hoi mensen,
de meeste kennen uiteraard de abc formule wel
voor de vergelijking van het type:
ax^2 + bx + c = 0
en dan krijg je:
( -b± sqrt(b^2-4ac))/(2a)
dit begrijp ik allemaal goed maar als we gaan kijken naar de 'afleiding' tot de abc-formule heb ik toch een paar vraagjes...
we hebben dus:
ax^2 + bx + c = 0
x^2 + (b/a)x + (c/a) = 0 (delen door a, met a is ongelijk aan nul uiteraard)
(x- b/(2a))^2 - (b^2/4a^2) + (c/a) = 0 dit is denk ik de moeilijkste stap, hier moet je 'kwadraat afsplitsen' maar hoe werkt dit precies?
(x - b/(2a))^2 = (b^2)/(4a^2) - (c/a) = (b^2)/(4a^2)- (4ac)/(4a^2)=(b^2-4ac)/(4a^2) (onder 1 noemer gebracht)
en dan is
x - b/(2a) =± sqrt ( (b^2-4ac)/(4a^2) )
en dan zou
± sqrt ( (b^2-4ac)/(4a^2) ) = (±sqrt (b^2-4ac)) / (sqrt(4a^2))
waarom is het is het dan (±sqrt (b^2-4ac)) / (sqrt(4a^2)) en niet
(±sqrt (b^2-4ac)) / ( ± sqrt(4a^2)) ?? (met de nadruk op de '± ' vóór: "sqrt(4a^2)"
vervolgens vinden we:
x= -b/(2a) ± (sqrt(b^2-4ac))/(2a)) = ( -b± sqrt(b^2-4ac))/(2a)
en vinden we dan de waarde(s) van x.
zo staat het allemaal op een papier dat ik ooit is gekregen heb maar er staat geen verdere toelichting bij...
hebben we trouwens misschien ook een abcD - formule? voor 3e graadsvergelijkingen
( ax^3 + bx^2 + cx +d = 0 )
ik heb wel es gehoord van de formule van cardano en er ook nog iets over gelezen maar die is al weer een stuk ingewikkelder dan de abc-formule.. is er niet een 'simpelere' formule zoals de abc-formuile voor?
de meeste kennen uiteraard de abc formule wel
voor de vergelijking van het type:
ax^2 + bx + c = 0
en dan krijg je:
( -b± sqrt(b^2-4ac))/(2a)
dit begrijp ik allemaal goed maar als we gaan kijken naar de 'afleiding' tot de abc-formule heb ik toch een paar vraagjes...
we hebben dus:
ax^2 + bx + c = 0
x^2 + (b/a)x + (c/a) = 0 (delen door a, met a is ongelijk aan nul uiteraard)
(x- b/(2a))^2 - (b^2/4a^2) + (c/a) = 0 dit is denk ik de moeilijkste stap, hier moet je 'kwadraat afsplitsen' maar hoe werkt dit precies?
(x - b/(2a))^2 = (b^2)/(4a^2) - (c/a) = (b^2)/(4a^2)- (4ac)/(4a^2)=(b^2-4ac)/(4a^2) (onder 1 noemer gebracht)
en dan is
x - b/(2a) =± sqrt ( (b^2-4ac)/(4a^2) )
en dan zou
± sqrt ( (b^2-4ac)/(4a^2) ) = (±sqrt (b^2-4ac)) / (sqrt(4a^2))
waarom is het is het dan (±sqrt (b^2-4ac)) / (sqrt(4a^2)) en niet
(±sqrt (b^2-4ac)) / ( ± sqrt(4a^2)) ?? (met de nadruk op de '± ' vóór: "sqrt(4a^2)"
vervolgens vinden we:
x= -b/(2a) ± (sqrt(b^2-4ac))/(2a)) = ( -b± sqrt(b^2-4ac))/(2a)
en vinden we dan de waarde(s) van x.
zo staat het allemaal op een papier dat ik ooit is gekregen heb maar er staat geen verdere toelichting bij...
hebben we trouwens misschien ook een abcD - formule? voor 3e graadsvergelijkingen
( ax^3 + bx^2 + cx +d = 0 )
ik heb wel es gehoord van de formule van cardano en er ook nog iets over gelezen maar die is al weer een stuk ingewikkelder dan de abc-formule.. is er niet een 'simpelere' formule zoals de abc-formuile voor?