Toon posts:

Gemengde geheugensnelheid, wat is het slimst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben in het bezit van de volgende geheugenmodules:

1. Kingston 256mb PC 3200 200Mhz
2. Kingston 256mb PC 3200 200Mhz
3. Corsair 512mb PC2700 166Mhz
4. Samsung 256mb PC2100 133Mhz

Ik speel allerlei games en verder beetje bezig met optimaliseren vn mn pc. Wat kan ik t beste doen? Ik heb nu alles erin zitten = 1280MB, klink vrij stoer, maar is t ook t beste?

Ik kan goed advies gebruiken en als er meer specs nodig zijn om goed advies te geven laat t me dan weten.

Groetjes,

Laserledje

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat voor proc/mobo heb je?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Processor: Intel 2,8Ghz Northwood HT-ondersteuning
Mobo: Intel D865PERL, Socket 478

Meer weet ik er eigenlijk niet over te zeggen. Bedankt voor de snelle reactie iig!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dat samsung geheugen zou ik laten schieten dat is dan te langzaam

computer voor alle werkzaamheden

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 20:15
Enkel de 2 Kingston dimms erin lijkt mij voor de beste algemene performance zorgen.

iRacing Profiel

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Razkin schreef op 28 augustus 2004 @ 02:51:
Enkel de 2 Kingston dimms erin lijkt mij voor de beste algemene performance zorgen.
idd las er net overheen dat corsair is maar pc2700 :)

maar goed is voor mij bedtijd :O :+

computer voor alle werkzaamheden

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet je misschien of je een FSB533 of een FSB800 hebt?

Het is iig zo, met een FSB533 is het het slimste om alleen de Samsung eruit te halen. Zo werk je volgens mij het efficienste (spelfouten ja..bier enzo :P ). Heb je echter een FSB800 dan zal het twisten geblazen zijn. Of veel geheugen en iets langzamer OF minder geheugen en razendsnel.

Wellicht is het verstandig om te proberen met 2 x kingston en 1x corsair en 1x zonder die corsair. Beetje kijken wat sneller aanvoelt in games enzo want benchmarks zeggen toch niks. In ieder geval hecht ik zelf geen waarde aan theoretisch gelul :P :o Wat sneller aanvoelt moet je doen :P

Hoop je geholpen te hebben :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 20:15
Ik ben niet zo bekend met dual channel op P4 moederborden, maar ben je je dual channel niet kwijt als je met slechts 3 geheugenslots werkt? Kan er zo 1,2,3 niets over vinden op de Intel site. Ik heb tot nu toe nl enkel P4 borden gezien met 4 dimm sloten.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik t programma Everest om alles te bekijken. Echter staat er bij de geheugenapparaten een snelheid aangeduid bij alle 4 de modules van 266Mhz.

Ik zie nergens iets staan over FSB. Er staat wel 800Mhz bij Effectieve Kloksnelheid, amar dat betekend wellicht iets anders.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 03:02:
Ik gebruik t programma Everest om alles te bekijken. Echter staat er bij de geheugenapparaten een snelheid aangeduid bij alle 4 de modules van 266Mhz.
Dat klopt, omdat je er twee relatief slome modules in hebt zitten wordt het hele zaakje omlaag geclockt; in jouw geval naar PC2100 (266MHz) dus.
Ik zie nergens iets staan over FSB. Er staat wel 800Mhz bij Effectieve Kloksnelheid, amar dat betekend wellicht iets anders.
Dit betekend dat je een 800FSB exemplaar P4 hebt. In dat geval zou ik die twee slomere modules er meteen uithalen. De Pentium 4 vreet enorm veel bandbreedte en dat ontneem je hem alleen maar op deze manier. Geloof me, dan heb je liever wat minder geheugen. Ik denk dat je hier over het algemeen ook niet zoveel van merkt, behalve in moderne games dan. Anders bewaar je die twee modules voor een andere PC?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar die Samsung is PC2100 (133 Mhz), niet 266 Mhz. Klopt dat dan wel?

Maar hoe merkbaar is het verschil tussen 2100 en 3200?. tot nu toe merk ik er weinig van en zou het zonde vinden (en minder stoer natuurlijk :P) om ze er uit te halen. Adviseren jullie ECHT om ze er uit te halen en het op 512 te houden?

Verwijderd

Topicstarter
zou het terug te brengen zijnnaar PC3200/200Mhz door overclocking trouwens?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De patsheidfactor gaat zeker omlaag ja, daar heb je gelijk in ;). Maar is dat waar het allemaal om draait?

Als ik het me goed herinner is PC2100 DDR-RAM 'gewoon' 266MHz omdat het DDR geheugen is; Double Data Rate. Dat klopt dus gewoon.

Ik gok dat je gevoelsmatig niet veel merkt van je tragere systeem, maar in games en benchmarks verwacht ik dat je performance zeker omlaag gaat. Draai anders eens 3DMark2001- of 2003 mét je extra geheugen en zonder (waar alles dus op de juiste snelheid draait).

En dat geheugen krijg je toch nooit vol, kijk maar eens in je Task Manager/Taakbeheer hoeveel Windows normaal inneemt. Stelt niks voor. 512MB RAM is meer dan genoeg voor de meeste gebruikers.
zou het terug te brengen zijnnaar PC3200/200Mhz door overclocking trouwens?
Die PC2100 laten draaien op PC3200? Dat zou wel een hele extreme overclock zijn :o.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, voorlopig weet ik genoeg. Ik ga t testen met wat benchmarks. 3dMark 2003 heb ik, dus dat moet wel lukken. Ik ga nu eerst maar eens tukken...:P

iig heel erg bedankt voor de adviezen en tips!!!

Groetjes,

Laserledje

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

En anders kan je nog eventjes wat geheugen er bij kopen, is niet zo duur meer tegenwoordig
pricewatch: 512MB PC3200 DDR (TwinMos)
74 euro voor 512mb twinmos

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Genghis Khan schreef op 28 augustus 2004 @ 03:22:
Als ik het me goed herinner is PC2100 DDR-RAM 'gewoon' 266MHz omdat het DDR geheugen is; Double Data Rate. Dat klopt dus gewoon.
Niet helemaal. PC2100 draait nog steeds op 133 kloktikken per seconde, 133MHz dus. Echter dankzij DDR kan het twéé datablokjes per kloktik transporteren: bij 133MHz is dat dus in totaal 266 datablokjes per seconde. Marketinglui maken hier foutief 266MHz van, terwijl het 266MT/s moet zijn :)

En wat betreft de vraagstelling van de TS: gewoon de geheugenbus zoveel mogelijk gelijktrekken met de FSB, benchmarks draaien bij verschillende configuraties en daarnaast geheugengebruik in de gaten houden. Simple as it is :)

Verwijderd

En uiteraard de resultaten posten :9

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 14:19

Goliath

hi ho silver... away

Misschien heb je hier RAM Mixen iets aan?
Pagina: 1