Toon posts:

[sata] problemen met capturing dv via firewire door HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer beeld van mijn Sony DCR-TRV33E te capturen via firewire op mijn Asus P4PE mobo, P4 2,66, Creative Geforce Ti4600, 512MB RAM, 2 Maxtor SATA 120GB schijven op 7200RPM, niet in raid.

Met allerlei DV capture progs (Windows Movie Maker, Adobe Premiere Pro, Pinnacle, Scenealyzer,etc treed er meteen enorme frame loss of verloren beelden op. Zo'n 10 per seconde. Ik heb van alles geprobeerd (cache settings HD gecontroleerd, alle progs op de achtergrond uitgezet, nieuwe drivers videokaart, etc) maar niets werkt. Enkele maanden geleden heb ik op hetzelfde (hardware) systeem met gemak film gecaptured. Het systeem moet het zonder probleem aankunnen. Ik draai XP PRO SP2.

De HD testen in Pinnacle maar ook HD-tach geven aan dat de schijven het zonder probleem aan moeten kunnen. Uiteraard zijn de schijven gedefragmenteerd.

Ik heb de search gebruikt maar geen van de daar genoemde oplossingen had enig effect. Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 21:39 ]

Verwijderd

Sinds wanneer heb je dit probleem? Had je het ook al voordat je sp2 hebt geinstalleerd?
Kijk eens of je geen irq-conflict hebt op je firewire-kaartje. Probeer het fw-kaartje eens in een andere pc. Probeer de camera eens op een andere pc.
Wat vaak voorkomt is een kapotte fw-kabel, leen/koop er een en test het daar eens mee. ;)

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03 13:23
Ik heb ergens gelezen dat het service-pack 2 voor M$WindowsXP problemen veroorzaakt bij gebruik van bepaalde firewire hardware. Deze hardware zou qua snelheid worden terug gebracht van 800 Mbps naar 100 Mbps; zoek a.u.b. uit of uw hardware ook beinvloed wordt door service-pack 2.

[ Voor 48% gewijzigd door ParkOverall op 08-09-2004 03:04 ]

Verwijderd

Misschien om de 1 of andere vage reden is door de installatie van sp2 je udma/ide driver onklaar geraakt.

Eeenkennis van mij had nl precies hetzelfde probleem, de benchmark gaf ruim voldoende snelheid aan, maar toch gigaveel frameloss.
Ik heb toen UDMA aangezet en hoewel de snelheid volgens de benchmark zelfs 5% was AFgenomen??? nooit geen last meer gehad van frameloss.

(Ja 1 keer nog toen was hij tegelijkertijd een cd aan t branden die opdezelfde ide poort zat als de hd waarnaar gecaptured werd)

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-02 18:18

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ParkOverall schreef op 08 september 2004 @ 02:49:
Ik heb ergens gelezen dat het service-pack 2 voor M$WindowsXP problemen veroorzaakt bij gebruik van bepaalde firewire hardware. Deze hardware zou qua snelheid worden terug gebracht van 800 Mbps naar 100 Mbps; zoek a.u.b. uit of uw hardware ook beinvloed wordt door service-pack 2.
Dit is in ieder geval zo te zien het geval bij mijn huisgenoot en bij mij. Firewire schijven en DV camera protesteren continue.

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik weet niet precies na welke software veranderingen de fouten zijn opgetreden want ik heb al maanden niet gecaptured.

In reactie op de vraag van Maniacshouse over een eventueel IRQ conflict op mijn firewire kaart, firewire zit geintegreert op mijn Asus P4PE mobo. Ik heb de drivers ervan verwijdert en opnieuw geinstalleerd zonder succes, ook heb ik gekeken of er conflicten waren maar dit was niet het geval.

Het zou goed kunnen dat SP2 de boosdoener is. Ik denk dat er niets anders opzit om XP schoon te installeren en dan met SP1 te kijken of ik wel kan capturen. Ik ga vanavond aan de gang en zal rapporteren wat de resultaten zijn.

Ik zit op mijn werk dus kan het zelf niet controleren, maar zeker geen kans om SP2 te uninstallen?

Draait mijn systeempie net lekker, kan ik opnieuw beginnen :r

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op 08 september 2004 @ 02:49:
Weet jij nog waar je dat hebt gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het ligt niet aan SP2. Heb bij mijn Pa (vergelijkbaar systeem) met SP1 gecaptured, no problemo. Daarna SP2 erop gezet. Nog steeds geen problemo.

Nou zou het nog kunnen liggen aan mijn schijven. Het zijn 2 maxtor sata 120gb schijven die aan de fasttrak 376 controller hangen van mijn mobo. Windows ziet die schijven als 2 Promise 1+0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Devices.

Iemand nog tips??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Heeft je firewire controller wel een IRQ gekregen? Doet die ook wel DMA? Zoniet, dan zou daar je probleem kunnen liggen. Kijk eens in je BIOS, of steek het ding eens in een ander PCI slot...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 09 september 2004 @ 20:29:
Heeft je firewire controller wel een IRQ gekregen? Doet die ook wel DMA? Zoniet, dan zou daar je probleem kunnen liggen. Kijk eens in je BIOS, of steek het ding eens in een ander PCI slot...
Hij heeft IRQ 22 toegewezen, en in een ander pci slot gaat niet, de controller zit geintegreerd op mijn mobo. Net verse installatie van XP PRO erop gezet. Zelfde probleem.

Ik denk dat het aan de combinatie van de fasttrak 376 en mijn sata maxtor schijven ligt. Ik ga het 's vragen in het Opslagmedia & I/O Controllers forum. Want volgens mij zijn de problemen begonnen nadat ik ben overgestapt op 2 maxtor sata schijven van 120gb icm met mijn fasttrak 376 controller op m'n mobo.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 22:49 ]

• voodooless
  • Laatst online: 07-03 12:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat dan het topic ff verplaatsen i.p.v een nieuw te beginnen!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 09 september 2004 @ 22:02:
Laat dan het topic ff verplaatsen i.p.v een nieuw te beginnen!
Shit, ik heb hem al geplaatst. Ik ga ff lezen hoe ik dat nieuwe topic verwijder en dit topic verplaats.

Verwijderd

Alle netwerk shit bij de DV-controller verwijderen.
SMART van je HD disabelen.
Alle niet relevant backgroundtask beeindigen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 22:19:
Alle netwerk shit bij de DV-controller verwijderen.
SMART van je HD disabelen.
Alle niet relevant backgroundtask beeindigen.
Heb ik geprobeerd, maarehhh no go. Bij mijn Pa met vergelijkbaar systeem met enorm veel in de achtergrond draaiend en SMART aan werkt het wel. Erg vervelend allemaal. Denk echt dat het aan de HD icm sata controller ligt.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 20:37
voor de meest simpelste capture van DV: http://www.carr-engineering.com/dvio.htm dat werkt rete goed, nooit dropped frames bij :)

*met percies de zelfde camera als jou..

Verwijderd

Topicstarter
Dala schreef op 09 september 2004 @ 22:31:
voor de meest simpelste capture van DV: http://www.carr-engineering.com/dvio.htm dat werkt rete goed, nooit dropped frames bij :)

*met percies de zelfde camera als jou..
Ik heb het geprobeerd maar nog steeds frame drops. Het ligt ook niet zozeer aan de progs als wel aan een config probleem van mijn systeem. Ik heb het ook met een verste installatie van XP geprobeerd. Zelfde probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 11:00 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:52
AV -> IO + titelfix

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmmmmm, ik denk dat er niets anders op zit dan ergens een ide schijf te lenen, die aan een ide poort te hangen en dan te capturen. Als dat probleemloos verloopt dat weet ik zeker dat het aan de config van mijn sata schijven icm asus p4pe mobo met fasttrak 376 controller ligt.

En als het daar aan ligt, wat zou dan de beste oplossing zijn? Nieuw mobo is zonde want m'n proc en geheugen zijn eigenlijk te langzaam voor een sneller mobo, een sata controller kaart zou een optie kunnen zijn, ik weet alleen niet zeker of ik het probleem daarmee oplos. Het allermakkelijkste is denk ik om een sata schijf om te ruilen voor een die model.

Volgens mij gebruik ik al de laatste drivers voor die fasttrak controller: 1.0.1.37. En wat doet die SCSI D344PRT controller eigenlijk in mijn device manager?

Zijn er mensen met de combinatie Asus P4PE met een fasttrak 376 controller en Maxtor DiamondMax Plus 9, 120Gb,7200rpm,8M,SATA150 schijven die dezelfde problemen of juist niet hebben met het capturen van DV via firewire?? Als die mensen er zijn, kunnnen we dan misschien wat benchmarks van hd-tach enzo uitwisselen? Ik ben er alleen pas weer morgenavond.

Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST!!!

Het probleem zat hem gek genoeg in m'n 3Com Etherlink XL 10/100, 3C905C-TX netwerkkaart. Als ik dat kaartje disable in device manager dan kan ik zonder frame loss capturen. Als ik hem weer enable dan lukt dat niet. Ook het afspelen van de binnengehaalde avi loopt stotterend met de 3Com kaart enabled.

Vaag hoor. Die 3Com kaart zit op irq 20, de firewire controller op 22.

Iemand anders hier wel 's van gehoord?

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 08:07
Ik lijk een soort gelijk probleem te hebben maar heb zo het idee dat ik hier niet mijn oplossing vinden kan? Ik heb al een topic gepost hierover maar zal deze maar ff verwijderen. Mijn probleem is dat ik een p4c800 deluxe mobo heb met hierop 3 sata schijven waarvan diegene waar ik op wil capture op de promise SATA378 ide controller zit en daar ontstaan de problemen op mijn andere HD die op de normale SATA aansluiting zit werkt het wel perfect. Dit is voor mij overigens de eerste keer dat ik hierop capture , op die HD dus, heb hem namelijk hiervoor aangeschaft maar blijkt nu dus geen zin te hebben? Overigens zijn bij mij de IRQ waardens net andersom ?!?1

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 13-09-2004 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
En toevallig geen 3Com netwerkkaartje op een PCI slot?

Wat je zou kunnen proberen is één voor één de pci devices disablen in device manager om uit te sluiten dat zo'n pci kaartje voor problemen zorgt.

Je zou ook nog kunnen proberen om de pci kaartjes fysiek te verwijderen uit de sloten.

Ik ga er hier gemakshalve maar vanuit dat je pci kaartjes gebruikt.

• schumi2004
Nee geen PCI netwerkkaart, zit onboard. Is wel een optie ja die PCI sloten disablen maar omdat elke keer te moeten doen vind ik nou ook weer niet zo handig had gehoopt dat door het wijzigen van de IRQ van netwerkkaart het probleem verholpen zou kunnen zijn het uitschakelen ervan helpt iig niet!

[ Voor 8% gewijzigd door schumi2004 op 14-09-2004 17:33 ]

Verwijderd

Met betrekking tot XP SP2 het volgende. Ik werk voornamelijk met Avid Xpress Pro en soms met Premiere Pro. Nu wilde Avid 4.5 niet capturen op SP2. Premiere Pro vertikt het om audio af te spelen in de timeline en preview...
Van Avid toen versie 4.3.1 geprobeerd. Niet capturen dus...
Toen maar eens SP2 ge-uninstalled. En jawel alles werkt weer!!! :)
Lang leve MS... Not... :(

• schumi2004
Ik krijg het maar niet aan de gang!
Heb de netwerk kaart uitgeschakeld en IRQ ervan gwijzigd, de aanwezige PCI sloten leeg gemaakt maar helaas geen positief resultaat! Ook alle USB devices losgekoppelt!
Ik zal even een kleine opsomming geven van wat er in mijn systeem zit:
ASUS P4C800 Deluxe
Intel P4 3.0GHz
1Gb RAM geheugen
ATI Radeon 9800pro
Soundblaster SB Audigy 2
3 HD:
WD 36GB (10000 toeren voor OS - XP SP1)
WD 200GB (data opslag ivm met ruimte niet meer voor capture te gebruiken)
Maxtor 200GB (deze zou voor capture gebruikt moeten worden)

Alle zijn SATA disks en op deze volgorde aangesloten waarvan de Maxtor disk dus op de RAID controller zit van mijn mobo maar met capturen frame-loss/verloren beelden geeft!!!!

Iemand nog suggesties van wat te kunnen proberen? Alle drivers zijn up2date ook is er al een clean instal gedaan maar zoals in voorgaande berichten staat heeft het ook bij mij geen effect!

:update:
even een offtopic vraagje tussendoor, mss een oplossing voor mijn probleem althans de weg van de minste weerstand, als ik nu op mijn mobo mijn HD's verwissel dus diegene voor capturen gewoon op de regulieren aansluiting zet en die al praktisch vol is op de RAID controller zet zou het opgelost moeten zijn maar kan ik dit zonder problemen doen dat omwissellen dus?
Verder vroeg ik me af of ik een jumper of wat mss ben vergeten op mijn HD's te plaatsen cq verzetten?

[ Voor 23% gewijzigd door schumi2004 op 16-09-2004 11:57 ]

• jdiezrequejo
  • Laatst online: 07-03 13:44
Ik heb dit probleem ook!

Nu heb ik ook een Asus P4pe, en tijdens het capturen met de verschillende programmas merk ik ook frameloss op.

Nu heb ik verder Pentium 4 3,06ghz, 1 gig ddr geheugen, geforce 4 ti 4200 en verder 1 WD 7200 rpm, 8mb cache van 120 gig.

Ook ik heb geprobeerd om mijn netwerkkaart (Broadcom NetXtreme) uitteschakelen. Maar dit heeft niet geholpen bij mij. Lijdt nog steeds aan frame loss..

Ook gaat bij mij het geluid kraken en piepen waneneer ik probeer te capturen.

MIsschien iemand een idee waar het verders aan zou kunnen liggen?

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 20:37
als het geluid gaat kraken, dan zou ik zeggen dat de geluidskaart en de capture kaart misschien een IRQ adress delen. dus ff opzoeken in het boekje van ja mobo en kijken welke IRQ adress geen probleem oplevert, en bij welk PCI slot dat dan hoort.

• jdiezrequejo
  • Laatst online: 07-03 13:44
Dala schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:20:
als het geluid gaat kraken, dan zou ik zeggen dat de geluidskaart en de capture kaart misschien een IRQ adress delen. dus ff opzoeken in het boekje van ja mobo en kijken welke IRQ adress geen probleem oplevert, en bij welk PCI slot dat dan hoort.
*even een up*

Wat ik ervan zie is dat de USB, en Firewire opzelfde IRQ poort zitten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jdiezrequejo/help.JPG

Die zitten namelijk rechtstreeks op mijn moederbord vast. Zoals je ook kan zien zijn het er twee. een zo'n grote firewire aansluiting en een kleine. Nu heb ik deze al op het moederbord verwisseld en dat wil niet helpen..

Ook heb ik die Usb controller eruitgetrokken wil niet helpen.

En ook kan ik niet het IRQ adres wijzigen...

Er moet toch wel een oplossing hiervoor zijn?

(enigste wat ik kan bedenken is egwoon een aparte firewire kaart kopen!) Maar dat is dan wel mooi een naaistreek! Want dan leveren ze gewoon een pc die niet naar functioneren werkt

(heb deze pc 2 jaar geleen gekocht, met als doel ook later er video op te bewerken. Maar nu ik daar pas de mogelijkheden toe heb Camera enzo.. Ben ik erachter gekomen dat het niet werkt! )

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is al weer een maand geleden sinds de laatste post, maar ook ik heb een soortgelijk probleem. Ik ben nu voor het eerst aan het capturen op het volgende systeem:

Asus P4C800E Deluxe (Firewire onboard)
P4 2,8GHz
2x 512 Mb PC3200
5 harddisks waarvan ik capture op een WD SATA schijf van 120Gb.
Windows XP SP2.

Wanneer ik de camcorder aansluit op de onboard firewire poort heb ik 18 framedrops in een kwartier film. Ik capture in Pinnacle 9 op DV kwaliteit en zet zoveel mogelijk programma's uit.

Nu heb ik ook een SB Audigy 2 met firewire erop, en als ik daarmee capture, dan kan ik vanalles doen tijdens het capturen, zonder framedrops.

Op zich gaat het capturen dus goed nu, maar ik vind het wel erg vreemd dat de onboard FW dus niet in orde is.

Verwijderd

BounceMeister schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:06:
Het is al weer een maand geleden sinds de laatste post, maar ook ik heb een soortgelijk probleem. Ik ben nu voor het eerst aan het capturen op het volgende systeem:

Asus P4C800E Deluxe (Firewire onboard)
P4 2,8GHz
2x 512 Mb PC3200
5 harddisks waarvan ik capture op een WD SATA schijf van 120Gb.
Windows XP SP2.

Wanneer ik de camcorder aansluit op de onboard firewire poort heb ik 18 framedrops in een kwartier film. Ik capture in Pinnacle 9 op DV kwaliteit en zet zoveel mogelijk programma's uit.

Nu heb ik ook een SB Audigy 2 met firewire erop, en als ik daarmee capture, dan kan ik vanalles doen tijdens het capturen, zonder framedrops.

Op zich gaat het capturen dus goed nu, maar ik vind het wel erg vreemd dat de onboard FW dus niet in orde is.
Euhm duffe opmerking misschien, maar dan gebruik je toch de poort van de SB?
Probleem opgelost... ;)
Pagina: 1