Toon posts:

[Batterijen] Hoe voor een maximale levensduur zorgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe Sony Vaio S1XP gekocht en wil wel eens weten hoe ik de accu van deze laptop van een lange levensduur kan voorzien. Mijn batterij van mijn vorige S serie van Asus was na 1.5 jaar al compleet versleten.

- Als ik mobiel werk (dus op accu) laat ik de batterij altijd helemaal leeglopen en indien mogelijk weer vol zonder dat ik ermee werk;

- Vaak werk ik ook met de laptop aan de stroom. Volgens sommigen is het beter de accu dan te verwijderen en volgens anderen moet ik niet aan de stroom werken, altijd met de accu alleen..

Iemand tips voor een mega lange batterijduur?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 15:03

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 16:04:
- Als ik mobiel werk (dus op accu) laat ik de batterij altijd helemaal leeglopen en indien mogelijk weer vol zonder dat ik ermee werk;
Das al een goed begin.
- Vaak werk ik ook met de laptop aan de stroom. Volgens sommigen is het beter de accu dan te verwijderen en volgens anderen moet ik niet aan de stroom werken, altijd met de accu alleen..
De accu eruit halen is echt beter. Accu's hebben alleen de eigenschap van "zelfontlading". Dus ook als je ze niet gebruikt gaan ze leeg. En waar accu's al helemaal niet tegen kunnen, is als ze TE leeg gaan. Dus als je de laptop een weekje aan het stopcontact hebt zonder de accu te gebruiken, de accu er een uurtje in doen zodat deze weer helemaal vol is :)

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interresant topic, ik wil ook wel precies weten hoe ik mijn accu in zo goed mogelijke staat houd als ik een laptop koop. Mijn telefoon (ook een li-ion accu) zet ik gewoon elke nacht in de lader, maar die accu's zijn ook niet zo duur als die in een laptop :P

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op 11 september 2004 @ 16:09:
[...]

Das al een goed begin.

[...]

De accu eruit halen is echt beter. Accu's hebben alleen de eigenschap van "zelfontlading". Dus ook als je ze niet gebruikt gaan ze leeg. En waar accu's al helemaal niet tegen kunnen, is als ze TE leeg gaan. Dus als je de laptop een weekje aan het stopcontact hebt zonder de accu te gebruiken, de accu er een uurtje in doen zodat deze weer helemaal vol is :)
Bedankt voor je tips! Een accu voor deze Sony zit rond de 200 euro dus dat geld wil ik graag besparen!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Als het een lithium-ion accu is, dan is het absoluut NIET verstandig om regelmatig helemaal te dischargen en weer te rechargen.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

LB06 schreef op 12 september 2004 @ 11:36:
Als het een lithium-ion accu is, dan is het absoluut NIET verstandig om regelmatig helemaal te dischargen en weer te rechargen.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
oke, weer wat geleerd. Ik was er niet bekend mee dat 40% optimale laadhoeveelheid is. Maar goed, ander punt is dus dat minder laden beter is vanwege de lagere belasting van de cellen?

Verwijderd

Op genoemde site staat idd alle relevante info. Helaas komt de theoretisch ideale behandeling van dergelijke accu's zelden overeen met het praktisch gebruik van een laptop. Ik werk zelf al bijna 4 jaar met een Dell laptop. De accu's (ook lithium ion) gaan behoorlijk achteruit, maar aangezien het ding tegenwoordig vrijwel continu aan het lichtnet hangt (ook niet goed voor die accu's) heb ik er weining last van. Gewoon een keertje nieuwe kopen als ze versleten zijn.

Verwijderd

Ik heb eens ergens gelezen in een magazine van een comsumenten organisatie. Dat wanner je Lion baterijen telkens helemaal leeg laat gaan ze vaak maar 300 keer kunnen herladen worden wanneer je dit doet op pakweg 30 % zou dit een 10 voud hiervaan zijn. Nimh is natuurlijk weer het omgekeerde.

Ik kan dit in zekere mate bijtreden ik en men vader hebben dezelfde gsm met allebij een Lion baterij. Hij heeft zen gsm altijd volledig leeg laten lopen. ik altijd bijgeladen wanneer er nog zo'n 20 % inzat . zijn baterij is na 1 jaar volledig op en de mijne is nauwelijks verzwakt

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Als je laptop aangeeft dat de accu nog maar 5% vol is en in standby gaat o.i.d. dan is de batterij technisch gezien nog wel een stukje voller. Je mag ervanuit gaan dat een notebook zo is ontworpen dat de accu nooit te ver wordt leeg ontladen.

Wat je bijv. kan doen is in de power opties aangeven dat je wilt dat de notebook wordt uitgeschakeld als er nog 30% energie in de accu zit.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 10:02
maar wat moet je dan doen?

Stel ik ben een weekje thuis en laptop hangt dan altijd aan netstroom

1: laptop gebruiken op batterij en als ze op 30% zit er uit halen en in de kast leggen
2: laptop gebruiken tot batterijk volledig leeg en dan er uit halen in de kast leggen voor een weekje

3: batterij volledig opladen, er uit halen en aan de kant leggen

...

Wat is het beste scenario om je batterij weg te leggen?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Alstie vol is wegleggen.
Een batterij heeft een bepaalde zelfontlading, als je heb dus leeg weglegd, dan raakt ie met de tijd nog leger en misschien wel te leeg. :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TheBorg schreef op 11 september 2004 @ 16:09:
[...]

En waar accu's al helemaal niet tegen kunnen, is als ze TE leeg gaan. Dus als je de laptop een weekje aan het stopcontact hebt zonder de accu te gebruiken, de accu er een uurtje in doen zodat deze weer helemaal vol is :)
Het is ook zo dat als je je batt. uit je laptop haalt. Je dit niet moet doen als je batt leeg is, dus als je hem eruit haalt moet je eerst je batt helemaal opladen (missch dat TheBorg dit bedoelde, ter herhaling dan maar...). En dit kun je beter altijd doen als je de batt eruit haalt (dus niet als dit voor lange tijd is)

Verwijderd

Zijn alle lithium ion battery packs hetzelfde?

Want in mijn digitale camera boekje (Canon Digital IXUS 400), staat het volgende in een groot stukje over batterijen:

"...The battery pack continues to discharge a minimal portion of its power while installed in the camera... ...This will shorten battery life."

"...Since storing a fully charged battery pack for long periods of time (about 1 year) can shorten its life cycle or affect performance, you are recommended to use the battery pack in the camera until it is completely discharged and to store it at normal temperature (23 Celsius/73 Fahrenheit) or lower. If you do not use the battery pack for long periods of time, charge it fully and discharge it fully in the camera at least once a year before returning it to storage."

Verwijderd

Wat er gezegd is van dat als je ze in de kast legt dat ze ontlaad .... Bij li-on baterijen is dat maar een fractie tegenover dat van Nimh. Als je een li-on baterij maar voor een weekje in de kast legt is het effect bijna verwaarloosbaar

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 14:00

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Ik heb een Acer Travelmate 4001 WLMi wat is dan het verstandigsts?

1. De Laptop helemaal volladen en zodra die vol is weer op accu laten werken totdat ik ehm 3/4 uur gebruikt heb en dan weer aan stroom werken tot ie vol is etc.

2. Zoveel mogelijk aan stroom werken en accu alleen als t echt nodig is?

- Moet ik ehm alsk ehm voor Gaming gebruik aan stroom hangen of maakt het niet uit als ik hier de accu voor gebruik

Heb ehm net, zjn er dan nog handelingen diek uit moet voeren voor de beste levensduur

[ Voor 14% gewijzigd door JunkieXP op 16-10-2004 12:50 ]

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Verwijderd

Hebben jullie allemaal geen boekje gekregen met onder andere een paragraaf over de accu?

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 14:00

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Ik idd niet zon soortgelijk boekje gezien nee

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:44

PnD

like in Pinda ^_^

Is het nou verstandig om als je aan de stroom werkt de accu eruit te halen?

Zodra de accu vol is gaat ie toch automatisch aan de stroom en wordt de accu verder genegeerd?

Verwijderd

Ik laat hem er gewoon lekker in zitten, anders zit er zo'n groot leeg gat aan de voorkant (Asus M6).

En ik ken iemand met een Acer Travelmate 4001Wlmi, en die heeft de batterij aan de achterkant eruit gezet. Nu moet ie met bierfiltertjes zijn laptop aan de achterkant ondersteunen :D .

Hoort dit zo..?
Pagina: 1