Toon posts:

pc loopt vast en geeft een onafgebroken piep

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met het volgende probleem:

Af en toe als ik mijn pc aan laat staan en ik ga een tijdje weg dan zit de pc bij terugkomst kompleet vast, als ik de monitor weer aanzet gaat die niet meer aan. (Standby lampje blijft dus oranje).
Verder geeft de pc 1 lange onafgebroken piep.

Na een reset boot hij weer normaal en functioneert alles weer naar behoren.

Mijn systeem:

Msi 865PE Neo 2 Moederbord
P4 2.8Ghz
1024 DDR
160 gb Maxtor IDE
Soundblaster Audigy 2
Gforce 5900 Ultra

OS = Windows XP Prof

Hopelijk hierbij voldoende informatie te hebben verschaft.

Alvast bedankt

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
wat staat er in de log file?

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Niet veel boeiends. Wel een Error, source: DCOM

Verwijderd

Op de site van MSI vond ik wel iets over beep codes. Voor de rest staat er op de pagina wel wat zinvolle informatie over mogelijke oorzaken en hoe je die kan controleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het even lezen, alvast bedankt.

Dit zou het wel kunnen zijn, aangezien er niks staat over 1 lange piep.

Any other beep(s): RAM problem

Maar dit lijkt me sterk.

Als ik met de pc aan het werk ben is het mij nog nooit gebeurt, alleen als ik een tijd weg ben en dan nog komt het maar af en toe voor.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 22:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:19:

Maar dit lijkt me sterk.

Als ik met de pc aan het werk ben is het mij nog nooit gebeurt, alleen als ik een tijd weg ben en dan nog komt het maar af en toe voor.
Het blijft natuurlijk gissen maar het lijkt erop dat iets té heet wordt. Ik zou als ik jou was in ieder de geval de temperaturen even monitoren. Daarna de hardware afzonderlijk testen. Hier staat nog wat over beepcodes btw.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de temperaturen net even bekeken, maar deze lijken mij niet abnormaal hoog:

Moederbord: 43c

Processor: 42c

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:19:

Maar dit lijkt me sterk.

Omdat je zegt dat het gebeurt als je een tijdje weg bent en dat je scherm op standby blijft zou ik het eerst eens proberen met het uitzetten van de Energy/Power options. Die vind je onder de screensaver tab in je display settings. In ieder geval "turn off harddisks" en "System standby" op Never zetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:32:
Ik heb de temperaturen net even bekeken, maar deze lijken mij niet abnormaal hoog:

Moederbord: 43c

Processor: 42c
Je zou eigenlijk de temperaturen moeten zien op het moment dat hij hangt, maar dat is niet te doen :) Wat voor BIOS heb je eigenlijk? Ik zou dan kijken welke melding erbij hoort. Heb je al in het boekje van de moederbord gekeken of daar iets staat?
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:34:
[...]

Omdat je zegt dat het gebeurt als je een tijdje weg bent en dat je scherm op standby blijft zou ik het eerst eens proberen met het uitzetten van de Energy/Power options. Die vind je onder de screensaver tab in je display settings. In ieder geval "turn off harddisks" en "System standby" op Never zetten.
Hoe verklaar je dan de lange onafgebroken piep?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:35:
[...]

Je zou eigenlijk de temperaturen moeten zien op het moment dat hij hangt, maar dat is niet te doen :) Wat voor BIOS heb je eigenlijk? Ik zou dan kijken welke melding erbij hoort. Heb je al in het boekje van de moederbord gekeken of daar iets staat?

[...]

Hoe verklaar je dan de lange onafgebroken piep?
Nou inderdaad, die piep is niet te verklaren en verder staan alle dingen mbt stroombesparing uit.

Verder heb ik de nieuwste bios (hiervoor kwam het ook voor).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:41:
[...]

Nou inderdaad, die piep is niet te verklaren en verder staan alle dingen mbt stroombesparing uit.

Verder heb ik de nieuwste bios (hiervoor kwam het ook voor).
Welke BIOS heb je, dan kan je opzoeken wat die beep betekent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even opzoeken in het boekje.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Vind sowieso die temperaturen van jou een beetje vreemd. Een mobo temp (neem aan dat dat je systeem temp is) die hoger is dan je cpu temp zie je niet vaak.

Ik heb dit probleem ook gehad, waarbij het systeem bleef hangen met een piep. Dit lag aan het moederbord, maar ik sluit voor jou een te hoge cpu temp. niet uit.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje stond verder geen informatie omtrent dit probleem.

PS: Dit met die temperatuur van het moederbord (systeem temp) vond ik ook al wat vreemd.

SISoftware Sandra geeft wel aan dat de temperatuur van het moederbord te hoog is. (Geeft dit weer als een waarschuwing).

Misschien toch maar eens even met de pc terug gaan, aangezien er nog garantie op zit.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 23:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 23:07:
In het boekje stond verder geen informatie omtrent dit probleem.

PS: Dit met die temperatuur van het moederbord (systeem temp) vond ik ook al wat vreemd.

SISoftware Sandra geeft wel aan dat de temperatuur van het moederbord te hoog is. (Geeft dit weer als een waarschuwing).

Misschien toch maar eens even met de pc terug gaan, aangezien er nog garantie op zit.
Dat kan je altijd doen... maar als je even kijkt welke bios je hebt (kijk welk logo er bij het opstarten in het scherm staat!) dan kan je makkelijk opzoeken wat het probleem eventueel is. Als het bijvoorbeeld je geheugen is en je bevestigt dat door het te testen, kan het je veel tijd en geld schelen. Start de computer dus opnieuw op en kijk in het begin welk logo er bovenin het scherm staat. Zoek dan op wat er bij die onafgebroken beep hoort :)

Verwijderd

Topicstarter
Ohw ja sorry, had er even overheen gelezen.

Type bios is:

AMI bios versie 2.30

Heb even wat opgezocht, dit is wat er staat:

Continuous beeping. A problem with the memory or video.

Mmmm, denk dat ik maar even terug ga met de pc.....

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 23:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 23:18:
Ohw ja sorry, had er even overheen gelezen.

Type bios is:

AMI bios versie 2.30
Dat is nou jammer... AMI staat met een onafgebroken beep niet op de kaart :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 23:23:
[...]

Dat is nou jammer... AMI staat met een onafgebroken beep niet op de kaart :(
Hier wel:

http://www.webopedia.com/quick_ref/BIOSBeepCodes.asp

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35

Crusader

Arc Nature

Bij dat MSI bord zitten volgens mij ook die 4 status LEDs. Geven die nog een bijzondere code aan? Wellicht niet, omdat ze alle 4 groen zijn zodra de boot procedure begint, maar wie weet geven ze wel wat aan...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Crusader schreef op 01 september 2004 @ 23:27:
Bij dat MSI bord zitten volgens mij ook die 4 status LEDs. Geven die nog een bijzondere code aan? Wellicht niet, omdat ze alle 4 groen zijn zodra de boot procedure begint, maar wie weet geven ze wel wat aan...
Dan zou ik de kast even los moeten halen, denk dat ik dat morgen maar even doe.
Was toch al van plan om alles even na te lopen qua hardware (koelers e.d.).

in ieder geval bedankt voor de tip.

Verwijderd

Inderdaad zeg... mag ik de TS aanraden eerst memtest86 te draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 23:37:
[...]

Inderdaad zeg... mag ik de TS aanraden eerst memtest86 te draaien :)
Denk inderdaad dat ik dat nu maar eens ga doen, na de test zal ik het resultaat vermelden.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35

Crusader

Arc Nature

Die LEDs zijn als het goed is ook zichtbaar vanaf de buitenkant, omdat ze in zo'n PCI slotplaatje zitten.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de memorytest vannacht aan laten staan, in totaal 10 uur en hij had 152 Error's.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 11:00:
Ik heb de memorytest vannacht aan laten staan, in totaal 10 uur en hij had 152 Error's.
Duidelijk ;)

Overigens is de lange onafgebroken beep natuurlijk geen error die het mainboard weergeeft, die geeft alleen error beeps voor, tijdens of na de POST.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 09:03

sniek

Got root?

If all fails, gooi dan je geheugen eruit, en start precies hetzelfde op!

Ook kun je proberen advanced power control uit te zetten. bios defaults laden en kijken op de BIOS pagina van MSI, wie weet zijn er meer met dit probleem.

PS: 152 fouten in een geheugendimmetje betekenen niks. Dat zit er gemiddeld standaard op elke kaart wel. Maar kijk wat voor fouten het zijn..... Geheugen verouderd helaas ook.

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

sniek schreef op 02 september 2004 @ 11:26:
If all fails, gooi dan je geheugen eruit, en start precies hetzelfde op!

Ook kun je proberen advanced power control uit te zetten. bios defaults laden en kijken op de BIOS pagina van MSI, wie weet zijn er meer met dit probleem.

PS: 152 fouten in een geheugendimmetje betekenen niks. Dat zit er gemiddeld standaard op elke kaart wel. Maar kijk wat voor fouten het zijn..... Geheugen verouderd helaas ook.
Dan ben ik zeker de uitzondering met 0 fouten ;) En Fahrenheit, je kan wel ff het geheugen uit je downloadbakkie in de pc doen om te testen of dat wel goed gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 11:44:
[...]

Dan ben ik zeker de uitzondering met 0 fouten ;) En Fahrenheit, je kan wel ff het geheugen uit je downloadbakkie in de pc doen om te testen of dat wel goed gaat :)
Nou ik denk dat ik de laatst gekochte 512 er even uit haal en kijken of hij het dan nog doet.
Denk alleen dat ik dit vannacht doe, aangezien het wel een tijdje duurt.

Maar tips zijn verder welkom, bedankt tot nu toe in ieder geval

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 12:07 ]

• sniek

sniek

Got root?

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 11:44:
[...]

haha, nee, maar waarschijnlijk worden standaard memoryholes er bij jou in het rapport al uitgefilterd..... Ga maar is een chippie bakken,... lol,... Net als bij een processor kan je niet miljoenen transistortjes precies goed maken,...

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik mag er vanuit gaan dat mijn geheugen verder prima is???

Verwijderd

MSI moederborden hebben toch 4 of 5 ledjes? kan zijn dat ze bedekt zijn door de kast of een PCI kaart ofzo, maar de combinatie van rode en groene ledjes geeft aan wat de error is...

als de pc is opgestart (voordat windows opstart) zal alles groen zijn... alsie vastloopt en die piep geeft zijn er vast een paar groene in rood veranderd...

ff in mb boekje kijken wat het betekend

• sniek

sniek

Got root?

inderdaad. Dan weet je in ieder geval wat de oorzaak moge zijn van je gepiep! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 22:17:
Dus ik mag er vanuit gaan dat mijn geheugen verder prima is???
Ik vind het feit dat er altijd wel fouten in geheugen zouden zitten niet echt een gegronde reden om zomaar aan te nemen dat je geheugen toch wel goed is :) Probeer het nou eens met 1 reepje geheugen erin. Ik zou het ook nog proberen met compleet ander geheugen, zoals uit je downloadbakkie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 15:00:
[...]

Ik vind het feit dat er altijd wel fouten in geheugen zouden zitten niet echt een gegronde reden om zomaar aan te nemen dat je geheugen toch wel goed is :) Probeer het nou eens met 1 reepje geheugen erin. Ik zou het ook nog proberen met compleet ander geheugen, zoals uit je downloadbakkie ;)
Ja, daar heb je volkomen gelijk in.
Ik zou het zodra ik even tijd heb allemaal even proberen.
Ben ook nog teruggeweest naar de winkel waar ik de pc heb aangeschaft en daar even het probleem voorgelegd, volgens hun was het de videokaart....

PS: Probleem nog niet weer gehad tot nu toe.

Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

• sniek

sniek

Got root?

Of start zonder geheugen op. Power on self test. Als ie dan dezelfde piep geeft weet je ook weer net wat meer. :-)

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe geen problemen meer gehad, mochten ze toch weer voorkomen dan heb ik hier genoeg tips voor een eventuele oplossing 8)
Pagina: 1