Netwerkkabel buiten aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:25
Er is me door iemand gevraagd die in een schuurtje een PC- en werkkamer wil maken, of daar een netwerkverbinding gemaakt kan worden. Er komen zowel PC's in huis als in de schuur, dus de coaxkabel naar het schuurtje trekken voor internet is al geen optie omdat er dan zowieso een UTP terug naar het huis moet.
Mijn eerste gedacht was een draadloos netwerk, dan heb je het probleem van UTP kabels naar buiten niet, maar ze willen liever een bedraad netwerk. Maar mijn idee is dat UTP kabels er niet zou van houden als ze door de buitenlucht moeten (al dan niet ondergrond). Vooral in verband met vorst of erge warmte of iets dergelijks. Mijn vraag is dus, kunnen netwerkkabels buiten overleven? Zo ja, moet dat dan in een geisoleerde PVC buis, gewoon door de grond (lijkt me sterk) of nog wat anders? Als het zowieso niet kan, lijkt een draadloos netwerk mij toch de enigste optie.

Verwijderd

gaat prima hoor in van die gele pvc buizen.
Waarom zou dat niet gaan?? Daar zijn die buizen voor!
:)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zou het in een geïsoleerde PVC-buis onder de grond doen. Misschien ff bij de doe-het-zelf-zaak navragen welke PVC-buis precies in de grond kan?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Pimmeh
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 14:46:
gaat prima hoor in van die gele pvc buizen.
Waarom zou dat niet gaan?? Daar zijn die buizen voor!
Ghe, ja uiteraard. Tis alleen dus mijn vraag of die UTP kabel dat wel overleefd IN de buis. 's Winters kan het aardig koud worden onder de grond en tis natuurijk niet de bedoeling dat je dataloss daardoor krijgt ofoz, ik noem maar een rampscenario.

Verwijderd

wij hebben de utp kabels hier buiten, zowel in als boven de grond in slagvaste 5/8 pvc-buis liggen. ligt er een jaartje nu, absoluut geen problemen! pak die trekveer maar vast! :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Als je ze in een gele PVC buis een halve meter diep legt dan ben je tegen weer en wind beschermd. De permafrost is nog een heel eind noordelijker hoor.

* Maasluip heeft 10Base2 gewoon buiten op de stoep liggen, al een jaar of drie.

Signatures zijn voor boomers.

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Cmdr Chakotay schreef op 17 september 2004 @ 15:04:
[...]

Ghe, ja uiteraard. Tis alleen dus mijn vraag of die UTP kabel dat wel overleefd IN de buis. 's Winters kan het aardig koud worden onder de grond en tis natuurijk niet de bedoeling dat je dataloss daardoor krijgt ofoz, ik noem maar een rampscenario.
UTP werkt gegarandeerd tussen de -50 en +70 graden celsius.
No prob daarzo.
En in een PVC-pijpje hoef je je minder zorgen te maken over nattigheid e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door dmace op 17-09-2004 15:12 ]

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 12:53

MrDry

Desperados!

Gebruik buiten dan wel grijze pvc buis (dat is slagvast)...ennu...onder de grond wordt het juist minder koud dan er boven....anders zouden er in de winter ook ijsblokjes uit de kraan komen :+

Quod licet lovi, non licet bovi

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Cmdr Chakotay schreef op 17 september 2004 @ 15:04:
[...]
Ghe, ja uiteraard. Tis alleen dus mijn vraag of die UTP kabel dat wel overleefd IN de buis.
Dat zou nou jammer zijn.. dat je elektronen doodvriezen 8-) . Maar de nuon lukt het om miljoenen volts door bevroren grond (via kabels) te leiden.

Maar kabel kan echt wel tegen vrieskou hoor.

Als je niet aan die kabel gaat lopen trekken, en niet per ogeluk de kabel kapot graaft overleeft hij dat wel. Grotere problmen heb je in een professionele omgeving waar je de boel tegen bliksem wil beveiligen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Pimmeh
Ja, maar dikke Nuon kabel != dunne UTP kabel. ;)
En met mijn boerenverstand had ik gedacht dat water dat stroomt minder makkelijk bevriest. Maar goed, ergens heb je inderdaad wel een punt.

Ok, hartelijk bedankt voor alle reacties (supersnel ook nog :)). De UTP kabel in een grijze, slagvaste, PVC-buis ongeveer een halve meter onder de grond should do the trick. Got it. :)

Verwijderd

waarom zou je nie tgewoon ff een draadloos routertje aanleggen, 62 E voor linksys, kaartje erbij van 30E en klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:18:
waarom zou je nie tgewoon ff een draadloos routertje aanleggen, 62 E voor linksys, kaartje erbij van 30E en klaar.
Mijn eerste gedacht was een draadloos netwerk, dan heb je het probleem van UTP kabels naar buiten niet, maar ze willen liever een bedraad netwerk.

trouwens, kabel door pvc buis en in de grond leggen (zoals al velen hier zeggen) is een prima oplossing.... zo erg vriest het nou ook weer niet dat de kabel kan kapotvriezen :P

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:18:
een stuk PVC en een paar meter UTP is veel goedkoper, en daarnaast heb je een veilige stabiele en snelle (gbit anyone :P ) verbinding :)
leuk_he schreef op 17 september 2004 @ 15:13:
Maar de nuon lukt het om miljoenen volts door bevroren grond (via kabels) te leiden.
offtopic:
nee dat lukt Nuon niet :P

Verwijderd

enneeeehhh....hoe kouder hoe sneller natuurlijk......
supersnel internet in de permafrost.... 8)7

Verwijderd

Ik zou ook opteren voor draadloos: veel eenvoudiger geen problemen met omploegen van de tuin (nu en evt later) en daardoor waarschijnlijk goedkoper.

Daarnaast zal als het kouder is de geleiding van koper beter worden dus minder verliezen! (al speelt dat pas ergens rond het absolute nulpunt ;) ) Of de plastic buitenlaag goed bestand is tegen verschillende weersomstandig heden is een tweede...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:26 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:24:
Ik zou ook opteren voor draadloos: veel eenvoudiger geen problemen met omploegen van de tuin (nu en evt later) en daardoor waarschijnlijk goedkoper.
Je hoeft maar 1x een geul te graven, gewoon een iets grotere buis als je later wilt uitbreiden :)
Maar ehm, wireless is _echt_ niet eenvoudiger hoor :o
Of de plastic buitenlaag goed bestand is tegen verschillende weersomstandig heden is een tweede...
Dat zijn die buizen wel, en utp kabel kan ook de extreme temperaturen aan die hier in de Benelux voorkomen hoor :)
Alleen met wireless heb je ook last van weersinvloeden die je niet met UTP hebt :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 21:29

Super_ik

haklust!

ik heb hier al 2 jaar 3 utp kabels onder de dakpannen liggen om van de ene verdieping naar de andere te gaan. vorige week nog 1tje bijgelegt en gelijk ff die andere 3 gecheckt, nog helemaal niet bros ofzo geworden. zagen er nog uit als nieuw. dus ik zou zeggen, geen probleem, zeker niet als je ze ook nog in zo'n grijze pvc buis stopt :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

met stupids hierboven.

als je het echt niet vertrouwt kun je altijd nog gaan voor STP

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:32:
met stupids hierboven.

als je het echt niet vertrouwt kun je altijd nog gaan voor STP
Wat heeft het shielden van kabels hiermee te maken, of heb je enorme machines in je tuin staan of grote magnetische velden :+

Verwijderd

Erkens schreef op 17 september 2004 @ 15:34:
[...]

Wat heeft het shielden van kabels hiermee te maken, of heb je enorme machines in je tuin staan of grote magnetische velden :+
kunnen ze nog eens een scherpe steen hebben (meeste afscherm"netjes" zijn best taai zeg maar), maar ik zag net dat veel mensen al het idee hadden om hem door een pvc buis te doen :D

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Erkens schreef op 17 september 2004 @ 15:29:
[...]

Je hoeft maar 1x een geul te graven, gewoon een iets grotere buis als je later wilt uitbreiden :)
Je bedoelt, gewoon een 4 duims regenpijp in de grond leggen ;)

Signatures zijn voor boomers.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maasluip schreef op 17 september 2004 @ 15:37:
Je bedoelt, gewoon een 4 duims regenpijp in de grond leggen ;)
kan, gewoon naar de lokale bouwmarkt gaan en een buisje kiezen die dik genoeg is voor de bundel kabels die je wenst, of dat nu regenpijp is of een dikke rioolbuis maakt mij niet uit :+

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Wat biedt, in deze context, STP dan meer dan UTP? (al beantwoord hierboven)

Wat winter betreft: die kabels hebben bij mij twee jaar zonder water- of vorstproblemen in weer en wind van de 9e naar de 2e verdieping van een flat heen en weer gezwiept, dus ze kunnen best wat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door rollebol op 17-09-2004 15:39 ]

Verwijderd

Ik heb een standaard 15m lange utp kabel voor een paar jaar naar de buren gehad (van raam naar raam gespannen, open en bloot) en dat was geen enkel probleem. Enige moment dat ik me afvroeg of het goed zou blijven gaan was in de winter toen er een dik pak sneeuw op lag.... maar ook dat bleek geen probleem.
Gevaarlijk is een dergelijk kabel niet, dus gewoon zo makkelijk mogelijk aanleggen. :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Bij ons hangt een 25m UTP 5e onder de carport naar de buren. Geen problemen na afgelopen winter.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 17-09-2004 15:39 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik heb hier dezelfde situatie, gewoon opgelost door een schutbuis onder de grond te leggen (halve meter) en daar twee UTP kabels doorheen jagen, voor telefoon en netwerk. In de eerste winter wel wat last gehad van slechte verbindingen (crosskabel) maar na het aansluiten van een switch en HUB werkte alles perfect. De afstand is ongeveer dertig meter.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Ik heb hier over een afstand van 100 meter UTP cat5e liggen in pvc rond 40 een halve meter onder de grond, koppelingen zijn gelijmt met pvc lijm.
Werkt perfect hier hoor.
Behalve UTP loopt er ook een Hirshmann coax radio/tv kabel doorheen, Ook met perfect beeld over zo'n afstand :P _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Ad de Jong op 17-09-2004 15:42 ]

Mijn profiel op Discogs

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je moet van dat soepele buis spul hebben, meestal geel en daardoorheen je UTP/STP/FTP kabel trekken, heeft mijn Pa in de tuin gedaan voor alle Lampjes en nog een stekker ergens halverwege voor de barbecue :Y)

Heeft al vele regens enzo overleefd :D En nog even en ik ga mijn Serverke in de schuur gooien en dan doe ik hetzelfde.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Zelf zou ik in zo'n situatie gewoon 2 acces point's met elkaar bridge. Kost je mischien een paar euro meer aan spullen maar je bespaart een hoop werk.

• Pimmeh
Als ik jullie zo lees heb ik die hele buis niet meer nodig. Gewoon kabel de tuin in gooien, overleeft toch alles wel. ;)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:26
Cmdr Chakotay schreef op 17 september 2004 @ 16:39:
Als ik jullie zo lees heb ik die hele buis niet meer nodig. Gewoon kabel de tuin in gooien, overleeft toch alles wel. ;)
Onderschat de beesten onder de grond niet ;)
Enge kruipertjes knagen graag kabels stuk. Beetje hard plastic eromheen lijkt me toch wel wenselijk :D

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

[off-topic] Is het een slang, is het een klimplant? Nee, het is een UTP kabel >:)

Ik heb zelf vaak zat UTP kabelsbovengronds door de tuin heen gelegd (100 meter ofzow), regen en alles overleeft. Ook verbazend hoe goed hub's/switches bij LAN's het houden in een plastic zak.

Ik zou zeggen leg eerst de kabel gewoon bovengronds, krijg je problemen of is het geen optie dan leg ze ondergronds.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cmdr Chakotay schreef op 17 september 2004 @ 16:39:
tuurlijk, dat kan, alleen beschermt een buis ook tegen een schep die je erin kan steken :Y)
Of wat denk je van eenvoudig een extra kabel er doorheen trekken later (of vervangen met fiber ofzo :) )

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

reiker

dan jij!

Tip: gooi er gelijk een touwtje bij (van een of ander polymeer, tegen weersinvloeden :)) zodat je later makkelijk een nieuwe kabel er doorheen kan trekken zonder dat je m er doorheen hoeft te duwen....

Zo gezegd, zo gedaan.

• nero355

nero355

* nero355 heeft foto gevonden :

Afbeeldingslocatie: http://www.aroxs.com/matt_ing/datamiljo/kabelkorgar_grendosor-filer/790485-filer/790485.jpg

Dattes dus ^^

*Vergeten : Het zou iets van kabelslang moeten heten ofzo, is felxibele pvc :)

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 17-09-2004 17:27 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

reiker schreef op 17 september 2004 @ 17:21:
Tip: gooi er gelijk een touwtje bij (van een of ander polymeer, tegen weersinvloeden :)) zodat je later makkelijk een nieuwe kabel er doorheen kan trekken zonder dat je m er doorheen hoeft te duwen....
Daar hebben ze een stofzuiger voor uitgevonden.
Gewoon stofzuiger aan de ene kant op de buis met een doek zodat die geen valse lucht aan zuigt en een vlieger touwtje aan de andere kant er in laten zuigen.
Geloof me dit gaat als een idioot B) Alle kabels die ik trek doe ik op die manier.

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 20:34
Ik heb al 3 jaar dezelfde kabel naar de buren liggen.
Gewoon boven de grond, geen pvc buis ofzo.
Nog geen problemen gehad ofzo

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 22:57

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Ik had ook een half jaar lang (in de winter) een kabel van de eerste verdieping naar de tweede verdieping via buiten, zonder iets eromheen, door een dicht raam, zonder enig probleem. En de kabel was al niet helemaal meer zoals hij hoort te zijn. :P

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 17:54:
[...]

Daar hebben ze een stofzuiger voor uitgevonden.
Gewoon stofzuiger aan de ene kant op de buis met een doek zodat die geen valse lucht aan zuigt en een vlieger touwtje aan de andere kant er in laten zuigen.
Geloof me dit gaat als een idioot B) Alle kabels die ik trek doe ik op die manier.
* reiker sets mode +1 original

:D

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

bij ons heeft 60!!! meter kabel het iig een heel jaar lang zonder echt kwaliteitsverlies uitgehouden.... daarna, ging ie wat kapot omdat ie overal om paaltjes zat gedraaid en we hem probeerden te verleggen.... dan wil ie wel eens breken :P

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 12:09
nero355 schreef op 17 september 2004 @ 17:26:
* nero355 heeft foto gevonden :
Nadeel van die flexibele buis is dat op een gegeven moment (al na een paar meter) het eindje van je utp kabel tegen zo'n ribbel botst, ombuigt en niet meer verder gaat. Ik zou het rechte stuk ook met rechte buis doen met maatje 6/8e inch (iets dikker dan 5/8 inch), verkrijgbaar in inderdaad grijs en geel bij de bouwmarkt, en de flexibele stukken alleen gebruiken indien nodig (je hebt keurige haakse bochten van hetzelfde materiaal, en met een trekveer en een gasbrander kun je bochtjes op maat maken). Kabel erdoor frotten met een trekveer),zie ook hier.
en tot zover klussen met Tweakers 8)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

0siris schreef op 17 september 2004 @ 18:42:
[...]

Nadeel van die flexibele buis is dat op een gegeven moment (al na een paar meter) het eindje van je utp kabel tegen zo'n ribbel botst, ombuigt en niet meer verder gaat.

...

Kabel erdoor frotten met een trekveer
Als je een trekveer gebruikt zoals het hoort, dan heb je daar geen last van hoor ;)

• nero355

nero355

0siris schreef op 17 september 2004 @ 18:42:
Nadeel van die flexibele buis is dat op een gegeven moment (al na een paar meter) het eindje van je utp kabel tegen zo'n ribbel botst, ombuigt en niet meer verder gaat.
Kabeltje trekken doen we zonder RJ45 stekkertje he :P

Bovendien heb ik er zelfs een keer COAX doorheen moeten "slepen" en dat ging goed ;)

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:24:

Daarnaast zal als het kouder is de geleiding van koper beter worden dus minder verliezen! (al speelt dat pas ergens rond het absolute nulpunt ;) ) Of de plastic buitenlaag goed bestand is tegen verschillende weersomstandig heden is een tweede...
Even wat tips van een allround monteur woningbouw:
pvc buis kan prima tegen kou, let er alleen wel op als pvcbuis bevroren is dan is het breekbaar als glas...
Je kan dan beter even naar een loodgietersbedrijf gaan en 32mm U3 buis halen deze kwaliteit buis word ook gebruikt voor rioolsystemen en deze buis is er voor gemaakt om eventueel buiten in de grond te leggen.
Verder is UTP daardoor geen probleem.
Nog een voordeel 32mm is lekker ruim en je kan er dan later zo nog wat bij door leggen. leg het buisje op minstens 50cm diep (dieper kan altijd...) en je hebt geen problemen.

Voor spec's van de pvc buis kijk je op http://www.dyka.com/nl/nl/index.asp

[ Voor 9% gewijzigd door Plopeye op 18-09-2004 09:36 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Pagina: 1