[EL]CD ROM in auto voeden...

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 16:01
Ik krijg volgende week een autootje (Najaa samen met mama...) en nou wil ik daar graag een cd speler in hebben... CD ROM Spelers heb ik nog genoeg liggen, maar die vereisen 5 en 12 volt... Nou heeft een autoaccu niet zo'n stabiele voeding dus dan moet je dat stabiliseren... Nu kun je daar een autovoeding voor nemen (ITPS heet dat geloof ik) maar dat kost (relatief) veel geld... Ik dacht daarom aan een 78xx voeding, echter na het kijken van het schema op circuitsonline.net zijn mij nog enkele dingen onduidelijk...

Moet ik dan ook het hele schema bouwen, omwille van de stabiliteit of is een 7812 en een 7805 alleen genoeg?

Een 7805 heeft een trafovoeding van 9 volt nodig en mn auto heeft alleen 12 volt (ongeveer :D).... Moet ik dan aan de 12 volt een 7809 knopen en aan die uitgang dan weer een 7805 of is dit onzin en kan ik direct de accu aan de 7805 schakeling knopen...

Verder kan ik toch gewoon het stuk vanaf de trafo nabouwen (trafo weglaten en dan daar de accu knopen...)

Gaat dit echt werken zoals ik denk? (Dus goed! :D) Of werkt dit niet?

Het gaat dus om alleen een CD ROM speler, verder geen pc...

Voor de duidelijkheid, het gaat om dit schema:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

EDIT: Heb net ff gekeken, mn CD-ROM Station trekt 1,5 a op de 12v lijn dus dat wordt dan een 78S12 (Klein detail...)

[ Voor 15% gewijzigd door tafkaw op 03-09-2004 19:59 ]

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

Wat zou je willen doen met enkel een CD-Rom speler?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• tafkaw
Audio CD's afspelen... Dat kunnen oude cd-rom stations namelijk "zelf"

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

Hoe wil je dit dan weer over de speakers krijgen? Er zit geen versterker in een CD-Rom speler.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• tafkaw
Hmm, door zon bandje met een 3,5 mm jackplugje in de cassette recorder te doen, en die door te lussen aan het cdrom station...

offtopic:
Slowchat! :D

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het idee is goed; als je de CDROM aan de praat kan krijgen is het inderdaad een mogelijkheid. Je gaat alleen 1 probleem krijgen: je 7812 heeft waarschijnlijk een volt of 15 nodig om te werken, en je accuspanning varieert van 11 tot 13 v, da's dus naast te weinig voor deze oplossing veel te onstabiel om rechtstreeks aan de cdrom te voeren.

Edit: De 5V kan je dus wel zonder problemen uit de 12V lijn halen mbv een 7805, zolang je het ding niet opblaast door 'm te veel stroom te laten leveren (Hint: Kijk naar de ratings op het etiket van de cdrom-speler). Om 12V te krijgen heb je een schakelende DC-DC-converter nodig; volgens mij kon je daarvoor bij Texas Instruments (http://www.ti.com uit mijn hoofd) blokjes voor kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sprite_tm op 03-09-2004 20:09 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Houdt er wel rekening mee dat je dan geen buffering hebt voor schokken/leesfouten en dat het loopwerk niet is gebouwd voor mobiel gebruik (demping etc). Met een laptop optical zul je dan ook waarschijnlijk betere resultaten mee hebben dan met een 5¼" standaard CDROM'etje ;)
een beetje tweaker maakt zoiets zelf met elastieken oid
Helaas dal dat ook lang naslingeren waardoor je er meer nadeel als voordeel van hebt ;)

Wat betreft TI, er was een tijdje terug een topic over iemand die een 12V ATX auto-voeding ging bouwen van TI PT5071 modules.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 20:29 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 20:12:
Houdt er wel rekening mee dat je dan geen buffering hebt voor schokken/leesfouten en dat het loopwerk niet is gebouwd voor mobiel gebruik (demping etc). Met een laptop optical zul je dan ook waarschijnlijk betere resultaten mee hebben dan met een 5¼" standaard CDROM'etje ;)
een beetje tweaker maakt zoiets zelf met elastieken oid :Y)

• tafkaw
Hmm, zo ruig rijdt ik niet :D, en daarbij zal mij dat een zorg zijn.... Kan ik het voltage wat van de accu afkomt niet verhogen op 1 of de andere manier (meende ooit iets gelezen te hebben over een opamp ofzo...)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:35
Kan ik het voltage wat van de accu afkomt niet verhogen op 1 of de andere manier (meende ooit iets gelezen te hebben over een opamp ofzo...)
een opamp verhoogd de spanning inderdaad, maarrr een opamp heeft zelf voeding nodig die hoger is als de voeding die hij geven kan. das dus geen oplossing.

met een spoel is het denk ik wel mogelijk (gaat wel ten koste van je ampere's)

12 v
120 wikkelingen

naar

15 v
150 wikkelingen

(correct me if i'm wrong)
maar das nei echt stabiel te noemen(zoals eerder vermeld 11-13 volt)

edit: ja idd daar had ik ff niet aan ged8 (dc - DC)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 03-09-2004 21:38 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Kan ik het voltage wat van de accu afkomt niet verhogen op 1 of de andere manier?
Nóg hoger? In een auto is het juist zo dat de spanning te erg piekt boven de 12V voor je computerzut :D
met een spoel is het denk ik wel mogelijk (gaat wel ten koste van je ampere's)
Spannend, als jij enkel met een spoel gelijkspanning (DC>DC) kan transformeren ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 21:00 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

Volgens mij wil hij het van 11-13 naar iets wat een stukje daarboven ligt brengen (15 ofzo). En daarna met een 78l12 weer naar 12 brengen ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• tafkaw
Hmm ik d8 dat ophogen misschien makkelijker was dan verlagen tot een stabiele 12 volt... Als dit zo is knoop ik achter die ong. 15 volt de 7812 voeding... :D

Verwijderd

Is het dan niet handiger om gelijk een PT5071 stepup/stepdown module te nemen? Die accepteerd minimaal 7V, maximaal 16V en levert een stabiele 12V output. De 5V kun je dan wel weer met een 7805 maken. ;)

• tafkaw
Hmm klint intressant, das makkelijker en vast ook nog wel betaalbaar.... Heb je daar een schema van? Want de plaatjes in het topic wat je linkte zijn d00d... :S

Verwijderd

In de PT5071 datasheet staat een voorbeeldschema.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40523/full.gif

Een schema wat ik elders tegen kwam inclusief PT6625 5V regelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.fortunecity.com/skyscraper/oracle/1287/images/large/isrschem.jpg

Maar dat laatste is wellicht overkill en voldoet een simpele 7805 / LT1083 ook nog wel

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 21:53 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 09:24

Iet

Gr0wLiThE schreef op vrijdag 03 september 2004 @ 20:53:
Hmm, zo ruig rijdt ik niet :D, en daarbij zal mij dat een zorg zijn....
Denk dat je wel anders piept als je oude geliefde cd's exploderen. :P

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En dank je voor het uit de sloot halen van deze 3 jaar oude koei.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.