Ik wil een image maken van een volledig geïnstalleerde IMac. Er staat OS 9.2 op en diverse applicaties. Bij een PC maak je met Norton Ghost een image en mbv van Multicast kan je dan die image via een floppie/cd zo van een server aftrekken. Voor de Mac kan ik zoiets niet vinden. Er schijnt genoeg voor OS X te zijn. Maar ja, daar heb ik dus niets aan. Ik heb retrospect geprobeerd, maar dat crasht altijd en dat is eigenlijk een backup programma. Wat ik eigenlijk wil is dat die Macs een image van een Novell server af trekken en als dat niet werkt, van een externe usb/firewire Harddisk. Wie kan mij op weg helpen?
Als het OS 9 is, dan kan je gewoon alles van de harde schijf kopieren. Als je bijv. de systeemmap naar een cd kopieert, is die cd meteen bootable. OS 9 was heel flexibel daarmee.
-- I talk to planets, baby --
Toch zitten er nog wat haken en ogen aan vast, binnen 10 seconden vind ik deze site: http://www.atpm.com/10.05/cloning.shtml
O ja, Google is je vriend.
O ja, Google is je vriend.
Ik krijg die 2Gb niet op een cd. Maar kan je die 2 Gb wel overpompen naar een Novell server en vanaf een andere Mac gewoon de hele hap kopiëren?
-edit- sorry, na refresh ineens wel veel reacties. Ik ga dat over Cloning eens goed doorspitten. Ik was niet op Cloning gekomen, vandaar dat ik dat niet vond. Iig bedankt!
-edit- sorry, na refresh ineens wel veel reacties. Ik ga dat over Cloning eens goed doorspitten. Ik was niet op Cloning gekomen, vandaar dat ik dat niet vond. Iig bedankt!
[ Voor 38% gewijzigd door ijspinguin op 19-08-2004 12:06 ]
Wat ik dan doe is booten met een OS9.2 CD, en dan de hele HD kopieeren naar een map op een (appleshare) fileserver.ijspinguin schreef op 19 augustus 2004 @ 09:58:
Ik wil een image maken van een volledig geïnstalleerde IMac. Er staat OS 9.2 op en diverse applicaties.
De OS9.2 CD heeft ondersteuning voor appleshare en ook TCP/IP (hoewel alleen DHCP dus handmatig IP inkloppen gaat niet; geen ramp want APpleshare kan ook zonder IP werken).
Vervolgens start je een andere mac ook op vanaf zo;n CD. Je formateert de HD en kopieert de inhoud van de map op de server naar de HD.
Reboot en je hebt een mooie kloon
Het werkt zelfs nog als de hardware specs niet 100% overeenkomen (wat je dus kan vergeten met Windows).
Niet vergeten om je desktop dingen ook mee te backuppen btw.
let op deze procedure is vele malen gedaan en hij werkt echt. Dus geen verhaal van het zou moeten werken etc het werkt gewoon punt.
[ Voor 19% gewijzigd door usr-local-dick op 20-08-2004 20:12 ]
Bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen, waare het niet dat ik alleen een restore cd tot mijn beschikking heb. Maar goed, ik ga wel het een en ander zoeken.
Wat wil je precies bereiken?
Misschien is een netboot server wel een oplossing?
Misschien is een netboot server wel een oplossing?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Wat ik wil bereiken is dat de systeembeheerders met een cd kunenn booten en een image op de Imac kunen zetten. Ze hebben geen OSX servers dus het gaat om een OS9.2 image en wel of niet een Novell server. Ik ga denk ik voor de oplossing van een Firewire externe harddisk en daarvanaf booten en dan de hele zooi clonen.
OK, ik heb het als volgt opgelost: Een externe Firewire schijf aansluiten. De iMAc vanaf de OS9 programmatuur installatie cd booten. Daarna alles op de FW schijf installeren. Dan vanaf de FW schijf booten en een image maken door de MAcintosh HD te slepen naar Disk Copy. Die image save ik op de fw schijf. Daarna boot ik een andere iMAc vanaf de FW schijf, dubbelklik op de image file en kan ik hem zo vanaf het bureablad openen. Daarna Drag and drop ik de hele inhoud naar de Harde schijf (die ik vantevoren gewist heb met schijfinstallatie). Daarna weer de opstart schijf veranderen en bijna alles werkt. Nog ff de Apple configuratie draaien en de iMac heeft een unieke naam.
- De bureablad instellingen worden echter niet meegenomen en moeten weer handmatig worden ingesteld.
- Ik werk met meerder gebruikers en de Novell Client (5.14 van prosoft) blijft random hangen ==> ik heb al gezocht, maar het enige wat ik kan vinden is dat het aan multiple volumes met een zelfde timestamp kan liggen en dat je daarvoor een tooltje kan gebruiken van JRB software. Echter ligt het niet aan multiple volumes. Ik heb gemerkt dat het probleem vaker voorkomt onder een beperkt gebruikers account. Misschien heb ik wel teveel dicht gezet. Wat moet er iig open worden gezet voor die gebruikers. Andere clients geven hetzelfde probleem en een schone install ook.
-Photoshop 7 geeft steeds foutmeldingen over een kleurprofiel wat niet gevonden kan worden en daarom loopt het vast bij het printen
Suggesties?
P.S. Retro respect en silverkeeper klonen niet alles en zijn voor mij niet echt hendige tools om mee te klonen
[ Voor 4% gewijzigd door ijspinguin op 08-09-2004 16:08 ]
Apple heeft vroeger een stukje software uitgebracht wat nooit echt het grote publiek bereikt heeft; ASR. ASR staat voor Apple Software Restore en behelst een setje applescripts ter uitbreiding van DiskCopy en een programma waarmee diskimages teruggezet kunnen worden. Voordeel van deze 'suite' was dat je een zeer eenvoudig frontend had waarmee je basisopties (restore in place, overschrijven, formateren, keuze uit lijst met images) in kon stellen.
Heb het vaak gebruikt: Mac ingericht, image gemaakt, image op server geplaatst. Verschillende images staan daar bij elkaar. Verder een bootcdtje gemaakt met een minimaal systeem en ASR er op. Wilde ik een mac restoren (of een andere setup er op hebben om te testen) dan was het een kwestie van opstarten van cd, asr opstarten, juiste image aanklikken en in een paar minuten (ja, het gaat bloedsnel) een verse Mac.
Tegenwoordig zelfde verhaal, maar dan onder OS X, netboot en netrestore.
ASR heb ik indertijd uit de developersectie gehaald bij Apple. Zat volgens mij in een grotere distributie samen met een suite om installers te maken. Was overigens ook heel leuk spul.
Heb het vaak gebruikt: Mac ingericht, image gemaakt, image op server geplaatst. Verschillende images staan daar bij elkaar. Verder een bootcdtje gemaakt met een minimaal systeem en ASR er op. Wilde ik een mac restoren (of een andere setup er op hebben om te testen) dan was het een kwestie van opstarten van cd, asr opstarten, juiste image aanklikken en in een paar minuten (ja, het gaat bloedsnel) een verse Mac.
Tegenwoordig zelfde verhaal, maar dan onder OS X, netboot en netrestore.
ASR heb ik indertijd uit de developersectie gehaald bij Apple. Zat volgens mij in een grotere distributie samen met een suite om installers te maken. Was overigens ook heel leuk spul.
Dat klinkt als iets wat ik goed kan gebruiken. Ik ga het eens zoeken in de softlib. van apple. Bedankt voor de tip.
Pagina: 1