Toon posts:

[PMG] Sempron 2400+ @ Athlon 1000MHZ?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe computer gekocht voor een vriendin, dit zijn de specs:

Asus A7V400-MX
256MB DDR333 Corsair
AMD Sempron 2400+
WD 40GB 8MB cache
video, sound, LAN onboard

(Veel meer dan een typemachinefunctie hoeft ie niet te vervullen :) )

Nu wordt in het bios én in windows (2000pro) de proc herkend als een AMD Athlon en volgens het bios draait deze op 1000MHZ... (zou 1667 moeten zijn).
Tevens staat in de post-messages dat de boel draait op 266 en niet op 333...

Wat kan er mis zijn (zat er een verkeerde proc in het (dichte) doosje)?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 14:43:
Tevens staat in de post-messages dat de boel draait op 266 en niet op 333...

Wat kan er mis zijn (zat er een verkeerde proc in het (dichte) doosje)?
ehhhhm, zeg jij hier zelf niet dat de FSB op 333 zou moeten ipv de 266 waar hij nu blijkbaar op loopt? :P

9800x3d

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Hij loopt ook niet op 266, want dan zou ie op 1333 MHz moeten lopen. Draait nu dus op 200. Check je BIOS voor de instellingen.

Die Sempron is in feite ook een Athlon btw.

[ Voor 16% gewijzigd door ACID-dude op 12-09-2004 14:54 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• makje
  • Nu online

makje

Professioneel prutser

De FSB staat nu op 100Mhz en het geheugen (want daarover gaat die genoemde melding NA de post) loopt nu op 133Mhz (via een 3:4 divider dus)

De TS moet dus even zijn FSB op 166Mhz zetten en zijn geheugen ook, wat al dan niet inhoudt dat hij de divider op 1:1 moet zetten (of hoe dat dan ook maar bij zijn mobo in de BIOS staat)

edit:
Ongetwijffeld staat dit ook allemaal wel vermeld in zijn bijgeleverde manual

[ Voor 14% gewijzigd door makje op 12-09-2004 14:57 ]

9800x3d

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
dipswitch instellen rechts boven op je mobo (BLAUW)

1 naar beneden
2 naar boven
3 naar boven
4 naar boven
5 naar boven

youse TMFM pleace before you post...!

[ Voor 15% gewijzigd door MokerHamer op 12-09-2004 14:57 ]

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Topicstarter
Ok, uiteraard ben ik al in het bios geweest, kon daar niet direct zoiets vinden.

De post-messages melden dat de de boel draait op 266MHZ en dus niet op 200MHZ.
Er zou dan 1333MHZ door de proc gedraaid moeten worden.

Mijn grootste zorg was dat het ding herkend werd als Athlon en niet als Sempron, hierover kon ik niets vinden in de manual.

FSB staat idd op 133 maar kon ik niet naar iets anders zetten (auto of 133, beide doet dan 133).

I will check the dipswitches...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 15:32 ]

• makje
  • Nu online

makje

Professioneel prutser

Jouw processor heeft een multiplier van 10, dus als jouw processor nu op 1000Mhz loopt dan gebruikt hij daarvoor een FSB van 100Mhz (=DDR200).

Ik heb jouw moederbord niet, maar bij mijn Asus a7n8x gaat de message direct na het posten over de snelheid van het geheugen, en dat hoeft niet de snelheid van je FSB te zijn. Je geheugen loopt nu blijkbaar op 133Mhz (=DDR266) wat verklaard kan worden doordat je geheugen nu niet synchroom loopt met je processor/FSB, maar een divider gebruikt waardoor hij een een snelheid loopt die afgeleid is van de FSB....

Als jij echter in je BIOS wel hebt ingesteld dat hij op 133Mhz FSB zou moeten lopen dan zijn er 2 mogelijke verklaringen voor dat hij stiekem toch op 100 Mhz FSB gaat lopen:

- Hij wordt overruled door jumpers/dipswitches op je mobo (blijkbaar heeft jouw mobo die nog?) kijk in je manual hoe je die goed zet.
- Je systeem wil niet posten op 133Mhz FSB en start daarom ter bescherming op de default snelheid van 100Mhz FSB op... is dit het geval dan moet je gaan uitzoeken waar de oorzaak van deze instabiliteit zit en het elimineren.

Sowieso lijkt het me handig om eens in je manual te kijken naar hoe je een FSB van 166Mhz (DDR333) zou moeten instellen...

Daarnaast moet je volgens de Asus website minstens bios revisie 1003 hebben voor Sempron processoren.

Heb je trouwens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

9800x3d

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon de FSB en de multiplier controleren, daar draait de CPU immers op :) Dit is wel erg basic, neem de FAQ van dit subforum door om jezelf meer kennis te verschaffen van de werking van processors: PMG FAQ - Processors :)

De Sempron 2400+ hoort op 166MHz x 10,0x te draaien, zoals ook hier staat vermeld. Pas de BIOS op deze punten aan en klaar is kees. Meer informatie over het hoe te instellen kun je vanzelfsprekend in de handleiding van je moederbord terugvinden :)

Basic stuff, dicht dus.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 12-09-2004 15:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.