Toon posts:

[Filters] PowerShot S1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
#1 Heb gelezen dat de adapter voor de PowerShot S1 de grootte convert naar 52mm. Betekent dit dat er een extra filter op geplaatst kan worden?

#2 Wat zijn jullie bevindingen met filters en welke gebruik je zoal (met het gewenste effect)?

#3 Zijn er mensen die een stel foto's kunnen maken, zonder en met filter?

#4 Wat is een goed merk voor een filter?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:45:
#1 Heb gelezen dat de adapter voor de PowerShot S1 de grootte convert naar 52mm. Betekent dit dat er een extra filter op geplaatst kan worden?

#2 Wat zijn jullie bevindingen met filters en welke gebruik je zoal (met het gewenste effect)?

#3 Zijn er mensen die een stel foto's kunnen maken, zonder en met filter?

#4 Wat is een goed merk voor een filter?
#1: Ja
#2: Ik gebruik voor mijn camera een polarizer en een Skylight 1-A. De polarizer gebruik ik voor blauwere lucht, en gesatureerder groen, en de Skylight voor wat warmere kleur en bescherming van de lens. Niet op een S1, maar dat doet er niet toe. :)
#3: Info over polarizers, inclusief voorbeelden.
#4: Tiffen, Hoya, B&W, Hama, niet noodzakelijk in die volgorde.

Algemeen S1 topic

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Wat is de gemiddelde prijs voor een filter?

Verwijderd

Wat kost "een filter" :D Er zijn maar 1000 verschillende of zo, en in alle soorten en maten :X

Een 58mm....
UV/Skylight ligt tussen de 20 - 50 euro
Polarizer ligt tussen de 40-100 euro
Standaard kleurfilters liggen tussen de 20 en 30 euro
Macrolensjes +1 t/m +5 tussen 15 en 50 euro

In kleinere maten zijn ze goedkoper, in grotere maten duurder. Kijk eens op www.koopdigitaal.nl -> Filters -> Tiffen. Daar vind je er heel veel, en heb je een idee van de prijzen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tiffen 52mm circular polarizer - 049383028195, deze ben ik van plan om te gaan aanschaffen bij koopdigitaal.nl.

Wat is jou (jullie) mening(en) over deze filter? Ik heb (voorlopig) gekozen voor de circular vanwege het volgende verhaal wat ik tegenkwam:

Circular Vs. Linear Polarizers
There are two types of polarizing filters available — linear or circular. Linear polarizers are more effective and less expensive than circular ones. But circular polarizers are needed with just about any camera that has a through-the-lens metering system, or autofocus.

The reason for this is that both of these systems use semi-silvered mirrors to siphon off some of the light coming though the lens. If that light is linearly polarized it renders either the metering or the autofocus ineffective. This means that you're going to have to buy circular polarizers unless you're shooting with a pre-1970's camera, or a view camera.

Is dit verhaal op waarheid berust en ben ik dus inderdaad beter uit met een "iets" duurdere filter?

Verwijderd

Ja, de meeste (d)SLR's werken niet met lineare filters, die vereisen circulaire filters.
Er zijn veel digicams (compacts, zoals de S1) die wél met een lineare filter kunnen werken, maar er zijn er ook een aantal die er niet mee om kunnen gaan. Met een circulair filter zit je gewoon altijd goed. Het prijsverschil is ook niet grandioos veel, zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 22:45 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 17:59:
Ja, de meeste (d)SLR's werken niet met lineare filters, die vereisen circulaire filters.
In mijn ervaring werken de meeste (d)SLR's uitstekend met lineaire pola's. Op DPZ is hier onlangs ook een draadje over geweest en daar kwamen mensen tot dezelfde conclusie. Er zijn echter een paar (oudere) AF systemen die niet goed met lineaire pola's overweg kunnen/konden en daardoor adviseert men tegenwoordig stelselmatig een circulaire pola te gebruiken op SLR's.
Met een circulair filter zit je gewoon altijd goed. Het prijsverschil is ook niet grandioos veel, zover ik weet.
Dat is zondermeer waar, een circulaire pola is gewoon 0% risico. En het prijsverschil tussen een matige circulaire pola en een uitstekende circulaire pola is echt enorm veel groter dan het verschil in prijs tussen een linaire en een circulaire pola van dezelfde klasse.

Verwijderd

koraks schreef op 14 september 2004 @ 19:00:
In mijn ervaring werken de meeste (d)SLR's uitstekend met lineaire pola's. Op DPZ is hier onlangs ook een draadje over geweest en daar kwamen mensen tot dezelfde conclusie. Er zijn echter een paar (oudere) AF systemen die niet goed met lineaire pola's overweg kunnen/konden en daardoor adviseert men tegenwoordig stelselmatig een circulaire pola te gebruiken op SLR's.
Ow, dat kan. Ik heb altijd gehoord (en geleerd) dat een SRL met AF veel problemen heeft met een lineair filter, omdat de AF daar niet met gepolariseerd licht kan omgaan. Een circulair filter werkt iets anders; het zorgt wel voor polarisatie, maar zó dat de AF wel nog "normaal" licht te zien krijgt. Het kan natuurlijk dat dit ondertussen is weggewerkt, en lineair wel gewoon werkt.

Er zijn, naar wat ik gehoord heb/gelezen heb, echter ook digicams die niet met lineare filters kunnen omgaan, maar dat zijn dan vast ook oudere modellen. :)
Dat is zondermeer waar, een circulaire pola is gewoon 0% risico. En het prijsverschil tussen een matige circulaire pola en een uitstekende circulaire pola is echt enorm veel groter dan het verschil in prijs tussen een linaire en een circulaire pola van dezelfde klasse.
Lineair/Circulair verschil komt neer op hoogstens 10 euro, heb ik pasgeleden in een fotozaak gezien. Daarvoor hoef je het risico niet te lopen. :)
Pagina: 1