Blikseminslag: PC doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• ixi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04
Afgelopen nacht is er hier bliksem ingeslagen. PC stond toen uit (maar kreeg wel stroom, de stekkerdoos stond dus gewoon aan).

Vannochtend bij het opstarten kreeg ik de eerste foutmelding in Windows. Het Epox monitor-programma gaf een melding dat hij een probleem het met het initaliseren van het icoontje in de systemtray. Vervolgens het programma zelf opgestart: werkt gewoon. Bij latere reboots kreeg ik weer andere foutmeldingen van hetzelfde programma.

Toen bleek dat m'n onboard audio niet meer werkte. In Apparaatbeheer is hij spoorloos verdwenen, in ruil daarvoor het ik een "PCI Modem" gekregen (met een geel vraagtekentje ervoor). Drivers opnieuw geinstalleerd: geen effect. In de BIOS uitgeschakeld, in Apparaatbeheer alles verwijderd wat ook maar iets met audio te maken had. Reboot, audio ingeschaled in BIOS, drivers opnieuw geinstalleerd: geen effect.

Bij het afsluiten van Windows krijg ik ook een foutmelding van "dwwin.exe".

Voor de rest werkt alles. Geen spontante crashes, geheugen/cpu/video benchmarks doen het perfect. Wel heeft de WAN poort (waar de kabelmodem aan hangt) van m'n Sitecom router het begeven, overige poorten voor de PC deden het wel. Gelukkig had ik nog garantie, dus dat probleem is opgelost.

Heeft iemand een verklaring (of oplossing ;)) voor mijn problemen?

Specs: Epox 8RDAE mobo, Athlon XP 2700+, 512 MB RAM, noname 300watt voeding, Geforce 2 kaartje.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:21

AzzKickah

06-CENSORED

Ik denk dat je gewoon het beste Windows opnieuw erop kunt flikkeren... als dat ook niet helpt voor die hardware wat raar doet nu... heb je een probleem denk ik...

Misschien zijn er ook fouten op je HD gekomen door die inslag. Format lijkt me het beste.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
idd, windows opnieuw installeren. Anders naar lokale computerboer(liefst een dure). Een die laten beoordelen dat het blikseminslag is. En daarbij een factuur voor vervangende hardware. Die opsturen naar verzekering, liefst met verklaring van hem. Dan krijg je nog iets vergoed.(weet niet hoe het precies zit, maar zoiets zal het wel gaan).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• ixi
Bedankt voor jullie replies. Windows installeren ga ik zometeen maar eens doen ja. Echter kan ik er met m'n verstand niet bij hoe het kan dat een PC die uitstaat zo'n foutmeldingen gaat geven na een blikseminslag. Het moederbord krijgt wel stroom, maar als daar ineens een piek in komt is het toch gek dat alleen de onboard audio kapot zou kunnen gaan? Fouten op hardeschijf lijkt me niet mogelijk aangezien de hardeschijf helemaal geen stroom krijgt als de PC gewoon uitstaat (buiten misschien rare spanningen op de IDE kabel, maar dan zou de hele harde schijf gewoon niet meer werken).

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
Misschien is de bliksem via de boxen in je pc geslagen , dat zou ook verklaren waarom je geluidskaart stuk is. Ik zie zelf geen heil in windoos opnieuw te installeren

LinkedIn
BlackIntel

• ixi
EvilWhiteDragon schreef op 11 september 2004 @ 17:04:
Misschien is de bliksem via de boxen in je pc geslagen , dat zou ook verklaren waarom je geluidskaart stuk is. Ik zie zelf geen heil in windoos opnieuw te installeren
Daar zat ik ook aan te denken ja, echter.. stonden m'n versterker + speakers uit en werken deze nog steeds prima (uit = echt uit, ze kregen dus helemaal geen stroom).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 heeft een blikseminslag laatst overleefd (nou ja mijn PC dan he :+ ) en ik zat ook nog eens te gamen @ the moment :X

Veel succes met repareren !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een bliksem inslag kan veel schade aanrichten aan electronica. Een apparaat hoeft helemaal niet aan te staan. Bij een bliksem inslag komt er zoveel statisch electriciteit vrij dat een apparaat daar alleen al defect door kan raken. Dit leverd vaak heel vage klachten op. Het kan best zo zijn dat nu je geluidskaart defect is, maar over een paar maand ook een geheugen module het begeeft. Dit zou dan nog veroorzaakt kunnen zijn door deze zelfde bliksem inslag. Je kunt ook gevalllen hebben dat er in eerste instantie niets defect lijkt, maar dat de klachten pas naar een paar weken zich openbaren.

Je hebt wel eens van die contact blokken tegen overspanning (piekspanning), men doet dan ook denken dat deze ook tegen bliksem inslag beveiligen. Ik zal een ieder gelijk uit de droom helpen, de beveiliging in deze contactblokken is absoluut niet opgewassen tegen de peik spanningen die onstaan door bliksem.

De zekering is hooguit één tot anderhalfe centimeter lang, ookal gaat deze zekering kapot de bliksem overbrugt deze onderbreking met gemak.

Bij een goede inslag ze je gewoon zwarte sporen over de muur lopen van wandcontactdoos naar wandcontactdoos.

Voor de topic starter, het is heel zonde maar ik zou de pc na laten kijken door een winkel en kijken of je niet via b.v. een brandverzekering van het huis een nieuwe Pc kan aanschaffen of in iedergeval een nieuwe moederbord aangezien het hier om onboard sound gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Er worden hier 2 begrippen verward: Blikseminslag en inductie.
Directe blikseminslag overleeft geen enkel elektronisch apparaat.
Inductie (een gevolg van blikseminslag nabij) kan directe schade aanrichten van zeer uiteenlopende orde, tevens kan een apparaat maanden na een beschadiging door inductie alsnog overlijden ten gevolge daarvan.
Als je bent verzekerd voor inductieschade, kun je idd het beste een raportje laten maken en proberen je PC te claimen.
Best kans dat je hem nog weer goed aan de praat krijgt, maar het kan zijn dat je later alsnog problemen krijgt die je dan niet meer kan claimen omdat er op dat moment geen inslag in de buurt is geweest (dit kan de verzekeraar nl zo opvragen).

Suc6

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Hou idd maar rekening met het ergste, wat _Dune_ ook al zei, heb ik al een aantal keer gezien. In eerste instantie niks (of weinig aan de hand) en na een paar weken hardware die spontaan de geest geeft :| Dus zou als ik jou was je alvast maar gaan bezig houden met een eventuele schadedekking. Suc6 in ieder geval ;)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Pagina: 1