[EL] De waarheid over verbruik CCFL's

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04
Vaak zie je in topics waar het weer eens op een voedingsprobleem uitloopt er vermeld wordt dat er bijvoorbeeld 2 CCFL's aanhangen. Dan wordt vaak het advies gegeven om die 'stroomslurpers' (ik dramatiseer ietwat) eraf te halen.

Maar hoeveel verbruikt een CCFL nu echt :? Ik dacht, laat ik dat eens uitzoeken :)

Ik heb een Sunbeam dual invertor gebruikt en als CCFL's een 30 CM blue en een 10 CM blue. Beide van Sunbeam.

De meetapparatuur:
Universal AVOmeter, type 8 MKIII
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41223/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41224/thumb.jpg
(alle afbeeldingen zijn klikbaar)

De metingen:
Allereerst de kale invertor, zonder CCFL's eraan:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41225/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41226/thumb.jpg
Bereik staat op 1 Ampére, dus 10 komt overeen met 100 milli-ampére.
Aangegeven is 11, dus 110 milli-ampére.

Daarna de invertor met de 30 CM CCFL:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41227/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41228/thumb.jpg
390 milli-ampére dus :)

En als laatste de invertor met de 30 CM CCFL én de 10 CM CCFL:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41229/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41230/thumb.jpg
525 milliampére komt hier uit :)

Dan kom je op het volgende uit:
Stroom
Invertor:110 milli-ampére
30CM CCFL:280 milli-ampére
10CM CCFL:135 milli-ampére

Dan komt het verbruik van 1 dual-invertor met 2 30CM CCFL's op (0,11+0,28+0,28)*12 = 8,04 Watt :)

Het leek me handig om dit in een apart topic te vermelden, ten behoeve van de search :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Het is idd handig om te weten en er moest uiteindelijk iemand wezen die het onderzoek deed ;).
Maar het was toch meestal de 'schok' die een inverter gaf als de ccfl's aan gaan, die het probleem voor de voeding was ?

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
Lijkt me wel iets voor in de FAQ

*Tim heeft even een positieve topic report geschreven

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 14-09-2004 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Ik heb nog even gekeken naar de startstroom, en dat ligt iets hoger. Ik schat zo'n 50 tot maximaal 100 milli-ampére. Echt precies kan ik het niet meten, maar de meter zakt na het inschakelen een klein stukje terug na z'n top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Op de site van ACRyan had ik laatst ook even het verbruik opgezocht van cclf's en invertors. Hier staat echter alleen maar de maximale stroom die de inverter levert. Dus dan weet je het verbruik nog niet, omdat het geen ideeel apparaat is. Voedingen hebben over het algemeen moeite met een verbruiker die tijdens het aanstaan van de voeding wordt aangesloten. (Bijna) Iedereen weet dat je geen fans aan moet sluiten als je comp aan staat, maar de meesten zetten wel vrolijk hun cclf's aan en uit met hun baybusje. De meeste fans gebruiken nog geen 100mA, deze ccfl's flink wat meer :P

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 14-09-2004 21:29 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

brinkdinges schreef op 14 september 2004 @ 21:28:
Voedingen hebben over het algemeen moeite met een verbruiker die tijdens het aanstaan van de voeding wordt aangesloten. (Bijna) Iedereen weet dat je geen fans aan moet sluiten als je comp aan staat, maar de meesten zetten wel vrolijk hun cclf's aan en uit met hun baybusje. De meeste fans gebruiken nog geen 100mA, deze ccfl's flink wat meer :P
Hoe kom je daar zo bij dat een voeding daar moeite mee heeft?
Waarom zou een voeding daar moeite mee hebben? Je sluit toch ook USB-devices op het ding aan en dan doe je je comp ook niet eerst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Yup, en als je de totale stroom door de gehele PC zou meten zou je ook zien dat deze verre van constant is (onder load een stuk hoger) Dus het bijschakelen van 8 watt is echt niet destructief :P Ik plug gewoon allemaal dingen aan terwijl m'n PC aanstaat hoor :) Van fan tot CCFL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Dat in/uitschakelen is nog niet zo'n groot probleem. Wat wel een probleem is dat sommige modders echt goedkope budget shit icm slechte plaatsing gebruiken. Denk daarbij aan een goedkope inverter met slechte filtering/afscherming, een budgetvoeding en de zut allemaal dichtbij storingsgevoelige apparatuur verwerkt. Het zal niet de eerste PC zijn die zichzelf uitschakeld door een storende CCFL (of fan, baybus etc).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 14-09-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Exigence schreef op 14 september 2004 @ 22:02:
Yup, en als je de totale stroom door de gehele PC zou meten zou je ook zien dat deze verre van constant is (onder load een stuk hoger) Dus het bijschakelen van 8 watt is echt niet destructief :P Ik plug gewoon allemaal dingen aan terwijl m'n PC aanstaat hoor :) Van fan tot CCFL.
OW dat doe ik ook zo vaak, kan weinig kwaad als je gewoon normaal doet.
Maar ik ben echt blij dat ik dit topic zie, ik dacht juist aan een soort zelfde idee afgelopen week toen ik opeens weer 6 ccfl's in me case hing :)

@ euss, oa. okm die reden heb ik besloten om alleen nog maar kwaliteits spullen te kopen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Yep, ik hang ook alles eraan als mn pc aanstaat.
Maar een ccfl had wat slechte draadjes, en toen ging het dus ff roke aan mn vinger, deed wel nog een weekje pijn iig:P
Pc bleef trouwens gewoon draaien, en ccfl is ook nog heel >:)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:04

Santford

FP PowerMod
De elco's in je voeding zorgen er toch voor dat bij ploteseling meer gebruik van stroom door een apparaat aangesloten op je PSU de spanning stabiel blijft, die vangen toch de grote wisselingen op?

Anoniem: 117731

Dus je moet ervoor zorgen als je allemaal van deze dingen wilt hebben...
Dat je dan beter een 2de voeding in je pjoeter kan zetten??

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 117731 schreef op 15 september 2004 @ 08:38:
Dus je moet ervoor zorgen als je allemaal van deze dingen wilt hebben...
Dat je dan beter een 2de voeding in je pjoeter kan zetten??
Als je even goed leest, dan zie je dat dat niet nodig, zolang je maar enigsinds goede spullen gebruikt.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Anoniem: 47200

Anoniem: 26576 schreef op 14 september 2004 @ 21:57:
[...]

Hoe kom je daar zo bij dat een voeding daar moeite mee heeft?
Waarom zou een voeding daar moeite mee hebben? Je sluit toch ook USB-devices op het ding aan en dan doe je je comp ook niet eerst uit.
Een voeding gaat wel plat als je een CCFL tussendoor aansluit, althans mijn Enermax 350 watt wel. Maar iedereen moet het aansluiten van dingen als je pc draait gewoon afleren dan heb je nergens last van

AMEN O-)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

maar ja aan de buitenkant kan je niet zien of het goede spullen zijn. en aangezien de meeste het hier niet zullen geloven dat dat metalen omhulsel om je voeding niet voor niets is.
eigenlijk zouden om alle schakelende voedingen (dus ook de invertors van je ccfl) een afscherming moeten zitten. dit zou waarschijnlijk wel een hoop schelen.

verder zullen er in die invertors waarschijnlijk een paar grote elco's zitten zonder laad weerstandje. wat weer leidt tot hoge inschakelstromen en spannings dippen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bij CCFL's en invertors is het probleem niet het stroomverbruik, maar de storingen die ze de lucht en op de lijn uitsturen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoals hier al boven werd gezegd, gebruik kwaliteits onderdelen. Ik he het al diverse malen ondervonden met verschillende voedingen, zo gingen mij Codegen 350 en q-tec 400 watt op hun bek als ik er 1 ccfl bij hing en kan ik bij me Antec TP 480 er gewoon 6 ccfl's bij hangen terwijl de pc staat de benchen en alles geaat gewoon goed ;)

Gabriël AM5

Anoniem: 41986

Anoniem: 47200 schreef op 15 september 2004 @ 09:42:
[...]

Een voeding gaat wel plat als je een CCFL tussendoor aansluit, althans mijn Enermax 350 watt wel. Maar iedereen moet het aansluiten van dingen als je pc draait gewoon afleren dan heb je nergens last van

AMEN O-)
Is het niet zo dat jou voeding gewoon niet voldoende kan leveren? Ik heb een 550 Watt Antec en nog nooit ergens last van gehad, maar ik doe inderdaad ook niets aan of uit als mijn PC aan staat, zelfs mijn HDs staan altijd aan.

Oh, en dat Enermax zo'n goede naam heeft kan ik niet bevestigen, mijn PC met enermax voeding piept (Heel hoge toon) als hij uitstaat, schakel ik dan de voeding echt uit (met de schakelaar die erop zit) is het weg.... Lijkt me een gevalletje van Lekstroom

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 41986 op 15-09-2004 21:40 ]

Pagina: 1