Toon posts:

Speedtouch 510 probleem met napt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een speedtouch 510 modem voor mijn internet verbinding. Ik probeer voor mijn server een aantal poorten open te zetten (in dit geval ssh).

- Ik ga naar de napt settings --> voeg daar een entry toe.
- geeft als internal ip het ipadres van mijn server
- kies voor tcp
- internal en external poort zet ik op 22
- external ipadres zet ik op 0.0.0.0
- kies vervolgens save all

Maar daarna krijg ik alsnog geen verbinding van buitenaf. Wat doe ik fout?
Ik heb zelfs het modem opnieuw laten connecten.

Verwijderd

eerst APPLY doen en dan SAVE ALL ?

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• RC2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:13

RC2

Resistance is futile

Je probeert toch niet vanaf je interne netwerk op het externe ip in te loggen? Dat werkt namelijk niet. Gebruik op het interne netwerk ook het interne ip adres.

Who wants to life forever anyway...

Verwijderd

Topicstarter
nee dat werkt inderdaad niet. dat had ik ook al ondervonden :)

Verwijderd

Topicstarter
nee met de manager wil het ook niet werken helaas :(

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Zet er nieuwere firmware op en try again. Anders gewoon de config file handmatig vervangen.

Verwijderd

Ja ik vind die nat manager wel makkelijk maar ik moet meer als 100 poorten los zetten en dat kan niet met dat progama...
Ik heb al veel multi nat tools gebruikt maar geen 1 werkt......iemand nog een id ?

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 09:20
weet niet of het nodig is maar ik gebruik als external ip niet 0.0.0.0 maar mijn echte externe ip adres... Weet niet of het iets uit maakt, maar is het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand toevallig snel hoe ik het modem terug kan zetten naar factory defaults?

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 09:20
- naar router menu
- advanced
- system
- restore defaults

Werkte mijn vorige opmerking niet???

Verwijderd

download de NAT manager op www.kpn.com. daarmee werkt het wel, saven via het modem werkt op één of andere vage manier niet.

Maar met de NAT manager heb ik nooit problemen, mn NAPT gegevens staan er nu al 2 maanden in :)

Verwijderd

Topicstarter
SierdW schreef op 06 september 2004 @ 19:53:
Werkte mijn vorige opmerking niet???
Nee dat had ik namelijk aan geprobeerd....

Verwijderd

How to perform a hardware reset to factory defaults:

1) Make sure the SpeedTouch is powered on.
2) Power off the SpeedTouch by pressing the power button until all LEDs turn off.
3) Press the power button once again (shortly).
4) As soon as the Power/System LED is flashing green, press the power button once more (shortly).
5) The Power/System LED stops flashing to become solid green. After six seconds, it starts flashing green again. Press the power button once more (shortly).
7) The SpeedTouch reboots and will come online with factory default settings

Zo ff snel overgetikt, maar is te vinden op http://www.speedtouch.com onder support ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het modem terug gezet naar factory defaults en alles netjes geconfigureerd

ik heb nu bij external ipadres mijn externe ipadres gezet en de poort geeft nu wel state "listen". Wederom krijg ik een connection timeout als ik een connectie door iemand op laat zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het probleem niet opgelost, maar ik heb nu wel een workaround. Ik heb op de het modem de pptp configuratie file ingelezen. Het modem is nu niets anders dan doorgeefluik. De verbinding komt nu binnen op mijn router en als ik daar een poort open zet werkt het perfect.

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je hebt de oplossing nog niet? Je hebt mijn suggestie ook nog niet geprobeerd!
Beetje search werk doen en je weet dat de ST510 veel NAT problemen heeft met oudere firmware. Upgrade dus.

Verwijderd

Had je dat tweede router er ook al achter hangen toen je met die NAPT settings bezig was in de speedtouch?

In dat geval moet je namelijk de NAPT settings in je speedtouch laten doorverwijzen naar je tweede router, en niet naar de eindbestemming (server).

Anders gaat je speedtouch namelijk direct naar de server zoeken, terwijl daar nog een router tussen zit (waarschijnlijk in een andere IP reeks ook). Dus je Speedtouch had naar je Router moeten wijzen en dat router dus naar je server. Dan krijg je hetzelfde effect als wat je nu hebt.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

SierdW schreef op 06 september 2004 @ 19:47:
weet niet of het nodig is maar ik gebruik als external ip niet 0.0.0.0 maar mijn echte externe ip adres... Weet niet of het iets uit maakt, maar is het proberen waard.
Dat zal niet werken had dit hier in het verleden dus ook.
Om de zoveel tijd reset de provider (bij mij wanadoo) het ipadres en dan zijn je settings weg uit je router.
Na wat heen en weer gebeld te hebben eerst met wanadoo daarna met alcatel kreeg ik de tip om external op 0.0.0.0 te zetten en dat werkt dus wel.

vreemde is als ik bijvoorbeeld een webservertje online zet dat het dan wel werkt.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is het volgende:
schakel de DHCP server op je router uit
en geef iedere computer in jouw netwerk een vast IP adres dat wil ook nog wel eens werken :)

computer voor alle werkzaamheden

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Edwin van Cleef schreef op 08 september 2004 @ 17:21:
Dat zal niet werken had dit hier in het verleden dus ook.
Om de zoveel tijd reset de provider (bij mij wanadoo) het ipadres en dan zijn je settings weg uit je router.
Na wat heen en weer gebeld te hebben eerst met wanadoo daarna met alcatel kreeg ik de tip om external op 0.0.0.0 te zetten en dat werkt dus wel.
Klopt als een bus :)
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het volgende:
schakel de DHCP server op je router uit
en geef iedere computer in jouw netwerk een vast IP adres dat wil ook nog wel eens werken :)
Je kan gewoon de DHCP aanlaten en zelf IP's inkloppen : Houdt die DHCP Server rekening mee ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik met nat aan het klooien was hing de router er niet tussen om even die onduidelijkheid te voorkomen :). Het wilde gewoon echt niet werken. Ik had de firmware al geupdate naar een nieuwe versie.

Dhcp heb ik standaard uit staat ivm wireless. Ik wil namelijk niet dat elke idioot die per ongeluk op mijn netwerkt terecht komt zomaar een ipadres krijgt. Ik ga er uberhaupt niet vanuit dat er zomaar iemand op mijn netwerk komt ;). Nu alleen nog radius fixen voor wifi.

Verwijderd

Topicstarter
Fuckin hell. Ik snap er echt geen reet meer van. Van de week werkte alles nog perfect. Gisteren ging ik vanaf me werk eea testen: geen verbinding. Thuis gekeken en grc laten scannen. stonden de meeste poorten in een keer op closed ipv stealth en sommige poorten gewoon open. Ik heb de router weer gereset en helemaal netjes geconfigureerd.

Zowel de router als het modem zijn nu qua firmware up to date. Het modem draait nu in pptp mode dus eigenlijk alleen als doorgeefluik. Ik krijg gewoon verbinding naar internet. Als ik grc laat scannen staat poort 22 gewoon open, maar ik blijf een connection timeout krijgen als ik van buitenaf wil/laat connecten.

Verwijderd

Het is een bekend probleem dat de Speedtouch 510 de poortmappings eens in de zoveel tijd verliest...

Tenminste, wanneer deze via de webinterface worden ingesteld. Het tooltje van Alcatel schijnt goed te werken (wanneer je een voorkeur geeft aan een GUI). Ik heb het zelf 'opgelost' door telnet te gebruiken, en dit blijkt perfect te werken. De mappings blijven er in elk geval 2 maanden in staan, langer heb ik het modem nog niet aangehad.

Dhcp werkt overigens perfect, ook wanneer je dan gewoon een statisch IP opgeeft... Niets geen gezeik. Succes!

Edit: gewoon weer een harde reset en poortmappen mbv telnet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het portmappen gebeurd in dit geval niet op het speedtouch modem maar op de router. Zoals ik al zei. Het modem is niet meer dan alleen maar een doorgeefluik. Het ipadres van de provider wordt ook aan de router toegekend niet aan het modem.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:14:
Het is een bekend probleem dat de Speedtouch 510 de poortmappings eens in de zoveel tijd verliest...

Tenminste, wanneer deze via de webinterface worden ingesteld. Het tooltje van Alcatel schijnt goed te werken (wanneer je een voorkeur geeft aan een GUI). Ik heb het zelf 'opgelost' door telnet te gebruiken, en dit blijkt perfect te werken. De mappings blijven er in elk geval 2 maanden in staan, langer heb ik het modem nog niet aangehad.

Dhcp werkt overigens perfect, ook wanneer je dan gewoon een statisch IP opgeeft... Niets geen gezeik. Succes!

Edit: gewoon weer een harde reset en poortmappen mbv telnet ;)
*no flame maar heb jij die info in de libelle gelezen of zo?*

ik gebruik mijn speedtouch 510i al 2 jaar onafgebroken en nog nooit ben ik settings kwijtgeraakt.
Zelfs na een firmwareupdate bleef alles zoals het was.
Dus wanneer jij die problemen wel hebt moet je het toch eens ergens anders gaan zoeken.
De 510i staat bij mij al die 2 jaar al 24/7 aan zonder enige problemen op het verkeerd configureren na dan maar zoiets is mijn eigen schuld of pure onwetendheid over hoe het werkt.
Van tijd tot tijd leer ik meer bij over de mogelijkheden heb zelfs op emule een handleiding gevonden over mijn alcatel van bijna 600 paginas dik (pdf) waarin alles maar dan ook alles beschreven word van configuratie tot en met het gebruik van telnet.
Ik kan menig tweaker die deze modem/router gebruikt en meer wilt weten over het portmapping verhaal adviseren om dat ook door te bladeren.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

reiker

dan jij!

Edwin van Cleef schreef op 11 september 2004 @ 12:48:
[...]

*no flame maar heb jij die info in de libelle gelezen of zo?*

[...]
Ongetwijfeld lees je hier meer topics... Als dat zo is weet je dat er *veel* mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Natuurlijk hoor je alleen die, als iets probleemloos functioneert hoor je er niks van. Lees bv. Alcatel 510i NAT-problemen topic eens door...

[ Voor 8% gewijzigd door reiker op 11-09-2004 13:21 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

reiker schreef op 11 september 2004 @ 13:20:
[...]

Ongetwijfeld lees je hier meer topics... Als dat zo is weet je dat er *veel* mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Natuurlijk hoor je alleen die, als iets probleemloos functioneert hoor je er niks van. Lees bv. Alcatel 510i NAT-problemen topic eens door...
ach ja zo lang er computers zijn zullen deze problemen ongetwijfeld blijven denk ik.

Het vreemde is ik heb 1 maal mijn firmware een keer geupgrade maar echte problemen heb ik niet gehad.
Als er al problemen waren was ik zelf de veroorzaker.
Ik download regelmatig met emule gelijkwaardige programma's en welk os ik ook gebruik van windows tot linux en solaris nog nooit ben ik mijn poortsettings kwijtgeraakt die ik zelf ingesteld had :?
Natuurlijk heb ik de link naar het topic even doorgelezen en kom ik diverse draadjes tegen van de problemen.
Het vreemde is dat een goede bekende van mij altijd alles in telnet doet en die persoon meer problemen ondervind met het maken van verbindingen dan ik die het gewoon via de webinterface doet

En aangezien het iemand is met een behoorlijke kennis van telnet vind ik dat laatste ook erg vreemd.

Klein voorbeeld:
Wanneer ik een game koop om online te spelen open ik de betreffende poort via de webinterface en alles werkt naar behoren.
Wanneer ik bestanden door wil sturen via msn krijg ik geen terugslag van snelheid

Bij die persoon is het zo dat wanneer ik een bestand door wil sturen via msn dat de verbinding in elkaar zakt als een pudding terwijl ik bij niemand verder hinder ondervind.

Zou het komen door een slechte serie? verkeerde firmware? ik weet het niet.
Maar alles wat ik gelezen heb over de problemen komen vreemd genoeg hier totaal niet voor en alle settings die ik er in verwerkt heb blijven er ook gewoon instaan.

Zou iemand mij bijvoorbeeld eens uit kunnen leggen wat voor voordelen je hebt met het configureren van telnet mbt de webinterface?
Ik zie de voordelen namenlijk niet en gemak dient de mens zeg ik altijd maar O-)

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:14:

Sorry maar volgens mij is dit echt grote onzin. Het maakt geen ene ruk uit of je het doet via telnet, de webinterface of zelf een config file upload. Het word nergens bewaard hoe je dit doet en een config file is een config file.
Een groot deel van die modems is gewoon ruk, vooral de wat oudere, thats it.

[ Voor 7% gewijzigd door SSH op 11-09-2004 16:21 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:25:
Het portmappen gebeurd in dit geval niet op het speedtouch modem maar op de router. Zoals ik al zei. Het modem is niet meer dan alleen maar een doorgeefluik. Het ipadres van de provider wordt ook aan de router toegekend niet aan het modem.
Volgens mij word dat aan de modem toegekend als je de oudere versies hebt zat er niet eens een router in of je moest hem tweaken.
Volgens mij is die router gewoon toegevoegde waarde.
Als ik het mis heb hoor ik het wel maar dat denk ik in ieder geval

Pagina: 1