Toon posts:

[XP] netwerk weigert DHCP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weer eens een keer een vaag probleempje met XP Home.
Het netwerk wil geen DHCP meer doen, zo maar van de 1 op de andere dag, want het heeft wel gewerkt.
Het probleem zit niet in de router of netwerkkaart omdat ik al een andere netwerkkaart erin heb gedaan, Realtekje 8139D, ook nieuwste drivers.
Indien ik zelf een IP adres opgeef, dus statisch, dan doet het internet het wel.

Ik krijg deze melding:
Verbinding herstellen

De volgende stappen zijn mislukt:
Het Ip adres wordt vernieuwd.
Bezig met verwijderen en opnieuw laden van externe cachenaamtabel voor NetBT
Bezig met verzenden van naamvrijgavepakketten naar WINS, waarna "vernieuwen"wordt gestart.
Bezig met vernieuwen van alle DHCP-leases en herregistreren van DNS-namen.

En neem contact op

Nou weet ik dat ik normaal gewoon een ip adres moet krijgen van de router, maar ik kan blijven klikken en telkens dezelfde fout melding.
Ook als ik het ip adres voor standaard gateway opgeef.
Ik heb de wizard gedraaid, niet dat het veel uit maakte, maar wel geprobeerd.
Netwerkkaart is gewisseld, ander pci slot zelfs.
Plug and play data gereset.
Uitschakelen en inschakelen ook geen resultaat.

Ik heb dus sterk het vermoeden dat dit iets van XP is en ik heb het ook al met XP pro meegemaakt, daar was een herinstallatie nodig, ik heb alleen weinig zin om weer dat OEM cd'tje erin te gooien en XP Home overnieuw te installeren, het is namelijk de eerste installatie en ik wil dit wel zo houden.
Overigens hebben andere machines er geen last van, zoals deze XP Pro machine.

Ik heb in dit topic: DHCP IP wil niet (mist bestand) statisch IP werkt wel
al gelezen dat ze hier een soort gelijk probleem hebben en geen oplossing.
Ik krijg de zelfde meldingen als de TS bij ipconfig /release en /renew
Ook ik schijn een bestand te missen voor de interface.

Mocht een moderator er toch anders over denken dan geef je het maar een schopje naar netwerken ;)

Verwijderd

heb je topic niet heelmaal doorgelzen,

Maar de DHCP Server werkt dus niet?
en als je via start --> uitvoeren --> cmd. exe eens ipconfig /all uitvoert?

met:
ipconfig /renew is vernieuwen
ipconfig /release is vrijgeven.

je kunt routers ook hun default waardes laten gebruiken, probeer dat eens?

als je de pc direct aan je ISP hangt, gaat het dan wel goed? (dhcp vangen)

let us know...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Reptile209

- gers -

Misschien wat open deuren, maar:
* Kijk eens onder Services of de DHCP-client wel gestart staat
* Geen firewall die roet in het eten gooit?
* Als je er bijvoorbeeld een Knoppix-cd ingooit, doet 'ie het dan wel? Zo ja: dan is het echt windows ;).
* Probeer eens een systeemherstel: misschien een update die niet goed gevallen is ofzo?

Zo scherp als een voetbal!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Toch maar wel ff moeten doorlezen djredmar ;), hij heeft dat al geprobeerd namelijk.

TS: heb je toevallig je router niet 'verkeerd' ingesteld? Je kan vaak in je router aangeven hoeveel IP's er verstrekt mogen worden door de DHCP-server.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Topicstarter
Nee ipconfig /all geeft weer dat er ip routing is ingeschakeld en geen wins proxy, alle ip adressen 0.0.0.0 DHCP ingeschakeld JA en automatische configuratie ingeschakeld JA, netbios over tcp/ip uitgeschakeld, knooppunt type onbekend.
Dat laatste zegt al genoeg, hij wil gewoon de router niet zien, ook als ik em als standaard gateway opgeef in tcp/ip maar wel ip automatisch laat staan.

Direct aan mijn ISP gaat niet omdat er een ADSL lijntje ligt met een E_tech router, bovendien is die 4mbit lijn in gebruik door mijn server ;) Ik heb nog wel een vies groen USB modempje liggen maar ik onderbreek de lijn liever niet.
Ik wil het liever DHCP hebben, maar indien dat ie veder moet als statisch, dan moet het maar.

Firewall is uit, die van windows, voor de rest heb ik geen software matige firewall.

Mijn router is goed, het deed het daarvoor wel, als ik een statisch ip adres opgeef in het dhcp bereik dan pakt xp die netjes op en is het alsof er niks aan de hand is, maar ja dan vul ik het in terwijl xp dat moet doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 02:52:
Nee ipconfig /all geeft weer dat er ip routing is ingeschakeld en geen wins proxy, alle ip adressen 0.0.0.0 DHCP ingeschakeld JA en automatische configuratie ingeschakeld JA, netbios over tcp/ip uitgeschakeld, knooppunt type onbekend.
Dat laatste zegt al genoeg, hij wil gewoon de router niet zien, ook als ik em als standaard gateway opgeef in tcp/ip maar wel ip automatisch laat staan.
@TRon: excuses, had het niet goed gelezen

uhmm knooppunt type onbekend? :? heb hier ook dhcp server lopen,
code:
1
2
3
4
5
6
7
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: djredmar
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

heb em ook niet en het gaat wel goed...

ik las van een stukje van jou over iprouting ingeschakeld : ja.

Weet niet precies wat het inhoudt, maar zuo het daar niet aan kunnnen liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 03:01:
[...]

@TRon: excuses, had het niet goed gelezen

uhmm knooppunt type onbekend? :? heb hier ook dhcp server lopen,
code:
1
2
3
4
5
6
7
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: djredmar
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

heb em ook niet en het gaat wel goed...

ik las van een stukje van jou over iprouting ingeschakeld : ja.

Weet niet precies wat het inhoudt, maar zuo het daar niet aan kunnnen liggen?
Mijn vermoede is dat het inhoud dat je broadcast van 0.0.0.0 naar de dichtsbijzijnde gateway wordt gestuurd of anders een ip adres krijgt.
Ik kan me ook herinneren dat als er geen dhcp is dat je iets in de 169.x.x.x krijg met subnet 255.255.0.0

Ik zou niet weten hoe ik het uigeschakeld krijg, ik ben geen noob maar ook geen expert met netwerken ;)

Verwijderd

169.x.x.x is een adres wat tcp gebruikt als er geen dhcp server gevonden kan worden (cisco lessen waren dus toch nog ergens goed voor :Y))

dit is dan nodig, om alsnog meerder pc's met elkaar te laten communiceren (router dus niet, ander subnet)

hoop dat ik je meer op weg heb geholpen....

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:25

lordsnow

I know nothing

Hoe snel nadat je "Herstellen" hebt ingedrukt krijg je de foutmelding "De volgende stappen zijn mislukt: Het Ip adres wordt vernieuwd."?

Indien snel/gelijk => firewall/software probleem.

Normaal (waneer er geen DHCP beschikbaar is) duurt het ong 30sec of zo?

Je zou een Systeem Herstelpunt terug kunnen zetten... mischien helpt dat?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 00:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Als je zeker weet dat het niet aan de router ligt, gooi dan eens gewoon alle drivers van je netwerk, dus kaart, interface en de protocollen weg en start de pc opnieuw op. Standaard zal hij dan de boel opnieuw gaan installeren en ook op dhcp automatisch zetten.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Router al eens een keer gereset?? dat heeft een keer geholpen hier in het netwerk toen een pc geen ip meer kreeg van de dhcp.... beetje weird maar het hielp wel..

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Rechtsklikken op je LAN-connection > repair. Dat maakt een aantal caches leeg (dns, routing table etc., enkele "losse" daarvan staan overigens hierboven al genoemd).
Heb ik het goed begrepen dat zowel je zowel een router hebt die IP adressen uitdeelt, als een DHCP server op het netwerk hebt? Dat kan met elkaar in conflict zijn > 1vd2 uitschakelen. Idem als je ergens ICS op een PC in je netwerk aan hebt staan.
Werkgroepnaam in alle PC's én de router exact 't zelfde? Subnetmask 255.255.0.0 overal hetzelfde? (Beter is overigens 255.255.255.0)

Jikra

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mochten al bovenstaande tips niet werken, probeer dan nog eens een 'netsh int ip reset' te draaien :)

Verwijderd

elevator schreef op 28 augustus 2004 @ 10:27:
Mochten al bovenstaande tips niet werken, probeer dan nog eens een 'netsh int ip reset' te draaien :)
dat is toch puur een tcp/ip stack reset

en zover ik weet gebeurd dit ook voordat de pc opnieuw opstartt

ervaring uit stage...

toen hebben we er registerkey voor gemaakt... (waren DNS problemen)

Verwijderd

Topicstarter
@lordsnow, ja hij doet dat direct, firewall is uit en dat is het probleem ook niet, dat het een software probleem is was ik ook al achter ;)

@hufkes, dat heb ik al tig keer gedaan zelfs in administrator mode (veilige modus met netwerk ondersteuning)

@Darkzen, yep, en daar hou ik nu mee op want mijn server wordt er gek van ;)
Ik heb ook een compleet andere DHCP veld genomen, dus andere ip adressen. Geen effect.

@Jikra, nee ik heb alleen een router die netjes ip adressen uitdeelt, of als ik het zelf opgeef statisch in het tcp/ip veld, dan heeft de machine dus gewoon weer internet, dus het zit echt in XP netwerk services denk ik.

@elevator, nee, netsh int ip reset geeft een foutmelding en vraagt om een een bestand dat resetlog.txt heet, die kan ik dus nergens vinden.

Heeft iemand nog een idee?
Nogmaals, als ik het ip adres statisch maak is er niks aan de hand.
Als het de software is kan ik dan niet iets uitvreten met mijn OEM cd, ik heb al in de repair mode gekeken, maar daar kon ik niks bruikbaars vinden.
Systeemherstel is vanwege virussen e.d. uitgeschakeld vanaf het begin dus daar kan ik ook niks mee beginnen.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 17:57
Probeer eens winsockIPfix eens. Het kan zijn dat er ergens iets is omgevallen (door bv. spyware) waardoor het ip renewen niet goed meer werkt. Dit progje heeft me al enkele malen goed geholpen!

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Topicstarter
Jester schreef op 28 augustus 2004 @ 16:09:
Probeer eens winsockIPfix eens. Het kan zijn dat er ergens iets is omgevallen (door bv. spyware) waardoor het ip renewen niet goed meer werkt. Dit progje heeft me al enkele malen goed geholpen!
Zoals je in mijn ts kan zien heb ik al een topic doorgelezen waar dat ook aangeraden wordt, ook in mijn geval werkt het helaas niet ;(

Verwijderd

Topicstarter
Tevens heb ik SP1 overnieuw geinstalleerd maar ook dit heeft niks uitgemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Binnen Microsoft online help heb ik dit gevonden:

http://support.microsoft....n-us;822123&Product=winxp

Inderdaad de DHCP-Client is niet gestart en als ik em wil starten krijg ik deze foutmelding:

Kan DHCP Client-service op Lokale computer niet starten.
fout 1075: De afhankelijkheidsservice bestaat niet of is voor verwijdering gemakeerd.

Ik zie in sommige topics dat het ook gebeurt na deinstallatie van Norton Antivirus (wat bij mij dus niet het geval is)
maar voor dat ik in het register dingen ga aanpassen wil ik wel weten welke dingen ik moet aanpassen.
Ideen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 16:04:
@elevator, nee, netsh int ip reset geeft een foutmelding en vraagt om een een bestand dat resetlog.txt heet, die kan ik dus nergens vinden.
Probeer het eens met:
code:
1
netsh int ip reset c:\resetlog.txt
In resetlog.txt wordt informatie over de reset weggeschreven. Waarom dat verplicht zou zijn, geen idee ;).

Beter!! Via [google=error 1075 dhcp client] kom ik op deze pagina waar de volgende stappen staan:
In WindowsXP (and 2000 I suppose) you can remove DHCP's dependence on Norton Anti-Virus by doing this:

• from the Start Menu select run
• type 'regedit' and click OK
• open the following folders, HKEY_LOCAL_MACHINE, then SYSTEM, CurrentControlSet, Services, and finally Dhcp.
• Double-click the key DependOnService Hier staat bij mij (win2k) alleen "Tcpip Afd NetBT" in. Dat klinkt ook als een mooi rijtje netwerkservices/protocollen
• remove what will probably be the last item in the list, something like SYMTDI. Leave everything else alone
• click OK.
• close RegEdit and reboot.
• DHCP should work again.

Should a problem come up (messing up the registry entries) you can also press F8 (or is it F5?) and select Use Last Known Good Configuration from the boot menu. That will restore various registry entries to what was used last.
Ideetje om te proberen? Het lijkt inderdaad dat Norton soms de DHCP vern**kt.
Maak desnoods even een systeem-herstel-punt aan voordat je er mee begint, dan kan je altijd weer terug. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Reptile209 op 28-08-2004 19:02 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op 28 augustus 2004 @ 18:55:
[...]

Probeer het eens met:
code:
1
netsh int ip reset c:\resetlog.txt
In resetlog.txt wordt informatie over de reset weggeschreven. Waarom dat verplicht zou zijn, geen idee ;).

Beter!! Via [google=error 1075 dhcp client] kom ik op deze pagina waar de volgende stappen staan:

[...]

Ideetje om te proberen? Het lijkt inderdaad dat Norton soms de DHCP vern**kt.
Maak desnoods even een systeem-herstel-punt aan voordat je er mee begint, dan kan je altijd weer terug. :)
Nu werkte netsh inderdaad in die txt file schrijft ie weg wat in het register heeft gereset, maar dat had geen effect.

Die register aanpassing heb ik ook al gedaan, wederom geen effect en de foutmelding blijft bestaan, dus de 1075 error ;(
Windows XP, soms wordt ik er echt heel moe van .....

Verwijderd

Topicstarter
Hier: http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=337688
hebben ze er ook last van, ik krijg nu ook de foutmelding 1068.
Vreemd, de enige optie die ik dan nog niet geprobeerd heb is een reparatie installatie, echter vraag ik me af of er dan het nodige wordt gerepareerd ....

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, AFD of Afd schijnt verschil te maken, toch staat ARP met hoofdletters, die staat dus gekoppeld met DHCP en NetBT en Tcpip, toch vraag ik me af wat er mis is, alle bestanden die ze gebruiken zijn allemaal aanwezig, zou het iets in svchost.exe kunnen zijn?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Gaarne edit gebruiken als je zelf de laatste poster bent.
Ik denk toch dat voor een échte oplossing van je probleem een nieuwe installatie is aanbevolen.
Eventueel zou je nog kunnen proberen met SFC de systemfiles te repareren, maar ik geloof daar niet echt meer in, gezien alles wat je al hebt geprobeerd.

Jikra

Verwijderd

Topicstarter
Jikra schreef op 29 augustus 2004 @ 07:11:
Gaarne edit gebruiken als je zelf de laatste poster bent.
Ik denk toch dat voor een échte oplossing van je probleem een nieuwe installatie is aanbevolen.
Eventueel zou je nog kunnen proberen met SFC de systemfiles te repareren, maar ik geloof daar niet echt meer in, gezien alles wat je al hebt geprobeerd.
Ja sorry voor de edit, zat denk ik te slapen ;)
Hmm, ik heb net een 180 dagen evaluatie van Windows 2003 server geinstalleerd op mijn webserver en ook die krijgt het niet voor elkaar om via DHCP een ip adres te krijgen.
Start ik de oudste computer op met Windows 98SE, geen probleem, ip adres en internet op.
Ik geloof dus ook niet in een herinstallatie, maar aan de router ligt ook niet, heb ik niet een of ander virus of spyware wat misschien nog geen remedie voor is want ik vind dit heel erg vreemd.

edit:
zie update:

update: 2003 server is gaan werken na een netsh int ip reset, dus die is ok nu.

Ja, je had toch gelijk, dit probleem had een herinstallatie nodig, kennelijk toch wat hardware conflicten want ik had 9 maal een device irq not less or equal dump.
Eindelijk is de machine nu weer ok na een reparatie installatie.

Dus voor degene die het zelfde probleem hebben:

Eerst zeker de: netsh int ip reset c:\dumpiplog.txt
proberen en bekijk de txt bestand, dit laat je zien wat er gereset is.
Overigens kan je het bestand elke naam of plek geven die je wilt.

Als alles dus niet heeft gewerkt, pak je OEM cd of gewone XP cd maar en voer een upgrade installatie uit, zo behoud je alles en dan werkt het weer, zoniet dan mag je een volledige installatie gaan doen.

Mag een slotje op het topic ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 21:46 ]

Pagina: 1