Toon posts:

4PEA+ HPT372 RAID controller sloopt HDD's ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Eergister is er een maxtor schijf overleden.
Kan gebeuren, maar het is nu de 4de schijf voor de RMA en heb ook al een geval gehad dat binnen een week terug kon. Dat zijn dus 5! schijven.

Nou heb ik 2x 120GB P-ATA, 1x 160GB P-ATA en 1x 120GB S-ATA.
Nu zijn alle schijven die kapot zijn gegaan P-ATA schijven geweest en die S-ATA heb ik nu ook bijna een jaar en die doet het (nog steeds) goed.

Ik heb een epox moederboard (4pea+) met daarop een High Point 370/372 controller en nu begin ik te mijn bedenkingen te krijgen over dat ding.

Zou het zo kunnen zijn dat die controller mijn schijven sloopt ???

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee of die het kan zijn of niet ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Ik verdenk eerder een voeding van het slopen van schijven dan een controller, die kan namelijk alleen maar het ding aansturen en voor de rest doet hij er weinig mee. Gaan ze allemaal op dezelfde manier stuk, dus met dezelfde problematiek of is het iedere keer iets anders

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Check de laatste alinea van dat hoofdstuk :)

Verwijderd

Wellicht iets met de koeling van de schijven? Het klinkt alsof je een heleboel schijven in je systeem hebt zitten.

Een tijd geleden mocht ik ook een paar keer terug met een steeds weer crashende harde schijf. Zelf had ik het idee dat het lag aan de leverancier (dus dat ze onvoorzichtig met de schijven omgingen).

Iemand anders wees me op het feit dat ik een tower-behuizing had, en dat de lucht circulatie waarschijnlijk niet voldoende was waardoor de schijf net over zijn critische temperatuur gaat. Mijn oplossing was het toevoegen van een extra ventilator en zo laag mogelijk (warme lucht stijgt op) inbouwen van de harde schijf. Daarna heb ik geen problemen meer gehad. Het was mijn vorige PC een aantal jaar terug, en die draait nog steeds succesvol bij de nieuwe eigenaar.

Hopelijk heb je hier iets aan...
Succes

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen. Of ze op de zelfede manier kapot gaan durf ik niet te zeggen. De eerste keer waren het 2 schijven op het zelfde moment (ze draaide toen in raid0 en waren echt allebij defect). Probleem was toen dat de dat windows telkens vast leek te zitten. 2 nieuwe gehad waarvan 1 DOA geval.

De laatste keer hing de schijf niet in raid en kon ik hem nog wel lezen op mijn gewone controller maar op mijn raid controller niet.

Mijn voeding is een q-tec dual-fan 550watt. Maar hoe kan ik er achter komen of dat het zou kunnen zijn? Want in mijn bios geeft die bijna perfecte waarde's.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt BalusC maar dat die schijf defect is weet ik wel 100% zeker :)
Mijn probleem is eigenlijk dat het nu de 4de keer is dat een schijf het wel gedaan heeft maar dat die na een tijdje toch weer de geest geeft.
Begind er te veel op te lijken dat het geen stomme pech is maar dat er iets anders mijn schijven sloopt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat bedoel ik niet ;) Lees de laatste alinea van dat hoofdstuk B)
Als je deze problemen relatief vaak ondervindt en/of met meerdere harddisks: dan moet je de bron van het probleem zoeken in de bekabeling, het moederbord of de voeding. Een voeding die vaak te hoge piekspanningen afgeeft kan funest zijn voor de harddisks. In mindere mate is een brak moederbord er verantwoordelijk voor. Een overgeclockte PCI bus is ook niet echt bevorderlijk voor de harddisks. Slechte IDE kabels kunnen ook schade aanrichten aan de schijven; probeer dan verschillende kabels en vergewis je ervan dat ze goed zijn aangedrukt. Verder zijn hoge temperaturen (boven ~45 graden) niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een HDD. Pas dan koeling toe waar nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 15-09-2004 10:08 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

BalusC heeft een punt, verder wil ik er aan toevoegen dat ook een molex-splitterkabel problemen kan geven daar één van mijn hdd's is overleden (terwijl de WD-diag nog OK produceerde) dankzei een splitter-kabel van twijfelachtige kwaliteit. Voelde nml. "goedkoop" aan , losse kabelaansluitingen en dunne draad (iig dunner en losser bij de molex dan een andere splitter-kabel die ik ook heb).
Waarom ik bijna zeker denk te weten dat die molex-splitterkabel de boosdoener is ? De andere disk (zelfde merk/grootte) begon ook ineens raar te doen, na het verwijderen van de splitterkabel was dit euvel ineens weg (gelukkig maar).
De andere HDD is nu RMA.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1