Toon posts:

GeForce 6800LE vs ATI 9800 Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze 2 kaarten (beide 128mb) voor dezelfde prijs gezien. In eerste instantie koos ik voor de 9800pro, deze was niet meer leverbaar (al een aantal weken niet, en niet bekend wanneer wel weer). De verkoopster raadde mij aan om een vergelijkbare kaart te nemen, aangezien de 6800LE dezelfde prijs was, vroeg ik daarnaar. De verkoopster vertelde me dat deze kaart veel en veel krachtiger zou zijn, omdat de chipset beter zou zijn.

Ik heb dus het topic van de 6800LE benchmarks zitten kijken, maar over het algemeen zegt het mij niet zoveel, de ene test heeft de ene kaart meer, de andere test de andere kaart.

Is het slim om nu de 6800LE te kopen, of nog te wachten tot de 9800Pro weer beschikbaar is?

Alvast bedankt,
Dave

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. ik zie dat de een er veel ploblemen mee heeft. Kapot of tegenvallende resultaten, daarbij konden overige pc specs de reden van zijn, misschien dat iemand me kan vertellen of er problemen kunnen voorkomen waardoor hij niet werkt op mijn systeem.

Asus A7N8X-X
AMD XP 2500+
512 DDR
400W Voeding

Alvast bedankt,
Dave

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
je geeft aan dat je een 400 watt voeding hebt dat zou wel voldoende moeten zijn tenzij het een q-tec is

dus als het een tagan of enermax is moet het wel lukken maar met een no-name ga je het waarschijnlijk niet redden

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het iets van een Codegen? Kan dat?

Maar zou het dan echt niet werken? Het is die actie van de MyCom, zouden hun dat niet eerst checken ofzo?

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon kopen ik draai hem nu perfect overgeclocked en haal met mijn niet overgeclockte athlon 2500xp 7300 punten. Ik heb overigens een 250watt silentx voeding (i.c.m. een shuttle).

Verwijderd

Topicstarter
Oke kewl.. als er iets kapot gaat moet MyCom dat maar fixen, hun zetten hem er uiteindelijk in ^^

En overclocken weet ik nog niet zoveel van, lijkt me wel tof, maar dat komt later wel :)

Bedankt voor de info.. toevoegingen zijn nog welkom :)

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja ze doen daar over het algemeen niet zo moeilijk over, ze testen hem ook daar voor je. Maar overclocken is niet zo moeilijk programma'tje daarvoor zit er gewoon bij :).

Verwijderd

Topicstarter
Okiedokie.. en overclocken moet ik gewoon nog meer info over zoeken.. wanneer moet je stoppen e.d.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 22:23
PilatuS schreef op 15 september 2004 @ 16:49:
je geeft aan dat je een 400 watt voeding hebt dat zou wel voldoende moeten zijn tenzij het een q-tec is

dus als het een tagan of enermax is moet het wel lukken maar met een no-name ga je het waarschijnlijk niet redden
wat is er zo slecht met q-tec?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

400 watt bij een 400 Watt Q-Tec wijst op het piekvermogen dat hij kan leveren en niet wat hij constant kan leveren.
Ook laat de kwaliteit van sommige q-tec voedingen nogal te wensen over, vooral bij de 400 watt versie.
Ik zeg niet dat q-tec altijd slecht is (heb zelf een de 550W versie die het prima doet) maar een 400 watt q-tec levert geen 400 watt en zal een beetje systeem met een geforce 6800 waarschijnlijk niet kunnen trekken :)

Last.fm

• darklord007
aha, bedankt voor je reactie,

Verwijderd

Topicstarter
Nog even terugkomen hierop :P

Ik las net over freeze problemen op onbepaalde momenten enz. daarbij gingen enorm veel gegevens, instellingen en (voor mij) ingewikkelde termen heen en weer.

Ik lees toch relatief veel problemen met deze kaart, en aangezien ik een medium systeem heb, blijft het dan toch slim om deze kaart te nemen?

Ik hoop dat ik niet zeik, ik wil mijn geld gewoon goed besteden :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
om even ontopic te komen, ik had hiervoor een sapphire 9800 pro@xt (450/370). Nu een 6800 LE @ NU op 400/450, ben van (3dmark2k3) 6900 naar 8300 gegaan, simpel gezegt, de 6800 le presteerd dus beter :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ook even het grote 6800LE topic zitten doorbladeren en las dat er nieuwe series bij mycom waren (sinds weekje geleden ongeveer) dus ik denk dat het wel goed moet komen, aangezien ze niet erg moeilijk schijnen te doen over ruilen e.d.

Nog bedankt, en ik ben er bijna van overtuigd dat ik vandaag maar even een nieuwe aankoop bij de mycom ga doen :)

Edit: Jou kaart presteerd misschien IETSJE ( ;) ) beter dan die van mij dat zal doen aangezien je coolers :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 09:50 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
mwa, mijn coolers zijn een beetje overkill hoor, denk dat het met een iets mindere of gewoon de standaart zalman koeler net zo ver zal komen, mijnes wordt gewoon warm ipv heet, als jouwes zou net zo ver komen alleen zal die heet worden of gewoon warmer dan mijnes :). Maar dit ding zit een een game pc, daar zitten al 5 case fans in, dus voor het lawaai hoefde ik het niet te laten, dat maakte die toch al :D.

Verwijderd

Topicstarter
Haha :) Volgens mij is mijn kast al redelijk koel, kep die Antec SuperLANboy al een keer gewonnen op LAN-party daar zitten 2 120mm fans in.

Verwijderd

Ik denk dat er niet zoveel verschil tussen 9800 Pro en 6800LE zit. De 9800 Pro heeft iets meer "pixel processing power" (dus een hogere theoretische fill rate) maar oudere technologie, dus je merkt dat bij oudere spellen hij iets beter presteert, maar met moderne spellen zijn de nieuwere shaders van de 6800LE toch voldoende om hem betere prestaties te laten leveren.

De enige echte benchmarks tussen 9800 Pro en 6800LE (met identieke systeem eronder) zijn door digit-life gedaan, en daar komt een niet-overclocked 6800LE beter uit over heel veel spellen dan een niet-overclocked 9800 Pro.

http://www.digit-life.com/articles2/gffx/nv43-p01.html#p1

Een grotere verschil is drivers, eigenlijk. Als je NVidia gewend bent, dan weet je dat ze heel sterk zijn in stabiele drivers en in performance verbeteringen over tijd. ATI is daar wat minder sterk in, nog steeds. Niet dat ATI slecht is, maar je weet gewoon dat er minder performance verbetering te halen valt met ATI kaarten dan met NVidia kaarten tijdens hun levensduur. En de ATI 9800 serie heeft al een tijdje driver verbeteringen gehad, terwijl de NVidia 6800 serie net begonnen is.

Als je de BIOS wilt gaan flashen en wilt gaan overclocken krijg je ze allebei een stuk sneller, dus ook daar is er weinig verschil.

Over lawaai - die 6800LE van Mycom met gewoon de standard coeler presteert prima, en is ook lekker stil. :) Ik denk dat je een additionele coeler alleen nodig hebt als je hem structureel richting de 400/900 wil gaan overclocken. Is dat echt nodig? Tja, het levert wel 20-30% performance winst op boven default settings, maar misschien alleen 10% boven wat je prima kan halen met de standard coeler.

Ik heb zelf besloten om voor de 6800LE in plaats van de 9800 Pro te gaan grootendeels omdat ik de NVidia drivers vertrouw (heb ongeveer altijd NVidia kaarten gehad sinds de TNT1), en ik het idee heb dat het hebben van shader model 3.0 hardware toch wel een extra (kleine) voordeeltje zou kunnen zijn voor de spellen van 2005.

Een ding is zeker: Beide kaarten zijn enorm veel beter dan de andere 200-250 euro opties (ATI X600/9600 XT, Geforce 5900XT, enz...)!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
om 400/900 te halen moet je toch geluk hebben bij 2.2 ns geheugen was volgens mij de maximum 900 maar dan moet je ook echt wel geluk hebben. maar je kan het altijd proberen :Y) :7

[ Voor 13% gewijzigd door Satch op 16-09-2004 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kep nog niet echt gelzen die post, doek dalijk als ik thuis ben wel even ^^

Heb hem net gehaald, hij lijkt het goed te doen, 3DMark03 score van 6210 ofzo, volgens mij komt dat wel aardig overeen met wat het hoort te zijn voor mijn systeem.

• darklord007
hoeveel lever je nu in door een LE te kopen ipv een NU? er zit bijna 100€ prijsverschil in.

ik weet dat het hier tussen de 9800pro en 6800le gaat, maar denk dat dit wel een handige aanvullig is.

[ Voor 37% gewijzigd door darklord007 op 19-09-2004 18:44 ]

Pagina: 1