Ik krijg volgende week een autootje (Najaa samen met mama...) en nou wil ik daar graag een cd speler in hebben... CD ROM Spelers heb ik nog genoeg liggen, maar die vereisen 5 en 12 volt... Nou heeft een autoaccu niet zo'n stabiele voeding dus dan moet je dat stabiliseren... Nu kun je daar een autovoeding voor nemen (ITPS heet dat geloof ik) maar dat kost (relatief) veel geld... Ik dacht daarom aan een 78xx voeding, echter na het kijken van het schema op circuitsonline.net zijn mij nog enkele dingen onduidelijk...
Moet ik dan ook het hele schema bouwen, omwille van de stabiliteit of is een 7812 en een 7805 alleen genoeg?
Een 7805 heeft een trafovoeding van 9 volt nodig en mn auto heeft alleen 12 volt (ongeveer
).... Moet ik dan aan de 12 volt een 7809 knopen en aan die uitgang dan weer een 7805 of is dit onzin en kan ik direct de accu aan de 7805 schakeling knopen...
Verder kan ik toch gewoon het stuk vanaf de trafo nabouwen (trafo weglaten en dan daar de accu knopen...)
Gaat dit echt werken zoals ik denk? (Dus goed!
) Of werkt dit niet?
Het gaat dus om alleen een CD ROM speler, verder geen pc...
Voor de duidelijkheid, het gaat om dit schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
EDIT: Heb net ff gekeken, mn CD-ROM Station trekt 1,5 a op de 12v lijn dus dat wordt dan een 78S12 (Klein detail...)
Moet ik dan ook het hele schema bouwen, omwille van de stabiliteit of is een 7812 en een 7805 alleen genoeg?
Een 7805 heeft een trafovoeding van 9 volt nodig en mn auto heeft alleen 12 volt (ongeveer
Verder kan ik toch gewoon het stuk vanaf de trafo nabouwen (trafo weglaten en dan daar de accu knopen...)
Gaat dit echt werken zoals ik denk? (Dus goed!
Het gaat dus om alleen een CD ROM speler, verder geen pc...
Voor de duidelijkheid, het gaat om dit schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
EDIT: Heb net ff gekeken, mn CD-ROM Station trekt 1,5 a op de 12v lijn dus dat wordt dan een 78S12 (Klein detail...)
[ Voor 15% gewijzigd door tafkaw op 03-09-2004 19:59 ]