor een PCI kaartje met een meter snoer en dan antenne of voor een USB oplossing.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
w-k-pieters schreef op 18 september 2004 @ 12:01:
1). Als ik het goed begrijp heeft speedbooster alleen zin. Als je alles met speedbooster koopt, dus ook de linksys kaartjes. Maar ik neem aan dat er mensen zijn met ervaring daarmee...

2). Niet doen. Hij heeft namelijk een antenne die te dicht bij de computer zit, en heb je waarschijnlijk dus slecht ontvangst. Je moet zoals eerder al is geopperd echt gaan voor een PCI kaartje met een meter snoer en dan antenne of voor een USB oplossing.
Bedankt. Wat betreft punt 1 heb je natuurlijk gelijk. Het wordt dus gewoon de WRT54G (waarover trouwens veel positieve geluiden hier).

Wat betreft punt 2: kan iemand een goed PCI kaartje met een meter snoer of een USB oplossing aanraden (liefst onder de 40 euro)?

Verwijderd

Topicstarter
USB lijkt me i.d.d. toch wel erg handig (het is even duur en ik heb eigenlijk ook geen zin om al die compu's open te gaan maken. Dit is de selectie (op prijs) van USB WL netwerkkaartjes in PW:

http://www.tweakers.net/p...sb&Action=&Landfilter=All

De Asus is opnieuw erg goedkoop (30 euro):

pricewatch: Asus WL-160g (54Mbps, USB 2.0)

Het eerste alternatief lijkt de Linksys voor 50 euro:

pricewatch: Linksys WUSB54G (54Mbps, USB 2.0)

Zijn er mensen met goede ervaringen m.b.t. de Asus WL-160g of moet ik toch voor de Linksys WUSB54g gaan?

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik kan zelf ook linksys van harte aanbevelen. en idd de telefoon snoer vanaf de splitter zo kort mogelijk houden om de snelheid en dergelijke niet te belemmeren. verder kan je met de meeste access points inderdaad de antenne eraf draaien en vervangen door een sterker exemplaar.

Toch zou ik zelf eerst proberen netwerkkabels te gebruiken. utp kabel kost +- 70 cent per meter excl. stekkertjes en is dus enorm veel goedkoper dan draadloos, en bovendien met een meer gegarandeerde kwaliteit van ontvangst. Vaak kan je van iemand wel een (grote) boor lenen, ga anders op zoek naar een kruipruimte / boven het plafond langs etc.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

Topicstarter
n1els schreef op 18 september 2004 @ 12:40:
Ik kan zelf ook linksys van harte aanbevelen. en idd de telefoon snoer vanaf de splitter zo kort mogelijk houden om de snelheid en dergelijke niet te belemmeren. verder kan je met de meeste access points inderdaad de antenne eraf draaien en vervangen door een sterker exemplaar.

Toch zou ik zelf eerst proberen netwerkkabels te gebruiken. utp kabel kost +- 70 cent per meter excl. stekkertjes en is dus enorm veel goedkoper dan draadloos, en bovendien met een meer gegarandeerde kwaliteit van ontvangst. Vaak kan je van iemand wel een (grote) boor lenen, ga anders op zoek naar een kruipruimte / boven het plafond langs etc.
Ja, over dat laatste begin ik toch ook te denken als ik alle kosten bij elkaar optel. Nu gaat e.e.a. per persoon zo'n 70 euro kosten en ik weet dat de heren dat eigenlijk niet kunnen betalen (nou ja, hun ouders natuurlijk wel). Ik ga zelf niet boren e.d. in het huis (vanwege allerlei redenen). Het probleem is dat de heren zelf eigenlijk niets (beweren te) kunnen (qua techniek/klussen dan).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 13:13:
[...]

Ja, over dat laatste begin ik toch ook te denken als ik alle kosten bij elkaar optel. Nu gaat e.e.a. per persoon zo'n 70 euro kosten en ik weet dat de heren dat eigenlijk niet kunnen betalen (nou ja, hun ouders natuurlijk wel). Ik ga zelf niet boren e.d. in het huis (vanwege allerlei redenen). Het probleem is dat de heren zelf eigenlijk niets (beweren te) kunnen (qua techniek/klussen dan).
das handig..... zelf niets praktisch kunnen bijdragen en toch voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
Reken ze eens een configuratie voor die ze alleen of met z'n tweeen moeten betalen.... dan blijkt wel hoeveel het lonnt om met zijn 5-en te delen....
Komt er kinderachtig over....
Hoeveel pilsjes scheelt het over 4 of 5 jaar studie verdeeld.... misschien is dat het soort telraam dat wel aanslaat... ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
Ik hoor hier alleen mensen over wireless routers... Niet doen :P

De 510 kan zelf erg goed routen, en als je er een 2e router achter hangt heb je alleen maar gedoe met sip_spoof/dhcp_spoof/pptp/nat-over-nat.

Gewoon lekker simpel een 510 adsl-modem-en-router-in-één, en dan een utp naar een wireless access point van een goed merk :)

In geld zal het niet zoveel schelen, maar in (mogelijke) configuratie problemen des te meer :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb de heren gebeld en ze hebben besloten toch ruim 300 euro te gaan investeren in een AP + 5 x ontvangers.

Het wordt dus de Linksys WRT54g (AP) en 5 maal WUSB54g.
Paul Nieuwkamp schreef op 18 september 2004 @ 16:20:
Ik hoor hier alleen mensen over wireless routers... Niet doen :P

De 510 kan zelf erg goed routen, en als je er een 2e router achter hangt heb je alleen maar gedoe met sip_spoof/dhcp_spoof/pptp/nat-over-nat.

Gewoon lekker simpel een 510 adsl-modem-en-router-in-één, en dan een utp naar een wireless access point van een goed merk :)

In geld zal het niet zoveel schelen, maar in (mogelijke) configuratie problemen des te meer :)
De WRT54g die ik wil kopen is een router. Maar wat is dan het verschil met een AP? Ik kan (neem ik aan) routing toch gewoon uitzetten op de Linksys (ik zal inderdaad wel de Alcatel 510 bij het Planet abbo krijgen). Of moet ik een "wireless switch" kopen?

• Hoedje
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 16:43:
OK ik heb de heren gebeld en ze hebben besloten toch ruim 300 euro te gaan investeren in een AP + 5 x ontvangers.

Het wordt dus de Linksys WRT54g (AP) en 5 maal WUSB54g.

[...]

De WRT54g die ik wil kopen is een router. Maar wat is dan het verschil met een AP? Ik kan (neem ik aan) routing toch gewoon uitzetten op de Linksys (ik zal inderdaad wel de Alcatel 510 bij het Planet abbo krijgen). Of moet ik een "wireless switch" kopen?
WRT 54G is heel gemakkelijk in te stellen, dus daar zal je echt geen problemen mee hebben. Ik neem aan dat je al wat ervaringen hebt met het aanleggen van netwerken. Anders hadden ze het niet aan jou gevraagd. Dus ik denk dat je daar niet overin hoeft te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
OK ik ga zometeen Planet ADSL Basic bestellen. Maar zal ik het Ethernet modem of het Multi-PC modem kiezen? Ik dacht zelf aan Multi-PC want deze kan routen (en het Ethernetmodem toch niet?).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
Als je niets instelt qua routing (en dus ook de dhcp-server uitzet, de 510 heeft er zelf al 1 met de goede instellingen), en je hangt de wireless router _niet_ met zijn wan-poort, maar met een lan-poort aan de 510, dan zal het ook gewoon werken hoor :)

Alleen de meeste mensen lezen de handleiding, zien dat de internetverbinding in de wan-poort moet, en prikken vrolijk de wan poort op de 510 :)
Sluit je de wan-poort helemaal niet aan dan wordt het router-gedeelte gewoon niet gebruikt en heb je in wezen een wireless access point en eventueel een switch (als die wireless router meerdere lan-poorten heeft) :)

Edit:
Ethernet-modem en multi-pc modem. Ik gruwel nog altijd van die paniekzaaier / n00b die die namen verzonnen heeft. Noem die dingen gewoon router en router-met-switch :(

Het ethernetmodem is gewoon een Speedtouch 510. Dit is een adsl-modem en een router in 1 kastje. Het multipc-modem is niets meer dan een standaard 510, waar ze aan de lan-kant een 5p switch hebben gehangen zodat je zelf geen switch nodig hebt om meerdere pc's aan te sluiten.
Qua functionaliteiten kunnen ze beide exact hetzelfde, inclusief internet delen, alleen de "multi-pc modem" heeft een ingebouwde switch.

[ Voor 33% gewijzigd door Paul op 18-09-2004 17:09 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
mocht je nog problemen hebben met het beriek dan kun je heel eenvoudig de firmware updaten met een 'gehackte' deze verbeterd de ontvangst

ff zelf aant mirroren geslagen:(was sneller dan opzoeken op internet :P )
firmware wrt54g 2.00.8.1

ps. geen firmware updaten over wireless!

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 16:43:
OK ik heb de heren gebeld en ze hebben besloten toch ruim 300 euro te gaan investeren in een AP + 5 x ontvangers...........
Het wordt dus inderdaad een paar pilskens minder.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb gister dus alles geinstalleerd (de ADSL verbinding was opgeleverd en alle spullen waren binnen) en het werkt perfect. Ik kan echt iedereen de combinatie Alcatel 510 + Linksys WRT54G aanraden. Let wel op dat je niet de WAN poort van de Linksys gebruikt maar gewoon een LAN poort. Ook de USB adapters (Linksys WUSB54G) werken super! Ik vond trouwens nog 3 andere netwerken naast het eigen netwerk.

Nog een laatste vraag: weet iemand of ik via het Internet kan verbinden met de Alcatel 510? Dan kan ik n.l. even poort 3389 mappen zodat ik de computer van mijn broertje (1 van de studenten) kan beheren.

Edit: inmiddels dit topic gevonden:

Vanuit WAN Speedtouch 510 beheer?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 10:42 ]

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Je kunt toch ook gewoon de WAN poort van de LinkSYS gebruiken, dat is geen enkel probleem.

Moet je alleen de 510 standaard alle poorten laten forwarden naar het IP van de Linksys. Nu mis je een poort van de switch wat helemaal niet nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Willems schreef op 17 oktober 2004 @ 10:29:
Je kunt toch ook gewoon de WAN poort van de LinkSYS gebruiken, dat is geen enkel probleem.

Moet je alleen de 510 standaard alle poorten laten forwarden naar het IP van de Linksys. Nu mis je een poort van de switch wat helemaal niet nodig is.
Door de LAN poort te gebruiken hoef je niets in te stellen op de Linksys. In jouw alternatief moet je bij zowel de Linksys als de Alcatel allerlei dingen gaan doen. Alle users zitten toch op de WLAN poorten en daat zijn er, naar ik meen, 64 van.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:25
Tukk schreef op 17 september 2004 @ 17:48:
[...]

Familie is in mijn ogen wel wat anders dan een stel studenten waartussen geen
relatie bestaat, of mijn vriendin op mijn account mag Internetten weet ik eigenlijk niet eens...

Indien Planet Internet merkt dat meerdere personen zich tegelijkertijd
door middel van dezelfde Gebruikersnaam, e-mailadres en/of hetzelfde
Wachtwoord vanaf verschillende telefoonaansluitingen toegang tot
de Dienst hebben verschaft, behoudt Planet Internet zich het recht
voor, met onmiddellijke ingang, hiertegen maatregelen te treffen,
waaronder het buiten gebruikstellen van de Aansluiting. Deze
maatregelen laten de betalingsverplichtingen van de Gebruiker
onverlet.
Sorry, kon het niet laten:

die dikgedrukte; er is maar 1 telefoonaansluiting in het huis, dus....

ontopic:

is weet niet wat voor een studenthuis het is, maar 5 man op een wifi aansluiting voor internet heb ik weinig goeie ervaringen mee. Het standaard internetten gaat prima, maar games ed. kun je vergeten.

Mocht het toch willen doen, zou ik een router met 2 externe antennes nemen en deze vergroten. (wat is de max afstand tussen de verste hoeken EN, hoeveel 'zooi' zit hier tussen?).

if broken it is, fix it you should

Pagina: 1