Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 13:33:
Waarom wordt er meer waarde gehecht aan een bewijs dat zegt dat het niet kan, dan aan een bewijs dat zegt dat het wél kan? In beide bewijzen kunnen fouten zitten. Het is dus té voorbarig om nu al te concluderen dat deze nieuwe theorie fout is.
In de wiskunde zijn twee bewijzen, mits sluitend, allebei in principe even geldig. Een bewijs is een bewijs. Een bewijs dat iets wel kan is gelijkwaardig aan een bewijs dat iets niet kan, het zijn allebei bewijzen.
Als twee bewijzen elkaar tegenspreken moet één van de twee een fout bevatten. Nouja, in theorie zou het mogelijk zijn dat ons wiskunde inconsistent is, oftewel dat beide bewijzen geldig zijn en de wiskunde zelf ongeldig. Maar daar gaan we voor het gemak maar even niet vanuit.
Dan hebben we dus twee bewijzen, waarvan er één fout is. Het ene bewijs bestaat al 150 jaar, en is talloze malen door de beste wiskundigen bekeken en geanalyseerd. Het andere bewijs is vorige week voor het eerst gepubliceerd en door 2 mensen (voor zover wij kunnen nagaan) bekeken.
Dan heb ik toch meer vertrouwen in het eerste bewijs.
Maar anyway, het lijkt er dus op dat beide bewijzen elkaar niet tegenspreken. Het tweede bewijs doet gewoon niet wat het claimt te doen. Het geeft helemaal geen analytische oplossingen voor een willekeurige polynoom. Het geeft simpelweg een convergente reeks die als limiet de oplossing van dit polynoom heeft. Om de juiste antwoorden te vinden hoef je dan 'slechts' een oneindige som te uit te rekenen.
Dat is op zich interessanter dan ik het nu laat klinken. Veel van de wiskunde, en ook de natuurkunde, bestaat uit niets anders dan het bedenken en gebruiken van dit soort benaderingsmethodes. Want dat is het in feite, in principe geeft deze oneindige som het exacte antwoord, maar je kunt natuurlijk nooit meer dan een eindig deel van deze oneindige som uitrekenen, en dus heb je een benadering.
Waar ik alleen mee zit is dat dit helemaal niet nieuw is. Dit is als een automonteur die claimt het wiel uitgevonden te hebben. Op zich is een wiel een interessante uitvinding, maar het bestaat allang.
Misschien dat deze jongen een nieuw en beter soort wiel heeft uitgevonden, maar gezien de hoogdravende manier waarop dit gebracht wordt, en het rommelige uiterlijk van het artikel, heb ik meer de indruk dat het gewoon een onzinstuk is. Als je een beter wiel uitvindt kun je dat toch gewoon zeggen, in plaats van absurde claims rond te strooien?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett