Toon posts:

Hoe werkt de FSB van een Athlon64?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit bericht zo eens zitte te leze

http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/9944.html

moet je bij antwoord nummer 5 eens kijke daar wordt uitgelegd hoe de front side bus van een amd 64 werkt, sommige weten t al en andere niet (ik dus niet).
Alhoewel ik er nog steeds niet veel van snap.

Maar om dat het dus zo ingewikkeld is zit ik met een vraag. Als amd de fsb in de toekomst voor hun amd 64 nog eens zouden verhogen of ik dan gelijk een nieuw mobo zou moeten kopen?

Bijvoorbeeld al zou ik de msi k8n neo (socket 939) kopen en ik doe er nu een 3500 + in zit ik dan al gelijk aan de limiet van het bord of kan er in de toekomst nog een andere proc inkomen met hogere fsb.

Op de site van msi staat dat het moederbord een fsb van 1000 mhz heeft

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=607

Wie kan mij helpen bij intel kom ik er wel uit maar hier........

alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Kan nog duidelijker, naar mijn weten heeft een Athlon 64 geen FSB ;).
Hoe werkt de HyperTransport bus van een Athlon 64?

[Ontopic]
Volgens mij gaat AMD de HyperTransport bus nog niet verhogen, dit lijkt mij ook nog niet eens nodig.
De snelheid van het geheugen zou eerst een beetje omhoog moeten lijkt mij.

Met een beetje zoeken kom je ook al wel wat informatie te weten over de HyperTransport bus.
Bij AMD
HyperTransport Consortium
Bij AOpen
HyperTransport 2.0
Deze laatste is dus een opvolger.
HyperTransport 2.0 will provide data transfers between chips at 20 gigabytes to 40 gigabytes per second, depending on the system architecture.
De "gewone" HyperTransport heeft een overdracht van 6.4 tot 12.8 GB/second max. B)

[ Voor 81% gewijzigd door Thandor op 28-08-2004 22:35 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klopt, maar de oorspronkelijke titel was "amd 64 fsb ???". Ik vertaalde het enkel in duidelijk Nederlands, met behoud van de niveau van het inhoud van de titel ;)

Anyway, terugkomend op je vraagstelling:
een andere proc inkomen met hogere fsb
Op de site van msi staat dat het moederbord een fsb van 1000 mhz heeft
Hypertransport != FSB, zoals je zelf al hebt ontdekt. Dus gebruik niet de verkeerde termen :)

Een A64 bestaat uit de werkelijke CPU, een geheugencontroller en een hypertransportcontroller. De CPU en de geheugencontroller lopen op een interne klok van 200MHz DDR. Samen met de multiplier krijg je de uiteindelijke snelheid van de CPU. De geheugencontroller kan maximaal PC3200 aan (200MHz DDR dus B) ), de So754 A64'en hebben één geheugencontroller (single channel DDR), daar waar de So939/940 varianten er twee hebben (dual channel DDR). De desktop A64 CPU's hebben één Hypertransport controller die dus op 800MHz DDR draait. Deze verbindt de CPU met het chipset (meestal gewoon een single-chip oplossing, de benaming "chipset" is hier ietwat krom). De Opterons kunnen twee (2nn) of zelfs drie (8nn) HT controllers hebben die naast het chipset dan weer de andere CPU's uit de multiCPU configuratie verbinden.

[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 28-08-2004 22:22 ]

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Een K8 + moederbord heeft gewoon een andere structuur 'geen noordbrugchip op moederbord etc'
Ik snap niet wat er niet te snappen valt:
This one is complicated.

A p4 or amd xp uses an fsb to interface to the mobo chipset, which then interfaces to the rest of the computer.

http://www.xbitlabs.com/i...vs-kt400/kt400-scheme.jpg

That fsb is 64 bits wide and everything passes through it. It is also bi-directional, meaning upstream and downstream bits have to wait to get out of each others way.

The a64 uses an integrated memory controller to interface to your memory, and hypertransport to interface to the mobo chipset.

http://www.hwupgrade.it/articoli/902/athlon64_arch.gif

http://www.amdboard.com/via_k8t400m_chart5.jpg

Because the mobo chipset interface used to be called fsb, we tend to call the hypertransport an fsb replacement, which is misleading. The a64 memory controller replaces part of what the fsb used to do (communicate with memory), and hypertransport replaces the rest of what the fsb used to do (communicate with everything else).

The memory controller is 64 bits wide just like the fsb was, but now it has separate paths for upstream and downstream so both can occur simulataneously. The speed of these paths are 200mhz ddr, meaning a rate of 400mhz. In each direction.

The hypertransport speed is 800mhz in each direction which is why amd says it is 1600mhz. But it is only a 16 bit wide path. Its also not communicating with memory which is what most of us think of when we think of an fsb. To call hypertransport a 1600mhz fsb is misleading in that it is only 16 bits wide, and is not even leading to the memory. So amd is using an erroneous way to brag about their new architecture, maybe to keep it simple (?).

But way more important than speeds is throughput. Below, example 1 is how computers used to look and unfortunately how we still think of them. Example 2 is how they are today.

1) Say you are in a blimp above a city looking at the cars going at 4.77 miles per hour. A new car that could go 8 miles per hour would really speed up traffic for everybody. That's why the IBM PC AT was better than the IBM PC 1 (in a nutshell).

2) Now say you are looking at that same city and the cars are travelling at 2,000 miles per hour. A car that can go 2,200 miles per hour is not going to help much because as you can imagine in this city the cars tend to sit at traffic lights all day long anyway since they go so fast between stops. What the city needs are more lanes and fewer stop lights.

AMD's on-die memory controller for memory and hyptertransport for everything else are not an advancement in mhz, they are an advancement in fewer stop lights and more lanes. Other than for video processing, mhz increases are old-hat and architectural improvements that reduce waiting will take us forward.
misschien iets om in de faq op te nemen, er is een hoop verwarring :)

Vertaler
Alleen VIA is eigenwijs, die hebben nog een soort north- \south- bridge chipset
edit:
daar heeft de northbrige weer een andere functie :P

[ Voor 6% gewijzigd door Koekje op 28-08-2004 23:32 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Aanvullende vraag...
Hoe werkt de 'CoolnQuiet' functie?
Multiplier?

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Cool&quiet werkt dmv het terugschroeven van de kloksnelheid en het voltage van de cpu, dit zorgt er voor dat de cpu een lagere rest warmte heeft, daardoor hoeft de fan minder hard te draaien,Cool&quiet. Dit gebeurt natuurlijk alleen als de cpu idle is.
Multiplier -> FAQ , Multiplier :)

[ Voor 27% gewijzigd door Koekje op 28-08-2004 23:12 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
CnQ meet de load periodes van de CPU (lijkt me) en past daaraan de snelheid van de CPU aan door na bepaalde (vrijwel) idle tijd wat terug te klokken :)

Verwijderd

Okies, klein uitlegje.

De AMD Athlon 64 werkt NIET meer met een FSB, maar met een HT-Link.

Dat is meestal een veelvoud van 200. Voorbeeldje: M'n Acer Aspire 1511LMi, met een AMD Athlon 64 3000+, en een nVidia nForce3 GO 150.

Deze chipset ondersteunt "slechts" een 3x HT-link, dwz, 3x de 200 die de athlon 64 gebruikt = 600MHz. Dat is wél bidirectioneel, vandaar dat het leuk is om te adverteren met een 1200MHz systeembus. Sure, het is welliswaar "maar" 600MHz, maar omdat het bidirectioneel is komt het áárdig in de buurt.

De CPU komt helaas door deze HT-Link niet volledig tot z'n recht, want hij ondersteunt een 4x HT-Link, wat dus 800/1600MHz zal betekenen. Nieuwste VIA/nVidia chipsets ondersteunen overigens zelfs de 1000/2000MHz HT-Link.

De CPU heeft zélf de geheugencontroller aan boort, in principe is je geheugenbankje een aansluitpunt van een stelletje koperbaantjes op je moederbord die rechtstreeks vanaf de socket komen (in THEORIE is een moederbord niet compatibel meer met geheugen, maar de processor. AMD zal kunnen besluiten eventueel DDR500 te gaan ondersteunen officiëel, en het moederbord maakt het niks uit. Ware het niet dat het slot anders is, had AMD een DDR2 controller in kunnen bouwen, en het ding had het nog niet erg gevonden). De processor moet helaas wel een kloksnelheid aanhouden met het geheugen. In het geval van m'n laptop is dat 160MHz, want ze hebben d'r slechts DDR333 in gedouwd bij Acer. Dat heeft geen effect op de snelheid van de CPU, omdat d'r geen sprake meer is van een FSB. De geheugenbandbreedte is alleen wel tikkie geknepen, maar dat nemen we voor lief, het ding is nog steeds ziek snel. Geheugensnelheid heeft GEEN invloed op de kloksnelheid.

Wat dan wel? Een ander getal. Eigenlijk 2, namelijk de multiplier, en een clockfactor. Laat die nou net ENIGSZINS gelijk lopen aan het geheugen en de HT-bus, zei het met een verhoudingsfactor voor eventueel trager geheugen. Multiplier * clockfactor = CPU speed. Zet die clockfactor hoger, en je geheugen gaat iets hoger, en je HT bus, afhankelijk van chipset, ook.

Wat je ook érg vaak ziet bij m'n laptop is cool'n quiet. Dat werkt simpelweg dmv. de multiplier. clockfactor = 200. Systeem idle: multiplier 4x = 800MHz. Stress komt: 8x = 1600MHz. Stress/game: 9x = 1800MHz (clawhammer, zo snel draait hij). En hij schakelt érg vaak, voor de minste verandering schakelt hij al, en je merkt er níks van qua performance. Behalve dat het ding 3 uur op een accu doet bij een briefje tikken, niet gloeiend heet wordt, want hijk doet ook de vCore een stukkie terug, en de fan een stuk rustiger is (je moet tegen de laptop aan wil je hem horen).

• Gaming247
  • Laatst online: 07-08 20:03
bonzaibuddy schreef op 28 augustus 2004 @ 22:25:
Een K8 + moederbord heeft gewoon een andere structuur 'geen noordbrugchip op moederbord etc'
Ik snap niet wat er niet te snappen valt:

[...]

misschien iets om in de faq op te nemen, er is een hoop verwarring :)

Vertaler

[Updated spec's]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De "Northbridge" van VIA is in wezen puur een AGP controller. De southbridge herbruiken ze gewoon van de bestaande chipsets voor de Athlon XP. Kostenbesparing :)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Gaming247 schreef op 28 augustus 2004 @ 23:27:
[...]

Nee, dit kan technisch gezien gewoon niet.
Northbridge handelt memory en AGP af, en als memory door de processor gedaan wordt is de chipset normaliter herleid tot een chip waarin alles gedaan wordt... Zoals BalusC al zei heeft VIA gewoon gekozen om ze te splitsen omdat ze dan reeds bestaande southbridges konden gebruiken.

Of een platform met north/southbridge werkt wordt heus niet bepaald door de chipsetbakker ;)

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
BalusC schreef op 28 augustus 2004 @ 22:18:
[...]

[...]
Hypertransport != FSB, zoals je zelf al hebt ontdekt. Dus gebruik niet de verkeerde termen :)

Een A64 bestaat uit de werkelijke CPU, een geheugencontroller en een hypertransportcontroller. De CPU en de geheugencontroller lopen op een interne klok van 200MHz DDR. Samen met de multiplier krijg je de uiteindelijke snelheid van de CPU. De geheugencontroller kan maximaal PC3200 aan (200MHz DDR dus)
eh... PC 3200 is toch 400MHz DDR !??

I'm not weird, I'm a limited edition

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:09
DDR = Double Data Rate, 200 * 2 = 400 :)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Pagina: 1