* Twhomp
Ik heb de MDF verzaagd, één plaat van 38x43cm en 2 zijkanten van 38x19cm. De kast wordt dus 38x43x20,5cm groot. Redelijk compact voor een systeem met een full ATX-mobo als basis.
Verder heb ik jullie oordeel nodig.
Zoals in de startpost te zien komen er op de voorkant drie knoppen. Hoe dat precies gaat gebeuren laat ik nog even in het midden, maar ik ben nu bezig te bepalen welke tekens er op moeten komen.
Wat vinden jullie de mooiste set symbolen?
De knoppen zijn als volgt (van boven naar beneden): Power, Eject, Reset.
Op de kleurcode-variant na, zal ik de 'grafics' van de knoppen graveren in het aluminium.
Poll: Welke set symbolen is het mooiste?
•
A: De (begin)letters
•
B: Gepixeleerde symbolen
•
C: Klassieke symbolen
•
D: Strakke symbolen
•
E: Abstracte symbolen
•
F: Kleurcodes
Ook een poll maken? Klik hier
Nog wat pics van de hardware IRL:
Moederbord
PCI kaarten
HDD+DVD rack
VGA kaart + Tuner kaart
Update-tje:
Knoppenmodule gemaakt:
Het zijn drie dipswitchjes boven elkaar: er zitten hele kleine stukjes plexi op gelijmd om ervoor te zorgen dat de knoppen ietsjes boven het vlak ernaast uitsteken. De switchjes verbonden aan een kroonsteen, wel zo makkelijk voor later
Voetjes gemaakt en in grondverf:
Iets meer dan 5cm doorsnede. De voetjes worden ook zilver geverfd aan de onderkant. De zijkant wordt glimmend. Heb de voetjes gegrondverfd, omdat MDF anders stoffig blijft.
De MDF bak in de grondverf:
Dit is al het hout wat er in de HTPC wordt verwerkt. De rest van de bak wordt aluminium. De bak zelf wordt zilver geverfd (en dan een zilver meest lijkend op aluminium). De bak staat nu op zijn achterkant vanwege makkelijker verfen. En ja, dat tafeltje boeit niet
* Twhomp
Nou, eindelijk heb ik weer wat kunnen doen aan mijn HTPC. Allereerst heb ik de houten bak in aluminium kleur geverfd. Hier kan je de stoffilters, mobo-tray en PC-speakertje al gemonteerd zien.
Ben erg tevreden ove rhet schilderresultaat. Daarna heb ik de pootjes gemaakt: de pootjes (5,5 cm doorsnede) uitgezaagd met een gatenboor en in de grondverf. Daarna zilver geverfd (zodat als je iets ziet het tenminste zilver is) en de metaalkleurige glimmende tape eromheen. Het zijn nu net echte pootjes
Het enige wat je zou moeten kunnen zien van voren (de achterkant is eigenlijk de enige "onafgewerkte" kant) is de fan in de rechterzijkant. Het gat ervoor had ik al geboord voor het schilderen. Een papst-fan, een zilver draadgrilletje en 4 bouten+moeren later:

[sub]De foto is schuin genomen, maar het gat is perfect rond en precies in het midden, zoals het hoort

)
Alle onderdelen erin gedaan en alles past zoals het hoort. De kabels intern aansluiten en wegwerken moet nog gedaan worden zoals je kan zien.
Dit is de achterkant. Ik heb al boutjes en moertjes om een stuk aluminium als afdekplaat aan de bovenkant te monteren. De tray en voeding kunnen daar weer aan vast worden gemaakt.
De voorkant: je ziet de DVD-speler en twee harde schijven. Ook de knoppenmodule is goed geplaatst. De witgroene draad is de verlenging van de eject-knop van de DVD-speler.
Verder heb ik al het aluminium net verzaagd. Ik moet dat alleen nog zien te brushen.
To Do list:
-Aluminium brushen
-tekens op aluminium graveren
-aluminium profielen op platen monteren
-aluminium profielen in kast monteren
-kabels aansluiten en wegwerken
-hopen dat de PC het doet

-software, software en software...
* Twhomp
Woei! Weer eens flink wat werk verzet. Het einde lijkt in zicht
Allereerst heb ik het systeem verder in elkaar gezet: de fans aangesloten op fanmates, de draden zo netjes mogelijk weggewerkt en extra profielen voor de frontplaat gemonteerd.
Zalman was zo lief om aan de fanmates een ophangoog te doen, zodat ze makkelijk monteerbaar waren. De Papst fannetjes zijn nu onhoorbaar
Meteen een kleine test-run gemaakt: alles doet het naar behoren, hij komt mooi uit zijn POST-check met een bevredigende *piep*! De fans draaien stil, de voeding is onhoorbaar, de HDD's hoor je vrijwel niet. Ik ben tevreden met de stilheid van het systeem en de kappen zitten er nog niet eens op.
Het idee is dus dat de voedingsfan en de casefan samen lucht aanzuigen via de filters. Ik heb expres voor deze configuratie gekozen, zodat de HDD/DVD-rack een soort scheidingswand zou vormen. Het linkerfilter (met PC-speaker) is voornamelijk voor de voeding en onder de VGA kaart. Het rechterfilter (met knoppenmodule) is voor de CPU en VGA.
Nog even een extra shot, maar nu van achteren, zodat goed te zien is hoe alles is aangesloten.
Zien jullie dat ik niet heel erg goed ben in de eeuwenoude kunst van het lintkabel vouwen?
Verder heb ik heel veel geschuurd: alle aluminium delen heb ik geschuurd, zodat het een mat, brushed effect krijgt. Eerst grof geschuurd, daarna middelgrof droog (280), daarna fijn nat (400). Het resultaat mag er meer dan zijn
De geverfde houten delen en de geschuurde aluminium delen passen nu mooi bij mekaar.
Ik hoef nu alleen nog maar een paar dingen te doen:
To Do List:
• Achterplaat op maat maken, gaten erin boren en monteren.
• Frontplaat in elkaar zetten en met 2-componenten kit aan elkaar maken.
• Frontplaat monteren (plakken) op profielen en de DVD-speler-lade-frontje erop.
• Bovenplaat verstijvers monteren.
• Tekens op frontplaat graveren.
• Software installeren en de HTPC in gebruik nemen.
* Twhomp
Woei woei woei, driewerf woei!
Hij is zo goed als af!
De kast is nu helemaal klaar. Eigenlijk zou ik nog vilt onder de voetjes moeten doen, maar voor de rest is hij af. Few, toch meer werk dan je van te voren bedenkt. Over de 'plaatjes' voor de knoppen: ik heb besloten de kast voorlopig kaal te laten. Dit vooral omdat ik geen mooie manier weet om het netjes te graveren en ik het zo ook heel mooi vind.
Maar genoeg gepraat, hier zijn de pics:

Daar staat ie dan. Het is een flinke jongen, maar wel helemaal strak.
Aangezien het mijn allereerste ervaring is met aluminium bewerken, vind ik dat sommige onderdelen wat strakker hadden gekunt, maar ik moet zeggen: ik vind m strak genoeg van dichtbij, laat staan van een kijkafstand (hij komt toch onder de TV in het donker).

En dit is waar je tegen aan zit te kijken: een aluminium gebrushed vlak, verdeeld in 5 plaatjes. Eventuele 'afwijkingen' rechts in de lijntjes komen doordat je door de snede's heen kunt kijken daar. De naden van de plaat zijn van achteren afgeplakt, behalve daar. Daar moeten de drie helften namelijk onafhankelijk van elkaar bewegen. Het zijn namelijk ook de power, eject en reset knoppen.

Hier zie je de DVD-lade in actie.

En hier zie je waar ik heb gedrukt om de lade te openen: het gecondenseerde vocht van mijn vinger op de alu-plaat is nog te zien.

En ook de achterkant netjes afgewerkt. Op een paar miniscule kleine kiertjes na is de kast helemaal dicht: de enige airflow is door de filters heen, via het systeem, door de voeding en blowhole naar buiten. Hopelijk blijft het intern dus een beetje schoon
En nog eventjes in volle glorie:
Nu nog de software erop, maar dat is voor later en imho veel minder boeiend.
Wat vinden jullie ervan?
Als er nog vragen zijn?
[
Voor 130% gewijzigd door
Twhomp op 29-09-2004 18:35
]