Toon posts:

welke videokaart voor 2d?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een pc aan het samenstellen voor me pa,
hij gaat er op photoshoppen en muziekprogrammas,
dus een 3d video kaart heeftie niet nodig, want hij speelt nooit spelletjes.

welke videokaart zouden jullie kopen?
en hoeveel mb moet die kaart hebben,

ik kijk nu bij http://www.informatique.nl/ je hebt dan de keus uit
NVIDIA, ATI of overige video kaarten=matrox.

het gaat mij om de 2d kwaliteit van de kaart.

hij gaat ook een iiyama 19 inch kopen dus daar moet de kaart op werken.

ik kan geen reviews vinden over de 2d kwaliteit van videokaarten,
ik dacht ergens gelezen te hebben dat de kaarten van ati en nvidia
wel goed presteren in 3d maar in 2d slecht zijn.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Enkele jaren geleden was het zo dat ATi beter in 2D was dan nVidia kaarten. Hoe het nu met de 2D filters staat weet ik zo niet.

Maar als je echt zeker weet dat je vader geen 3D applicaties gaat draaien, kun je ook nog een 2e hands G450 of G550 kopen?

Eentje uit V&A:
http://www.tweakers.net/aanbod/product/19873/a

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Op de standaard resoluties zoals 1280 x 1024 zijn de standaard videokaarten prima in staat om een goed beeld te genereren. Het is algemeen bekend dat Matrox de beste 2D beelden leverde tot voorheen. Maar ik geloof dat de verschillen pas zichtbaar werden bij resoluties groter dan 1600 x 1200 ;)
A-merken hebben in principe ook wel goede 2D-filters en hoeven niet duur te zijn

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik heb ook eens gehoord dat Matrox dé 2D-kaart is/was...

Verwijderd

DVI-D/DVI-A of D-sub ?

Verwijderd

Ik zou zeker voor Matrox gaan , een G550 of een nieuwere versie.
Je ziet het verschil met een andere willekeurige kaarten direct!
Keuze is wat mij betreft simpel...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Ga je een TFT scherm met DVI aansluiting erop gebruiken zonder uitzonderlijk lange kabel? Dan maakt het geen klap uit en volstaat iedere kaart met DVI connector.

Ga je een CRT monitor gebruiken? Aanrader zou inderdaad de Matrox G400/450/550 zijn. 16MB videogeheugen is aan te raden, als de resolutie beperkt is kan je met 8MB toe (1280*960 met 32bits kleuren is geloof ik netjes te draaien met 8MB, pin me er niet op vast.. Maar dan kan je dus met een G200 nog toe).

2de kandidaat is een ATi kaart, bij voorkeur van een goed merk, en niet de allergoedkoopste. 3de is nVidia. De kwaliteit van een kaart met nVidia chip kan nogal verschillen, het ene merk heeft goede 2D filters, het andere is zwaar bagger.

Wat voor monitor komt er precies aan te hangen, en op welke resolutie?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Ik heb zelf een P650 van Matrox. Als je geen 3D wilt zoals ik, dan is dit een super mooie kaart, hij heeft geen ventilator, is dus lekker stil. En heeft 2 overlays, zodat je bijvoorbeeld een DVD en een Divx/Xvid etc tegelijk kunt kijken!

Ook heeft deze kaart een anti-alias functie wanneer je met tekst aan de gang gaat, letters zijn wat ronder en duidelijker. Het lijkt een beetje op de techniek van microsoft, maar ik vind die van Matrox een stuk fijner.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:04

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Heb heel lang Matrox gehad. Kan nog steeds geen afscheid nemen van mijn g400 ;)

Heb nu ook een TI4600, Radeon 9700 en radeon 9800PRO draaien, maar de G400 is nog steeds zuiverste beeld.

Beetje off-topic, maar ik werk nu met een KVM switch. Top ding hoor, maar 2-d is verschrikkelijk met die 9800PRO. tenzij ik standaard windows drivers gebruik. Beeld is wazig en met ernstig schaduw effect. In 3d lijkt alles in orde.... Bekend probleem bij iemand???

Kep er gelijk ook maar even een topic over gestart http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/948172

[ Voor 12% gewijzigd door makkie ;) op 25-08-2004 10:32 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Verwijderd

Topicstarter
er gaat een iiyama 19 inch crt scherm aanhangen,
@1280 resolutie waarschijnlijk.
ik denk dat we voor de matrox 550 gaan
de kaart heeft maar 32 mb, ik vind dit weinig aangezien ik zelf 128 mb heb
op mijn ati 9800pro, maar die 32 mb moet toch goed genoeg zijn?
:)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 10:49 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die 32MB is meer dan genoeg, er hoeven geen textures van spelletjes enzo erin geladen worden, om maar een voorbeeld te noemen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

koop gewoon een Gf4 MX, beeldkwaliteit wordt er toch niet beter op en snelheid ook niet..

ik denk dat je beter meer geld in een goede monitor

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 18:22
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 18:34:
koop gewoon een Gf4 MX, beeldkwaliteit wordt er toch niet beter op en snelheid ook niet..

Hier ga ik helemaal mee akkoord...

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 08:09
lol? en wat kwa kleurzooi, en veel andere dingen als je flink ervaren bent met photoshop? Maakt echt wel uit hoor!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 18:34:

Nou dat is dus het op 1 na slechtste advies wat je ongeveer kan geven (op de geforce 2 mx na dan). De 2d kwaliteit van een GF4 MX is over het algemeen niet geweldig. Matrox is veel beter.

En om nog maar eens te bevestigen, 16 mb is al meer dan voldoende voor 2d werk, 32mb is al overkill, maar dat geeft verder niets

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier ook een G550-bezitter die zéér tevreden is over de kaart. Met name z'n tv-out is ook "beter" dan andere kaarten. (heb nog op geen enkele vidkaart dvdmax-achtige dingen gezien) > Hij copyed enkel de direct-show-vensters naar je tv.

Dus 2d/Films kijken/DVI .. kies dan voor een matrox :) (ook passieve koeling mocht geluid een rol spelen)

Verwijderd

Race Eend schreef op 25 augustus 2004 @ 18:40:
[...]

Nou dat is dus het op 1 na slechtste advies wat je ongeveer kan geven (op de geforce 2 mx na dan). De 2d kwaliteit van een GF4 MX is over het algemeen niet geweldig. Matrox is veel beter.

En om nog maar eens te bevestigen, 16 mb is al meer dan voldoende voor 2d werk, 32mb is al overkill, maar dat geeft verder niets
als je daar 5 jaar geleden mee aan kwam, beeld kwaliteit van huidige kaarten is ech niet veel slechter..

daarbij vraag ik me wel enorm af wat de vader van de TS met de pc doet.. Huizen ontwerpen of vakantie foto's resizen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 18:45:
[...]

als je daar 5 jaar geleden mee aan kwam, beeld kwaliteit van huidige kaarten is ech niet veel slechter..

daarbij vraag ik me wel enorm af wat de vader van de TS met de pc doet.. Huizen ontwerpen of vakantie foto's resizen...
hij gaat er mee photoshoppen, kleur corrigeren enzo.
hij heeft een digitale spiegelreflex en bewerkt zijn fotos dan in photoshop enzo.
ook heeft hij een color spider die zijn beeld scherm calibreerd.
alleen de pc die hij nu heeft is zwaar verouderd en is aan een nieuwe toe.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 18:45:
[...]

En hoe kom je daar aan? Dit klopt wel aardig voor een Radeon 9500 en hoger van een goed merk, maar een GF4MX. Doe me een lol. Het is en blijft budget, dus daar gaan budgetfilters op (zeker bij de noname kaartjes), en die zuigen gewoon. Waarom zoveel aan een GF4MX uitgeven als je voor minder een desnoods 2dehands G400/450/550 kan hebben die veel beter is voor het doel?

Een Voodoo 3 3000 is trouwens ook niet slecht.. Alleen opletten dat je en STB hebt en geen Powercolor, die Powercolors zijn waarschijnlijk weer minder.

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 25-08-2004 23:22 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 25 augustus 2004 @ 23:21:
[...]

En hoe kom je daar aan? Dit klopt wel aardig voor een Radeon 9500 en hoger van een goed merk, maar een GF4MX. Doe me een lol. Het is en blijft budget, dus daar gaan budgetfilters op (zeker bij de noname kaartjes), en die zuigen gewoon. Waarom zoveel aan een GF4MX uitgeven als je voor minder een desnoods 2dehands G400/450/550 kan hebben die veel beter is voor het doel?

Een Voodoo 3 3000 is trouwens ook niet slecht.. Alleen opletten dat je en STB hebt en geen Powercolor, die Powercolors zijn waarschijnlijk weer minder.
omdat ik vrij bang ben dat er weer veel te moeilijk wordt gedaan en er zo weer op kosten wordt gejaagd, als de vader van de TS een oude pc heeft, en als daar ook geen 2d geoptimaliseerde kaart in zat zou ik daar niet te veel moeite voor doen..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 12:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 22:40:
[...]

hij gaat er mee photoshoppen, kleur corrigeren enzo.
hij heeft een digitale spiegelreflex en bewerkt zijn fotos dan in photoshop enzo.
ook heeft hij een color spider die zijn beeld scherm calibreerd.
alleen de pc die hij nu heeft is zwaar verouderd en is aan een nieuwe toe.
Beantwoord die vragen van euss en w3ird_n3rd eens mbt hoe je die scherm(en) moet aansluiten :o

Een 2e hands Matrox G450 is ruim voldoende als je aansluit met D15sub (VGA) (een G400 zou ik niet aanraden omdat die soms problemen hebben met 1.5V only AGP sloten), maar als je DVI doet moet je gewoon een willekeurige kaart met DVI aansluiting nemen.

Zonder die info kunnen wij ook niet verder helpen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1