Netwerk/ Switch probleem

Pagina: 1
Acties:

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb de search gebruikt, maar kon hier geen passende informatie opvragen over mijn probleem. Ik verwijs naar volgende topic:

Netwerk werkt maar op 1 pc tegelijk

Het gaat hier om een netwerk. We hebben hier 2 netwerken. Een kantoornetwerk, en een meetnetwerk. Het kantoornetwerk gebruikt DHCP, en het meetnetwerk niet, alle ip-adressen staan ingesteld in de pc.

Omdat op 1 kantoor 3 pc's moeten staan, en er maar 2 aansluitingen zijn naar het netwerk moet ik een switch plaatsen. 2 moeten op kantoornetwerk, 1 op meetnetwerk. Het plan was dus om een switch te gebruiken. Ik heb een Netgear en een 3com gebruikt, maar bij allebei krijg ik maar 1 pc op het netwerk. Ik heb een stekker vanuit de muur in de uplink gedaan, maar 1 pc krijgt helaas maar een ip- adres toegewezen.
We zitten hier nog met van die oude aansluitingen, ik weet niet precies hoe het heet, maar de kenners zullen wel weten wat ik bedoel. Het zijn van die blokjes als het ware die je in de muur steekt. (een kabel met een normale netwerkaansluiting voor in de pc, en aan de andere kant voor in muur zo'n blokkig geval :S)

Dit is geen Cross kabel. Die heb je schijnbaar niet in zulke kabels. Op een ander kantoor heb ik ook dezelfde switch staan, met een straigt vanuit de muur, daar werkt het wel gewoon.
Als iemand specs van de switch wil hebben, kan ik de typenummers wel opzoeken. Is dit een probleem wat in de switch zit? (wat ik overigens niet denk, omdat ik al 2 verschillende heb gebruikt). Is dit een probleem in de pc of is dit toch het probleem van de kabel?

BVD, groeten Gertjan

Verwijderd

:? maar één pc krijgt DHCP? heb je dat telkens met dezelfde PC geprobeerd? met de info dieje geeft kunnen we namelijk zo al de volgende conslusies uit de muur sleuren:

-de kabel is goed, want ''en pc krijgt wel functioneel DHCP.
-de switch leeft, want die pc kreeg dus DHCP
-die ééne PC is Ok, want hij werkt daar.

Daaruit volgt dat je de tweede PC eens moet nakijken, en proberen wat er gebeurt als je vast een IP nummer erin klopt. Met name omdat het ergens anders precies zo wel werkt verdenk ik je werkstation.

Overigens, geen crosskabels is volgens mij een tikkie kort door het bochtje: als jij die ééne UTP stekker eraf rukt en een nieuwe knijpt die volgens de boekjes één kant van de crosskabel zou zijn (doe jezelf een lol en kies de niet-standaard kant ;) ) dan zou ie toch cross moeten zijn lijkt me. Maar dat hoeft niet als het kabeltje in een UPLINK poortje zit, dus waarom zou je dat willen?

EDIT:
Ik heb dat topic net gelezen, dat gaat zo te zien om een modem dat een beperkte DHCP poel heeft zodat je niet onverhoopt meer PCs aan je aansluiting hangt dan mag. Ik heb twee kleine bedrijfjes in België daarom van routers moeten voorzien zodat ze met een single-PC aansluiting gewoon de volle mep werkstations kunnen aansluiten. Dat hele topic heeft zo te zien geen verband met jouw verhaal.

Het lijkt me sowieso maf dat een switchje ineens beslist of ie wel of niet DHCP doorlaat... als het een managed switch betreft, heb je hem dan wel netjes geleegd voor je hem inzette? (dat je geen VLAN geklier meeneemt van een andere lokatie, bijvoorbeeld... ;) )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 18:01 ]

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ik gok dat je Tokenring connectoren bedoeld (vierkante connectoren met 4 aansluitingen) die d.m.v. een balun worden gebruikt om ethernet te transporteren.. geen probleem..

Her lijkt er op dat er port security is toegepast op de netwerk switch.. Het is op de wat geavanceerdere netwerk switches mogelijk om in te stellen dat er maar een x aantal pc's op 1 bepaalde poort aangesloten mogen zijn..

Als jij daar dan vrolijk een switch tussen knoopt met 2 pc's aan de poort waar maar 1 pc aan hoort dan weigert de netwerk switch om die 2e pc toe te laten. Afhankelijk van de ingestelde security kan het zelfs zo zijn dat alleen het mac id van de 1e pc die er al stond toegelaten wordt en verder niets.. Bij wat lossere security mag er simpelweg maar 1 mac id tegelijkertijd actief zijn.

Ik zou even contact opnemen met netwerk beheer dus.. (tenzij je dat zelf bent uiteraard, dan zou ik ff gaan pdf-browsen)

[ Voor 10% gewijzigd door redguy op 15-09-2004 19:02 ]

IP Rocks

• gertjan1985
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 17:57:
:? maar één pc krijgt DHCP? heb je dat telkens met dezelfde PC geprobeerd? met de info dieje geeft kunnen we namelijk zo al de volgende conslusies uit de muur sleuren:

-de kabel is goed, want ''en pc krijgt wel functioneel DHCP.
-de switch leeft, want die pc kreeg dus DHCP
-die ééne PC is Ok, want hij werkt daar.

Daaruit volgt dat je de tweede PC eens moet nakijken, en proberen wat er gebeurt als je vast een IP nummer erin klopt. Met name omdat het ergens anders precies zo wel werkt verdenk ik je werkstation.

Overigens, geen crosskabels is volgens mij een tikkie kort door het bochtje: als jij die ééne UTP stekker eraf rukt en een nieuwe knijpt die volgens de boekjes één kant van de crosskabel zou zijn (doe jezelf een lol en kies de niet-standaard kant ;) ) dan zou ie toch cross moeten zijn lijkt me. Maar dat hoeft niet als het kabeltje in een UPLINK poortje zit, dus waarom zou je dat willen?

EDIT:
Ik heb dat topic net gelezen, dat gaat zo te zien om een modem dat een beperkte DHCP poel heeft zodat je niet onverhoopt meer PCs aan je aansluiting hangt dan mag. Ik heb twee kleine bedrijfjes in België daarom van routers moeten voorzien zodat ze met een single-PC aansluiting gewoon de volle mep werkstations kunnen aansluiten. Dat hele topic heeft zo te zien geen verband met jouw verhaal.

Het lijkt me sowieso maf dat een switchje ineens beslist of ie wel of niet DHCP doorlaat... als het een managed switch betreft, heb je hem dan wel netjes geleegd voor je hem inzette? (dat je geen VLAN geklier meeneemt van een andere lokatie, bijvoorbeeld... ;) )
edit:
Ik zat inderdaad ook te denken dat het misschien aan de instellingen van de ene pc lag. Dit is denk ik onmogelijk, omdat alles beveiligd is, en de gene die erachter zit niks kan veranderen wat betreft het netwerk omdat hij alleen maar gebruikersrechten heeft. Alles gaat via DHCP. Niks is ingesteld, geen DNS ed.
Heb trouwens bij beide pc's in command prompt ipconfig /all ingetypt. Dit is het resultaat:

Goede pc:
DHCP: 10.2.150.11
DNS: 10.43.160.10
10.2.150.10
Primair WINS 10.2.150.11
Secon. WINS 10.2.150.10

pc die niet werkt met switch:
DHCP: 10.2.150.11
DNS: 10.43.160.10
10.2.150.11
Primair WINS 10.2.150.11
Secon. WINS 10.2.150.10

DNS komtdus niet overeen. Maar het is dan toch vreemd dat het rechtstreeks naar de hoofdswitch wel werkt, maar via een 'kantoorswitch' niet.. :S
redguy schreef op 15 september 2004 @ 18:58:
ik gok dat je Tokenring connectoren bedoeld (vierkante connectoren met 4 aansluitingen) die d.m.v. een balun worden gebruikt om ethernet te transporteren.. geen probleem..

Her lijkt er op dat er port security is toegepast op de netwerk switch.. Het is op de wat geavanceerdere netwerk switches mogelijk om in te stellen dat er maar een x aantal pc's op 1 bepaalde poort aangesloten mogen zijn..

Als jij daar dan vrolijk een switch tussen knoopt met 2 pc's aan de poort waar maar 1 pc aan hoort dan weigert de netwerk switch om die 2e pc toe te laten. Afhankelijk van de ingestelde security kan het zelfs zo zijn dat alleen het mac id van de 1e pc die er al stond toegelaten wordt en verder niets.. Bij wat lossere security mag er simpelweg maar 1 mac id tegelijkertijd actief zijn.

Ik zou even contact opnemen met netwerk beheer dus.. (tenzij je dat zelf bent uiteraard, dan zou ik ff gaan pdf-browsen)
Jah idd, volgens mij zijn het tokenring aansluitingen. Dat klinkt mij wel bekend in de oren.
Maar over die poort security:
Ik denk dat je de securty bedoeld in de 'hoofdswitch' waar alle muuraansluitingen en 'kantoorswitches die 3 computers op een kantoor toegang moeten geven om op het netwerk te komen'. In dat geval komen alle muuraansluitingen en 'kantoorswitches' op dezelfde 'hoofdswitch' uit. Of je moet het per poort kunnen instellen, maar dat lijkt me dus niet.

Als je het over de kantoorswitches hebt, zou best kunnen (alhoewel het geen uitgebreide switches zijn), dat de instellingen verschillend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door gertjan1985 op 16-09-2004 11:35 ]

• gertjan1985
Zou het toch aan verschillende DNS- servers kunnen liggen wat de switch niet aan kan oid?