Toon posts:

Lage snelheid van harddisk op MSI K7T Pro2a

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik iets fout doe maar mijn harddisk lijkt niet de snelheid te halen die hij eigenlijk moet halen. Het is een Western Digital WDC AC28400R en is ingesteld op UDMA/66. (wordt overal netjes aangegeven)
Sisoft geeft bij test een index van 6157 aan. Dit komt volgens hun overeen met gewoon UDMA !!!!! UDMA/33 zou 8000 moeten geven en UDMA/66 zelfs 13000. Moet ik drivers of zo installeren voordat het wat sneller gaat? En wat is jullie index? Alvast bedankt 8-)

Verwijderd

Wat maakt dat nu uit, heb jij echt het gevoel dat ie langzaam loopt ofzo, als ie goed werkt is het toch geen probleem :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, echt snel gaat het niet hoor! Zowat de zelfde waarde als op mijn ouwe Asus P5A-b bordje met AMD K6/2 400 !! Had wel wat snelheidswinst verwacht

Verwijderd

busmaster driver al geinstalleerd ? Waarschijnlijk op de cd-rom die bij je moederbord zat aanwezig.

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je die onder E:\IDE\promise\ATA66 staat? Nee die heb ik niet geinstalleerd.
Moet ik die er opzetten? Ik dacht dat de busdriver in de 4 in 1 driver zat

Verwijderd

Topicstarter
Net de laatste nieuwe busdriver bij via opgehaald. Resultaat: nix niet sneller.
Wat doe ik nie goed, of kan het gewoon niet sneller op dit mobo?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

De busmaster IDE drivers op de Via site zijn de Ver 2.1.50. Er is ook een Ver 3.0.1, die ondersteunen de ATA100 op de K7T pro2a en geven mij een maximale burstsnelheid van ongeveer 70mb/s
Je vind ze op <a href="http://viahardware.com/download/580_3011.EXE">www.viahardware.com</a>

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zoek ze op. Heb trouwens geen ATA100 ondersteuning nodig hoor. Ik heb maar een disk met ATA66. Maar ik ga het toch ff proberen. tnx

Verwijderd

Hangt ie als enige aan de ide controller ? Geloof dat wd daar een speciale jumper setting voor heeft. Als er ook bv een cd-rom aan dezelfde controller hangt kan die de harde schijf vertragen. Weet niet zeker of dit uitmaakt maar gebruik je ook de udma 66 kabel (80 ipv 40 aderig) ? Ook gecheckt bij configuratiescherm|systeem|prestaties of je systeem optimaal draait ?

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Die extra jumper stand op WD schijven (single) is alleen van belang bij opstarten. Deze setting blokkeert het zoeken naar een tweede device op het ide kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
Nou die driver maakt dus ook nix uit. Score blijft rond 6100. Wel leuk die utility, weet je zeker hoe disk is ingesteld.
Nog wel even wat anders. Bij die busmaster moet je steeds kiezen tussen VSD VxD of miniport IDE. Ik kies steeds de laatste (miniport) Is dat wel goed?
Enneh, ja ik gebruik 80 pins kabel. En op die zelfde kabel zit ook cd rom ( is UDMA/33)
Laatste kan niet op 2e IDE kanaal omdat daar mijn cd writer zit. Die is gewoon UDMA en geeft samen met cd-rom op 1 IDE kanaal conflicten. Ik kan dus nix verplaatsen

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 22:39
Op vrijdag 29 december 2000 01:04 schreef Cugel het volgende:
Nou die driver maakt dus ook nix uit. Score blijft rond 6100. Wel leuk die utility, weet je zeker hoe disk is ingesteld.
Nog wel even wat anders. Bij die busmaster moet je steeds kiezen tussen VSD VxD of miniport IDE. Ik kies steeds de laatste (miniport) Is dat wel goed?
Enneh, ja ik gebruik 80 pins kabel. En op die zelfde kabel zit ook cd rom ( is UDMA/33)
Laatste kan niet op 2e IDE kanaal omdat daar mijn cd writer zit. Die is gewoon UDMA en geeft samen met cd-rom op 1 IDE kanaal conflicten. Ik kan dus nix verplaatsen
Dat vind ik HEEL RAAR!

Ik heb 4 IDE-devices:
Pri-Master: HDD-0
Pri-Slave: HDD-1
Sec-Master: Burner
Sec-Slave: gewone CDrom

En deze geven in elke willekeurige configuratie-volgorde (IDE-plaatsing eigenlijk) geen enkel conflikt.

Mobo = Asus P2B-F en gaat niet harder dan UDMA/33.
Mijn 2 HDD's zijn beide Maxtor 40 GB 7200 rpm UDMA/66 (draaien dus op UDMA/33)
Burner is een HP CDWriter Plus 8100 (24/4/2)
Gewone CDrom is een Philips 40x

Die Philips is alleen PIO-4, en die
HP-8100 is zelfs maar PIO-3 geloof ik.

Alles werkt perfect :)

Verwijderd

Topicstarter
Nicie for you!
Bij mij dus niet, jammer maar helaas. Zo werkt het goed hoor! Alleen die HD moet volgens mij harder kunnen of sisoft test niet lekker. Zijn er nog andere progs om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
HMM, ik geloof dat ik nog niet veel te klagen heb. Ik heb de nieuwe versie van wintune gedownload en getest. Cashed 110 MB/sec uncached 2,39 MB/sec. Vergeleken met gegevens online is het eerste wat hoger dan de meesten hebben, de tweede waarde wat lager. Maximale was echter rond 4,5 MB/sec. Grote cache is dus blijkbaar erg belangrijk!! Dat is bij mijn schijfie niet zo
Ok, nu ga'k lekker pitttttttennnnnnn :z:z:z

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Draai je toevallig win2k daar kan het nl ook aan liggen. Kijk maar eens in deze topic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai onder windows ME

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die kan helpen?
MSI geeft per email
"see your hardware vendor" Schiet ik ook lekker veel mee op

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb je de kabel goed om? dit maakt soms uit bij 80 pins kabels. dus de zwarte connector op de hd, de blauwe (of rode ofzo) op het mobo en de grijze op de slave device (cd-rom dus)

Verwijderd

Ter vergelijking:
Mijn Maxtor 7200rpm ATA 66 30Gig scoort bij SiSoft 20531

[img]"www.freecam.f2s.com/pics/hddbench1.jpg"[/img]

Overigens hetzelfde moederbord K7T Pro2A

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 22:39
Op zaterdag 30 december 2000 02:18 schreef smvs het volgende:
heb je de kabel goed om? dit maakt soms uit bij 80 pins kabels. dus de zwarte connector op de hd, de blauwe (of rode ofzo) op het mobo en de grijze op de slave device (cd-rom dus)
Zou ik idd maar checken want dit maakt wel degelijk uit.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Gebruik voor de gein HD Tach eens om de snelheid te meten. Is wat betrouwbaarder dan Sandra.
http://tweakfiles.com/drives/hdtach.html

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb HDTach er eens op los gelaten. cijfers zijn niet om over naar huis te schrijven:

Random acces........16,7 ms
Read Burst speed....13,6 mbps

Maximum.............13907 kps
Minimum.............7200 kps
Average.............11756 kps

Dat moet toch veel beter kunnen?

Trouwens nog iets vreemds. Ik heb de kabel eens nagekeken. Alles zat goed. Denk ik: laat ik eens testen met alleen HD aangesloten en wat denk je: het volgend bericht kwam met opstarten:

"Primairie master hard disk fail"

Hoe ik die kabel ook inplugde steeds het zelfde bericht. Met de cd-rom op het eind
(a-open 36x UDMA/33) start tíe gewoon op. Is dat niet vreemd? Moet ik een andere kabel kopen ? Of is er iets met mijn mobo fout?
Ik snap er nix van.

• Bart-01
  • Laatst online: 21-08 19:00
Haal je cd rom eens van de kabel en test eens opnieuw.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik cd rom er af haal start ie helemaal niet op zoals ik al zei. Ik krijg dan die
"primairie master hard disk fail"
MIsschien nog wat anders, die grijze zit bij mij in het midden en de zwarte aan het eind. Met veel moeite de zwarte aan HD gedaan en grijs op cdrom, kan net i.v.m. lengte kabel en opnieuw getest: zelfde waarde als eerst
Vreemd toch!!

• Bart-01
  • Laatst online: 21-08 19:00
Dan moet je de jumper op je hd veranderen (single drive).

Do as I say, don't do as I do.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
niet dat het er iets toe doet maar w2k ondersteunt wel ATA66, je moet het enkel manueel aanzetten in je registry:)

Verwijderd

Topicstarter
Jumper veranderd, en getest met alleen HD erop, cijfers hetzelfde. wie nog?

Verwijderd

Topicstarter
FF getest op UDMA/33
Zelfde resultaten, dus UDMA/66 doet helemaal nix. Potver, wat gaat er fout?

bij sisoft krijg ik trouwens bericht dat ik de cache in moet schakelen. Weet iemand hoe dit bij deze schijf moet? Ik dacht dat dat vanzelf zou gaan!

Verwijderd

Eventjes voor de zekerheid: heb je in woindows me udma aangevinkt bij je hardeschijf, dat zet ie namelijk standaard uit...

Verwijderd

Topicstarter
NOrmaal doe je dat toch bij systeem/apparaatbeheer en dan bij de harde schijf? Ik kan daar geen UDMA aanvinken, vakje is halfweg/vaag weet je wel.

Verwijderd

Ik heb dit ook op mijn moederbord!

heb een WDcaviar8GB (udma66) en een MSI kt7pro2, had de harde schijf oop primary master, cdrom op primary slave en brander op secundary master.

Gevolg, spelletje installeren duurde 3 kwartier, windows 98 installeren 2 uur en een bestand van 40 megabyte kopieren iets van 10 minuten....... :r :r

Snap er geen snars van.... :? :? Toen ik de cdrom op de secundary slave zette was alles opgelost. Iemand idee hoe dit komt, want nu kan ik niet meer on the fly branden.....

Verwijderd

Erg dom natuurlijk: je hebt wel de bijgeleverde kabel gebruikt, en niet een 40 aderige kabel? (was ik zelf vergeten |:( )
Op eenP733 van een vriend van me krijg ik een score van 11996 (geen MSI mobo natuurlijk).

Ik heb zelf een MSI (zie sig...) als ik hem weer aan de praat heb zal ik eens kijken naar mijn scores. (en ze posten)

Volgens mij is het wel zo dat als je er een ATA33 apparaat aanhangt de verbinding ook max. ATA33 wordt, net zoals het mengen van PC100/PC133 geheugen :?

Verwijderd

Topicstarter
He Mecalli,
Plankie nog niet aan de gang? Je zou toch je bios weer opnieuw laten flashen? Is dat dan niet gelukt?
Verder mzl maar weer, het gaat hier niet zo goed lukken vrees ik. Nog niemand heeft het echte verhaal kunnen vertellen. Zal wel Western Digital foutje zijn. Heb zowat al hun tools al geprobeerd, mooi nix helpt.
He daar echte kenners, help me eens ff please??

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 december 2000 00:50 schreef weetikveel18 het volgende:
Ik heb dit ook op mijn moederbord!

heb een WDcaviar8GB (udma66) en een MSI kt7pro2, had de harde schijf oop primary master, cdrom op primary slave en brander op secundary master.

Gevolg, spelletje installeren duurde 3 kwartier, windows 98 installeren 2 uur en een bestand van 40 megabyte kopieren iets van 10 minuten....... :r :r

Snap er geen snars van.... :? :? Toen ik de cdrom op de secundary slave zette was alles opgelost. Iemand idee hoe dit komt, want nu kan ik niet meer on the fly branden.....
Ja kijk , dat bedoel ik nu ook. Het is bij mij dan niet zo extreem maar toch!! Vreemde zaken met WD!

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Ik heb zelf ook een MSI K7T Pro2A, en ik heb geen problemen met de snelheid van m'n harddisk. Met SiSoft Sandra kom ik zo rond de 13000 uit, wat dus overeenkomt met Ultra66.

Waar je natuurlijk wel op moet letten is dat je in Windows bij je harddisk of bij je IDE controller UDMA aanzet !!! Bij W2K moet je het bij de controller doen, bij andere versies bij de harddisk zelf.

En ik gebruik de laatste VIA drivers (www.viahardware.com). Dat IDE tooltje wat erbij zit geeft ook aan dat alles gewoon met Ultra66 draait...

De harddisk waar ik het mee getest heb is een Maxtor 20Gb, Ultra66, 7200 toeren.

Verwijderd

Nope, ik heb m'n bios nog niet aan de gang, konden ze niet flashen bij Funprice (klere eind naar Groningen voor niets... nou ja niets, 40 piek diesel :( ).

Ik heb trouwens zelf ook een WDC 10,2GB udma66 deze kreeg ik ook niet goed aan de praat als ik er een cd-rom bij op had. Ik heb de cd-rom (Creative 52×) gewoon bij de brander (A-Open 4×4×20) op, nooit geen problemen mee. Maar ja als dat niet kan, dan wordt het wel lastig....

Verwijderd

Ik heb allebei de kabels geprobeerd, maakte geen verschil, even traag (hoewel het met die udma66 kabel natuurlijkw el als udma66 werd aangegeven) :)

Hij was trouwens heel onregelmatig traag, af en toe was ut wel snel, dan weer een hele tijd traag, dan weer ff snel snal er geen r**t van... :( ;( Maarja, nu doettie het wel weer goed (redelijk dan)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles maar weer terug gezet. Met dat gekloot met drivers wordt het er niet beter op. Weet iemand hoe je kan controleren of je HD wel het cache-geheugen gebruikt?
Of is die Western digital gewoon trager als al die andere schijven? Weet iemand of daar tests over zijn. Ik heb nog wel wat Ct! 's liggen maar uit hun testen komt niet uit dat WD zo vreselijk langzaam is.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je schijf defragmenteren.

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gedaan>

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 21:25
Same here.

Ik heb 2 identiek Quantum 15gb schijven, udma 33, die zijn niet om vooruit te branden.
Ik dacht eerst dat een schijf kaduuk was, andere schijf gepakt, zelfde.

Quantum HD's in andere pc en lopen maar..

Vreemd vind ik dit.

Elke keer als ik iets deed met die schijven was er hoge cpu belasting en was windows ff heel traag..

Maar nu draaid die al beter met IBM en Maxtor hd's, verder niet echt problemen.

Verwijderd

WinTune:
230±2,6(1,1%) cached disk MB/s
4,5±0,048(1,1%) uncached disk MB/s

Op Zelfde mobo

Verwijderd

Topicstarter
Welke HD heb je EricD?
Edit: zag het te laat, weet het al

Trouwens wintune nu
cached : 69
uncached: 2,5

Het wordt steeds erger, heb nu de laatste bios (2.10) er op zitten.

Verwijderd

Als DMA niet aangevinkt staat, zal het niet snel gaan.

Pak die via IDE drivers uit naar een tijdelijke directory. Verwijder dan de IDE controller uit apparaatbeheer. Resetten en als Win om drivers gaat zeuren, naar die VIA drivers verwijzen.

en dan maar hopen dat je dan wel DMA kunt aanvinken. :)

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 10:57 schreef Cugel het volgende:
Als ik cd rom er af haal start ie helemaal niet op zoals ik al zei. Ik krijg dan die
"primairie master hard disk fail"
MIsschien nog wat anders, die grijze zit bij mij in het midden en de zwarte aan het eind. Met veel moeite de zwarte aan HD gedaan en grijs op cdrom, kan net i.v.m. lengte kabel en opnieuw getest: zelfde waarde als eerst
Vreemd toch!!
HDD fail komt waarschijnlijk omdat je jumper op 'master' staat.. Moet 'single-only' zij indien in zijn eentje op de kabel. :)
Goede manier voor de kabel is:
-blauw >> mobo
-grijs >> hdd
-zwart >> cd-rom

Verwijderd

in de duron 650 met k7t pro2 van m'n ouders zit de zelfde hd als in die van mij en die draait op udma66 en die van mij op udma33 en die van mij is even snel.

Verwijderd

Wat een gezeik zeg met dat ATA100!!! Ik had een MSI K7T-Pro en een Samsung ATA66 schijfie en dat draaide echt lekker. Nu heb ik een K7T-Pro2A (MSI) en een Samsung ATA100 en kan ik wel gille! Mijn pa heeft mijn "oude" systeem en lacht mij nu gewoon uit! ;(

Verwijderd

Topicstarter
Goed, een hoop gehannes heb ik weer gehad.
Uiteindelijk heb ik zowat alle combinaties van drivers uitgeprobeerd. 25 OC-sites bezocht, alles opnieuw geinstalleerd volgens die sites en hoe AMD het graaag wil hebben. (Zeker dus niet de miniport installeren maar dat VXD geval) en wat denk je: sisoft geeft nu ongeveer 6500 aan. Geen spectaculaire verhoging dus. HDTach is een tikkie sneller. Allen de Memory test binnen sisoft geeft een gigantisch verschil (2x zo hoog= 520 tegen zon 250 eerst) Nou ja, het is mij wel duidelijk nu. Het zit hem dus echt in de drivers van het mobo in combinatie met een aantal schijven. :( Western Digital schijnt er dus zo 1 te zijn. Jammer maar helaas. Ik geeft het op. Eens zal een nieuwe driver het echt goed doen, net als destijds met die ALi-AGP driver op mijn ouwe Asus P5ab bordje. Nummer 69 deed pas wat ie moest doen. Hoe lang zal MSI erover doen? Ik moet ze wel nageven dat ze in superrap tempo die bios-sen en drivers maken dus het duurt misschien niet zo lang meer.

Suc6 allemaal en tnx voor de replies!! *D

Edit: PS als je dat die VXD drivers geinstalleerd hebt moet je inderdaad je UDMA aanvinken. Als je miniport drivers en de daarbij horende Busdrivers installeert krijg je automatische een programmatje geinstalleerd waar je alles mee kan regelen, is echter wel wat langzamer maar dan hoef (en kan je) dat niet in je systeem te doen.

Mzzl
Pagina: 1