[convertor] SUN/Sony GDM20e20 (13w3 naar VGA)

Pagina: 1
Acties:

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 15:59
Vooraf: Ik heb gegoogled en gesearched, en veel info gevonden, maar ik heb toch nog een specifieke vraag.

Ik heb een aantal leuke SUN/Sony GDM-20e20 monitoren op de kop kunnen tikken, maar zoals bekend is moet daar een convertor tussen, omdat SUN gebruik maakt van een 13w3 connector, en een normale videokaart van een 15 pins sub-d VGA connector.

Nu kun je die dingen gewoon kopen, maar het is leuker om als elektro student zo'n ding zelf te maken en weer 27,50 per monitor te besparen.

Omdat er veel informatie te vinden is, en veel van die informatie over oudere, fixed frequentie monitoren gaat, zou ik graag van iemand duidelijk krijgen. Welke syncs moet je aansluiten, wat moet je met die sense bits doen, enz.

Nu ben ik op zoek naar een aansluitschema voor de GDM-20e20 monitor. Deze is MultiSync en Multi Frequency: GDM-20e20

Wie heeft deze monitor of een soortgelijke (dus geen fixed freq ofzo) en heeft een schema van een convertor.

Hier zijn de pinouts van de verschillende connectors:
15 pins sub-d VGA
13w3

Nog wat extra info:
Bewerken van sync Of dit voor de 20e20 geld weet ik dus niet
13w3 to vga convertor Geld dit ook voor multisync, multifreq?
Hier stond denk ik de perfecte link, maar die is dood. Misschien dat iemand hem nog heeft?
http://www.taxan.co.uk/sun.htm
De pinout van de convertor, maar hoe zit het dan met die monitor ID bits, en waarom zitten die componenten ertussen? (ik probeer het ook nog te begrijpen)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
Je hebt niet veel meer nodig dan wat kabeltjes voor kleuren en sync, met die monitor bits e.d. hoef je niets te doen.

Die pagina die je zocht en die ik gebruikt heb kan je hier bekijken.

http://web.archive.org/we...eibbran/sunmon/sunmon.htm

• Dirtbiter
Dit is inderdaad een hele mooie link, met erg veel info.

Alleen is de 20d10 een fixed frequency, composit sync monitor. Niet helemaal hetzelfde.

Ik heb het artikel nog niet helemaal doorgelezen, maar ik denk dat ik er hiermee wel uitkom.

Mensen die nog ervaringen, schema's of tips hebben, post ze aub wel!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
Klopt, zie:

http://web.archive.org/we...ibbran/sunmon/connect.jpg

Zonder die condensator werkt het ook gewoon. Dit is iig wat ik me herinner. Ik heb dat spul ergens allemaal bij elkaar liggen, inclusief (uitgeprinte) schema's maar ik kan dat spul natuurlijk weer nergens vinden :) Kom net uit een verhuizing.. Ik roep wel even als ik dat spul alsnog vind :)

• Dirtbiter
Ja, inderdaad die had ik gezien. Er staat daar ook dat de kortste verbinding tussen de 2 synchs (direct, zonder condensator) je kaart ernstig kan beschadigen.

Ik wacht het even af en studeer nog even door, en mocht je nog iets vinden dan hoor ik het heel graag.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft twee 13W3 naar VGA converters, beiden Sun original, waarvan eentje op een 20E20 :7

Zal ik eens een keer de pinout uitvogelen en posten?

Mij staat iig niets bij over condensatoren in de schemata, maar goed, gezien die converters geen EUR 27.50 hoeven kosten- ik heb er maar EUR 8.50 voor betaald, vond ik het het uitzoeken niet waard :P

Oslik blyat! Oslik!

• Dirtbiter
Dat zou top zijn als je die uit kunt vogelen, misschien dat je zelfs een schema ofzo erbij gekregen hebt?

Het is natuurlijk wel zo dat, mocht er ergens een condensator inzitten, je waarschijnlijk met een multimeter niet meet dat die pinnen verbonden zijn.

Mag ik vragen waar je voor 8,50 die convertors gehaald hebt?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dirtbiter schreef op 03 september 2004 @ 10:40:
Dat zou top zijn als je die uit kunt vogelen, misschien dat je zelfs een schema ofzo erbij gekregen hebt?
Nope, maar multimeter doet wonderen.
Het is natuurlijk wel zo dat, mocht er ergens een condensator inzitten, je waarschijnlijk met een multimeter niet meet dat die pinnen verbonden zijn.
Zit wat in, maar daar is snel genoeg achter te komen, HS/VS zijn niet de minst belangrijke signals ;)

Ik zal (als ik tijd heb) vanavond even kijken...
Mag ik vragen waar je voor 8,50 die convertors gehaald hebt?
www.ebay.de

Oslik blyat! Oslik!

• Dirtbiter
Ik heb vandaag de monitoren opgehaald en een aansluitschema erbij gekregen.
Hier heeft dat bedrijf vroeger zelf de monitoren mee omgesoldeerd.
Ik kijk deze week ergens of het gaat lukken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[SUN13W3]                       [MALE VGA]

Paars   = vertical sync     pin 14 (wit)
Wit     = horizontal sync        pin 13 (geel=oranje)
Grijs   = ground                pin 10

Rood    = rood RGB video in      pin 1
Groen   = groen RGB video in    pin 2 (SUN kabel=bruin)
Blauw   = blauw RGB video in    pin 3

R-Ground= rood ground           pin 6
G-Ground= groen ground         pin 7 (SUN kabel=bruin)
B-Ground= blauw ground      pin 8

/* Persoonlijk zou ik deze ook nog even doorverbinden */

pin 1   = ground                        pin 5
pin 7   = ground                        pin 5 (deze wordt gezien als verouderd,
                kan niet aangesloten zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Dirtbiter op 04-09-2004 23:39 ]

• Dirtbiter
Gisteren hebben we 1 van de monitoren omgebouwd naar het bovenstaande schema, en dat is prima gelukt.

De monitor draait op verschillende resoluties en werkt prima.

Dus specifiek voor de 20e20 is dit schema in iedere geval geschikt, en dit topic kan als naslag gebruikt worden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beter :)

Excues dat ik de tijd niet had om mijn convertertje na te meten, maar goed, achteraf dus niet nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1