Temperatuuruitlezing Asus A8V correct?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 23:09

DSK

boeiend...

Topicstarter
Vroeg mij af of de uitlezing van de temperatuur door de Asus A8V Deluxe wel correct is. Ik veronderstel dat het een inwenidge temperatuursensor betreft (aangezien er geen plaats is in de socket voor een sensor).

Maar het verschil tussen idle en stressed is verschrikkelijk hoog. Als ik gewoon wat muziek lusiter en wat MSN, dan is mn temp rond de 55°
Daarjuist was ik NFSU aan het spelen en Asus probe gaf een warning dat mn temp 78° was :/ Na 15sec is mn temperatuur trg rond de 60-65° Dit heeft me wel al meer opgevallen.

Is het mogelijk dat die temperatuur zo vlug stijgt/daalt? en tot hoever mag ik dan gaan (aangezien het een inwendige sensor is zullen dit wel andere waarden zijn...)

Blog (Linux-related)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien handig om aan te geven hoe je de andere logische oplossing (koeling) hebt uitgesloten als mogelijke oorzaak?

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Snap niet echt je reactie.
Dr zit een standaard boxed cooler op en de CPU is 10% Overclocked.
Wat ik gewoon niet snap is hoe het mogelijk is dat die temperatuur zo snel schommelt.

Blog (Linux-related)

• Roamor
  • Niet online
Heb je die er zelf opgezet? Als je hem bijvoorbeeld slecht hebt gemonteerd (goed aandrukken, koelpasta ed (zie ook FAQ) kun je ook dergelijke temps krijgen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 05-09-2004 23:34 ]

Verwijderd

Je voeding vertrouw ik voor geen meter, zeker niet met dat systeem, maar opzich zijn temperatuur stijgingen vrij normaal, ook in zo'n mate. De uitlezing vertrouw ik opzich ook wel. Misschien kun je het best eventjes controleren door een handoplegging van het koelblok. Dit zijn namelijk niet echt temps waar een 3500+ op hoort te draaien, zeker idle, dan hoort hij eigenlijk, als je de zooi goed geinstalleert hebt, terug te klokken = nog lagere temp. Vandaar dat ik twijfel of de koeler d'r wel goed op zit, athlon64 boxed koelers zijn namelijk érg goed.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 23:34:
Je voeding vertrouw ik voor geen meter, zeker niet met dat systeem, maar opzich zijn temperatuur stijgingen vrij normaal, ook in zo'n mate. De uitlezing vertrouw ik opzich ook wel. Misschien kun je het best eventjes controleren door een handoplegging van het koelblok. Dit zijn namelijk niet echt temps waar een 3500+ op hoort te draaien, zeker idle, dan hoort hij eigenlijk, als je de zooi goed geinstalleert hebt, terug te klokken = nog lagere temp. Vandaar dat ik twijfel of de koeler d'r wel goed op zit, athlon64 boxed koelers zijn namelijk érg goed.
Heb je wel gekeken wat voor voeding dat is?? een 550W voeding moet dat makkelijk trekken, nee ik denk dat de cooler er niet goed opzit...

* TheGhost heeft een AMD64 3000+ met koe @49 graden (met 't huidige warme weer en non-OC'ed) ook op een K8V Deluxe. Ik heb zelf een Chieftec 340W voeding (zat bij kast)

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Ja, een Q-Tec 550W voeding, dus een 285W voeding, die z'n voltages niet stabiel kan houden (vergelijk het met een voetbalveld lijnentrekker met te veel drank op). Die Chieftec 340 is héél wat sterker, en zeker stabieler.

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 23:45:
Ja, een Q-Tec 550W voeding, dus een 285W voeding, die z'n voltages niet stabiel kan houden (vergelijk het met een voetbalveld lijnentrekker met te veel drank op). Die Chieftec 340 is héél wat sterker, en zeker stabieler.
Volgens mij is het Qtec bashen meer gebaseerd op de >500 watt modellen. De 550 zou dit volgens mij gewoon moeten trekken...

Verwijderd

Ja, een Q-Tec 550W voeding, dus een 285W voeding
Qtec 550 = 430 Watt en de Qtec 400 is 338,7 Watt dus je opmerking over 285 Watt slaat nergens op.

De Asus A8V [socket 754] en A8V Deluxe [socket 939] hebben iig een 3 phase CPU spanningsregelaar die zijn voeding van de +3.3V, +5V en +12V betrekt.
Afbeeldingslocatie: http://www.warp2search.net/images/a8v_top.jpg
Vroeg mij af of de uitlezing van de temperatuur door de Asus A8V Deluxe wel correct is.
Temperatuuruitlezing is meestal wel in orde - het uitlezen van de spanning is waarbij zo goed als alle moederborden de fout in gaan...

Bij Socket A leest Asus Probe meestal de socket sensor uit terwijl de bios de CPU diode uitleest. Met motherboardmonitor is het een kwestie van instellen welke sensor je wilt uitlezen (indien meerdere aanwezig).
Als je Socket 939 hebt is er sowieso geen ruimte voor een sensor, als je Socket 754 is een SMD'tje klein genoeg :)

Verder: http://www.simhq.com/cgi-...et_topic;f=15;t=005487;p=

Wat betreft maximum temperatuur: PMG Faq: Hoe warm mag m'n CPU worden?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 00:19 ]

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
De cooler is goed gemonteerd, ben ik 99% zeker van. Heb in mn leven toch al zeker >50 coolers gemonteerd (op stage enzo) en nog nooit problemen gehad.

Als ik alles op standaard clocks/coltages laat draaien, dan is mn CPU idle rond de 40°, maar speel ik ff een game al vlug eind de 60°

Snap niet echt het verband van het vermogen van mn voeding en het te warm komen van mn CPU... In mn Kast is het ook niet echt warm (4casefans)

Handoplegging (omg, dit klinkt TE christelijk) is de heatsink redelijk warm, maar je kan je hand laten liggen.

@euss dan
Je uitleg over die A8V klopt voor geen meter, aangezien het plaatje verkeerd is. de
A8V is een Socket939 moederbord, en heeft dus geen gat in de socket waardoor een socket sensor onmogelijk is.
Vandaar ook mn vraag hoe warm de inwenidge diode mag komen (geeft zoals ik verstaan heb nogal een groot temperatuursverschil)

Wat ik me vooral afvraag is ofdat wel mogelijk is zo vlug schommelen (lijkt me toch niet dat een luchtkoeling een heatsink van een kubieke dm 18° lager kan brengen in iets van 15s

Blog (Linux-related)

• Roamor
  • Niet online
DSK schreef op 06 september 2004 @ 00:18:
De cooler is goed gemonteerd, ben ik 99% zeker van. Heb in mn leven toch al zeker >50 coolers gemonteerd (op stage enzo) en nog nooit problemen gehad.

Als ik alles op standaard clocks/coltages laat draaien, dan is mn CPU idle rond de 40°, maar speel ik ff een game al vlug eind de 60°

Snap niet echt het verband van het vermogen van mn voeding en het te warm komen van mn CPU... In mn Kast is het ook niet echt warm (4casefans)

Handoplegging (omg, dit klinkt TE christelijk) is de heatsink redelijk warm, maar je kan je hand laten liggen.
Als je dat nou ook in je TS had gezet :P

Maar goed, als je geen problemen hebt met vastlopers, kun je concluderen dat de sensor brak is. Verder negeren dus maar :)

Verwijderd

De interne diode moet juist schommelen (in tegenstelling tot sensoren die buiten de package meten), zo niet dan is je diode niet goed / CPU dood.
Je uitleg over die A8V klopt voor geen meter
Lees dat stukje dan nog eens, met name over "mits aanwezig en geen ruimte op Socket 939" en de link naar de PMG Faq
Dat plaatje was de uitleg over de regelaar en op welke wijze het een Qtec zou belasten ;)

Als je gelijk je "probleem" wilt aanpakken: CME Faq: Airflow - en lees dan goed het stukje over "Hoe weet je dat je een goede airflow heb". Zolang PC stabiel is en je temperaturen met marge onder de maxima is er niets aan de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 00:28 ]

Verwijderd

Welke rev. heb jij van je Asus A8V? Ik heb de 1.02 en die is zo brak als ik weet niet wat, niks mt dat ding aan te vangen... En temps kloppen inderdaad niet, ene keer is ie 60 en andere keer 40 graden idle :'(

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Excuseer, had niet goed gelezen... (ben beetje moe ;))

Airflow is verder wel in orde imo en systeem werkt ook 100% stabiel.
Kwil alleen mn 2 weken oude CPU'tje van €400 er niet doorbranden

Heb ff gezocht in die link die je gaf, ervoor ook al. Maar vind niet echt iets over die AMD64 met enkel de inwendige sensor. Het mag dus wel een stuk warmer met die sensor omdat hij veel dichter bij de core zit (als ik het een beetje begrepen heb)

Blog (Linux-related)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 00:30:
Welke rev. heb jij van je Asus A8V? Ik heb de 1.02 en die is zo brak als ik weet niet wat, niks mt dat ding aan te vangen... En temps kloppen inderdaad niet, ene keer is ie 60 en andere keer 40 graden idle :'(
Heb dezelfde rev. lijkt dus wel een bekend probleem

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Ding is heus niet na 1wk BBQ op 60 graden, kan hij makkelijk een hele tijd aan. Verschil valt misschien te herlijden uit CnQ.

Verwijderd

ik heb rev 2 en heb ook temperaturen van 50 tot 70.. ook reboot hijt elkens met SP2/Via 4 in 1's

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49

aapelite

Do the kirby!

Ik heb dezelfde combinatie als ts qua proc en mobo en hij is atm 7% overclocked. Hij is idle rond de 45 graden en stressed rond de 60 graden zonder duidelijk vreemde veranderingen.
Als je terug clocked zoals hier boven ergens staat krijg je deze waarden ook las ik dus ik denk dat het in jou geval ook wel correct is.

Ik heb verder wel een andere koeler erop zitten maar de boxed koeler zou idd ruim voldoende moeten zijn in dit geval, dus ik denk dat het wel zo hoort.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 01:13:
Ding is heus niet na 1wk BBQ op 60 graden, kan hij makkelijk een hele tijd aan. Verschil valt misschien te herlijden uit CnQ.
Cool'n Quit staat disabled

Blog (Linux-related)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
ik heb hier ook de A8V met een 3500
cpu temp 45
mobo temp 30

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Even een zijdelingse vraag: weet iemand waar de a8v, nieuwste revisie 2.0 al te koop is (heb al heel wat winkels gemaild, maar tot nu toe alleen revisies 1.0x of 1.1x)?

Verwijderd

Ik heb Zaterdag de mijne bij empc opgehaald.. asus pc probe zegt 1.xx maar op 't bord staat 2.0.

er zat trouwens geen wlan bij

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 17:02
Ik heb een A8V revisie 1.xx met een 3500+

Hij is niet overclocked en met Cool 'n Quiet ingeschakeld blijft mijn CPU temp (volgens speedfan + Everest) onder de 30 graden :D (mobo rond de 23 graden)

Ik hoor jullie zeggen dat je overclocked hebt. Heb je dat dan volledig zelf gedaan of gekozen voor de optie "AI Overclocking xx%" ??

Zodra je hem "MANUAL" overclocked word hij VEEL minder warm dan dat je hem via de Asus optie op 10% zet. Hij verhoogd allerlei voltage waardoor hij ontzettend warm word.

Zodra ik handmatig de FSB met 5% overclock stijgt de CPU temp. met 3% (MANUAL) en zodra ik hem 5% overclock met de Asus optie dan rent mijn CPU temp richting de 55 graden :(

Kan dus een verklaring zijn voor je temp....

Het enige probleem waar ik last van heb is dat ik in mijn BIOS (Versie 1006) dus niet mijn CPU Voltage kan verhogen als ik op MANUAL overclock !! Volgens de handleiding moet deze optie tevoorschijn komen, maar dat gebeurd dus niet.

Iemand hier met dezelfde config die mij kan bevestigen (met een revisie 1.xx mobo) dat hij de instellingen WEL kan zien ?? Want dan is er iets nie goed hier :'(

[ Voor 29% gewijzigd door -Leon- op 24-09-2004 10:49 ]

Verwijderd

DSK schreef op 05 september 2004 @ 23:07:
Vroeg mij af of de uitlezing van de temperatuur door de Asus A8V Deluxe wel correct is. Ik veronderstel dat het een inwenidge temperatuursensor betreft (aangezien er geen plaats is in de socket voor een sensor).

Maar het verschil tussen idle en stressed is verschrikkelijk hoog. Als ik gewoon wat muziek lusiter en wat MSN, dan is mn temp rond de 55°
Daarjuist was ik NFSU aan het spelen en Asus probe gaf een warning dat mn temp 78° was :/ Na 15sec is mn temperatuur trg rond de 60-65° Dit heeft me wel al meer opgevallen.

Is het mogelijk dat die temperatuur zo vlug stijgt/daalt? en tot hoever mag ik dan gaan (aangezien het een inwendige sensor is zullen dit wel andere waarden zijn...)
Ik heb dezelfde moederbord als jou.

Mijn temps zijn idle 36 graden en stressed 51 graden.

Binnen 15 sec daalt mijn temps zio naar 40 graden een verschil van 11 graden binnen no time.
Dit lijkt mij volkomen redelijk omdat je kamertemperatuur ongeveer 20 graden zal zijn samen met je temp wat afslaat van je proc.
Werking is hetzelfde maak maar een stuk metaal warm met een brander en haal hem dan opeens eraf. De temp sensoren op dat stuk materiaal zakt ongelofelijk snel, dit in verband met je buitentemperatuur.

Wordt de temp van 78 graden terug gedaalt naar een normale temp van ongeveer 50 graden klopt ongeveer wel.

Denk dat jouw airflow zowieso niet goed is in je pc zet je kast eens open en controleer het dan nogmaals. En controleer of je Koeler er goed op zit met pasta.

Verwijderd

wouter37 schreef op 06 september 2004 @ 11:35:
ik heb hier ook de A8V met een 3500
cpu temp 45
mobo temp 30
same here: a8v met een 3000

• Satch
  • Niet online
kijk even in je bios. Ik heb een msi mobo + athlon 64 3200 en corecenter gaf ook waarden aan van 50 graden en wou men pc uitschakelen. Ik keek 1 keer in de bios (niks veranderd) en toen zag corecenter wel normale temperaturen van 27 graden idle en 40 graden stressed. Cool & quiet trouwens wel aan.

Verwijderd

Ey,

Opstelling:
Asus a8v deluxe, Rev. 2.0, BIOS 1008
AMD Athlon 64 3000+ (Winchester)
Huntkey 350 watt Voeding

Ik heb dus ook dit temperatuurlezings probleem. Als ik me pc nu opstart en ik ga direct in mijn bios staat hij op 60 graden ongeveer, als ik dan gewoon blijf wachten loopt de temperatuur langzaam op tot de 80 graden en dan valt me pc uit! Ook als ik gewoon naar windows toe ga en ik zet mijn AMDtje ff aan het werk valt me pc in enkele minuten uit. Ik heb alles al gecontrolleerd, zit voldoende koelpasta op en de fan zit er goed opgedrukt en zit op 2700 RPM. Als ik mijn hand trouwens op de heatsink leg is deze wel warm maar niet heet, graadje of 40? Voorderest zien de voltages er goed uit.

Er valt me wel 1 ding op als ik me heatsink van mijn GPU af wil halen. Deze heatsink dan heleaal vacuum gezogen aan mijn processor..,

Maar zou ik mijn bios moeten updaten om het probleem op te lossen? Of andere GPU of een ander moederbord halen? Ik ben ten einde raad.

Greetz Tim :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ - Hoe warm mag mijn CPU worden? Lijkt me duidelijk zat :) Even controleren of de heatsink goed contact met de CPU maakt. Het maakt niet uit of de fan vast zit, zolang deze maar draait. Ook kun je normaliter in de BIOS instellen bij welke temperatuur het systeem moet stoppen/rebooten.

Verder is het niet de bedoeling om op zichzelf staande problemen in andermans topics te posten, al helemaal niet wanneer het om een oud topic gaat. Het is ook de bedoeling om zelf tot het uiterste te gaan wat betreft het troubleshooten. Je vraagt of je de BIOS moet updaten; probeer het eens..? Niet geschoten is altijd mis ;) Verder begrijp ik niet hoe je erop komt dat het probleem opgelost zal zijn met een ander GPU 8)7 Of je bedoelt vast CPU?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.