Naar aanleiding van dit draadje het volgende: ik heb dus OS 9.2.2 draaien op een iMac. omdat er leerlingen op zitten moet ik die iMac dichtzetten voor het een of ander. Dus heb ik meerdere gebruikers ingesteld. Die leerlingen geef ik een account waar ze dus alleen dingen mee mogen doen die de school wil. So far so good. De leerlingen moeten hun werk ook kunnen opslaan op het netwerk zodat ze er vanaf een andere computer (pc) bijkunnen maar de andere leerlingen mogen er niet bijkunnen. De school draait Novell, er bestaat een Novell client en de mappen begeven zich allemaal op 1 volume. Die client geeft dus geen problemen. Pas op het moment dat je als leerling inlogt krijg je problemen. Nou ja,..problemen. De iMacs bevriezen gewoon. Netwerkbrowsen kan dus bijna niet en al helemaal niet in mappen met veel mappen er in. Het rare is dat het 'administrators' account er geen last van heeft. Tsja, omdat google mijn vriend is heb ik maar eens gezocht. Ik heb zelfs Prosoft gemaild maar dit specifieke probleem ben ik niet tegengekomen en Prosoft laat nog ff op zich wachten. Maar misschien hebben jullie eerder met dit bijltje gehakt, of ben ik dan toch de enige die van een Mac een volwaardige netwerk client probeer te maken.....
ik heb al meerdere keren naar de status gevraagd bij Prosoft maar die replyen dan altijd met de vraag of ik wil beschrijven welke client ik gebruik en met welk OS ik werk en wat ik wil bereiken. Dat mail ik ze dan maar weer trouw en zo strand ik dan wekelijks weer in dezelfde mails met ze. Ik kom er zelf niet uit en heb ook geen idee waarom de iMacs bevriezen. Maar wellicht is er een hele andere benadering mogelijk. Heeft er iemand suggesties of heeft iemand ooit wel eens iMacs dichtgezet en daarna er voor gezorgt dat gebruikers hun eigen spul in hun eigen map kunnen zetten op een Novell netwerk. In verband met licenties ben ik gebonden aan software die draait onder OS 9. Nu heb ik ergens gelezen dat je met twee partities OS X kan draaien en dan classic OS 9 applicaties kan draaien. Maar goed. Het zijn G3's met 300 en zoveel Mb aan Ram en dan denk ik dat de performance, die al niet al te super is, een behoorlijk stukje achteruit holt.
Van Prosoft heb ik nog helemaal geen reactie ontvagen. Ik concludeer daar maar uit dat de Prosoft client in samenwerking met meerdere gebruikers gewoon niet werkt. Maar ik heb natuurlijk niet stilgezeten. Ik heb vernomen dat er ook meerdere manieren zijn om een iMac dicht te zetten. Via de Mac Manager Mac Manager gaat dat namelijk ook. Alleen is mijn probleem dat ik niet de beschikking heb over een Apple servertje en die andere iMacs daar niet voor kan gebruiken.
Het Novell gedeelte zou ik dan willen oplossen met iChain . Daarmee kunnen de leerlingen hun bestanden dan veilig mee wegschrijven zonder dat de andere leerlingen er bij kunnen.
Hebben jullie ervaring met een oplossing als deze. Zitten er nog haken en ogen aan?
Het Novell gedeelte zou ik dan willen oplossen met iChain . Daarmee kunnen de leerlingen hun bestanden dan veilig mee wegschrijven zonder dat de andere leerlingen er bij kunnen.
Hebben jullie ervaring met een oplossing als deze. Zitten er nog haken en ogen aan?
Ik zou eens proberen (als test) op 1 van de bakken OS X te zetten, just for the fun of it.
Verder heb ik helaas geen ervaring met novell...
Verder heb ik helaas geen ervaring met novell...
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Maakt de client verbinding met een Novell Netware 5+ server of een eerdere versie van Novell (-5)?
Werkt de client Novell zelf niet? (Als er een client van Novell zelf te downloaden is, heb wel een client van Novell op diskette, maar of die met 9.2.2 werkt weet ik niet)
Die andere G3's zijn dus 300Mhz? En meer of minder dan 128mb RAM? Ik heb een iMac Rev B draaiende Mac OS X 10.3.5 , met 96mb RAM, en voor internet is dat 'redelijk'. Deze staat bij mijn Oma (ja, modern) en mijn neefje zit daar ook achter, met een dichtgetimmerd account.
Met een 300Mhz processor en liefst meer dan 128mb RAM zal OS X goed draaien hoor, alleen niet het BSD sub systeem installeren, min. installatie nemen. En dan kan je de Netware Client for Mac OS X gebruiken als Novell Netware 5 of hoger draait op school.
Werkt de client Novell zelf niet? (Als er een client van Novell zelf te downloaden is, heb wel een client van Novell op diskette, maar of die met 9.2.2 werkt weet ik niet)
Die andere G3's zijn dus 300Mhz? En meer of minder dan 128mb RAM? Ik heb een iMac Rev B draaiende Mac OS X 10.3.5 , met 96mb RAM, en voor internet is dat 'redelijk'. Deze staat bij mijn Oma (ja, modern) en mijn neefje zit daar ook achter, met een dichtgetimmerd account.
Met een 300Mhz processor en liefst meer dan 128mb RAM zal OS X goed draaien hoor, alleen niet het BSD sub systeem installeren, min. installatie nemen. En dan kan je de Netware Client for Mac OS X gebruiken als Novell Netware 5 of hoger draait op school.
offtopic:
Blij dat er nog scholen bestaan met een 'normaal' server OS, sinds twee jaar heeft onze school Windows als server OS, allemaal ontevreden 'klanten', Netware was veel betrouwbaarder
Blij dat er nog scholen bestaan met een 'normaal' server OS, sinds twee jaar heeft onze school Windows als server OS, allemaal ontevreden 'klanten', Netware was veel betrouwbaarder
[ Voor 60% gewijzigd door naaa op 14-10-2004 16:41 ]
OS X is geen optie omdat ze licenties heben voor OS 9 en allemaal leuke grafische pakketten van Adobe (indesign, photoshop, etc.) De omgeving is een mix van Novell 5 en 6. De Prosoft Client is een voortgezette client van Novell die niet meer door Novell word ondersteund. Die heb ik al eens geprobeerd maar die werkt nog slechter. Ik zou nog kunnen proberen om OS X te installeren en de applicaties kunnen draaien op OS9 die ik dan op een andere partitie zet (Classic of zo). Maar de perfomance met al die open applicaties vind ik onder OS 9 nog maar net acceptabel.
offtopic:
Als oud Novellbeheerder die momenteel in een NT environment is gedetacheerd (niet de school) kan ik dat alleen maar beamen.
offtopic:
Als oud Novellbeheerder die momenteel in een NT environment is gedetacheerd (niet de school) kan ik dat alleen maar beamen.
[ Voor 11% gewijzigd door ijspinguin op 14-10-2004 17:19 ]
Ik zal vandaag of morgen eens een Novell Client installeren en kijken of ik nog op iets kan komen dat helpt, ik denk dat de client vastloopt omdat hij sommige onderdelen niet kan gebruiken (geen rechten). Als het niet anders kan dan denk ik dat inderdaad je het beste onder 1 account kan blijven werken en dan daar het een ander aan beveiliging toepassen.
Probeer deze eens
Probeer deze eens
[ Voor 11% gewijzigd door naaa op 15-10-2004 10:37 . Reden: Wat gevonden ]
Pagina: 1