XFX 6800 Ultra performance probleem

Pagina: 1
Acties:

• BHR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 11:29
Ik ben recent een 6800u aangeschaft (+ bijbehorend nieuw systeem ;)). Uiteraard wou ik weten hoe mijn nieuwe pctje presteert tov mijn oude.
Helaas viel dit erg tegen.

In 3dmark03 haal ik maximaal 7595, maar meestal (nu al wel 40x gedraaid) rond de 6400 ( http://service.futuremark.com/compare?2k3=3106262).

Tevens heb ik last van 'lag' in games als UT2k4 (high setting) en Painkiller (ook high). Hierin bevriest het beeld soms (ik heb trouwens alle tests/games op 1024x768 uitgevoerd). Ik kan hierin geen patroon ontdekken.. het lijkt op random momenten te gebeuren. In Painkiller kwamen deze lags ook nog frequent voor wanneer ik de resolutie op 800x600 zette)

Het gekke daarbij is dat doom3 op high setting (1024x768; alles opties aangevinkt) prima draait. Ook quake3 op ultra hoge settings (1024*768; 4x fsaa, 16x aa) geeft geen probleem. Ik heb dan een aardige constante fps van >120.

Ik denk dat mijn 3dmark zo laag is, omdat ik daar ook last heb van deze lag. De lag komt in geen enkele test met de vliegtuigen voor, maar tijdens battle for .. (whatever), troll en nature wel. Hierbij zit ik de fps in de statusbalk van 3dmark naar 1~3 fps droppen en na 1 á 2 seconden weer omhoog schieten.

Volgens mij ligt het aan de videokaart (of gerelateerd), omdat pcmark04 wél een goede score haalt: 4566.

Wie kan mij helpen zoeken naar de oorzaak/oplossing van dit performance probleem.

Configuratie:
mb: msi k8n neo platinum (msi 7030)
cpu: amd 3400+
ram: 1024 MB kingston 2.5
vid: xfx geforce 6800 ultra
audio: sb audigy 2 zs audio [9000]
hd: 2x hitachi 160 sata (geen raid)
voeding: tagan 480 watt

bios versie 1.4
nvidia vid 61.77
eax4drv_audigy2_1_84_50
nForce_4.27
directx 9.0c
windows update up-to-date (muv sp2)

dxdiag uittreksel

[ Voor 6% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 23:15 . Reden: hw info toegevoegd; link aangepast ]

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 21:02

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wat is je vorige vga!? staan daar geen drivers meer van in register of software?!

Keb van bekenden zelfs vernomen, en veel op I-net erover gelezen dat alles pas liep zoals het hoort te lopen na een versie OS install, erg extreem en makkelijke 1e reply maar heb het vaker voorbij zien komen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Jou link geeft aan dat je dikke 13000 punten haalt met je systeempje..nix mis mee toch? Verder weet ik niet hoe je die problemen met games op kunt lossen.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• BHR
sain onez schreef op 14 september 2004 @ 22:43:
wat is je vorige vga!? staan daar geen drivers meer van in register of software?!

Keb van bekenden zelfs vernomen, en veel op I-net erover gelezen dat alles pas liep zoals het hoort te lopen na een versie OS install, erg extreem en makkelijke 1e reply maar heb het vaker voorbij zien komen.
Nieuwe installatie. 2weken terug in elkaar geschroeft, dus helemaal leeg schijf. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Ik zal eens de drivers uninstallen en reinstallen, kijken of dat helpt

[ Voor 7% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 22:57 ]

• BHR
BvK P4 schreef op 14 september 2004 @ 22:50:
Jou link geeft aan dat je dikke 13000 punten haalt met je systeempje..nix mis mee toch? Verder weet ik niet hoe je die problemen met games op kunt lossen.
Oops, denk dat ik de link verkeerd heb aangemaakt: http://service.futuremark.com/compare?2k3=3106262

edit:
(was mijn markproject vergeten te publishen:))
Voor de goede orde, mijn hoogste 3dmark score tot nu toe was 7595.

[ Voor 24% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 23:16 . Reden: link 2de keer aangepast ]

Verwijderd

Kweet het niet zeker en kheb er ook geen oplossing voor maar ik weet dat doom3 en q3 beiden in opengl modus draaien en ut2k4 in direct3d (standaard, tenzij anders aangegeven), van painkiller weet ik het niet zeker.
Misschien dat je in die richting moet zoeken :?

edit:

Sorry maar ik zie ook nog steeds een 13k score van 3dmark 8)7 zelfs met de nieuwe link

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 22:58 ]

• BHR
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 22:56:
Kweet het niet zeker en kheb er ook geen oplossing voor maar ik weet dat doom3 en q3 beiden in opengl modus draaien en ut2k4 in direct3d (standaard, tenzij anders aangegeven), van painkiller weet ik het niet zeker.
Misschien dat je in die richting moet zoeken :?
Yep, op zich had ik ook al zo'n vermoeden (andere optie ut is 'software modus' :)). Ik heb al wat googles geprobeerd, maar dit heeft mij nog niet geholpen - geen gerelateerde topics gevonden.

• BHR
edit:

Sorry maar ik zie ook nog steeds een 13k score van 3dmark 8)7 zelfs met de nieuwe link
hmz, mijn link skills heerschen niet.. :(
Dit is wat ik zie met dezelfde link:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bernyregeling/c1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bernyregeling/c2.jpg

deze link: http://service.futuremark.com/compare?2k3=3106262 :X

[ Voor 12% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 23:10 ]

Verwijderd

is de ultra aangesloten op aparte molex connectoren? Als je bijvoorbeeld een hdd op de primaire molex van de ultra ook draait zou hij gewoon ondervoed kunnen zijn!

Wat ik ook zelf heb gemerkt is dat ik lag in 3dmark kreeg voordat ik de monitor drivers had geinstalleerd (raar maar waar). Toen de monitor als Plug&Play herkend was kreeg ik dus slechtere performance, maar iiyama drivers installeren leverde verbetering op. Maar dat waren geen dips naar 3 fps - zoiets lijkt mij een voeding of video driver probleem...

Laatste punt: Heb je de NForce drivers geinstalleerd nadat jij de automatisch herkend video drivers had disabled? Ik heb bij het installatie van iemand anders gemerkt dat je het advies op de nvidia nforce site echt moet volgen, dus nforce drivers installeren zonder een geinstalleerd video driver!

groetjes, Skazz

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Mischien een erg simpele sugestie,maar heb je alles in je driver setting wel op "prestatie" gezet?
Dus AF en AA uit gezet??
Heb al eerder een topic voorbij zien komen met dezelfde klacht en waarbij dit achteraf het probleem bleek te zijn.

Verwijderd

Ik heb nu nog es je specs beter doorgenomen.
Een ultra vereist echt wel een goede voeding.
Ik zie dat je een tagan hebt die toch wel kwalitatief minder zijn.
Als ik zie wat een systeem je verder hebt zou ik toch overwegen om een betere voeding (ik denk hierbij aan enermax of antec ofzo) te kopen.
Een voeding kan je systeem echt wel maken of kraken en aangezien je ook al 2 hd's hebt, is het samen met de proc echt wel een stroomvreter.
Ik neem ook aan dat je toch wel beide power supply plugs hebt aangesloten op je gfx?

• BHR
is de ultra aangesloten op aparte molex connectoren? Als je bijvoorbeeld een hdd op de primaire molex van de ultra ook draait zou hij gewoon ondervoed kunnen zijn!
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:08:
Als ik zie wat een systeem je verder hebt zou ik toch overwegen om een betere voeding (ik denk hierbij aan enermax of antec ofzo) te kopen.
Een voeding kan je systeem echt wel maken of kraken en aangezien je ook al 2 hd's hebt, is het samen met de proc echt wel een stroomvreter.
Ik neem ook aan dat je toch wel beide power supply plugs hebt aangesloten op je gfx?
2x een dedicated lijntje (dus zelfs nog geen fan erbij)
Ik was juist in de veronderstelling dat deze tagan goed was. TG480-U01, 28 A op de +12 volt

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bernyregeling/volt.jpg
(bios geeft trouwens range aan van 11.98 ~ 12.1 (verspringend over een kwartiertje -- ik heb echt niks te doen :))

[ Voor 9% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 23:19 . Reden: plaatje erbij ]

• BHR
melly schreef op 14 september 2004 @ 23:07:
Mischien een erg simpele sugestie,maar heb je alles in je driver setting wel op "prestatie" gezet?
Dus AF en AA uit gezet??
Heb al eerder een topic voorbij zien komen met dezelfde klacht en waarbij dit achteraf het probleem bleek te zijn.
yep. Ik heb default instellingen, nvidia driver "Global settings" alles forced uitgezet, alles "application controlled", maar het maakt kennelijk niet uit (stond denk ik dus al goed)

Prestatie heb ik geprobeerd via "Performance and Quality settings" -> Image settings -> High performance (antialias en anisotropic application controlled)

• BHR
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:07:
Wat ik ook zelf heb gemerkt is dat ik lag in 3dmark kreeg voordat ik de monitor drivers had geinstalleerd (raar maar waar). Toen de monitor als Plug&Play herkend was kreeg ik dus slechtere performance, maar iiyama drivers installeren leverde verbetering op. Maar dat waren geen dips naar 3 fps - zoiets lijkt mij een voeding of video driver probleem...
Dat lijkt geen verschil te maken.
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:07:
Laatste punt: Heb je de NForce drivers geinstalleerd nadat jij de automatisch herkend video drivers had disabled? Ik heb bij het installatie van iemand anders gemerkt dat je het advies op de nvidia nforce site echt moet volgen, dus nforce drivers installeren zonder een geinstalleerd video driver!
hmz, ben niet op nforce site geweest, maar heb nforce driver geinstalleerd via msi liveupdate.

Ik zal morgen eens mijn video driver uninstallen. nforce reinstallen en dan weer video installeren.

Verwijderd

hallo.
ik zie hier een aantal keren soundadapter drivers staan in de layouts.
zijn die erg belangrijk?
heb vanaf het begin de standaard adapter driver op m'n sounblaster audigy denk ik.
waar kan ik de laatste drivers halen?

ben niet zo'n ster daarin

• BHR
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:41:
heb vanaf het begin de standaard adapter driver op m'n sounblaster audigy denk ik.
waar kan ik de laatste drivers halen?
http://nl.europe.creative.com/support/drivers/welcome.asp

[ Voor 21% gewijzigd door BHR op 14-09-2004 23:44 . Reden: link fix ]

Verwijderd

Probeer eens met de beta drivers te testen forceware 66.00 en kijken wat hij doet. Heb zelf een Geforce 6800 GT in combinatie met dezelfde Tagan 480 Watt voeding zoals jij hebt, de voeding doet het prima bij mij, idd 28 A bij 12 voltlijn, dat leek me dus erg goed, vandaar mijn aankoop. En in mijn bios zijn alle lijnen zeer stabiel ook al loopt mijn processor overclocked op 3,6 ghz.

Zitten beide voeding kabels in de 2 molex connectoren? Ik heb ok gemerkt dat op de screenshot van jouw 3dmark03 score dat je core en memory frequency onjuist worden weergegeven. Installeer bv riva tuner en controleer de frequency waardes van de core en memory.

Veel Succes!

Verwijderd

waarom kan ik met mijn riva tuner( de laatste versie)
mijn kaart neit overklokken?
die opties staan lichtgrijs afgebeeld (dus als geen optie)
bij de vorigge kaart kon dat wel?

Verwijderd

Probeer eens coolbits en dan de 2d/3d gelijk zetten,Heeft bij mij ook geholpen alle problemen die ik had met mijn asus 9999 deluxe zijn als sneeuw voor de zon vertrokken.

Hier btw de link over hoe en wat.asus v9999 deluxe problemen

Met dank aan misterpro

vg

• BHR
Wauw, die coolbits moet ik eens proberen. Als dat het echt zou zijn.. :/ damn..
Zit nu op mijn werk, probeer het vanavond (net als de andere tips, mocht dit niet werken -- dank)

• BHR
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:52:
Probeer eens met de beta drivers te testen forceware 66.00 en kijken wat hij doet.
k, ik zijn een kijken wat dat doet (na dat coolbits verhaal, though)
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:52:
Zitten beide voeding kabels in de 2 molex connectoren? Ik heb ok gemerkt dat op de screenshot van jouw 3dmark03 score dat je core en memory frequency onjuist worden weergegeven. Installeer bv riva tuner en controleer de frequency waardes van de core en memory.
Yep, 1x de vga/hdd molex en een S1 molex (staat S1 op de molex zelfs en in de manual staat dat deze 12 V biedt -- overige molexen aan dit draadje gaan nergens naar toe).
Ik heb mijn frequency al eerder eens een keer gecheckt, gaf toen als resultaat 1200/425. Zal het nog een controleren met de rivatuner.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
volgens mij werkt die kaart in kombinatie met dat bord/cpu gewoon niet goed, gister testte ik een zelfde soort systeem (amd64 3200+)_ met een 6800LE, en dat ding haalde een score van 5900... standaart (nieuwe drivers, nieuwe chipset drivers...) Viel me best tegen :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

Die waarde van 11.79 volt, is dat idle of stressed? Want het is wel aan de lage kant vind ik eigenlijk. Die andere voltages zien er wel keurig uit trouwens.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Mister_X schreef op 15 september 2004 @ 09:32:
volgens mij werkt die kaart in kombinatie met dat bord/cpu gewoon niet goed, gister testte ik een zelfde soort systeem (amd64 3200+)_ met een 6800LE, en dat ding haalde een score van 5900... standaart (nieuwe drivers, nieuwe chipset drivers...) Viel me best tegen :)
Lijkt me niet ...

Ik heb zelf een 6800NU en haal meer als 10K in 3Dmark03

Dus de Neo Platinum kan prima samen met GF 6800's

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Bedoel je met lag dat je scherm 5 tot 10 seconden compleet stil blijft staan? Zo ja: http://www.nvnews.net/vbu...php?t=32759&page=19&pp=15

Verwijderd

BHR schreef op 14 september 2004 @ 23:22:
[...]

yep. Ik heb default instellingen, nvidia driver "Global settings" alles forced uitgezet, alles "application controlled", maar het maakt kennelijk niet uit (stond denk ik dus al goed)

Prestatie heb ik geprobeerd via "Performance and Quality settings" -> Image settings -> High performance (antialias en anisotropic application controlled)
'application controled' betekend dat de toepassing evt de waarde insteld van de betreffende instelling.
Je moet iets dus echt op 'off' zetten er zeker van te zijn dat iets uitgeschaked is.
(Vergeet v-sync vooral niet ;) )

Coolbits is leuk voor overklokken maar daar zou ik later mee aan de slag gaan als dit probleem is opgelost anders ga je een kaart overklokken die het in de eerste plaats al niet goed doet.
Wat doet je kaart als je 1 van de molexen niet aansluit ?
Als je dan gewoon 2D hebt zonder problemen en je 3D draait nòg slechter, dan zou ik het probleem bij de voeding gaan zoeken.

Verwijderd

Ik denk zelf dat dit niet echt met je kaart te maken heeft.

De kaart is denk gewoon prima in orde.

Wat hierbij het geval is is je moederbord die het niet goed aanstuurt.
Staan je Bios settings juist? AGP 8X?

Heb je gekeken naar de nieuwste drivers voor je moederbord?

MSI gebruikt nforce 3 probeer niet de nieuwste van nforce had daar zelf problemen mee toen ik hem nog had gebruik een versie daarvoor.

Heb je de AA en FAA uitstaan in de settings van je videokaart?

Staat de hardware acceleratie voluit? heb je de Hz van je adapter in je beeldscherm instellingen zo hoog mogelijk?

Zet v-sync uit.

Hoop misschien dat mijn antwoorden je een stukje verder helpen ;)

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
F.Y.I.

Lag de bottleneck bij deze kaarten niet bij de CPU als je op 1024x768 test?

Om die kaarten, zoals de 6800++ of de X800++ te testen, moest je toch op een resolutie van zeker 1280x1024 testen, anders wordt de CPU te veel gebruikt en de GPU lacht zich kapot (staat uit zijn neus te vreten)!

Zeker bij kunstmatige benchmarks als 3DMark/Futuremark.

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
ik had hetzelfde prob...

stupid me... het was de fsaa en de aa, uitzetten reboot en klaar.
reinstall 3dmark deed ook wonderen.

beetje simpel, zeker de laatste , maar probeer het eens

Verwijderd

Kosh66 schreef op 15 september 2004 @ 10:13:
F.Y.I.

Lag de bottleneck bij deze kaarten niet bij de CPU als je op 1024x768 test?

Om die kaarten, zoals de 6800++ of de X800++ te testen, moest je toch op een resolutie van zeker 1280x1024 testen, anders wordt de CPU te veel gebruikt en de GPU lacht zich kapot (staat uit zijn neus te vreten)!

Zeker bij kunstmatige benchmarks als 3DMark/Futuremark.
Nou....eh waarom scoorde mijn pc, zie sig, @ 1024 x 768 kleuren 32bit zonder AA/AF beter dan pc van kennis van me met een AMD 64 3200+ X800Pro @ dezelfde monitor settings ? Lijkt me toch dat de GT echt het verschil maakte....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 09:54:
[...]

'application controled' betekend dat de toepassing evt de waarde insteld van de betreffende instelling.
Je moet iets dus echt op 'off' zetten er zeker van te zijn dat iets uitgeschaked is.

Coolbits is leuk voor overklokken maar daar zou ik later mee aan de slag gaan als dit probleem is opgelost anders ga je een kaart overklokken die het in de eerste plaats al niet goed doet.
Als je dan gewoon 2D hebt zonder problemen en je 3D draait nòg slechter, dan zou ik het probleem bij de voeding gaan zoeken.
Je klokt helemaal niet over Ja misschien 2d van 400 naar 424 Nou dat is extreem overklokken :? bij mij heb ik niks overgeklokt (alleen processor) en btw Coolbits haalt alleen de verborgen bestanden van Nvidia naar voren er kan helemaal niks gebeuren als je coolbits gaat instaleren.Ik dacht ook dat het bij mij aan de voeding lag maar dat was het dus niet (omdat ik het bij mijn vriend heb geprobeert met een 380 watt voeding en toen was er niks aan het handje.) En ik heb ook van alles geprobeert en niks hielp tot dat ik Coolbits probeerde.

• BHR
Schumi4ever schreef op 15 september 2004 @ 09:53:
Bedoel je met lag dat je scherm 5 tot 10 seconden compleet stil blijft staan? Zo ja: http://www.nvnews.net/vbu...php?t=32759&page=19&pp=15
Yep. En zoals ik al in een eerdere post zei, zie ik in 3dmark dat de fps in de statusbar dan hangt (met het hele beeld dus) en vlak voor het 'unfreezen' veranderd de fps in 1 á 3 fps en dan *poef* schiet het weer omhoog naar wat je zou verwachten.

Interessante link, ga ik nu even lezen.

• BHR
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 09:54:
[...]

[...]
Ik heb meerdere keren gelezen (oa op futuremark forums) dat je dit heb beste op application-controlled kun laten, maar ik heb beide manieren geprobeerd (application controlled en forced alles uit, incl. v-sync).

1 molex aansluiten heb ik nog niet geprobeerd. Voeg ik toe aan de todo :).

• BHR
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 10:05:
[...]
Wat hierbij het geval is is je moederbord die het niet goed aanstuurt.
Staan je Bios settings juist? AGP 8X?
bios staat op auto, verschillende tools in windows geven aan dat het 8x is.
Heb je gekeken naar de nieuwste drivers voor je moederbord?
[...]
via liveupdate van msi de nieuwste drivers binnen gehaald (versie staat in mijn startpost).
Heb je de AA en FAA uitstaan in de settings van je videokaart?
indien je doelt op driver settings -> global settings? dan Ja
Staat de hardware acceleratie voluit? heb je de Hz van je adapter in je beeldscherm instellingen zo hoog mogelijk?
hardware accel. is voluit. hz van mijn beeldscherm is 75 hz. (4 jaar oude monitor)
Zet v-sync uit.
staat op het moment voor application controlled, maar zal deze weer op 'off' zetten.

• BHR
wellicht handig: mijn nette systemspec:
http://www.tweakers.net/gallery/50105/sys

c'p
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Processor         AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,4GHz, 512KB, Boxed)
Moederbord        MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen          2x 512MB PC3200 DDR CL3 (Kingston KVR400X64C3/512)
Videokaart        XFX GeForce 6800 Ultra 256MB
Harde schijven    2x Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
CD-ROM & DVD-ROM  Samsung 16x48x, SD-616 (Zwart)
CD & DVD branders Plextor PX-712A 12x (Retail, Zwart)
Geluidskaart      Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS (Retail)
Speakers          Logitech Z-5300 (5.1)
Behuizing         Cooler Master Wave Master TAC-T01-UK (No PSU, Zwart)
Voeding           Tagan TG480-U01 480W PSU
Software          Microsoft Windows XP Professional (Retail, NL

ps. ram is verkeerd, is kingston value 2.5 (maar die kon ik niet vinden in de lijst :X)

[ Voor 6% gewijzigd door BHR op 15-09-2004 13:10 ]

Verwijderd

BHR schreef op 15 september 2004 @ 12:43:
[...]

Yep. En zoals ik al in een eerdere post zei, zie ik in 3dmark dat de fps in de statusbar dan hangt (met het hele beeld dus) en vlak voor het 'unfreezen' veranderd de fps in 1 á 3 fps en dan *poef* schiet het weer omhoog naar wat je zou verwachten.

Interessante link, ga ik nu even lezen.
Lijkt me vrij duidelijk. Je kaart throttled naar lagere frequencies. Dit komt door dat je kaart te weinig stroom krijgt (slechte voeding) maar waarschijnlijk wordt ze gewoon te warm.
Dit zijn echt de typische symptomen van thermal throttling.

• MadEgg
  • Laatst online: 21:59

MadEgg

Tux is lievvv

En waarom is de Tagan 480W nou opeens weer een slechte voeding? Zoek voor de grap eens naar reviews van het ding en je vind alleen maar positieve, waar hij in vele gevallen nog beter wordt gewaardeerd dan Enermax en Antec gevallen.

Ik heb (nu, dankzij adviezen hier ;)) dezelfde voeding en ook een GF6800 Ultra alleen met een P4 systeempje ipv AMD. Werkt nu prima na tig vervangingen waarna uiteindelijk het geheugen de boosdoener bleek te zijn. Oude Sweex voeding nog even teruggezet en die bleek het toen ook prima te doen i.c.m. het nieuwe geheugen.

Ik vind dat hier wat te snel over de voeding geroepen wordt tegenwoordig. Je kan het altijd proberen maar het geval wat je nu hebt is prima for the job. Bovendien, als Doom3 en Quake3 wel prima draaien, waarbij vooral Doom3 behoorlijk zwaar is, lijkt het me sterk dat het aan iets hardwarematigs ligt.

Tja

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Probeer het voltage op je AGP eens op te krikken in het BIOS.
Staat AMDs Cool'n'Quiet trouwen aan of uit? Daar zijn issues mee bekend voor i.i.g. UT2k4.

[ Voor 23% gewijzigd door JJ Le Funk op 15-09-2004 15:21 ]

d:)b :henk d:)b

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MadEgg schreef op 15 september 2004 @ 14:32:
En waarom is de Tagan 480W nou opeens weer een slechte voeding? Zoek voor de grap eens naar reviews van het ding en je vind alleen maar positieve, waar hij in vele gevallen nog beter wordt gewaardeerd dan Enermax en Antec gevallen.
Tuurlijk is het een goeie voeding maar het kan toch zo zijn dat hij een rot exemplaar heeft ?? (Je weet wel die eene foute 1:1000000 ofzo....)

Vooral die 11,79 @ IDLE vind ik laag :)
Ik vind dat hier wat te snel over de voeding geroepen wordt tegenwoordig. Je kan het altijd proberen maar het geval wat je nu hebt is prima for the job. Bovendien, als Doom3 en Quake3 wel prima draaien, waarbij vooral Doom3 behoorlijk zwaar is, lijkt het me sterk dat het aan iets hardwarematigs ligt.
Ik ook... alleen is het wel vaak DE oplossing ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 12:37
BHR schreef op 14 september 2004 @ 23:05:
[...]

hmz, mijn link skills heerschen niet.. :(
Dit is wat ik zie met dezelfde link:

deze link: http://service.futuremark.com/compare?2k3=3106262 :X
slimmerik...dat is je eigen score 8)7

vandaar dat er bij mij ook ''14.377'' staat :)

http://service.futuremark.com/compare?2k3=3081760

ontopic: weet je zeker dat je álle driversettings wel op ''hoge prestatie'' hebt staan ?

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 15-09-2004 17:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 12:11:
[...]

Je klokt helemaal niet over Ja misschien 2d van 400 naar 424 Nou dat is extreem overklokken :? bij mij heb ik niks overgeklokt (alleen processor) en btw Coolbits haalt alleen de verborgen bestanden van Nvidia naar voren er kan helemaal niks gebeuren als je coolbits gaat instaleren.Ik dacht ook dat het bij mij aan de voeding lag maar dat was het dus niet (omdat ik het bij mijn vriend heb geprobeert met een 380 watt voeding en toen was er niks aan het handje.) En ik heb ook van alles geprobeert en niks hielp tot dat ik Coolbits probeerde.
Mijn kaartje (xfx5900 Ultra ) draait op 500 core / 1000 mem in 3D en dat stel ik in via Coolbits.
In 2D lijkt de core idd niet of nauwelijks overklokbaar, maar dat kun je natuurlijk met een getweakte BIOS oplossen.

• BHR
:*) Your 3DMark Score is 12469 3DMarks! 8)

Hoera!

Wat ik gedaan heb:

1) in bios agp fastwrites van on -> off
2) windows opstarten
3) monitor refresh rate van 75 hz -> 85 hz
4) coolbits2 reg 'geïnstalleerd'
5) nvidia driver settings
5.1) image settings -> "high performance" (antialias & anisotropic "application-controlled")
5.2) agp rate vast gezet op 8x

3dmark gedraaid en een super kewle score behaald (imo dan, na wat ik eerst had :))

overige settings
*) vsync is of expliciet 'off' geweest of 'application controlled', nooit expliciet aan.
*) cool'n'quiet (bios settings) is de hele tijd gedisabled geweest
*) 2d en 3d waren (al) gelijk (425/1200) (net gecontroleerd in nvidia driver settings)
*) agp is de hele tijd al 1.5 v geweest
*) 12v lijn is in bios health monitor 11.97v

Ik durf niet de zeggen wat nu de echte oplossing was, mijn idee fastwrites of de coolbits reg (zet deze standaard al bepaalde waardes, of maakt het alleen extra tabs zichtbaar in nvidia driver settings??).

Ik ben in ieder geval nu happy en ga nu even painkiller en ut2k4 spelen en kijken of de 'lag' echt verdwenen is.

• BHR
Na even flink gamen heb ik de volgende goede resultaten:

painkiller:
1280*1024 + insane detail + loopt soepel

ut2004:
1280*1024 + highest (in elk dropdowntje) loop soepel

doom3:
nieuwe score: 52,7 (was 48,6) (1280*1024; high detail; 4x antialias; vsync uit; rest aan)
score met antialias off: 75,7

temp gpu is direct na uitsluiten spel 55graden (lijkt constant, want het is 55 graden na het afsluiten van welk spel dan ook).

wat mij nog wel opviel is dat tijdens 3dmark ik af en toe een schokje/verspringing in het beeld zie, alsof er een frame wordt geskipt. Er zijn echter nergens geen lags meer, dus ik maak mij hier niet meer al te druk om ;)..

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

even over dat V-SYNC........wanneer kun je dat het beste uit laten? bij mij (5950Ultra) staat het standaard aan.

ik speel 1600x1200@100HZ.
Is het dan nou zo dat ookal als ik 200FPS haal, dat het dan eigenlijk maar 100 zijn ?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Mr. Detonator
Deathchant schreef op 15 september 2004 @ 21:54:

ik speel 1600x1200@100HZ.
Is het dan nou zo dat ookal als ik 200FPS haal, dat het dan eigenlijk maar 100 zijn ?
yep...alleen ziet 't er dan iéts beter uit, en loopt 't wat soepeler/gelijkmatiger

dit omdat ie bij v-sync alvast weer een nieuw beeld opbouwt voordat 't daadwerkelijk getoond word (kan 't niet precies uitleggen)

• Mr. Detonator
BHR schreef op 15 september 2004 @ 19:41:
:*) Your 3DMark Score is 12469 3DMarks! 8)

Hoera!

Wat ik gedaan heb:

5) nvidia driver settings
5.1) image settings -> "high performance" (antialias & anisotropic "application-controlled")
.
ik denk dat dit 't is geweest.....hoe stonden ze eerst ??

want als windows opstart, start die nvidia-driver ook standaard mee op......die moet je eigenlijk via msconfig effe uitzetten...anders''overruled'' ie rivatuner

• Benotti
@BHR:

Kun je ff proberen om 3dmark03 weer te draaien maar dan met fast writes weer aan? En kun je ook ff de cpu tests draaien, zowel met als zonder fast writes en dan hier de resultaten zeer zetten.

Ik heb als ik oc namelijk ook last van dit freezing, heb een redelijk vergelijkbaar systeem (amd athlon 64 3200+ nc, msi k8n neo platinum nforce3 250gb en xfx geforce 6800gt), en heb werkelijk alles geprobeert dat je je maar kunt bedenken om van dit probleem af te komen, maar niks heeft gewerkt. Ook fast writes uit zetten niet. Wat dit wél deed, is zorgen dat ik iets verder kon oc, maar dit ging ten koste van mijn cpu performance (bij de cpu tests van 3dmark03 haal ik met fw aan 850/950, met fw uit haal ik 650/700. En dan nog was het niet vlekkeloos, want bij een bepaalde oc (+-410) krijg ik het probleem weer :(

En ter info: Ik kan mijn gt zonder problemen op 425/1200 laten lopen bij opengl games (oa doom3). Nooit problemen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

Mr. Detonator schreef op 15 september 2004 @ 23:01:
[...]

yep...alleen ziet 't er dan iéts beter uit, en loopt 't wat soepeler/gelijkmatiger

dit omdat ie bij v-sync alvast weer een nieuw beeld opbouwt voordat 't daadwerkelijk getoond word (kan 't niet precies uitleggen)
Moet je maar proberen uit te leggen.......:)
wat ik begrepen heb is dat VSYNC probeert de frames per seconde zo weer te geven dat het exact matcht met de refreshRate, klopt dit ?

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 16-09-2004 00:06 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• BHR
Mr. Detonator schreef op 15 september 2004 @ 23:05:
[...]
ik denk dat dit 't is geweest.....hoe stonden ze eerst ??
Ik heb in deze tab alle mogelijke combinaties van prestatie <> kwaliteit en application-controllerd <> forced volgens mij wel geprobeerd, maar het hielp niet.

mijn stock setting was alles application-controlled en image quality op hoog, maar deze heb ik na de eerste 3dmark run al op prestatie gezet.

• BHR
Schumi4ever schreef op 16 september 2004 @ 00:04:
@BHR:

Kun je ff proberen om 3dmark03 weer te draaien maar dan met fast writes weer aan? En kun je ook ff de cpu tests draaien, zowel met als zonder fast writes en dan hier de resultaten zeer zetten.

Ik heb als ik oc namelijk ook last van dit freezing, heb een redelijk vergelijkbaar systeem (amd athlon 64 3200+ nc, msi k8n neo platinum nforce3 250gb en xfx geforce 6800gt), en heb werkelijk alles geprobeert dat je je maar kunt bedenken om van dit probleem af te komen, maar niks heeft gewerkt. Ook fast writes uit zetten niet. Wat dit wél deed, is zorgen dat ik iets verder kon oc, maar dit ging ten koste van mijn cpu performance (bij de cpu tests van 3dmark03 haal ik met fw aan 850/950, met fw uit haal ik 650/700. En dan nog was het niet vlekkeloos, want bij een bepaalde oc (+-410) krijg ik het probleem weer :(

En ter info: Ik kan mijn gt zonder problemen op 425/1200 laten lopen bij opengl games (oa doom3). Nooit problemen.
hmz, eerlijk gezegt durf ik nu eigenlijk niks meer te veranderen, omdat het wel weer slechter zou kunnen worden.. 8)7

maar bios fast writes wil ik wel even naar kijken. Dit wordt denk ik pas zondag/maandag, want ik heb dit weekend lan en ik wil mijn pctje niet (weer) zo slecht presteren als 2 dagen geleden :).

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-08 20:44
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:08:
Lees effe wat reviews voordat je zo'n niet onderbouwde post neerzet, dan kom je zelf tot de conclusie dat er maar weinig voedingen zijn die de tagan kwalitatief voorbij streven. Ik vraag me zelfs af of die geweldige voedingen die jij noemt het voor elkaar krijgen, ik gok van niet. Dat jij het merk niet kent wil niet zeggen dat het slecht is.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Wat de boer niet kent......dat vreet ie niet! :+

specs

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
zo is dat :)

http://specs.tweak.to/9714

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
edit: nevermind :X

[ Voor 92% gewijzigd door Satch op 16-09-2004 15:54 ]

• Mr. Detonator
Deathchant schreef op 16 september 2004 @ 00:04:
[...]

Moet je maar proberen uit te leggen.......:)
wat ik begrepen heb is dat VSYNC probeert de frames per seconde zo weer te geven dat het exact matcht met de refreshRate, klopt dit ?
dat klopt....daarom moet je sowieso méér fps halen dan je refresh-rate.....

de power die dan over is gebruikt ie om alvast het volgende beeld op te bouwen

Verwijderd

Beste mensen, ik heb ook een probleempje met mijn xfx geforce 6800 ultra 256 mb.

Het probleem is dat ik bij 3d spellen lelijke horizontale opbouw strepen in het beeld krijgt..

Het spel doom 3 loopt wel goed op de hoogste settings, alleen met die strepen ziet het er niet uit... Ik heb het tevens ook bij mindere zware spellen zoals never winter nights en Star Wars KOTOR.

Ik heb het volgende systeem:
AMD Athlon(tm) 64 Processor 3800+
A8V deluxe moederbord
1 gig kingston hyper x 2x 512
Maxtor 6 Y200M0 SCSI Disk Device

Direct X Version 9.0c
BIOS Version 1003,006
Driver Version 6.6.3.1
Moederbord Version Rev 1.xx
Operating System Microsoft Windows XP
Version 5.1.2600
Service Pack: ?

De bios settings zijn als volgt:
Primary Graphics Adapter [AGP]
Search for MDA Resources [NO]
Vlink 8x supported [Enabled]
AGP MODE [8x AGP]
AGP Fast Write [Enabled]
Graphics Apperture Size [64 MB]
AGP 3.0 Calibration Cycle [Disabled]
DBI Output for AGP Trans [Enabled]

Ik kan niks vinden van een gëïnstalleerde nforce driver en service pack, kan dit er iets mee te maken hebben? Zo ja, kan iemand me links geven?

Ik ben een newbie betreft dit gebied...
Bij voorbaat dank!

Verwijderd

JTB81 schreef op 16 september 2004 @ 10:07:
[...]

Lees effe wat reviews voordat je zo'n niet onderbouwde post neerzet, dan kom je zelf tot de conclusie dat er maar weinig voedingen zijn die de tagan kwalitatief voorbij streven. Ik vraag me zelfs af of die geweldige voedingen die jij noemt het voor elkaar krijgen, ik gok van niet. Dat jij het merk niet kent wil niet zeggen dat het slecht is.
Lees jij even wat ze zeggen in de DOC sectie van dit forum, waar gebruikers extreem hun voeding belasten en dus het beste van het beste willen. En daar zit Tagan niet bij, wat je reviews ook mogen zeggen.
De beste voedingen zijn de Antec TC en TP, CWT en nu de OCZ powerstream.

• Benotti
Nforce drivers zou ik zowiezo installeren, en je agp aperture size zou ik op 256mb zetten.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 14:09:
Beste mensen, ik heb ook een probleempje met mijn xfx geforce 6800 ultra 256 mb.

Het probleem is dat ik bij 3d spellen lelijke horizontale opbouw strepen in het beeld krijgt..

Het spel doom 3 loopt wel goed op de hoogste settings, alleen met die strepen ziet het er niet uit... Ik heb het tevens ook bij mindere zware spellen zoals never winter nights en Star Wars KOTOR.

Ik heb het volgende systeem:
AMD Athlon(tm) 64 Processor 3800+
A8V deluxe moederbord
1 gig kingston hyper x 2x 512
Maxtor 6 Y200M0 SCSI Disk Device

Direct X Version 9.0c
BIOS Version 1003,006
Driver Version 6.6.3.1
Moederbord Version Rev 1.xx
Operating System Microsoft Windows XP
Version 5.1.2600
Service Pack: ?

De bios settings zijn als volgt:
Primary Graphics Adapter [AGP]
Search for MDA Resources [NO]
Vlink 8x supported [Enabled]
AGP MODE [8x AGP]
AGP Fast Write [Enabled]
Graphics Apperture Size [64 MB]
AGP 3.0 Calibration Cycle [Disabled]
DBI Output for AGP Trans [Enabled]

Ik kan niks vinden van een gëïnstalleerde nforce driver en service pack, kan dit er iets mee te maken hebben? Zo ja, kan iemand me links geven?

Ik ben een newbie betreft dit gebied...
Bij voorbaat dank!
heb je een TFT ?? probeer dan je refresh rate te veranderen (lager, 60hz)
suc6

Verwijderd

Kan iemand me vertellen waar ik de nforce drivers kan vinden die van toepassing zijn voor mijn moederbord? Ik heb de aperture size op 256 mb gezet, maar dat helpt niks. Ik blijf de strepen houden :(.
Pagina: 1