[XP-SP2] Shutdown hangt soms sinds SP2-upgrade*

Pagina: 1
Acties:

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hallo

Na installatie van sp2 is de shutdown direct een stuk trager geworden :( Na een aantal dagen is het zelf zo dat shutdown de helft van de tijd blijft hangen bij: windows is shutting down.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet, maar ik ben nog geen verdere topics hierover tegengekomen.

Hebben meer hier last van en is er al een fix voor :? :?

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
misschien heeft 't iets te maken met die RPC restricties die d'r bij SP2 in gekomen zijn? Ik had toendertijd toen SP1 uitkwam 'tzelfde probleem, opgelost door te slipstreamen en reinstallen.

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Hoeveel programma's starten er in de achtergrond mee op?
Want SP2 heeft een aantal aanpassingen in de trend van beveiliging enzo.
Misschien werken een of enkele van die programma's tegen tijdens het afsluiten en veroorzaken die de Freeze tijdens het afsluiten.
Je kunt eens proberen om zo weinig mogelijk programma's aan te zetten met windows. Of eventjes handmatig de programma's afsluiten voordat je windows afsluit.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Auke
  • Niet online
cobratbq schreef op 26 augustus 2004 @ 12:38:
Hoeveel programma's starten er in de achtergrond mee op?
Want SP2 heeft een aantal aanpassingen in de trend van beveiliging enzo.
Misschien werken een of enkele van die programma's tegen tijdens het afsluiten en veroorzaken die de Freeze tijdens het afsluiten.
Je kunt eens proberen om zo weinig mogelijk programma's aan te zetten met windows. Of eventjes handmatig de programma's afsluiten voordat je windows afsluit.
Alle programma's heb ik afgesloten. Maar het zelfde resultaat. helaas

• Auke
  • Niet online
WuSSiE schreef op 26 augustus 2004 @ 12:34:
misschien heeft 't iets te maken met die RPC restricties die d'r bij SP2 in gekomen zijn? Ik had toendertijd toen SP1 uitkwam 'tzelfde probleem, opgelost door te slipstreamen en reinstallen.
Het is een mogenlijkheid natuurlijk, maar wel de laatste ;) Ik heb nog niet zo lang geleden een complete reinstall gedaan. Wil ik indien mogelijk dus nog een tijdje uitstellen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Draai je toevallig Panda AV Titanium Pro ofzo ?? Deze wil het allemaal weleens in de soep laten lopen :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Auke
  • Niet online
nero355 schreef op 26 augustus 2004 @ 12:48:
Draai je toevallig Panda AV Titanium Pro ofzo ?? Deze wil het allemaal weleens in de soep laten lopen :/
nope: Nieuwste AVG7 en nieuwste zonealarm, verder in pricipe zo weinig mogelijk.

Verwijderd

Probeer APM eens in te schakelen.

• Auke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 20:41:
Probeer APM eens in te schakelen.
Ik ben eens opzoek gegaan naar wat APM nu is. Ik kom uit op advanced power management. Ik begrijp nu dat dit dan te vinden moet zijn in control panel -> power options. Bij mij dus niet... Is hier verder een oplossing voor?

Verwijderd

Auke schreef op 27 augustus 2004 @ 11:28:
[...]

Ik ben eens opzoek gegaan naar wat APM nu is. Ik kom uit op advanced power management. Ik begrijp nu dat dit dan te vinden moet zijn in control panel -> power options. Bij mij dus niet... Is hier verder een oplossing voor?
Ik bedoel de APM-instelling van XP zelf, niet van het BIOS. Je gaat naar de beeldscherminstellingen, en kies dan voor "schermbeveilinging." Kies dan "energie." Ga dan naar het tabblad APM. En zet dan een vinkje bij "Ondersteuning voor....."

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 12:05 ]

• Auke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:04:
[...]

Ik bedoel de APM-instelling van XP zelf, niet van het BIOS. Je gaat naar de beeldscherminstellingen, en kies dan voor "schermbeveilinging." Kies dan "energie." Ga dan naar het tabblad APM. En zet dan een vinkje bij "Ondersteuning voor....."
Dat bedoel ik dus ook. Bij mij is tabblad APM niet aanwezig.

En wat ik er nu over lees heeft dat weer iets met acpi te maken.

Verwijderd

Ik denk dat jij XP home hebt, want die heeft geen APM. Professional wel. Onder home heb je tabblad "Geavanceerd", en daar kun je het volgens mij ook aanpassen. Je kunt aangeven wat je computer moet doen als jij hem sofwarematig uitschakeld.

• Auke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 18:13:
Ik denk dat jij XP home hebt, want die heeft geen APM. Professional wel. Onder home heb je tabblad "Geavanceerd", en daar kun je het volgens mij ook aanpassen. Je kunt aangeven wat je computer moet doen als jij hem sofwarematig uitschakeld.
Nope proffesional heb ik. De dingen onder tab geavanceerd hebben verder geen invloed op het probleem.

Met msconfig.exe heb ik alles uitgezet Het lijkt dus niet een conflict te zijn met een ander programma... Of is dit nu een te vroege conclussie

[ Voor 8% gewijzigd door Auke op 27-08-2004 19:02 ]

Verwijderd

Ik vind het wel heel raar dat je geen APM hebt. Dat heeft elke Windows XP Prof. Ik heb het idee dat er softwarematig iets niet helemaal goed is met je Windows. Het lijkt mij ook zeer sterk, dat SP2 functies uit windows eruit gooid. Of heb je een beta van SP2 gebruikt? Dat kun je namelijk beter niet doen.

En anders wordt het toch een nieuwe install. En heel misschien dat je het met een repair install goed kan krijgen.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Titel iets veranderd zodat het wat beter eruit ziet :)

[xp] na installatie [sp2] blijft shutdown hangen ==> [XP-SP2] Shutdown hangt soms sinds SP2-upgrade

• Auke
  • Niet online
Ik geloof dat ik de oplossing nu gevonden heb. (twee vlotte shutdowns gehad)

Na de volgende pagina eens goed te hebben doorgespit:

http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.htm

Heb ik de volgende twee tips uitgeprobeerd:

Correspondent Ron Spruell found that disabling the Terminal Services service reduced his shutdown time from over 2 minutes (hanging at the “Windows is shutting down” screen) to about 10 seconds. To disable Terminal Services, follow the steps in the prior paragraph for launching SERVICES.MSC. Please note that Terminal Services is required in Windows XP for running Remote Assistance, Fast User Switching, and (in XP Pro) Remote Desktop.

Correspondent Graeme J.W. Smith reported a more obscure cause of slow shutdown: In Win XP Professional, the Group Policy Editor has a security option to clear the pagefile at system shutdown. The same setting also forces the hibernation file to be wiped at shutdown. These processes take long enough that users may think that shutdown has hung. To change the setting, click Start | Run, type GPEDIT.MSC, click OK. Drill down to Computer Configuration | Windows Settings | Security Settings | Local Policies | Security Options. In the right pane, find “Shutdown: Clear virtual memory pagefile.” NOTE: Since someone actually has to have set this policy, the problem will be pretty rare, but is worth mentioning. However, Forum participant “roadrunner” reported that the personal security app Privacy Eraser automatically enables “Clear virtual memory pagefile,” and, therefore, may be the cause of a slow shutdown.

Verwijderd

Ik heb het probleem opgelost door steeds meer 'services' uit te schakelen, nadat ik had vastgesteld dat XP wel degelijk afsluit, maar dan 'real slow'. De services kun je vinden onder configuratiescherm - prestaties en onderhoud - systeembeheer - services. Net zo lang doorgaan met uitschakelen van services tot het systeem gewoon weer snel afsluit. Kan effe duren tot je de goeie gevonden hebt.

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07-2025
Welke Service was het nou ?

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07-2025
Dit lost bij mij alles op:

The WaitToKillServiceTimeout value name in the registry allows you to specify a length of time that the service control manager must wait for services to complete the shut-down request. Open Registry Editor and navigate to:

HKEY_LOCAL_MACHINE
\SYSTEM
\CurrentControlSet
\Control
\WaitToKillServiceTimeout

Backup your registry first, as explained here. Then, reduce the Service timeout value (default being 20000ms) to your preference.

Similarly, set the AutoEndTasks to 1 in the following registry key:

HKEY_CURRENT_USER
\Control Panel
\Desktop

AutoEndTasks value determines whether user processes end automatically when the user either logs off or shuts down Windows 2000/XP.

By doing the above [previous two steps], we're forcibly killing a non-responsive application or service. On the other hand, troubleshooting the application may also be necessary.

Verwijderd

Geen idee, ik heb er heel wat afgesloten die mij overbodig leken, zoals windows update en Wifi (zit niet op deze desktop).

De hierboven beschreven oplossing is een stuk eleganter, je hoeft dan geen services uit te schakelen. Al heb ik de uitgeschakelde services tot nu toe nog niet gemist...
Pagina: 1