raid0 of toch maar zekerheid

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• Joco25
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2025
hallo,

ik sta op het punt mijn nieuwe bak te installeren.
hierin zit een raid0 of 1 controller.
verder heb ik twee s-ata hardeschijven van WD (160 gb)

ik twijfel een beetje over raid0; lekker snel maar minder safe voor mijn data.

de computer is gewoon voor thuis gebruik; videomontage, photoshoppen etc.
wat adviseren jullie mij?
is raid1 alleen voor servers; die 24/24 aanstaan, of is het zo dat hardeschijven toch snel kapot kunnen gaan. (heb zelf nog nooit een kapotte hd gehad nl., maar je hoort het toch wel vaak).

alvast bedankt.

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08-2025
Alles boven RAID-level 0 is voor thuis is m.i. de moeite niet waard. 8)7 Als je gegevens je echt veel waard zijn ga dan een goed backup plan opstellen, want ook RAID 1 zal je niet redden bij een catastroof.

Wel neem je met RAID 0 mischien onnodig veel risico t.o.v. 2-3 losse schijven: 1 schijf kaduk, alles kaduk. :X

Better think twice O-)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aram schreef op 17 september 2004 @ 13:58:
Alles boven RAID-level 0 is voor thuis is m.i. de moeite niet waard. 8)7 Als je gegevens je echt veel waard zijn ga dan een goed backup plan opstellen, want ook RAID 1 zal je niet redden bij een catastroof.

Wel neem je met RAID 0 mischien onnodig veel risico t.o.v. 2-3 losse schijven: 1 schijf kaduk, alles kaduk. :X

Better think twice O-)
Raid-1 red je juist wel, want het is mirrored.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Kijk eens op de frontpage voor het verhaal: Raid 0: De zin en onzin ervan :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je geen belangrijke data op je bak hebt zitten óf als je naar inzicht prima backups maakt, dan is RAID0 wel de moeite waard, aangezien je kennelijk veel aan videomontage doet.

Maar de antwoorden op jouw vragen zijn wel gewoon in de FAQ van dit subforum terug te vinden:
OM FAQ / Beleid
* Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
* Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
* RAID FAQ

FAQ-gevalletje, dicht dus.

Dit topic is gesloten.