Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Met dat lensdopje, bedoel je dat je die kunt bevestigen aan de draag-band die bij de camera wordt geleverd of hoort er nog een ander koord ofzo bij te zitten?

Een nog veel belangrijker vraag: Ik heb eindelijk wat foto's online gezet die ik de afgelopen heb gemaakt. Ik moet zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben wat betreft de scherpte en de goede belichting onder de meeste omstandigheden.

Echter, tijdens het maken van foto's van de sneeuw van vandaag en het bewerken ervan ben ik in sommige gevallen iets minder aangenaam verrast door de camera:

In omstandigheden met veel licht-donker contrasten zoals bij sneeuw en zo blijkt er wel erg veel CA (Chromatic Abberation) op te treden: paarse randen. De Canon had hier soms ook last van in enige mate en meestal stoort het nie tzo, maar in dit geval stoort het behoorlijk.

Voor de foto's waar dit optreedt:
http://pictures.versteegt.com/sneeuw2005.

De foto's zijn allemaal gemaakt in de auto-stand. Let op dat je bij de meeste foto's door kan klikken naar het 640x480 formaat. (edit: Met name in PICT0070 zie je het verschijnsel, bv. waar de sneeuw afsteekt tegen de schutting).

Komt dit mede-z10 bezitters bekend voor of is dit wel abnormaal veel bij deze camera? Op dpreview lees ik dat het veroorzaakt kan worden door een verkeerde breking van het licht in de lens.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 02-03-2005 22:16 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het meevallen, echter heb ik nooit een touwtje gezien voor die lens dop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Eymey schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:14:
Met dat lensdopje, bedoel je dat je die kunt bevestigen aan de draag-band die bij de camera wordt geleverd of hoort er nog een ander koord ofzo bij te zitten?

Een nog veel belangrijker vraag: Ik heb eindelijk wat foto's online gezet die ik de afgelopen heb gemaakt. Ik moet zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben wat betreft de scherpte en de goede belichting onder de meeste omstandigheden.

Echter, tijdens het maken van foto's van de sneeuw van vandaag en het bewerken ervan ben ik in sommige gevallen iets minder aangenaam verrast door de camera:

In omstandigheden met veel licht-donker contrasten zoals bij sneeuw en zo blijkt er wel erg veel CA (Chromatic Abberation) op te treden: paarse randen. De Canon had hier soms ook last van in enige mate en meestal stoort het nie tzo, maar in dit geval stoort het behoorlijk.

Voor de foto's waar dit optreedt:
http://pictures.versteegt.com/sneeuw2005.

De foto's zijn allemaal gemaakt in de auto-stand. Let op dat je bij de meeste foto's door kan klikken naar het 640x480 formaat. (edit: Met name in PICT0070 zie je het verschijnsel, bv. waar de sneeuw afsteekt tegen de schutting).

Komt dit mede-z10 bezitters bekend voor of is dit wel abnormaal veel bij deze camera? Op dpreview lees ik dat het veroorzaakt kan worden door een verkeerde breking van het licht in de lens.
Knap dat je dat ziet...het is dat je het zegt, en dan nog goed kijken...en zelfs dan blijf ik twijfelen...
Ik heb nu bijna een jaar de z10, en ben er meer dan tevreden over, maar de beste foto's worden gemaakt in de volle zon, moet ik erbij vermelden, maar ja, in de volle zon worden ook de meeste foto's gemaakt :*)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48
Zijn er eigenlijk losse lenzen voor de z10? Dus bijvoorbeeld een macro lens of een tele lens? Naar mijn weten is er eigenlijk alleen een wide converter.

Is er al iemand die een tele lens heeft voor de z10 , zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek de filtermaat uit voor de lens (staat vast wel in de specs) en je kunt er een universeel teleconverter voor gebruiken. Voor macro kun je van B&W close up filters gebruiken. Hiervoor heb je wederom weer de filtermaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:26:
Zoek de filtermaat uit voor de lens (staat vast wel in de specs) en je kunt er een universeel teleconverter voor gebruiken. Voor macro kun je van B&W close up filters gebruiken. Hiervoor heb je wederom weer de filtermaat nodig.
Zullen we meteen eens gaan uitzoeken , bedankt voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
*kick*

Vanwege de lage prijs en het grote zoombereik zit ik erover te denken deze camera aan te schaffen voor mijn seizoen in de bergen. Ik wil daar flink veel snowboardfoto's gaan maken en dit leek me daar een zeer bruikbare camera voor.
Nou zag ik eerder in dit topic wel foto's met sneeuw staan maar ik vroeg me af of iemand wat foto's van wintersport heeft, zodat ik kan zien hoe dit ding met de sneeuw en felle zon omgaat.
Ik heb hem helaas niet bij winkels in de buurt kunnen ontdekken (utrecht) dus als iemand me kan vertellen of ie ook met (dunne) handschoenen aan te bedienen is zou ik daar ook heel dankbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb sinds anderhalf jaar de Z10, en naar volle tevredenheid.
Tot er blauwe vlekken in beeld kwamen die niet werden veroorzaakt door de zon!
Men dacht aan een defecte CCD-Chip en het probleem zouden onder garantie verholpen worden.
Nu blijkt het een fabrikage fout te zijn in de lens en moet ik wel betalen...

Iemand ervaring met het bovenstaande, of is iemand bekend met de productaansprakelijkheid rond dit mankement?

Groetjes van Lara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Ik weet niet precies hoe het zit met de gaarantie. Maar aangezien het een productiefout in de lens betreft, is het niet meer dan redelijk dat Konica Minolta, wat nu onder de hoede is van Sony, de reparatie kosteloos vergoed.
Wat ik zou doen: ik zou boos opbellen en het hele verhaal uitleggen. De kans bestaat dat er dan toch vergoed wordt(anders krijgt het product een slechte naam).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Een fabricage fout en dan juist geen garantie krijgen? Dat is vreemd, want de verdachte CCD is ook een fabricagefout dus als je die beredenering doordenkt men zou je lens ook onder garantie moeten vervangen.

Maar waarschijnlijk is de CCD van hetzelfde type waarbij laatst zo’n terugroepactie voor is geweest. Dus dan zou Sony/KM geen kosten hebben.

Nu het blijkt dat het in de lens zit, moet men wel de kosten dragen en daar zullen ze niet happig op zijn. Probleem is nu om aan te tonen dat het een fabricage fout is. Anders wordt het een heel getouwtrek om je recht te halen.

Mooiste is als je een onderzoeksrapport hebt waarin staat aangegeven dat het een fabricagefout is. En daarmee naar de fabricant terug. Succes!
Pagina: 1 2 Laatste