[BC3] 13W3

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 14:23
Haai,
Ik kan maybe aan een 21" Eizo F780i.W monitor komen. Deze is zo''n beetje 8 jaar oud. Maar das nie erg, wat wel lastig is is dat er een 13W3 connector achterop zit en geen SubD of BNC....
Ik zie wel dat er zat adapters van SubD 15 polig naar 13W3 zijn. Dat zou kunnen werken.
Zijn er verder nog beperkingen, ik las ook dat sommige schermen weer een condensator nodig hadden, ivm met Vsync etc.
Iemand hier ervaring mee???

• Solosmots
Mmmm adapters zijn nergens te koop in NL, en als dat al zo zou zijn, ik weet niet eens of die goed zouden werken..
Dus ik heb maar besloten om zelf te gaan solderen.
In het boekie van de Eizo staat deze penbeschrijving:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~y.dvries/appendix.gif

En in het boekie van mijn IIyama VM Pro 450 staat deze:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~y.dvries/appendix2.gif

Ik neem aan de je de separate moet gebruiken in het tabeletje van de Eizo.

Wat ik alleen dan niet kwijt kan bij de Eizo wat wel bij de IIyama er bij staat is Kloklijn en Gegevenslijn.
Kan ik deze gewoon ''los'' laten, of is er een manier om dit toch te gebruiken..?

Oh ja, MOETEN pennen 4 en 9 verbonden blijven bij de Eizo in de nieuwe kabel?

• Solosmots
**KICK**
FF omhooog kicken...;)

• Solosmots
Niemand ooit met zo een monitor geklooid:?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
NIET DOEN!

Dit is nog erger dan een gewone fixed frequency monitor (doet het alleen op een bepaalde, ingestelde frequentie. Ten eerste moet je videokaart dan sync-on-green ondersteunen (matrox millennium 1 geloof ik).
Het zijn mooie bakken, maar doen het dus bijv. niet in Dos / BIOS.

Ik geloof dat er op http://www.abgcomputers.nl/SVGA_Cards/Matrox_Millennium_2MB_WRAM nog wel wat over staat. Maar het is niet zo makkelijk als even een convertertje van 13w3 naar vga kopen ofzo.

kortom: pas op pas op, maar tis wel een gave monitor :)

<edit> soms zit aan de binnenkant van die monitor een niet-afgesoldeerde bnc aansluiting. Als je die afmaakt, kun je er een gewone BNC kabel op aansluiten. Hopelijk zitten er dan 5 bnc dingen aan de binnenkant: rood,groen,blauw,h-sync en v-sync. </edit>

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Solosmots
Ho wacht even, Ten eerste volgens mij issie zeker niet fixed frequency. Hij kan een hele range aan, ik tik ff over uit de manual:
The F780iW is designed for multiple scan frequencies from 45kHz to 100kHz an is capable of displaying 1600 dots x 1200 lines @ 77Hz refresh
Verder kan ie sync on green aan OF composite OF separate (kijk dat tabelletje, kwestie van de juiste pennen aan elkaar verbinden..)

Dat convertortje was ik ook al uit dat dat te onbetrouwbaar is. Je weet niet zeker waarvoor het gemaakt is (kan van Sun zijn) en je weet niet wat ze met wat verbondenden hebben.

Verder, ALS ie het niet zou doen in BIOS/DOS, boeit niet, het wordt een tweede monitor, naast mun VMP450 :)

Dat van die BNC stekkers intern, sounds interesting. Mocht het de stront in lopen, ik zal es kijken ;)

Heb ik een beetje gelijk? Ik kijk er zo tegenaan maar ik heb nog nooit eerder met zo''n monitor geklooid...

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
Check dit uit:

http://home.iae.nl/users/leibbran/sunmon/sunmon.htm

Die pagina heb ik gebruikt voor mijn Sun GDM20e20, werkt perfect..
Voordeel is dat die Sun van mij eigenlijk een 20se is en dus ook multisync en dat soort shit doet..

Je hebt maar weinig kabeltjes echt nodig (in mijn geval), 6 voor RGB en dan nog 2 sync ofzo (+ wat ground). Condensator heb ik niet gebruikt.

Werkt allemaal echt perfect!
BTW via een bedrijf kan je o.a. bij Simac een officiele Sun convertor kabel kopen van 13w3 naar HD15, nadeel is alleen dat die (*@&#( kabel 180 piek kost ofzo.

Ik heb een paar van die Suns voor heel weinig kunnen kopen.. Omdat ik die dingen toch door ging verkopen had ik wat geld en heb die Sun kabel maar besteld, werkt net zo goed als het spul dat ik daarna zelf in elkaar gesoldeerd heb.

Omdat ik geen zin had de (molded) stekker op die Sun eraf te knippen heb ik bij Display (in Ehv) een 13W3 female besteld, ding was 80 piek ofzo (vooral door die 3 coax aansluitingen in de 13w3, 20,- per coax ding).

Maar voor een low budget experiment kan je natuurlijk ook gewoon die kabel doorknippen of inderdaad ff kijken of er binnenin geen losse connector of BNC verhaal zit..

Succes!

• Solosmots
WTF????
80 piek??
Ik heb net 2 13W3 connectors besteld...
Nou ja ik zie het wel wanneer ik ze op haal.
Ik heb wel begrepen dat Sun nóg iets raars had aan zijn monitoren, maar goed, ik zie het nog wel zitten.
BTW, ik krijg de speciale Eizo video kaart er ook bij, kan je lekker 1600x1200 doen met 256 kleuren!
MAARR, dan hoef je geen kabel te bouwen;)
Maar goed, die kabel wordt wel wat, en ik denk dat een G400 dat ding wel aan kan.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
Haha, jep :)

Altijd leuk als je goedkoop aan dat soort werkstation dingen kan komen :)

Ik heb ze nog niet goedkoper gezien dan 80 piek (in iedergeval niet in de winkel..), als je een adres weet hoor ik het graag ;)

Die oude suns hebben een vage condensator nodig en zijn fixed frequency.. Kon ook nog een zooi van die 20" fixed frequency dingen regelen (die met afstandbediening, weet type zo niet) maar daar heb ik mooi voor bedankt. Yeck.. kut fixed frequency ;)

• Solosmots
Mwah, ben allang blij met deze Eizo, lijkt perfect, is nieuw hartstikke $$$$:D
En nu kan ik em zo krijgen. FF die kabel maken en dan met een grote :) dual headden :)

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-08 01:53
Ik heb hier een Sun 21 inch staan, werkt lekker. Er zitten 2 aansluitingen aan (schakelen kan met knopje op voorkant), 1 normale VGA connector en 1 13W3 connector. Nu gebruik ik de VGA-connector al een poosje, maar ik heb 2 PC''s en wil graag de 2e pc op de 13W3 connector connecten. Kan dat met deze convertor?

• Solosmots
Kan zo zijn dat je zo''n rare al eerder beschreven fixed frequency hebt, dan heb je een convertor nodig hebt met een condensator.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-08 01:53
Nee, ik heb een multisync, hij werkt in alle resoluties hier op de VGA-kabel.

• Solosmots
MMmmmm moet je proberen
staat geen schema bij, jammer....

Verwijderd

Ik heb een apple 21" monitor. Deze heeft ook een 13W3 connector, maar niet sun compatible, maar SGI (rood en blauw omgedraait, heeft wel h en v sink) Er zijn allerlei sites te vinden met schemas om die composite uit elkaar te krijgen. Ik zal wel eens kijke.

Verwijderd

tja, uuh als je de seperate versie hebt, eersste rijtje van je tabel dan is het een makkie. Maar met een composiet sync wordt het al moeilijker. Je zou idd zo''n kabel kunnen maken die die h en v sync uit elkaar kunt trekken. Of een fixed freq kaart kopen (raad ik je sterk af) maar er is nog een alternatief. Als de videokaart niet zo nieuw is kun je powerstrip, het programma werkte over mijn banchee (helaas is het een windows programma) en kon signalen inverten (voor bv oude mac monitoren) maar ook 2 sync naar composite sync zette, wat erg interessant is als je geen zin hebt om z''on converter in elkaar wilt zetten en toch niet zoveel eisen steld. maar uuh. ik zit net hier te kijken http://www.telalink.net/~griffin/monitors/Nanao22.html en jouw type zou h en v sync gescheiden moeten zijn dus dat heb je NIET nodig. Het enige wat je moet hebben is een PC naar MAC converter. Hier heb je een schemaatje: http://www.pin-outs.com/datasheet_100b.htm
veel suc6 er mee.

• Solosmots
Thnx, nice reply!
Volgens mij kan deze monitor alle soorten Sync aan die in dat tabelletje staan.
Hij pakt gewoon de sync, waar hij een sync signaal op ''ziet'' denk ik.

Wat ik me af vraag, bij die IIyama staat voor elke kleur een aparte aarde, bij de Eizo is er één gezamelijke aarde.
Ik neem aan dat alle aardes hetzelfde zijn uiteindelijk...
Pagina: 1