Ik heb laatst grote problemen gehad met mijn 120 GB schijf. De partities waren door elkaar geraakt en ik kon de schijf dus niet meer normaal gebruiken. Na veel programma's te hebben geprobeerd lukte het uiteindelijk om mijn schijf te formateren naar FAT32. Het probleem is dat ik nu nog maar een 33,8Gb schijf over heb i.p.v. een 120Gb. Partition Magic en Fdisk geven de overige ruimte (die geen fouten vertoonde voordat ik formatteerde) ook niet weer. Ik denk dat er tijdens het formateren in de boot sector is geschreven dat ik maar een schijf van 33,8 Gb heb i.p.v. 120Gb. Hoe kan ik mijn verloren ruimte weer terugkrijgen?
Verwijderd
Verwijder de partitie en maak hem opnieuw aan, maar dan met Fdisk en Format onder Dos. Of resize hem met Partition Magic of het tooltje van de harddisk fabrikant.
Zie ook OM Faq: Mijn HDD wordt als 32 GB herkend, terwijl die groter is?
Het is de limitering van Windows XP die tegenwoordig de das om doet (al is NTFS idd bij dergelijke groottes beter)
Zie ook OM Faq: Mijn HDD wordt als 32 GB herkend, terwijl die groter is?
Nog wel groter hoorFat 32 kan niet meer als +/-32Gb aan
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 16:04 ]
Ik zou wel willen dat ik zo de ruimte terug kreeg, maar zo makkelijk gaat dat (helaas) niet. De ruimte die ik niet kan gebruiken (ongeveer 90 GB) wordt niet weergegeven in o.a. Fdisk. Ik vond dit stukje uit de FAQ ook wle interressant:
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Tot slot wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt.
Zou het met de MBR te maken kunnen hebben in mijn geval?
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Tot slot wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt.
Zou het met de MBR te maken kunnen hebben in mijn geval?
Verwijderd
topicstarter, kijk nou eens in bovengegeven links. Of er staat een zogenaamde 'jumper' verkeerd op je harddisk, of je systeem (BIOS) kan geen schijven van grote capaciteit aan.
Verwijderd
Kan - ik heb wel eens meegemaakt dat op 1 PC het indelen op 120GB niet lukte en op een andere PC wel nadat Fdisk /CMBR gebruikte en opnieuw indeelde (en nadat hij eenmaal ingedeeld was ging het ook werken op die probleem PC)...
Maar als er geen belangrijke data opstaat, waarom test je het dan niet gewoon met een Dos bootdisk met Fdisk/Format + disktools van fabrikant?
Maar als er geen belangrijke data opstaat, waarom test je het dan niet gewoon met een Dos bootdisk met Fdisk/Format + disktools van fabrikant?
Dat is lariekoek, FAT32 kan partities tot 2 TB (2048 GB) aan, je bent hiermee in de war:Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 16:02:
Het is je 2de post. Kijk eerst eens in de FAQ (Fat 32 kan niet meer als +/-32Gb aan)
Uit de FAQ...Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is om te zeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
1. De schijf is 1,5 jaar oud en werkt(e) 200% fantastisch in deze computer (bios is dus in orde en ondersteund de hele schijf)
2. Fdisk (dat me nu al een paar keer is aangeraden) kan de ruimte op de schijf die verdwenen is na het formatteren niet zien (ik heb er dus niets aan om momenteel naar fdisk te gaan)
3. Mijn HD jumpers staan goed afgesteld
4. De disktools onderzoeken alleen het kleine gedeelte van de harde schijf dat bekend is en kan dus geen fouten vinden.
Wat het probleem is:
De hardware was goed en is nog steeds goed. Nadat ik overlappende partities had heb ik mijn schijf geformateerd en nu heb ik nog maar een klein gedeelte over. De rest is dus wel aanwezig, maar is niet bekend bij mijn computer. Dit gedeelte is niet beschadigd, maar gewoon 'verborgen'. Hoe krijg ik mijn computer zo ver dat ik de ruimte wel kan zien en dus kan formatteren of partioneren? Moet ik iets met de boot sector doen of kan ik het op een andere manier oplossen?
2. Fdisk (dat me nu al een paar keer is aangeraden) kan de ruimte op de schijf die verdwenen is na het formatteren niet zien (ik heb er dus niets aan om momenteel naar fdisk te gaan)
3. Mijn HD jumpers staan goed afgesteld
4. De disktools onderzoeken alleen het kleine gedeelte van de harde schijf dat bekend is en kan dus geen fouten vinden.
Wat het probleem is:
De hardware was goed en is nog steeds goed. Nadat ik overlappende partities had heb ik mijn schijf geformateerd en nu heb ik nog maar een klein gedeelte over. De rest is dus wel aanwezig, maar is niet bekend bij mijn computer. Dit gedeelte is niet beschadigd, maar gewoon 'verborgen'. Hoe krijg ik mijn computer zo ver dat ik de ruimte wel kan zien en dus kan formatteren of partioneren? Moet ik iets met de boot sector doen of kan ik het op een andere manier oplossen?
[ Voor 8% gewijzigd door Xirt op 28-08-2004 17:26 ]
Verwijderd
Hij heeft blijkbaar met Fdisk de schijf ingedeeld. En dan kan je niet groter gaan. Maar je hebt gelijk, in theorie kan het veel groter. Maar in theorie kan allesLekkere Kwal schreef op 28 augustus 2004 @ 16:32:
[...]
Dat is lariekoek, FAT32 kan partities tot 2 TB (2048 GB) aan, je bent hiermee in de war:
Verwijderd
Maak de harddisk leeg (Fdisk /cmbr, debug, cleanstate, MBRwork, Ranish, harddiskfabrikant-lowleveltool etc). Zorg daarna dat hij correct wordt weergegeven in de Bios/tijdens boot. En daarna de juiste Fdisk versie (Windows ME / Dos 7.1) gebruiken.Hoe krijg ik mijn computer zo ver dat ik de ruimte wel kan zien en dus kan formatteren of partioneren?
Larie, Fdisk kan prima 137GB indelen - zie bovenstaande link. Dat topicstarter met 32GB zit komt waarschijnlijk omdat hij Fdisk heeft gebruikt van een bootdisk van Windows 95, ingedeeld heeft onder Windows XP of met verkeerde tools heeft lopen stoeien. In ieder geval maakt dat allemaal niet uit, de topicstarter moet de foute indeling eerst weghalen.Hij heeft blijkbaar met Fdisk de schijf ingedeeld. En dan kan je niet groter gaan.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 17:43 ]
Formatteren heb ik gedaan onder XP (schijf als slave). 120 - 64 = 56 GB en dat is dus ver boven wat ik nu zie... Naast fdisk kan ook partition magic mijn ruimte niet zien dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Pagina: 1