jadjong schreef op 09 september 2004 @ 14:41:
[...]
Bij mij ging het een stuk 'makkelijker'.
Ik ben begonnen met een 8-delige cursus geluidstechniek bij een poppodium met als doel bij hetzelfde poppodium aan de slag te kunnen. Dat kon en als eerste 'klus' deed ik monitors voor Peter Pan Speedrock + voorprogramma. Het voorprogramma ging goed, mede doordat ik overal ruim de tijd voor had. Maar het hoofdprogramma daarentegen had ik 'niet zo goed' gedaan

En sindsdien gaat het alsmaar vooruit. Met tegenslag, maar dat hoort erbij.
Wat opleidingen betreft ben ik nogsteeds opzoek, veel is er niet te vinden in live-sound. Meer dan een 5 daagse cursus van Meyer ben ik nog niet gekomen.
Dat is idd een stuk makkelijker. Hoe ben je op het idee gekomen om dat te vragen aan dat poppodium? En wat had je ervoor al gedaan dat je ze dat lieten doen? En had je enige ervaring buiten die 8-delige cursus (dat reken ik niet als ervaring) voordat je achter die monitor tafel stond? Vrij bizar om dat als eerste te doen, monitors doen is moeilijker dan de zaalmix in zekere zin. Je krijgt iig sneller op je kop als je het niet goed doet en je moet ook goed met de bandleden overweg kunnen anders is het zoiezo niet goed wat je doet

.
Mijn carriere bij de schouwburg ging wel goed, daar had ik geen klagen over. De chef geluid gaf mij wel de kans om wat aan te klooien en fouten te maken en het ging vanzelf beter en ik mocht steeds meer doen. Maar heb ook wel tegenslag gehad. Eén niet zo goed gelukte klus was een of ander feest van een Berber vereniging waarbij twee bands optraden, eentje uit Frankrijk en eentje uit Spanje. En ze spraken allebei alleen maar Berbers

. Dat communiceert niet zo makkelijk, alles moest via een tolk. De Fransen vonden alles helemaal top (met echt een super dove drummer: kick aux op 10, snare op 7 en de hihat, tommetjes en overheads allemaal over zijn monitor), de Spanjaarden minder. Waarschijnlijk iets met de monitormix, maar wat ze bedoelden werd niet echt duidelijk. En tot overmaat van ramp deed de lead gitaar (semi akoestisch) het niet toen ze begonnen. Lag aan zijn gitaar, DI was gechecked 10 minuten ervoor. Snel een mic ervoor laten zetten door iemand. En die manager van hun maar schreeuwen: meer galm, meer galm!
Grappige was dat ik dat nog steeds het best klinkende bandje was dat ik ooit geschoven heb

.
Wat opleidingen betreft ben ik nogsteeds opzoek, veel is er niet te vinden in live-sound. Meer dan een 5 daagse cursus van Meyer ben ik nog niet gekomen.
Same here, is bijna niks te vinden. Wel een SAE opleiding geloof ik ozo, hebben collega's van mij ook gedaan. Maar ze vertelden dat je maar heel weinig "hands on time" kreeg, schiet ook niet echt op dus. Ik heb wel veel achtergrond info gelezen (Sound reinforcement handbook 3 keer

), wel fijn om wat theoretische achtergrond te hebben. Maar verder is het toch gewoon vaak doen.
Als ik zo'n FOH man van afgelopen zaterdag (kwam van Audio Electronics Mathijsen, heeft met oa Hazes getoured vertelde hij) aan het werk zie, sjezus wat een snelheid en preciezie.
Ik heb er overigens voor gekozen om er niet in verder te gaan en ben geneeskunde gaan studeren

.
Apogee FOH set van 4x AE3x3 en 2x AE12SUB
Aangestuurd door eigen processor en Crest amps.
Als monitors Apogee AE4, ook aangestuurd door Crest amps.
Als mixingdesk is pasgeleden alles vervangen door verschillende varianten uit de K3 reeks van Soundcraft
Zo, niet een te lullig setje. Ben niet zo heel erg bekend met Apogee, alhoewel je Ae-5's nog wel redelijk wat ziet langskomen bij ons. Wat voor zaal werk je in dan, dat je zo'n zware FOH set hebt?
Ben wel benieuwd hoe jullie monitor K3 is samengesteld trouwens.
Onze K3 (met nog een oud fx rack)

Voor de DJ's onder ons:
8x SL1200/10
2x Pioneer CDJ
Dateq LPM 8.3
Dateq LPM 7.2
Daar wil ik dit aan toevoegen:
2x SL1200
2x Denon DN-D4000
A&H Xone 32
Dit soort actieve speakertjes is voor ons idd vooral handig en kosteneffectief. Ik heb wel de moeite genomen wat andere producten in deze richting te beluisteren als de RCF Art 300 en de LEM D400. In een directe vergelijking viel de DSP-gestuurde D400 echter erg tegen tov de analoge Mackie.
De Mackie's kosten overigens ongeveer E 850 het stuk inc. btw.
Het meeste wat wij kopen is ook powered en wat we nog gaan kopen is het zeker. Het enige nadeel aan powered is dat de speakers iets zwaarder worden, maar dat heb ik ervoor over

. Het liefst zou ik hebben dat wat we gaan kopen ook een DSP aanboord heeft dat via RS485 aan te sturen is. Hoef je de signalen ook niet door XTAs in racks te routen en heb je zelfs als je een speakertjes op een paaltje zet in de foyer nog een makkelijke mogelijkheid om te EQ-en (of een preset op te roepen).
Die LEM DSP's zijn wel een beetje schraal trouwens.
Nope, ik heb houten frames (44mm dik) gevult met steenwol gemaakt, en die aan de buitenkant bekleed met (geiinpregneerde-) rokstof.
Ziet er strak uit, en dempt erg goed vanaf ongeveer 1000 hz zoals ze nu hangen, een stukje van de muur af bovenin de zaal.
Het is niet duur, voornamelijk veel werk.
Netjes. En werkt het goed?
Veilig vliegen is niet zo simpel en daarom in veel situaties ook niet goedkoop. "echt" gevlogen hebben we ze dan ook niet omdat we daar geen ophangpunten voor hebben, ze hangen aan een muur en aan de rand van het balkon, op de vier hoeken van de dansvloer. Bevalt prima, veel herrie op de juiste plek
Bij bands gaan de topjes op een statief naast het podium.
Ja, bij ons is daar een trekkenwand voor (en speciale geluidstrekken). Je hebt wel vlieghardware nodig natuurlijk. Hoe hebben jullie dat gedaan, is er hardware voor die SRM450s te krijgen?
Nog niets, zo erg is het nu ook weer niet
Zo bedoelde ik het eigenlijk niet, het is meer dat elke speaker wel enige vorm van EQ nodig heeft.
Hier een foto van de software van de DSPs die wij veel gebruiken:
Ik zou trouwens eerder een analoge graphische EQ kopen dan een UltraCurve als er ook gasttechnici mee moeten werken.