Sja, ik kan niet met concrete voorbeeld komen. Maar wat ik gezien heb aan plots van hornloaded subs was het meestal redelijk oneven en ook redelijk wat slingeringen in de respons. Misschien dat dit in praktijk niet zo'n probleem is hoor, weet ik niet.
Ook heb ik begrepen dat het in feite altijd een compromis is, hornloading voor sublaag. Omdat de benodigde lengte niet haalbaar is in een ontwerp dat ook nog praktisch bruikbaar moet zijn.
Maar als iemand tegen mij zegt datie Martin Audio het beste van het beste vind gaat er bij mij toch wel iets jeuken.
Ik ken alleen de Martin audio set die in de Tivoli hier in Utrecht staat, en die vind ik niks iig.
Verder ben ik nog niet echt overtuigd geraakt van het W8L systeem van Martin dat Ampco gebruikt, maar dat kunnen ook de omstandigheden geweest zijn (ben op Lowlands als bezoeker geweest).
Het leuke is namelijk dat zodra iemand F1 hoort, helemaal verkocht is. Echt waar. Ikzelf heb dit ook ondervonden.
Heb je aandelen F1 ofzo

? Je lijkt wel een verkoper.
Leuke link, maar die infrabass dingen zijn toch niet echt hornloaded. Ik dacht dat dat een bandpass-achtig iets was.
Dat scheelt erg veel aan de achterkant idd.
Als je hiermee doelt op het verhaal dat ik eerder gaf over "line-sub" en het plaatje dat ik daarbij liet zien. Een belangrijke opmerking die ik ben vergeten erbij te zetten is dat dat plaatje gesimuleerd is met Meyer PSW-6 subs ofzo, iig subs die uit zichzelf weinig naar achteren afstralen.
Tot een meter of 20-30 (tot het FOH eiland dus) had je ook wel lekker laag, maar daarna was het feest toch echt over... Wat zeker met een hornloaded sub wel zou lukken, met het zelfde aantal.
Ja het bekende ver dragen-verhaal. Ik moet toegeven dat het bij mijn werk niet van toepassing is omdat ik altijd binnen werk (theater). Maar eigenlijk geloof ik weinig van het verhaal van hornloaded sub dat "verder draagt" dan frontloaded sub. Zowel hornloaded sub als frontloaded sub verspreid zowel in horizontale als in verticale richting. Dus bij elke verdubbeling van de afstand hou je een factor 4 minder akoestische energie per vierkante meter over (oppervlakte van de denkbeeldige kegel neemt kwadratisch toe). 6 dB eraf dus. Of je nou 10 graden of 360 graden spreid, dat verhaal gaat altijd op. De enige manier om ermee te breken is niet verspreiden in het horizontale of verticale vlak, oftewel "line-sub" of line array.
Overigens werd ik op Low Lands elke ochtend wakker gemaakt door sublaag van honderden meters ver weg, gewoon frontloaded Synco subjes.
Verder vin
d (zonder dt

) ik het vervelendste nog aan de sb218's frontloaded dat je elke definitie in het laag kwijt bent. Basloopjes etc verdwijnen gewoon in een grote "woemppp".
Sja, ik heb de sb218s al redelijk wat gehoord en heb ook wel eens gehoord wat je beschrijft, weet de precieze omstandigheden niet meer. Wel weet ik dat ik ze normaal zeker wel goed vind klinken. Natuurlijk is het geen HiFi, maar ze kunnen wel van dat lekkere "massieve" laag geven (bij gebrek aan een betere term).
Alleen voor theater doeleinden denk ik dat je wel gelijk heb. Hornloaded is toch erg gericht en in een theater wil je graag overal sub hebben. Maar goed daarom hoor je bij de meeste musicals het laag ook weer als een grote "wooemp".. Beetje jammer

Pfff, nou wordt ie helemaal mooi

. Theater is juist de plek waar geluidskwaliteit voorop staat: niet hard maar mooi. Dus ook geen zompig laag.
Jij doet net alsof frontloaded sub zoiezo resulteert in één grote woemp. Ik ben benieuwd wat je dan aan theatervoorstellingen hebt gezien. Want ik vind de geluidskwaliteit van de meeste voorstellingen die bij ons staan gewoon goed. En dat is bijna altijd met frontloaded sub.
Ik heb overigens niks tegen hornloading, dit is wat ik thuis heb staan:

Hornloaded mid en hoog, dipool laag (figuur 8 afstraling).
Maar goed, we kunnen natuurlijk elkaar hier op het forum tot in de oneindigheid blijven bestoken met voorbeelden van goed of slecht frontloaded of hornloaded sets. Maar eigenlijk zou ik wel eens in het echt een goede set met frontloaded laag (zeg CQ1s met 650Ps) naast een F1 setje willen horen

.