Toon posts:

Laptop als web-server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een Toshiba Satellite 4030 CDT Laptopje.

Nu wil ik deze graag als servertje installeren, dat moet opzich geen probleem zijn, maar deze moet zeker 4 maanden non-stop draaien...

Kan dat met een laptop? Of kom ik dan ik problemen met dingen als warmte ontwikkeling en slijtage?
Hoe zit het met brandgevaar?

Specs van de laptop:

Toshiba Satellite 4030 CDT
4 Gb Hdd
64 Mb
Mobile Intel Celeron-A 300 Mhz

Deze wordt uitgerust met: Windows NT, Apache, PHP en MySQL.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 15:30 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Celeron-A wordt m.i. niet zo warm...

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Voordeel van laptop: Past in koelkast 8)

Non stop kan natuurlijk wel als je acpi beetje lekker insteld en of hij wel vier maanden aan kan blijven hangt dan ook van je load af. Als hij 24/7 4/12 wordt gebruikt denk ik dat er wel wat probleempjes op zullen treden. (Denk ook dat de batterij het niet zo fijn zal vinden)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Mijn laptop draait hier wel vaker enkele dagen continu. Wel niet echt onder load, gewoon als download-machine. Dat levert geen problemen op qua hitte of zo.
Met je 300Mhz zal dat al zeker geen probleem zijn.

KwindoMc, ik denk dat hij wel aan de stroom hangt als hij 4 maand aan een stuk moet werken. ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een toshiba laptop met PII266MHz een jaar lang als router gebruikt. Zaten twee PCMCIA netwerkkaartjes in. Ik merkte wel dat het scherm best wat warmte ontwikkelt en dat je iig moet zorgen dat het uit gaat als je het scherm dichtklapt, maar dat is meestal wel zo.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Fire69 schreef op 09 september 2004 @ 15:39:
Mijn laptop draait hier wel vaker enkele dagen continu. Wel niet echt onder load, gewoon als download-machine. Dat levert geen problemen op qua hitte of zo.
Met je 300Mhz zal dat al zeker geen probleem zijn.

KwindoMc, ik denk dat hij wel aan de stroom hangt als hij 4 maand aan een stuk moet werken. ;)
Agree. Ging ik wel vanuit maar dan wordt ie nog steeds warm. (weet alleen niet of ie warmer word met netspanning of zonder /tevens weer afhankelijk van type laptop en instellingen)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Nu ik eraan denk, toen ik hier op't werk op deze dienst toekwam, draaide er onder een buro ook een laptop als server (was nogal verdacht, niemand wist ervan, maar hij hing wel rechtstreeks op de adsl-lijn :P ), die stond er al een jaartje of zo.
Was een Dell PIII-600 dacht ik. Dus moet jouw Celeron er zeker wel tegen kunnen.

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wij hebben hier op de zaak een laptop (Compaq Armade E500) die al zoals als ik hier zit (8 maanden) al als webserver functioneerd (wel is waar als test webserver).

Geen enkel probleem daar mee (ligt in de serverruimte met een airco).

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Een webserver is ook maar gewoon een programma, net als notepad en word. Als je Linux erop gooit moet hij best maandenlang kunnen draaien. Denk alleen even aan eventuele updates ivm vulnerabilities. Dat het een laptop betreft maakt niet uit, een laptop is ook maar gewoon een computer (maar dan wat compacter). Een gemiddelde website levert amper serverload op, dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 15:34:
Voordeel van laptop: Past in koelkast 8)
Project: maak van je koelkast een 19 inch-rack. :7
Non stop kan natuurlijk wel als je acpi beetje lekker insteld en of hij wel vier maanden aan kan blijven hangt dan ook van je load af. Als hij 24/7 4/12 wordt gebruikt denk ik dat er wel wat probleempjes op zullen treden. (Denk ook dat de batterij het niet zo fijn zal vinden)
Batterij? :? Ik neem aan dat ie 24/7 op netspanning gaat draaien dus de batterij doet er niet toe. ACPI is voor het stroombeheer, dus dat doet er ook niet echt toe. Standaardinstellingen zijn prima.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, moet geen probleem zijn idd. Heb zelf een laptop draaien, die heeft zonder verdere koeling
de afgelopen maand gewoon gedraaid, zonder enige power save instellingen.
Hij wordt wel een beetje warm, hdd 45-50 graden , cpu 50-70 graden.
Dat is een 1 Ghz mobile PIII btw.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replies mensen!

Is er toevallig nog iemand die een reepje 66 Mhz laptop geheugen heeft liggen...? Dan kan ik windows 2000 erop knallen.... :D

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Windows 2000 + Apache + MySQL @ 128 MB? :) lol

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

bemeall

Down Under!

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 17:06:
Bedankt voor de snelle replies mensen!

Is er toevallig nog iemand die een reepje 66 Mhz laptop geheugen heeft liggen...? Dan kan ik windows 2000 erop knallen.... :D
Misschien dat iemand in V&A je aan een reepje kan helpen :)

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

Verwijderd

Bergen schreef op 09 september 2004 @ 17:41:
Windows 2000 + Apache + MySQL @ 128 MB? :) lol
mwa, als prestaties niet belangrijk zijn of je hebt niet zoveel bezoekers moet dat toch wel lukken.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een tijdje een ouwe compaq p120 als router laten draaien, maar die was na een maand ofzo dus wel DOOD. Nou had ik hem toch maar gekregen en viel er verder niet veel mee te doen, maar het kan dus ook fout aflopen. :/

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
Charly schreef op 09 september 2004 @ 19:00:
Ik heb een tijdje een ouwe compaq p120 als router laten draaien, maar die was na een maand ofzo dus wel DOOD. Nou had ik hem toch maar gekregen en viel er verder niet veel mee te doen, maar het kan dus ook fout aflopen. :/
lol dat "ouwe" zegt al genoeg ;)

Maar goed, het werkt net zo goed als een desktop, en het is ook nog zuinig qua stroom. De mijne trekt 1 Ampère op 19 volt, dus dat zijn 19 Wattjes. Een gemiddelde desktop is wel ietsje onzuiniger... 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 18:56:
[...]

mwa, als prestaties niet belangrijk zijn of je hebt niet zoveel bezoekers moet dat toch wel lukken.
Denk je? :) Windows 2000 loopt zelf al niet bepaald lekker met 128 MB, laat staan als je ook nog een web- en databaseserver erop wilt draaien!

Ik zou toch echt overwegen Linux te installeren, zonder grafische interface. Download de Debian Sarge mini-cd en volg bijvoorbeeld de Apache/PHP/MySQL installatiehandleiding van phpfreakz.nl. Niet geschoten, altijd mis. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Bergen op 09-09-2004 19:38 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

_Rayman_ schreef op 09 september 2004 @ 16:01:
Wij hebben hier op de zaak een laptop (Compaq Armade E500) die al zoals als ik hier zit (8 maanden) al als webserver functioneerd (wel is waar als test webserver).

Geen enkel probleem daar mee (ligt in de serverruimte met een airco).
Let bij die armada wel even op de voeding die willen nog wel eens behoorlijk warm worden en problemen geven.
Heb zelf een E300 een hele fijne laptop alleen brande de voeding door omdat hij te warm werd.(garantie compaq ivm fout in voeding)

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Bergen schreef op 09 september 2004 @ 19:32:
[...]
Denk je? :) Windows 2000 loopt zelf al niet bepaald lekker met 128 MB, laat staan als je ook nog een web- en databaseserver erop wilt draaien!

Ik zou toch echt overwegen Linux te installeren, zonder grafische interface. Download de Debian Sarge mini-cd en volg bijvoorbeeld de Apache/PHP/MySQL installatiehandleiding van phpfreakz.nl. Niet geschoten, altijd mis. :)
'k heb hier zelf een weekje Win2k, apache en mysql gedraait @ Dual P200 met 72 mb ram, performance is in vergelijking met een fatsoenlijke server 3x niks natuurlijk maar 't draait opzich wel.
Heb er nu Clarkconnect op staan (en 96mb ram), merk eigenlijk weinig verschil (ja booten gaat iets sneller maar op 3 minuten maakt dat ook niet meer uit).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... oke, ik begrijp dus dat Windows 2000 in combinatie met een webserver op mijn laptopje erg traag gaat worden...

Windows NT met 64 Mb zal dus wel beter draaien?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Zeker. Je zou 't onder VMWare eens kunnen proberen, dan kun je ook zo de geheugengrootte instellen en dan krijg je alvast een idee hoeveel er geswapt gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke :) Ik weet genoeg :)
Nu alleen nog ergens Windows NT vandaan zien te toveren :\

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 22:05:
Oke :) Ik weet genoeg :)
Nu alleen nog ergens Windows NT vandaan zien te toveren :\
Modbreak:Zullen we dit ff via V&A regelen? ;)

* nero355 moet wel heel eerlijk zeggen : "pleur er Linux/*BSD op en wees happy :P "

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 10-09-2004 16:18 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

netblade

Sunrise

nero355 schreef op 09 september 2004 @ 22:15:
[...]

Heb ik wel toevallig voor een zacht prijse O-)

* nero355 moet wel heel eerlijk zeggen : "pleur er Linux/*BSD op en wees happy :P "
dat houdt t iid wel 4 maanden vol zonder reboots :)

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Edwin van Cleef schreef op 09 september 2004 @ 19:41:
[...]

Let bij die armada wel even op de voeding die willen nog wel eens behoorlijk warm worden en problemen geven.
Heb zelf een E300 een hele fijne laptop alleen brande de voeding door omdat hij te warm werd.(garantie compaq ivm fout in voeding)
offtopic:
Geen problemen met een airco die constant de temp op 18 graden probeerd te houden :7

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jongens, software kan je aanbieden en vragen via Vraag & Aanbod op de frontpage. Ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar het hoort hier gewoon niet. ;)

Overigens kan MySQL veel geheugen slurpen. Als je van plan bent om met grote databases te werken, is die geheugenupgrade toch wel erg handig. Dan kan je trouwens ook e.v.t. wel overstappen naar een compacte Linux installatie, dat werkt ook prima @ 128MB.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

netblade schreef op 10 september 2004 @ 09:00:
[...]

dat houdt t iid wel 4 maanden vol zonder reboots :)
En Linux hoef je niet ergens vandaan "te toveren". www.linuxiso.org in the house of probeer de nieuwe debian-installer eens!

[ Voor 19% gewijzigd door Bergen op 10-09-2004 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Nero355: Sorry, maar ik vroeg helemaal niet om software hoor..? :\

Ik weet dat het met Linux wat beter zal gaan jah, maar ik ben dus een mega linux noob :p

vandaar dat ik het liever even bij NT o.i.d. houd :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Als die laptop een Li-ion accu heeft kun je die beter verwijderen die vier maanden. Een Li-ion accu gaat het langste mee met een lading van 40% en een temp van 0c en dat zal niet het geval zijn als de laptop als webserver gebruikt word.
Pagina: 1