Toon posts:

BIOS update mislukt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst wat voorgeschiedenis:

Op een ouwe Pentium 200 wilde ik dus Redhat 9 installeren. Dit lukte echter niet; probleem met de bootloader. Wat precies weet ik niet, na gezoek op internet bleek dat alle versies na 7.3 een andere bootloader hebben gekregen die problemen geeft op oudere systemen. Dit zou aan de verouderde BIOS liggen.

Redhat 7.3 bleek inderdaad te werken. Natuurlijk was ik weer zo slim om toch ook eens 'even' een BIOS-flash te proberen zodat misschien de nieuwste Redhat ook zou werken. Na flink zoeken eindelijk een goeie BIOS gevonden (dacht ik).
Deze bleek volgens het flashprogramma toch niet goed te zijn (verkeerde grootte en chipset werd niet herkend).
Ogenschijnlijk deed het flasprogramma dan ook niets... toch wel dus. Blijkbaar heeft hij toch iets verneukt aan de BIOS.

Als ik hem nu opstart leest hij eerst de floppy om vervolgens alleen nog maar te piepen (iets sneller dan eenmaal per seconde). Het beeld blijft zwart.

Wat ik heb geprobeerd:

- Resetten CMOS
- Backup van originele BIOS gerenamed naar amiboot.rom en op diskette gezet (volgens de post van klbob_ :
Bios flash mislukt a7v

Gegevens moederbord:

- MB-8500 TVX-A ver. 2,.3
- Intel SB82437VX chipset, southbridge SB82371SB

Hij heeft een AMI-BIOS

Verwijderd

meestal als je de bios flashed en er gaat iets verkeerd gaat het ook echt verkeerd.. waarschijnlijk dat je bios gewoon naar de tering is en kun je dus een nieuwe mobo gaan halen 8)7

Verwijderd

Er is dacht ik wel een bedrijfje in nederland waar ze je bios weer kunnen terugflashen, moet je je bioschipje opsturen en dan hopen dat het lukt, moet je op google maar even zoeken.

Verwijderd

geef mijn de nummers van de BIOS eens, zal ik kijken of me programmer het ondersteunt.. Flash ik hem wel ff terug.. prv msg me maar anders... Is goedkoper dan naar een bedrijfje brengen die er ook 5min over doen en er dan geld voor vragen..

Verwijderd

Topicstarter
De nummers op de chip zelf bedoel je?

vteuniss bedankt, echter dat document had ik zelf ook al gevonden maar het werkt niet:
Hij leest de diskette even, zo'n seconde of 10 en piept dan vier keer. Dat blijft hij herhalen. Volgens die pdf zou hij 3-4 minuten erover doen...

Edit: was even eten...

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb het nog eens gedaan met een BIOS van een andere site (redelijk obscuur ;) ) en hij doet het weer!
De size van deze BIOS is overigens anders als die van het bestandje van Biostar zelf :?

Iedereen bedankt voor de hulp, met name 70373R voor zijn aardige aanbod! :)

Edit: dat het volgens de 'rename methode' niet werkte lag dus waarschijnlijk aan deze corrupte versie (127 kB ipv 128 kB)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 18:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 12:59:
meestal als je de bios flashed en er gaat iets verkeerd gaat het ook echt verkeerd.. waarschijnlijk dat je bios gewoon naar de tering is en kun je dus een nieuwe mobo gaan halen 8)7
Geweldige wijsheid. Helaas pertinent onjuist. Lees voor de lol eens:

PMG FAQ - Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

Er is dus zat wat je kunt doen :z

TS:
Probeer de bootblock procedure (zie link hierboven), als dat niet werkt hotswappen. Plank weggooien is zonde, EUR 10 aan een of andere flashbios bedrijf doneren is meer dan de plank waard is 8)7

Overigens betwijfel ik ten zeerste of de 'nieuwe' BIOS je probleem gaat verhelpen, iik ga ervan uit dat RH9 ACPI support eist, althans dat ik het enige verschil wat ik tussen 7.3 en 9 kan verzinnen :P - en als dat zo is, dan zal 99% zeker een AT-mobo als de 8500TVX het niet ondersteunen, met of zonder update :o

Als het iets anders is dan ACPI support gaat het misschien wel lukken, maar het is bij dit soort 'update de BIOS maar...' adviezen altijd de moeite waard om na te gaan exact wat die oude BIOS niet zou kunnen en de nieuwe dan wel moet, dat kan in een geval als dit veel pijn en moeite besparen ;)
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 14:22:
Hmm, heb het nog eens gedaan met een BIOS van een andere site (redelijk obscuur ;) ) en hij doet het weer!
De size van deze BIOS is overigens anders als die van het bestandje van Biostar zelf :?
Vast als .zip ingepakt ofzo, uitgepakt wordt het 1Mb, zo groot is de EEPROM chip namelijk ;)
Iedereen bedankt voor de hulp, met name 70373R voor zijn aardige aanbod! :)
Daar zijn Tweakers voor :D

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 26-08-2004 14:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 26 augustus 2004 @ 14:55:
[...]

Overigens betwijfel ik ten zeerste of de 'nieuwe' BIOS je probleem gaat verhelpen, iik ga ervan uit dat RH9 ACPI support eist, althans dat ik het enige verschil wat ik tussen 7.3 en 9 kan verzinnen :P - en als dat zo is, dan zal 99% zeker een AT-mobo als de 8500TVX het niet ondersteunen, met of zonder update :o

Als het iets anders is dan ACPI support gaat het misschien wel lukken, maar het is bij dit soort 'update de BIOS maar...' adviezen altijd de moeite waard om na te gaan exact wat die oude BIOS niet zou kunnen en de nieuwe dan wel moet, dat kan in een geval als dit veel pijn en moeite besparen ;)
Op zich heb je natuurlijk gelijk...
Alleen in dit geval gelukkig niet! :)
Met deze nieuwe BIOS kan ik namelijk ineens probleemloos de Fedora Core2 installeren.

Ter info de foutmelding die ik eerst kreeg:

ISOLINUX 2.00 2002-10-25 isolinux: loading spec packet failed, trying to wing it

isolinux: extremely broken BIOS detected, last ditch attemt with drive=FF

En nog wat vage regels...
Pagina: 1