A7N8X + PCI Raid + S-ATA

Pagina: 1
Acties:

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 12:59
Beste medetweakers,

Ik kom er nu zelf niet meer uit :|

Ik heb een Western Digital 74gb gekocht. Die is S-ATA. Deze wil ik als bootschijf hebben, dus hij is aangesloten op de onboard Silicon 3112A controller (op de primary poort).

Verder heb ik een PCI Raid kaartje, van HighPoint-Tech. Hieraan hangen 4 IDE HDD's, voor opslag in Raid1.

Nou heb ik in m'n Bios van m'n moederbord, een Asus A7N8X Deluxe rev. 2, de volgende keuze's:

[CODE]
Floppy
LS120
HDD-0
SCSI
CDROM
HDD-1
HDD-2
HDD-3
ZIP
USB-FDD
USB-CDROM
USB-HDD
LAN
Disabled[/CODE]

Het Raid kaartje wat erin zit was altijd boot-able met een raid0 array, wanneer ik SCSI had geselecteerd.

Ik heb een first boot device, second boot device, third boot device & boot other devices.

Wanneer het PCI raid kaartje eruit ligt, dan boot de raptor schijf wel gewoon.
Wanneer ik hem erin terugstop dan boot niets...

Waar ik dus bang voor ben is dat de pci raid controller voorrang heeft op de onboard s-ata controller. Nou is dat geen probleem als je dat in kon stellen in de bios, maar dat kan dus niet! :/

Weet iemand nog raad? Desnoods wil ik nog wel een ander moederbord halen, als bijvoorbeeld A7N8X-E Deluxe het wel ondersteund :|

57696520646974206c65657374206973206e657264

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:43
moet je voor je onboard SATA controller dan ook SCSI selecteren om daarvan te booten?
of kan ik niet lezen?
Verder heb ik een PCI Raid kaartje, van HighPoint-Tech. Hieraan hangen 4 IDE HDD's, voor opslag in Raid1.
Het Raid kaartje wat erin zit was altijd boot-able met een raid0 array, wanneer ik SCSI had geselecteerd.
Heb je nou RAID1 of RAID0 aan je PCI-kaartje hangen? zijn die bootable? hoor je daarvan te kunnen booten?

[ Voor 106% gewijzigd door OnTracK op 28-08-2004 14:45 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als het goed is wel ja (ik heb de A7N8X-E Deluxe gehad). Ik heb nu de DFI Ultra Infinity NFII, als ik het me goed herinner kan je bij dit mobo ook kiezen om van sata of van scsi te booten

Instagram / YouTube

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
aramdin schreef op 28 augustus 2004 @ 14:43:
Als het goed is wel ja (ik heb de A7N8X-E Deluxe gehad). Ik heb nu de DFI Ultra Infinity NFII, als ik het me goed herinner kan je bij dit mobo ook kiezen om van sata of van scsi te booten
Ja dat kun je idd instellen in de BIOS maar weet niet meer waar

Hop doet leven...

• Sluuut
OnTracK schreef op 28 augustus 2004 @ 14:40:
moet je voor je onboard SATA controller dan ook SCSI selecteren om daarvan te booten?
of kan ik niet lezen?

[...]

[...]
Heb je nou RAID1 of RAID0 aan je PCI-kaartje hangen? zijn die bootable? hoor je daarvan te kunnen booten?
aan die PCI kaart hangt nu 2x120 in Raid1. Als ik de kabel eruit plug dan boot de S-ATA hdd wel vrolijk.
Het kaartje met daaraan de hdd's word dus 100% zeker als eerste gezien. Ik kan dit gewoon niet veranderen in de BIOS :(.

Ik heb Asus al gemailt maar verwacht geen nuttig antwoord omdat die er gewoon niet is.

Ik zie nu de volgende oplossingen voor ogen;

1. Een IDE schijf aankoppelen waarop een paar boot files komen die noodzakelijk zijn om te booten, en de Raptor als D:\ gebruiken waarop Windows/Games komen.
Nadeel is da het dan een onoverzichtelijke zooi word, ik wil de C: eigelijk gewoon de raptor hebben :/

2. Het Raid kaartje met de hdd's in een andere pc inbouwen, en de netwerkdrive mappen. Nadeel is dat ik over een jaar niet meer hier woon waar die pc met raid kaartje dan staat... Dus dat lijkt me niet echt een goeie oplossing.

3. Een nieuw moederbord halen die wel het booten van S-ATA ondersteund en niet SCSI hanteerd als S-ATA schijf.

4. Een IDE>S-ATA converter kopen, deze aansluiten op de standaard IDE poort en hopen dat de Raptor schijf dan wel normaal boot als ik de juiste boot order instel.
aramdin schreef op 28 augustus 2004 @ 14:43:
Zou jij dit voor mij kunnen nakijken?
Desnoods bestel ik zo'n moederbord en verkoop ik deze A7N8X wel weer door...

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:43
Maar is die RAID1 bootable ja of nee?
• als hij wel bootable is, zorg eens dat hij dat niet is
• als hij niet bootable is wat doet hij dan? "no bootdisk found"? of iets anders? staat "boot other device" aan of uit?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Volgens mij is er bij de nieuwste bios update wel een mogelijkheid om te kiezen tussen RAID en SCSI... Die heb ik nu namelijk zelf ook op het moederbord zitten.
Gebruik wel de onboard SATA controller, maar geen 2e SATA RAID PCI controller erbij dus meer weet ik er niet van.

• Sluuut
OnTracK schreef op 28 augustus 2004 @ 14:52:
Maar is die RAID1 bootable ja of nee?
• als hij wel bootable is, zorg eens dat hij dat niet is
• als hij niet bootable is wat doet hij dan? "no bootdisk found"? of iets anders? staat "boot other device" aan of uit?
Die Raid1 is niet bootable ingesteld. Dat kan wel. Stel ik doe dat, dan is die array of schijf gewoon bootable.

Als hij niet bootable is dan gaat hij dus niet verder naar de S-ATA controller maar geeft gewoon geen fout aan. Geen regel tekst, helemaal niks dus...

Boot other devices heb ik aan/uit gezet, had bijde geen nut.

Ik heb ook een ander topic gevonden met een jongen die hetzelfde probleem had, alleen is het daarin helaas niet opgelost. Ik heb hem gemailt...'t is het proberen waard.

Maar ik vind het wel erg slecht van Asus dat ze dit soort dingen niet vantevoren hebben bedacht.
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 14:57:
Volgens mij is er bij de nieuwste bios update wel een mogelijkheid om te kiezen tussen RAID en SCSI... Die heb ik nu namelijk zelf ook op het moederbord zitten.
Gebruik wel de onboard SATA controller, maar geen 2e SATA RAID PCI controller erbij dus meer weet ik er niet van.
Maar heb jij ook precies een Asus X7N8X Deluxe revisie 2.0 ?

[ Voor 21% gewijzigd door Sluuut op 28-08-2004 14:59 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

aan die PCI kaart hangt nu 2x120 in Raid1. Als ik de kabel eruit plug dan boot de S-ATA hdd wel vrolijk.
Uit de FAQ van dit subforum:
Bootvolgorde
Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt (volg je het nog? :+ ). Het is dus de bedoeling dat je ten hoogste één actieve primaire partitie in je schijvensysteem hebt zitten. Anders wordt het een zooitje. Je kunt primaire partities activeren en de-activeren met behulp van bijvoorbeeld FDISK, Ranish Partition Manager en PartitionMagic.
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.
Even controleren dus :)

Verwijderd

Check eens voor een bios update - met de laatste versies van de A7N8X series kun je nl. de bootvolgorde voor SCSI/S-ATA instellen (SCSI voor PCI P-ATA/S-ATA/SCSI controllers en S-ATA voor de onboard S-ATA)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 15:12 ]

• Sluuut
Dat het zo simpel kan zijn.. Waarom begin ik altijd bij het moeilijkste? :P

De laatste BIOS update heeft het opgelost...

* Sluuut is heel erg blij!

Bedankt voor jullie advies allemaal guys :)

• PMD
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Hoi Sluuut,

weet je nog welke bios revisie je had/ hebt gebruikt?
Want ik zit hier met hetzelfde probleem. Het heeft in het verleden prima gewerkt, maar na een spontaan corrupt bios werkt het niet meer (nadat ik het hersteld had uiteraard)

Bedankt als je dat kan nagaan!

• Sluuut
Hoi,

Ik had de F4 bios, de F5 kwam net uit toen ik de kaart de deur uit deed. F6 is inmiddels ook al uit als ik me niet vergis. Ik had dit probleem bij Gigabyte op de website gezet en ze hadden er een engineer op gezet dus je hebt kans dat wanneer je de F5 versie erop zet, het probleem is opgelost...

Pagina: 1