[Bootvolgorde S-ATA] Probleem met pci controller

Pagina: 1
Acties:

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 12:15
Ik heb het volgende probleem, heb een moederbord met s-ata controller (specs hieronder) en sinds gister wegens ruimtegebrek ook een pci (sweex) erbij gekocht om nog een 3e S-ATA hd er aan te hangen. nu is het probleem dat als ik de nieuwe schijf aan de PCI controller hang dat hij, zover ik dus kan zien, probeert te booten van die nieuwe schijf die aan de controller hangt en niet boot van de S-ATA Raid array die aan m'n mobo hangt.

Specs:
Moederbord: A7N8X Deluxe met dus ook een Sil3112a chip voor de S-ATA raid controller

HD: 2*120g S-ATA in Raid 0 aan de moederbord controller en 1x 200g S-ata aan de pci controller

PCI controller: Sweex 2 Poorts Serial ATA Controller intern met RAID 0+1 met ook de Sil3112a chip.

Afbeeldingslocatie: http://www1.alternate.nl/prodpic/200x200/f/fpbe02.jpg

Nu is het probleem dus dat ik in de bios wel kan aangeven dat ie van de SCSI/S-ATA moet booten, maar niet van welke schijf eerst van de 2 (de losse en de raid)

Als ik dus de nieuwe schijf loskoppel gaat alles goed, je ziet ook beide controllers gechecked worden, (ook hierbij staat de nieuwe controller bovenaan) en alle 3 de schijven worden gewoon gezien. Maar als ik die nieuwe schijf aan de pci controller hang dan probeert hij daarvan te booten en krijg ik de melding: NTLDR missing

Ik wilde dus graag weten hoe ik kan zorgen dat hij dus direct van de onboard chip boot en niet van de pci controller.

[ Voor 3% gewijzigd door IFASS op 12-09-2004 12:24 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" :)
Bootvolgorde
Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt (volg je het nog? :+ ). Het is dus de bedoeling dat je ten hoogste één actieve primaire partitie in je schijvensysteem hebt zitten. Anders wordt het een zooitje. Je kunt primaire partities activeren en de-activeren met behulp van bijvoorbeeld FDISK, Ranish Partition Manager en PartitionMagic.
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.

• IFASS
ik zal het straks even proberen

Edit:
Instellen in de bios van de kaartjes is niet mogelijk (in beide niet, bios is overigens exact hetzelfde)
en wisselen tussen pci sloten werkte ook niet..

Edit2:

hier een overzicht van beide controllers:

PCI controller:
Afbeeldingslocatie: http://data.openfrag.org/IFASS/pci.jpg

On-Board controller:
Afbeeldingslocatie: http://data.openfrag.org/IFASS/mb.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door IFASS op 12-09-2004 18:57 ]

• IFASS
(veredelde kick)

nog andere opties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, dat zijn exact dezelfde controllers :) Je zou de apparaten van controller kunnen verwisselen.

Verwijderd

Voor de Asus A7N8X-Deluxe zijn er bios-updates beschikbaar waarbij je kan switchen tussen SCSI (PCI controllers), S-ata (onboard) en ATA (onboard).
EDIT:

Hij werkt nu :o

na de bios update had ik idd de mogelijkheid om boot order aan te geven: [SATA, SCSI] V [SCSI, SATA]

die mogelijkheid deed het hem..

bedankt. :)
Prachtig :)

graag gedaan en veel plezier verder ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 23:36 ]

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Koppel je raid dan gewoon aan de nieuwe controller :9 Ze zijn toch identiek :+

Religion is Opium for the Masses

• IFASS
@ BalusC: dat zou natuurlijk kunnen, maar is een tijdelijke oplossing, dus eigenlijk heb ik dat liever niet.

@ euss: bedankt, ik zal eens kijken naar de nieuwe bios versie.

EDIT:

Hij werkt nu :o

na de bios update had ik idd de mogelijkheid om boot order aan te geven: [SATA, SCSI] V [SCSI, SATA]

die mogelijkheid deed het hem..

bedankt. :)

[ Voor 37% gewijzigd door IFASS op 13-09-2004 18:24 ]

Pagina: 1